PDA

View Full Version : waarde zelfbouw



bassej
1 april 2008, 21:12
Als julie een zelfbouw maken, met een instrument van welke prijsklasse valt die dan te vergelijken, en hoeveel heeft die zelfbouw je dan gekost? Even geen uurloon:D of gereedschap meegerekend , want die heb ik gratis :chicken:
Kun je die zelfbouw dan ook voor een hoger bedrag dan de bouwkosten verkopen????( ook uurloon niet meegerekend)

G.G.
1 april 2008, 21:18
Even geen uurloon:D of gereedschap meegerekend , want die heb ik gratis :chicken:

Heb je de handigheid ook al om een perfect instrument te maken. Je weet dat je nog weleens wat verprutst dat dan de prullenbak in kan. Dat zijn ook kosten.



Kun je die zelfbouw dan ook voor een hoger bedrag dan de bouwkosten verkopen????( ook uurloon niet meegerekend)

Moeilijk.

Mattia
1 april 2008, 21:18
Kunnen? Misschien. Maar dan moet je echt op topniveau presteren, IMO. De moeilijkste dingen om perfect te krijgen zijn de finish en het fretwerk/setup. De finish op de meeste, zelfs goedkopere, fabrieksgitaren ziet er op en top uit. Misschien wat dik, maar wel mooi, glanzend, en krasvrij. Factory Fretjobs zijn niet je van het, maar een zelfbouw moet juist in de categorie bespeelbaarheid IMO uitblinken. Ik leer iedere gitaar weer wat bij, en vind eigenlijk pas sinds gitaren 8 en 9 dat ik het echt een beetje 'snap'.

Ik bouw IMO gitaren die minstens zo goed zijn (electrisch, tenminste) als gitaren van 1200-2000 euro. Gok ik zo. Maargoed, er staat geen 'Gibson' of 'Fender' op de kop, dus de resale waarde is nou niet bepaald denderend. Kosten die ik erin heb zitten kunnen varieren van 250 euro tot het drie of viervoudige daarvan, meestal rond de 400-500. Maargoed, de duurdere materialen maken vaak ook het equivalent van een stukken duurdere gitaar (custom shop territory, als je dure pickups, top-end hardware a la Gotoh 510 serie gebruikt, en/of exotischer hout zoals een rosewood neck, of 5A quilt maple topjes).

oknarb180
1 april 2008, 21:31
Hey,

KOSTEN:
Mijn zelfbouw PRS zat qua materialen rond de 600 euro (all in). Alle hardware naar wens en niet op bezuinigd.
Dit is overigens excl gereedschap, qua bouwtijd ga ik denk ik richting de 175-200uur.

BESPEELBAARHEID:
De achterkant qua lakwerk ben ik niet helemaal tevreden over, kan zeker beter! Maar de bespeelbaarheid van de gitaar, vind ik helemaal top, erg lage actie en vind ik prettig. En heel belangrijk, geen dode punten op de hals!!! Hij speelt iets zwaarder dan m'n Malmsteenstrat maar dat komt omdat deze in E staat en m'n Malmsteen in Eb.

CONCLUSIE:
kortom, voor mij compenseert de bespeelbaarheid de mindermooie lak meer dan zeker! En helemaal omdat dit misschien wel de eerste PRS-model is met een 25,5 scale, dunlop Jumbo 6000 en scalloped fretboard.

vr.gr.

Branko

grizzly
1 april 2008, 21:51
Ik ben in de ontwikkeling van mijn eerste zelfbouw.
Deze zelfbouw wordt gebouwd van vele exotische houtsoorten en afgemonteerd met de absolute top van Pickups, brug, tuners etc.

Op dit moment heb ik 1 vergelijk materiaal en dat is mijn Roland Ready Fender Strat.
Ik heb absoluut niet de illusie dat ik met mijn zelfbouw op het gebied van bespeelbaarheid de zelfde kwaliteit haal als mijn Strat.

