PDA

View Full Version : Kwaliteit Fender



proost022
2 april 2008, 08:24
Hallo,ik heb laatst een Fender stratocaster gekocht gemaakt in Mexico,de verkoper zei dat de kwaliteit helemaal niet uitmaakt waar ze gemaakt zijn omdat het gewoon goedkoper werkvolk in Mexico is,en dus daarom goedkoper.
Is dit waar of is het toch slechtere kwaliteit ?

Kim Wilson
2 april 2008, 08:31
Wat voor Strat heb je gekocht? Het scheelt namelijk nogal, er komen verschillende soorten uit Mexico.

Over het algemeen wordt er wat minder dure elektronica en hardware (chroomwerk, stemmechanieken) gebruikt voor Mexicanen t.o.v. de USA, en ook voor het hout zal een bredere marge worden aangehouden. Je zou kunnen stellen dat een Mexicaan over de gehele linie net wat minder is dan een USA. Het prijsverschil komt dus niet alleen door de goedkopere arbeidskrachten.

proost022
2 april 2008, 08:34
Een zwarte :p srry ik ken nog niet zoveel over gitaren,kostte rond de 500 euro

?

Luke-wannabe
2 april 2008, 09:20
Een zwarte :p srry ik ken nog niet zoveel over gitaren,kostte rond de 500 euro

?
Een standard of een reissue? OPzich zijn die mexen best wel okee hoor.

Bart_Blueprint
2 april 2008, 09:20
Zei die nou echt "een zwarte"?!...

Ik denk, gezien de prijs, een Standaard Mexico Strat ;). Zijn over het algemeen toch vrij lekkere gitaartjes. Inderdaad wel minder in kwaliteit dan een USA (of menig Japanner) maar neemt niet weg dat ze toch wel redelijk "bang for the buck" zijn.

jimihattricks
2 april 2008, 10:36
Ik heb twee gitaren uit Mexico, een standard strat en een 60's classic player strat..

beiden heb ik vergeleken met US standard strats (dus niet de US reissues of customshop instrumenten(!))

zowel de mex standard als classic player hebben deels mindere hardware dan de US standard (potmeters, stemmechanieken, jack).

de pickups in de classic player zijn namelijk CS' 69s (hoewel niet de echte CS 69s heb ik begrepen, maartoch, ze klinken goed en authentiek, beter zelfs dan de pickups op een USA standard), en ook de tremolo op de 60's classic is prima

op de mex standard zijn ook de pickups niet fantastisch

--

dus: samengevat: US heeft betere hardware (maar voor mij is dit geen probleem, want ik gooi overal CTS pots, CRL switches en nieuwe jacks op, en wat pickups betreft kies ik voor DiMarzio Area '58s en '61s)

--

Tweede punt: het hout;

Mijn mex strat weegt beduidend minder dan de gemiddelde US standard (hoeft niet per se slecht te zijn). Hij is uit 5 delen samengesteld (heb hem zelf afgeschuurd). De maple hals is cosmetisch gezien toch net wat minder dan een gemiddelde US hals, en bovendien satin gelakt.

Mijn 60's player strat daarentegen ziet er fantastisch uit, mooie hals, donkere palissander toets, sonic blue finish etc. wel uiteraard allemaal poly gelakt

--

Derde punt: afwerking:

Op beide mex gitaren niets aan te merken, keurig afgewerkt (frets etc.) en prima af te stellen.

--

Dus al met al zijn die mex-gitaartjes zo slecht nog niet. Bovendien vind ik dat ze meer MOJO hebben dan de US standards (de US Custom Shop en Reissue modellen vind ik dan wel weer echte MOJO-machines! maarja daar betaal je ook voor)

proost022
2 april 2008, 12:08
OK bedankt allemaal.

Flipkoos
2 april 2008, 12:31
Mijn Baja Tele uit Mexico heeft custom-shop elementen, is best zwaar en een ongelooflijk fijne hals. Het is ook een uit de classic player serie dus.

Ik zie vooralsnog geen reden hem in te ruilen voor een Amerikaan haha

Baker
2 april 2008, 13:06
ik heb een mex jazz bas.

Echt een ongelooflijk goed ding. Keurig afgewerkt ook.
Ik heb tijdens de aanschaf ook diverse US versies geprobeerd, maar ik kon moeilijk verschillen ontdekken.

Wil niet zeggen dat een mex altijd evengoed is als een US fender hoor.
En ik geloof ook niet dat de lagere prijs alleen maar voortkomt uit goedkoper werkvolk. De algehele kwaliteitslat zal in mexico gewoon een stuk lager liggen dan in de US.

Fatal Fairytale
2 april 2008, 13:10
bij fender zit de kwaliteit meestal wel ok, maar het blijft een kwestie van uitproberen, net als elk ander merk. er zitten altijd wel wat maandag-ochtend exemplaren tussen, of ze nou uit de US komen of China

Hendriks
2 april 2008, 13:37
Kwaliteit zit inderdaad meestal wel goed , zowel USA,Mex, als Japan. Je hebt natuurlijk altijd series die er bovenuit steken zoals de Classic.
Voordat ik mijn huidige tele had ,heb ik ook een Baja geprobeerd en dat is een topper , vooral als je jje bedenkt wat ie kost. Een gemiddelde USA zal meestal beter zijn als een mex , maar daar is de prijs ook naar.

proost022
2 april 2008, 14:46
OK bedankt

Orgasmocaster
2 april 2008, 16:23
Wat? en mex standard voor rond de 500 jeuro? dat is toch wel heel duur, vooral gezien de lage dollar.

anyway, Jimihattricks heeft het best wel goed beschreven, ik ben het alleen oneens met de afwerking/lak.

De Mex heeft wel degelijk een lagere kwaliteit lak, en de afwerking is toch wel vaak minder dan een MIA. ik had ook een Mex 60's Series (voorganger van 60s player) en die komt wel weer dicht bij de USA versie. nog sterker, ik vond hem zelfs fijner dan mijn US '60 Vintage RI.