PDA

View Full Version : H&K statesman



Sjoerd
1 april 2008, 21:31
Hallo,

ik heb nu al een tijdje een H&K statesman quad EL84, en ben er erg blij mee.
ik vroeg me alleen af of er mensen zijn die deze amp ook hebben en er al iets aan veranderd hebben, dus speaker, buizen, ect..

die van mij krijgt binnenkort namelijk nieuwe buizen en was benieuwd wat lekker klint. Ook ben ik erg benieuwd hoe deze amp icm met een tubescreamer klint, iemand ervaring??

Sjoerd.

MjS
1 april 2008, 21:34
Fijne amp he! Ik ben ook benieuwd naar TubeScreamers e.d., want het drivekanaal klinkt wel alsof die wel naar een dikke leadsound gepushed kan worden.

E-J
1 april 2008, 21:41
Ik heb toevallig een Statesman, en sinds kort met een Tubescreamer! Geen echte, maar een Digitech Bad Monkey.

De gain op het overdrivekanaal heb ik rond 25% staan, mijn settings op de BM zijn: volume: max, bass/treble op twaalf uur, en de gain op 0. Als ik de Monkey aanslinger wordt het geluid dikker, romiger, kortom precies wat je wilt :D Ideaal voor een solo. Ik krijg er echt dat Mark Knopfler geluid uit met een Les Paul, op de halshumbucker (toonknop op 5). Ook gebruik ik de Monkey met dezelfde settings op het cleane kanaal en ook dan wordt het geluid iets romiger en met een lekker randje. Pracht combinatie! Als je een Statesman (of een andere versterker) hebt, gewoon een Digitech Bad Monkey voor 45 euro nieuw kopen en proberen...

Mijn Statesman is nog helemaal origineel, ik zou ook niet weten waarom ik er wat aan zou moeten veranderen. Hij klinkt lekker thuis, hij klinkt heerlijk in de bandmix... mooie versterker :)

MjS
1 april 2008, 21:58
Een Statesman Dual of Quad EL84 neem ik aan? Maar een vraagje: krijg je er ook dikke scheur uit bij hogere gainsettings op de amp? (pinch harmonics en zo?)

E-J
1 april 2008, 22:26
Wat bedoel je precies? De versterker heeft een hoop gain, dus krijg je er wel automatisch een "dikke scheur" uit... ?

crapton
1 april 2008, 23:12
Ik heb ook een Quad EL84 en ben er zeer tevreden mee. Mooie volle duidelijk klank.

Ik zie momenteel totaal geen reden ook maar iets aan dat ding te veranderen, maar ben wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen dus schrijf vooral op wat t verschil is, liefst met een soundsample.

Gisteren nog eens met en zonder tubescreamer (TS) geprobeerd. De TS geeft van nature een klank met erg veel mid, ik (en mijn medebandleden) vind dat je daarmee deze Statesman wat afknijpt. Mij is aangeraden gebruik te maken van de natuurlijke drive & boost van de amp. Is natuurlijk een kwestie van smaak, dus ik hou m erin als klankoptie.

Dikke scheur - zeker wel. Heb Ibanez SZ520 met Air Norton bridge, en met boost aan en gain op 30% dan krijg je een heerlijk vette buizendistortion. Natuurlijk geen Bogner Uberschall of een Diezel oid, had je beter een andere amp kunnen kopen.

Rutger
2 april 2008, 09:40
Ik heb een keer op een Quad en op een Dual gespeeld, met wisselende ervaringen. De Quad klonk goed met een strat, maar alleen op flink volume. Gain werd modderig als je hem voluit zette, high-gain is ie absoluut niet! Vooral mooi voor de 'vintage' clean en dirt zeg maar.

Een tijd later over de Dual gespeeld, met een paar Gretsches. Daar was ik weer totaal niet over te spreken. Lag waarschijnlijk ook aan het feit dat ik hem niet echt hard kon zetten, op lage settings klikt ie gewoon dun en schraal. Maar misschien ook omdat ik hem toen met een andere amp kon vergelijken die er met kop en schouders bovenuit stak (ook in prijs overigens...).

