PDA

View Full Version : Hulp bij beginnersgitaar



Sjuul
2 april 2008, 10:09
Sinds kort lijkt het me super om mezelf in mijn vrije tijd een beetje gitaar te leren spelen. Op een gitaar van een vriendin heb ik al een beetje geoefend, maar ik vind het vervelend steeds die van haar te moeten vragen, dus ik wilde er zelf één aanschaffen. Omdat ik verder nog nooit iets met muziek heb gedaan, laat staan gitaar spelen, wil ik niet zo'n dure gitaar, maar toch iets waarmee het wel leuk blijft om te spelen :). Nu heb ik een starterspakketje gezien van het merk Stagg, kan iemand mij vertellen of dit geschikt is voor mij?
http://www.schreeven.nl/product.php?prod=1286

Alvast bedankt!

--=HANS=--
2 april 2008, 10:56
Beste Sjuul,

Allereerst welkom op dit forum.

Voor wat betreft je vraag: gebruik de zoekfunctie eens. Deze vraag wordt regelmatig gesteld door mensen die willen beginnen met gitaar spelen en er is volop info te vinden over dit onderwerp.

De gitaar op het plaatje heeft nylon snaren, is dat een bewuste keuze? Er zijn namelijk ook gitaren met stalen snaren en die worden meestal gebruikt voor populaire muziek, rock, pop, blues etc. De nylonsnarige variant is meer spaans/klassiek georienteerd.
Wat je echt het beste kan doen is naar een goede gitaarwinkel gaan en je laten voorlichten over de mogelijkheden.

Succes en veel plezier met je zoektocht!

Groet, Hans

Sjuul
2 april 2008, 11:01
Dat van die snaren is niet bewust, ik heb er totaal geen verstand van. Is dat echt iets om in acht te nemen, aangezien ik nog niet kan spelen? Inmiddels heb ik inderdaad al een paar onderwerpen hier op het forum gelezen, waardoor ik al iets wijzer ben geworden. Was misschien iets té vlug met m'n post, sorry!

--=HANS=--
2 april 2008, 14:58
De keuze van de snaren is meer een keuze voor het soort muziek dat je wil spelen. Het is allebei leuk om te doen maar wel erg verschillend. Qua bespeelbaarheid zul je in het begin waarschijnlijk makkelijker spelen op een nylonsnarige omdat de spanning wat lager is en de snaren wat dikker, dus minder pijn aan je vingers. Maar nogmaals, voor de wat modernere muziek is een staalsnarige gitaar meer geschikt. Neemt natuurlijk niet weg dat je ook op een nylonsnarige gitaar allerlei popliedjes kan spelen, en klassiek op een staalsnarige, niets moet, alles mag!

Nogmaals succes met je zoektocht!

Groet, Hans