PDA

View Full Version : afwerking maple neck



rebulie
1 april 2008, 21:15
ik heb een All-Parts maple V-shape neck met maple toets gekocht.
De neck is ongelakt en ik heb al een poosje op het forum zitten zoeken naar een manier om een goede manier te vinden voor de afwerking, maar heb nog geen gedetailleerde beschrijving kunnen vinden.
Als ik de neck ga spuiten moet ik dan de frets afplakken(en hoe)?
Of moet ik hem alleen maar olieën (of kan dat juist niet)?
OHHOF... heb ik niet goed gezocht en hebben jullie wel linkjes voor mij???

Nielsje
1 april 2008, 21:17
Ik zet de mijne op het moment in de olie, zal volgende week ff plaatjes schieten. (heb 2 nekken, eentje onbehandeld, een in de olie) kan je mooi het verschil zien :)

bassej
1 april 2008, 21:17
mag ik nou ook eens vragen wat het verschil is tussen c-shape ,v-shaped of u-shaped? :chicken:

rebulie
1 april 2008, 21:23
mag ik nou ook eens vragen wat het verschil is tussen c-shape ,v-shaped of u-shaped? :chicken:

Als je de hals doorzaagt en je kijkt dan naar de doorsnee kun je in de achterkant van de hals een U (dikke hals, ook wel D-shape), een C (dunne/slanke hals) of een V (eh, tja eh) herkennen.
Ach, kijk anders even hier. Ik denk dat dat duidelijker is...

http://www.guitartechcraig.com/techneck/necks.htm

Mattia
1 april 2008, 22:59
...of gewoon bij Warmoth.com krijgen, waar dat radius plaatje toch vandaan is gejat. Heb je nog veel meer varianten om uit te kiezen.

rebulie
2 april 2008, 01:00
...of gewoon bij Warmoth.com krijgen, waar dat radius plaatje toch vandaan is gejat. Heb je nog veel meer varianten om uit te kiezen.

Jaaaaaah, maarrrrrreh gejat of niet...
Jij bouwt toch ook gitaren. heb jij niet iets te vertellen over waar het hier dus eigenlijk over ging, het finnishen van een maple neck?

Mattia
2 april 2008, 07:24
Ik maak niet vaak maple necks, ben meer een mahonie liefhebber, maargoed, bijna alle necks die ik maak krijgen of een olie, of een schellac finish. Ben geen fan van hardere lakken op m'n halzen.

Bij olie tot minimaal 1200 korrel schuren.

Nielsje
2 april 2008, 08:33
Bij olie tot minimaal 1200 korrel schuren.

Waarom eigenlijk? Eigenwijs als ik ben zet ik m'n allparts neck gewoon in de olie dmv een doekje en dat even laten inwerken, en dan uitwrijven. Tot nu toe bevalt dat prima, hopelijk ga ik de neck volgende week even proberen.
Voor de 'gladheid' hoef je het niet te doen, die dingen zijn al ontzettend smooth van zichzelf. Maargoed, ik ben dan ook geen 'echte' houtbewerker of gitaarbouwer..

Kakihara
2 april 2008, 08:38
Het staat me voor dat je bij een mapletoets de frets niet hoeft af te plakken, maar ik kan me uiteraard vergissen.

Mattia
2 april 2008, 09:33
1200 korrel geeft een veel diepere/mooiere look, en een nog gladdere feel. Ik merk tenminste duidelijk verschil tussen dat en een hals die 'maar' tot 220/320/400 is geschuurd (wat ik voor schellac doe). Het hout gaat als van zichzelf bijna glanzen, en dan daaroverheen nog een laagje of 4-5 olie. Het is meer polijsten dan schuren, ookal ziet het er top uit helpt het in mijn ervaring wel. Neemt ook niet bepaald veel extra tijd in beslag; als de de 600 korrel voorbij bent is het makkelijk zat allemaal.

Maargoed, kan zijn dat het tussen m'n oren zit. Voor mijn geoliede bodies geeft het wel enorme voldoening. En ze zien er 8 jaar later nog steeds toppie uit, zonder dat ik er nou veel aan heb gedaan (1 keer extra was, volgens mij...)


