PDA

View Full Version : Review Fender Phaser (reissue)



tubeonly
2 april 2008, 10:50
Ok, mijn eerste review van een nieuw pedaal hier ;-) En hij is echt super, ben er helemaal ondersteboven van. lezen!

Vrijdag even naar Feedback geweest voor wat kabeltjes, ligt daar de nieuwe Fender Phaser. De case is van gietijzer en heeft de vorm van een baksteen. Is absoluut niet geschikt voor een standaard tilbaar pedalboord en heeft als dubbelfunctie naar het publiek te gooien en iemand zwaar te verwonden. Enfin, dat was niet de reden waarom ik voor het eerst in jaren een nieuw pedaaltje kocht en zeker niet de reden dat ik hem echt meteen kocht, na het uitproberen.

De inspiratie van de phaser komt van een oude Phaser van Fender uit midden jaren 70. Het heftige is de draaiknop, een soort van draaischijf van 8 cm die je met je voet kunt bedienen en waarmee je de snelheid van de phaser aan kunt passen. Je kunt er ook proberen op te gaan staan en zo een rondje te draaien. Ik denk dat het pedaal van oorsprong bedoeld was voor organisten, die hebben er wat minder moeite mee zo'n groot pedaal mee te nemen en vinden het gebruik van de schijf misschien wat logischer.

De draaischijf heeft nog een extra functie, er zit verlichting in die mee "pulst" met de snelheid van de phaser!

Ok, nu wat betreft de sound@! De phaser heeft drie bedieningen: snelheid (draaischijf), intensiteit en frequentie. En met name dat laatste is echt een waanzinnig idee geweest. De phaser op zichzelf is niet vergelijkbaar met de warme phaser van een oude MXR phase 90. Hij klinkt soms zelfs steriel, maar dat is niet een reden om deze te laten liggen.

Het meest gave is spelen met de frequentie. Het is net of je een soort van fixed wah hebt die je toevoegt. Maar de hele phaser gaat anders werken wanneer je de frequentie aanpast. Zo kun je bijna een omgekeerde wooooOOSSSHH krijgen. SHHOOoowwww Dus. In sommige standen klinkt het bijna als een autowah. Wanneer je dan ook nog met de snelheid speelt hun je leuke grappen uit halen. Zo kan hij bijna het choppen van een helikopter nabootsen. Of ken je van die spookslot effecten als er een tovenaar verschijnt? DENG-DENG-DENG-DENG-DENG! (snel, beetje synth achtig)

Wanneer je hem koppelt met een DS2 of andere distortion en hem laat feedbacken kun je echt weirde dingen doen met de snelheid. Bijna techno achtige dingen.

En ook bluessy grapjes kun je er mee uit halen. Met snelheid in midden en frequentie wat hoger krijg je een soort van auto wah. Samen met een distortion en spelen maar met de volume knop! Als je de volume knop van je gitaar wat dicht draait krijg je echt een te gekke lichte bluessy auto wah. Uren plezier!

Ik heb hem nog niet stereo geprobeerd met een stereo panning pedaal. Komt nog! Ook wil ik hem nog proberen in combinatie met een extra Wah, beetje dubbel, maar volgens mij te gek.

Wat mij betreft hoort dit pedaaltje absoluut thuis in het rijtje WH1 Whammy, Space Station, Slow Gear, Cyberdrive, Ringmodulators en auto filters!

Joey Handsome
2 april 2008, 11:34
Goede review. Klinkt interessant dat ding, zal hem eens gaan testen wanneer ik weer wat dikker in de smackeroo's zit.

akkebaas
3 april 2008, 17:17
Ik heb nog een oude fender phaser liggen en die klonk geweldig, tot ie het begeven heeft. Wel zonder stereo out en lichteffekten uiteraard. De pedaal was ooit samen met een fender rhodes aangekocht.

Hallie
3 april 2008, 17:47
Goede revieuw!. dat klinkt als een erg tof pedaal.
hoe duur was het als ik vragen mag?

MarkS
3 april 2008, 19:08
Bijv. 126 euro bij Thomann.

tubeonly
4 april 2008, 16:10
Goede revieuw!. dat klinkt als een erg tof pedaal.
hoe duur was het als ik vragen mag?

kheb 119 euro betaald. Was niet gek voor zo'n veelzijdig pedaal

Luke-wannabe
4 april 2008, 16:25
Klinkt vet!