Waarom ik het dan doe?
Voor de lol van het bouwen, de kennis, en waar koop ik een gitaar met de samenstelling van mijn houtsoorten en met mijn hardware.......nergens :)

Zal ik er ooit het geld voor terug krijgen dat ik er aan materiaal in stop?.
Not in my dreams.
Of ik ben de grootste mazzelpik van de wereld, die per ongeluk iets unieks heeft gemaakt..............yeah right. 8-)

Mattia
1 april 2008, 23:03
Joh, mits je dals shape naar eigen smaak goed maakt, laat de bespeelbaarheid zich altijd achteraf fixen, als je meer ervaring/oefening hebt. In het slechtste geval kun je iemand anders een echte goeie setup laten doen, vraag dan wel even meteen of je mee kan kijken.

barno
2 april 2008, 00:06
zoals mattia zegt, ik denk dat het heel wat gitaren duurt, eer je de kwaliteit van professioneel gemaakte gitaren kan benaderen. Ik weet voor mezelf dat ik dat punt niet zal bereiken. Al een geluk dat ik perfectie meestal oninteressant vind. En verder is er het eigenaardige fenomeen dat een zelfbouw subjectieve kwaliteiten heeft die niet meetbaar zijn, maar ook weinig of niets opbrengen bij verkoop ...

charlotte
2 april 2008, 11:56
Hey Luitjes :)

Helemaal mee eens, bij elke gitaar leer je weer wat bij, en je vaardigheden en ervaring gaan dan ook een rol spelen.
Maar het belangrijkste/leukste van de zelfbouw is, dat je zelf bepaald hoe het eruit gaat zien, welke materialen en hardware, pickups etc. je gebruikt.
ook kun je zelf je inleg, en het thema daarvan bepalen.
Met al deze dingen varïeerd dan ook de prijs, veel inleg= veel parelmoer=duurder.
Gebruik je Gibson elementen( mijn voorkeur), of neem je goedkopere etc. .
En de vraag is natuurlijk, ga je bouwen voor je zelf, en verkoop je hem dan als iemand het mooi vindt, of ga je bouwen om te kunnen verkopen ?
Ik ben nu bezig met een semi-acoustische, deze bouw ik voor mijn neef,op zijn verzoek,en gaat ergens tussen de 1000 en 1200 kosten aan al het materiaal alleen al,uren zijn voor zoiets niet te betalen, aangezien wij zelfbouwers het met eenvoudig gereedschap maken, wat veel tijd kost.
Maar voor ons is het vooral de lol , en uitdaging van het bouwen.

Maar zoals al eerder gezegt door mijn collega's; het belangrijkste is dat de gitaar goed speeld en goed klinkt, daarna kijk ja pas naar de "looks" .

groetjes Charlotte :lp:

niekb
2 april 2008, 12:23
Bespeelbaarheid en geluid staan bovenaan maar ik vind looks ook zeker belangrijk.
Als ik in een winkel ben zijn het toch de uiterlijkheden die je het eerst ziet (het gaat niet alleen om het innerlijk :))

Qua waarde is het vaak lastig, wat al gezegd is, er staat geen bekend naampje op. Toch zal ik een gitaar niet snel wegdoen onder de materiaalkosten. Als iemand de betreffende gitaar bevalt en zou hem willen kopen dan wil ik de kosten er uit hebben.
Puur op materiaal, de uren is niet te doen want dan komt er een hoop bij op.

grizzly
2 april 2008, 19:46
Ik begrijp dat het zo werkt, maar...eigenlijk is het merkwaardig.
Als ik in een gemiddelde winkel een kant en klaar 1000 in een dozijn meubel koop, betaal ik een veel lagere prijs dan wanneer ik naar een meubelmaker ga en iets op maat laat maken naar mijn wens.
Op dat meubel staat geen enkele naam en is toch meestal veel duurder.

http://grizz.smugmug.com/photos/213534961_nAf2V-L.jpg
Deze kast op de achtergrond heb ik zelf bedacht en daarna gebouwd van zelf gezaagd/gedroogd kwartiers gezaagd top kwaliteit Eiken.
Meer dan 3 meter lang, 2.10 hoog, 12 deurtjes, incl. geheime vakken en met brons hang en sluitwerk afgemonteerd.
Voor mij van onschatbare waarde. Voor een ander misschien nog niet de houtprijs waard.

Ik maak mijn gitaar pertinent niet voor de verkoop. Ik vind het veel te mooi om een muziek instrument te bezitten dat met de hand is gemaakt met veel zorg aandacht en liefde voor dat instrument.
Deze wetenschap is voor mij niet in geld uit te drukken.