Conclusie is in elk geval dat ie niet geschikt is voor thuis (maar dat zijn de meeste buizenamps niet) en dat je van een rauwe sound moet houden. Cleans zijn niet mooi rond en warm maar eerder rauw en fel, geldt ook min of meer voor het drivekanaal. En bovendien zijn ze goed geprijst, dus als je een 'vintage' gevoicede amp zoekt moet je m zeker even proberen!

E-J
2 april 2008, 10:48
Ik ben bang dat je hem dan niet goed getest hebt.

De Statesman gebruik ik 1 keer per week met de band, de rest van de tijd staat 'ie op mijn kamer en daar klinkt hij absoluut niet fel of rauw, zeker clean niet. Gitaristen die ik ken zeggen dat hij clean als een typische versterker met EL84 klinkt, en bovendien erg in de richting van een Vox. Nou heb ik die al meerdere malen gehoord, naast in repetitieruimtes ook op optredens. Die zijn juist romig, rond en dik. Dat zijn ook de karakteristieken van de Statesman.

Het kan misschien bij jou eerder aan de gitaar hebben gelegen dan aan de versterker. Ik speel er met een Les Paul (humbuckers), Strat (low output singlecoils) en zo nu en dan een Telecaster over en ik vind de versterker allesbehalve rauw, fel en dun. Volume thuis staat op 20 tot 25%.

Over de gain heb je overigens wel gelijk, met de gain op max is het bakken oversturing met een Les Paul. Ik hou de gain dan ook tussen 20 en 40 procent en boost eventueel met een Digitech Bad Monkey om voor een solo het wat strakker te maken.

Rutger
2 april 2008, 12:15
Een goeie boost zal zeker helpen de gain strakker te maken, dan kun je waarschijnlijk ook wel iets verder gaan.

Ik ben zelf het clean van Blackface Fenders gewend, en dat noem ik warm en rond. Het clean van de Statesman is in vergelijking daarmee, veel rauwer en feller. Bij de Dual had ik ook een nieuwe Hiwatt als vergelijkingsmateriaal, en dan is de Dual natuurlijk geen partij. Terwijl ik bij de Hiwatt zoiets had van: ah, dat is het clean wat ik gewend ben!

Ik bedoel 'rauw en fel' overigens niet als een minpunt, het karakter is gewoon anders.

Afgezien daarvan, denk ik ook dat ik de Dual niet echt goed getest heb, omdat ik van de Quad namelijk best onder de indruk was (voor het prijskaartje). Maar toch viel me ook bij de Quad op dat ie op lage volumes (huiskamer volumes) niet lekker klinkt.

Maar goed, ik ben sowieso niet zo'n fan van het huidige versterkeraanbod. Het verschil in kwaliteit met oude lampenbakken vind ik echt schrikbarend. Terwijl je er hetzelfde geld voor kwijt bent (als je t goed doet).

crapton
2 april 2008, 19:28
Het verschil in kwaliteit met oude lampenbakken vind ik echt schrikbarend. Terwijl je er hetzelfde geld voor kwijt bent (als je t goed doet).

De bedoelt zeker dat die oude lampenbakken een stuk slechter zijn en relatief duur betaald? :seriousf:

Mbt lekker klinken op lage volumes - ja ben ik deels wel mee eens. Op de repetitie op redelijk volume komt de QEL84 pas tot leven. Ik heb er nog een X3L bij voor thuis.

Ik vind overigens het clean ook best warm. Luister maar eens naar de demo video op de H&K site van die Engelse gitarist Geoff Whitehorn. Ik vind zelf dat er behoorlijk veel bas inzit voor een klein combootje. Mijn collega band gitarist heeft een JVM410 + 1936 cab en die Statesman klinkt egt niet veel dunner!