Re: aflplakken, nee, hoeft niet, gewoon achteraf levelen komt de lat er vanzelf grotendels af. Bij olie zal waarschijnlijk ook gewoon niks blijven plakken. Voor gelakte toetsen vind ik het toch eleganter om eerst te lakken, dan te fretten; Fender doet het andersom omdat het minder arbeidsintensief is, en omdat Leo de hals toch als 'wegwerpobject' zag, dus die dingen niet maakte met refretten in het zicht (want dat wordt wat lastiger zonder een gelijktijdige refinish, zeg maar).

fred dons
2 april 2008, 10:58
ik ga zelfs tot 2000 grit, in combinatie met meubelwas krijg je dan een enorm gladde neck met satijn glans

en indien je gaat lakken en de frets zijn al helemaal goed(wat ze bij een all parts zijn) dan plak ik de frets af met schilderstape

Kriske
18 april 2008, 04:01
ik ga zelfs tot 2000 grit, in combinatie met meubelwas krijg je dan een enorm gladde neck met satijn glans

en indien je gaat lakken en de frets zijn al helemaal goed(wat ze bij een all parts zijn) dan plak ik de frets af met schilderstape

Wordt de neck nog vuil na enkele lagen olie en meubelwas?

Kriske
18 april 2008, 04:03
Ik zet de mijne op het moment in de olie, zal volgende week ff plaatjes schieten. (heb 2 nekken, eentje onbehandeld, een in de olie) kan je mooi het verschil zien :)
NIelsje,
Kan je die twee foto's in het forum zetten?
Ben eens benieuwd naar het verschil

fred dons
18 april 2008, 07:59
Wordt de neck nog vuil na enkele lagen olie en meubelwas?
ja en nee, je moet de neck (afhankelijk van je persoonlijke hygiene en zweet) iedere 6 - 7 maanden even bijwerken, wanneer je dat doet zal hij lang "schoon" blijven" maar hij zal zeker gaan verkleuren en er gebruikt uit gaan zien

no 1 hops
18 april 2008, 09:41
kun je een toets (rosewood) die met kyser toets olie is behandelt nog wel lakken?

Nielsje
18 april 2008, 12:15
NIelsje,
Kan je die twee foto's in het forum zetten?
Ben eens benieuwd naar het verschil

Ik heb de foto's hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1636849&postcount=29) gepost. Er zaten op dat moment 7 laagjes olie op. De kleur van het geheel bevalt me wel.

fred dons
18 april 2008, 13:10
kun je een toets (rosewood) die met kyser toets olie is behandelt nog wel lakken?
nee, eigenlijk niet maar behalve Rickenbacker lakt niemand zijn rosewood toetsen (is ook eigenlijk niet nodig)

no 1 hops
18 april 2008, 13:47
nee, eigenlijk niet maar behalve Rickenbacker lakt niemand zijn rosewood toetsen (is ook eigenlijk niet nodig)waar zou jij voor gaan om een maple feel te krijgen /cq goed afwerking/bescherming tegen slijtage van de toets als die ooit al eens behandelt is geweest met lemonoil?
danish oil of schellak?

Kriske
18 april 2008, 14:06
Nog één vraagje:
Welke olie gebruik ik hiervoor? Kan ik dat gewoon in de doe-het-zelf zaak vinden?

Nog even samenvatten:
- schuren met staalwol 3x0 en dan 4x0
- daarna oliën of bijenwas
Klopt?

fred dons
18 april 2008, 14:17
waar zou jij voor gaan om een maple feel te krijgen /cq goed afwerking/bescherming tegen slijtage van de toets als die ooit al eens behandelt is geweest met lemonoil?
danish oil of schellak?

ik heb wel eens een toets bekleed met superlijm, ik had wel eerst de toets geschuurt (tussen de frets door, twas een inleg projectje ) en daarna superlijm over de toets laten lopen (de dikke versie) dit pakt beter dan lak maar is daarna wel goed te schuren en eventueel te polijsten
waarschijnlijk werkt epoxy nog beter omdat bijvoorbeeld de fretloze bass van Pastorius hier mee gedaan was en die nogal wat te verduren had

no 1 hops
18 april 2008, 18:34
@fred.
als ik de toets eerst lichtelijk opruw/schuur.
daarna de diepere slijtage plekken opvul met blanke/transparate epoxi en dan later de rest met die epoxi dun insmeer en laat uitharden.
zou dat een reparatie optie zijn om de toets niet te ver weg hoeven te schuren.
en toch een bespeelbare toets te krijgen