G.G.
2 april 2008, 20:01
Ik maak mijn gitaar pertinent niet voor de verkoop. Ik vind het veel te mooi om een muziek instrument te bezitten dat met de hand is gemaakt met veel zorg aandacht en liefde voor dat instrument.
Deze wetenschap is voor mij niet in geld uit te drukken.

Kijk, dat is in 3 zinnen waar het mij ook om gaat met het bouwen.

En als iemand, die echt kan spelen, talent heeft, en waarvan ik weet dat hij zeer gepassioneerd is van mijn instrument, het jaren wil houden, dan ben ik bereid het weg te doen voor een prijs die niet veel hoger ligt dan het materiaal.

Je bouwt met veel liefde een instrument en dat moet door iemand bespeeld worden met even veel liefde. Voor ons hobbybouwers is het volgens mij een emotioneel product, en niets iets dat een bepaalde marktwaarde vertoont.

Mijn roze strat is voor een onbekende niet te koop, al biedt hij €1500. Een goeie vriend, met respect voor een handgebouwd instrument, waarmee hij onmeetbaar veel plezier heeft, mag hem voor materiaal kosten meenemen.

grizzly
2 april 2008, 20:03
Dat bedoel ik. Je vat exact de essentie van wat ik voel over zelfbouw.

Nielsje
2 april 2008, 20:08
Mijn roze strat is voor een onbekende niet te koop, al biedt hij €1500. Een goeie vriend, met respect voor een handgebouwd instrument, waarmee hij onmeetbaar veel plezier heeft, mag hem voor materiaal kosten meenemen.

Zou ik volgend weekend dan meer even langskomen? ;):D
Het is maar goed dat al die zelfbouwers niet te koop komen. Mijn kamer is al te klein..

Cocobolo
2 april 2008, 21:55
Ik begrijp dat het zo werkt, maar...eigenlijk is het merkwaardig.
Als ik in een gemiddelde winkel een kant en klaar 1000 in een dozijn meubel koop, betaal ik een veel lagere prijs dan wanneer ik naar een meubelmaker ga en iets op maat laat maken naar mijn wens.
Op dat meubel staat geen enkele naam en is toch meestal veel duurder.

http://grizz.smugmug.com/photos/213534961_nAf2V-L.jpg
Deze kast op de achtergrond heb ik zelf bedacht en daarna gebouwd van zelf gezaagd/gedroogd kwartiers gezaagd top kwaliteit Eiken.
Meer dan 3 meter lang, 2.10 hoog, 12 deurtjes, incl. geheime vakken en met brons hang en sluitwerk afgemonteerd.
Voor mij van onschatbare waarde. Voor een ander misschien nog niet de houtprijs waard.

Ik maak mijn gitaar pertinent niet voor de verkoop. Ik vind het veel te mooi om een muziek instrument te bezitten dat met de hand is gemaakt met veel zorg aandacht en liefde voor dat instrument.
Deze wetenschap is voor mij niet in geld uit te drukken.

Zoals Grizzly het uitdrukt is precies hoe het voor mij werkt. Het gaat om het maatwerk, het precies-zoals-je-het-ingedachten-had resultaat. En dat is onbetaalbaar. Dus voor iemand in opdracht zijn gitaar-op-maat bouwen kan misschien uit. Maar als je gewoon zelf iets bouwt en dan kijkt of er interesse in is, dan denk ik dat je er niet rijk van zult worden. Maar dat is maar mijn idee, misschien heb ik niet gelijk.

@Grizzly : even een groot compliment voor die waanzinnige kast! Erg fraai. Ik maak ook meubels. En bij mij is het met meubels precies zoals ik het net al vertelde : ik bouw eigenlijk alleen datgene dat je niet kunt kopen in de winkel. Voor een vriend waarvan zijn vriendin zwanger was, bouwde ik bijvoorbeeld een kinderbedje naar wat ik mooi vond. Het ging niet om het werk (>150 uur), niet om het geld (ik vroeg 100 euro tegemoetkoming in kosten), het ging inderdaad om de liefde voor hout en in dit geval om de waardering voor een vriend te belonen met iets (naar mijn mening) moois. Maar commercieel kan zo'n klus gewoon niet uit.

Ik hoop dat jullie me niet kwalijk nemen dat ik dit topic even 'spam' met een fototje ervan omdat ik er toch wel een beetje trots op ben. Ik moet er eigenlijk even een gitaar voor zetten, haha!

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN1875.jpg

JazzBass
2 april 2008, 22:29
Iets waar je hart en ziel is zit is gewoon van onschatbare waarde..
















Voor jezelf dan.. op Marktplaats vang je er een paar tientjes voor..

grizzly
2 april 2008, 22:50
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN1875.jpg

Cocobolo,
Wat een heerlijk uniek bedje.
Mag je trots op zijn.

Zelfbouwers hebben iets gemeen wat anderen niet hebben......... 8-)

Mattia
2 april 2008, 23:38
Prachtig werk. Met name die boekenkast heeft toch echt wel wat; ik ben echt een boekenfanaat, en ooit, als ik echt 'mijn' huis heb gevonden (eerst maar eens in opleiding, dan maar zien waar ik qua werk/wonen strand) moet er toch echt iets moois komen voor m'n boeken. Maar dan zeker in Eiken of Kastanje, niet iets dat ik ook voor gitaren zou kunnen gebruiken, anders gaat het geheid mis. Dat meubelmaken, dat komt wel (bedden maak ik al, is best leuk), maar muziekinstrumenten zijn toch echt mijn passie.

Ik doe het omdat ik het eigenlijk niet anders kan. Zoals anderen hebben gezegd, om de liefde voor het bouwen. Voor het instrument. Maar eigenlijk ook een liefde van de materialen en van het proces zelf. Ik werk momenteel aan een aantal gitaren voor goede vrienden, die ze voor net iets meer dan de materiaalkosten meekrijgen (dus eingelijk voor de vervangingskosten van de materialen, als je kijkt naar de marktsituatie), en nog een 'commission' voor iemand waarvan ik geloof dattie echt snapt wat er bijzonder is aan een handgemaakt, custom instrument. Maarja, het wordt dan ook een headless, fanned fret, piezo-driven limba/spalt maple instrumentje. Lekker apart, en iets dat mij zelf ook echt aanspreekt.

Tot nu toe heb ik eigenlijk min of meer gebouwd waar ik zelf zin in had - dat blijft een beetje de clou. Iets maken waar ik zelf achter sta, maar ook iets maken dat voor een ander (die het meer zal bespelen en gebruiken dan ikzelf, aangezien ik continu aan het bouwen ben) van bijzondere waarde zal zijn.

JeroenSchaaf
3 april 2008, 06:27
Ik maak mijn gitaar pertinent niet voor de verkoop. Ik vind het veel te mooi om een muziek instrument te bezitten dat met de hand is gemaakt met veel zorg aandacht en liefde voor dat instrument.
Deze wetenschap is voor mij niet in geld uit te drukken.

Toen ik mijn Peer Dellen kocht had ik precies dit gevoel! er is aandacht en liefde in zo'n instrument gestoken! ( daarom heb ik niet veel met het merk fender ) Maar heb al regel matig biedingen gehad op de hals. Maar dit beestje gaat niet weg!

Ook grappig is dat die vaak bij optredens word gezien als goedkoop fender copietje!

En als ik weer eens genoeg geld heb wil ik nog een handgebouwde laten maken! door welke bouwer? geen idee! heb er een op het oog die naar mijn mening echt een mooie interpertatie van een strat maakt! Maar die bouwt nog voor zichzelf!

http://img216.imageshack.us/img216/1520/s6300681rt3.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/7159/dellenqy0.jpg

jimihattricks
3 april 2008, 16:10
oh jongens, wat schattig, jullie worden emotioneel! :chicken:

dat is precies de reden waarom ik ook wil gaan bouwen, ik merk dat het werken (lees: prutsen) aan een gitaar een band schept met het instrument..

zo ben ik nog steeds een beetje jaloers en roep ik al snel: "nu is het wel genoeg, geef maar terug" wanneer iemand mijn van boven tot onder gestripte en gerestaureerde stratje vastheeft..

oh, mijn vriendin moest dit lezen :seriousf: