PDA

View Full Version : nou moet het toch niet gekker worden:D



bassej
1 april 2008, 21:04
nouja t zit zo, 1,5 week geleden heb ik een mexicaanse strat gekocht voor 550 euro . Nou kon ik hem niet vergelijken met mn caliber strat ( ongeveer 90 euro) vergelijken omdat die uit elkaar lag. Nu ik hem vergelijk zit er echt weinig verschil in. Ik zit al over de acht dagen dat je hem nog terug mag brengen maarja. Dit is wel mn eerste gitaartje dus mischien is het handig om eerst een ander model te ''testen'' door er een tijd op te spelen.
Ik luister veel eric clapton , jimi hendrix en buddy guy. Wel de mensen die Strats gebruiken dus ik zit eigenlijk wel goed qua instrument. Toch kan je op een LP lekker blues spelen ( kan dit op SG ook?:D )

Wat zouden jullie doen, 550 euro is voor mij veel geld en daar kan ik ook een mooie epi van halen, stel ik kan hem nog inwisselen:D

Tupelo
1 april 2008, 21:07
Retorisch, als jij dat vind & dat wil; dan zou ik dat onmiddelijk doen.

drap
1 april 2008, 21:07
Wel 's gedacht aan het verschil in houtsoort, of de kwaliteit er van in ieder geval? Hetzelfde geldt voor de hardware. Kan me niet voorstellen dat je dat kan beoordelen zo op het oog.

G.G.
1 april 2008, 21:09
Tussen een Caliber en een Mex. strat zit echt wel verschil hoor. Ben jij al in staat dat verscil te herkennen? Misschien ligt het niet aan de gitaren maar aan jezelf dat je geen verschil herkent.

G.G.
1 april 2008, 21:14
Eh.. ik heb je post nog een keertje goed gelezen




nouja t zit zo, 1,5 week geleden heb ik een mexicaanse strat gekocht voor 550 euro . Nou kon ik hem niet vergelijken met mn caliber strat ( ongeveer 90 euro) vergelijken omdat die uit elkaar lag. Nu ik hem vergelijk zit er echt weinig verschil in. Ik zit al over de acht dagen dat je hem nog terug mag brengen maarja. Dit is wel mn eerste gitaartje dus mischien is het handig om eerst een ander model te ''testen'' door er een tijd op te spelen.
Ik luister veel eric clapton , jimi hendrix en buddy guy. Wel de mensen die Strats gebruiken dus ik zit eigenlijk wel goed qua instrument. Toch kan je op een LP lekker blues spelen ( kan dit op SG ook?:D )

Wat zouden jullie doen, 550 euro is voor mij veel geld en daar kan ik ook een mooie epi van halen, stel ik kan hem nog inwisselen:D

Je koopt dus ene gitaar die je na anderhalve week al niet meer ziet zitten. Je kan hem binnen acht dagen ruilen, en nu vraag je je af of je hem kan ruilen na anderhalve week?

Volgens mij heb je je aankoop niet grondig doordacht van te voren. Niet echt handig.

bassej
1 april 2008, 21:15
Tussen een Caliber en een Mex. strat zit echt wel verschil hoor. Ben jij al in staat dat verscil te herkennen? Misschien ligt het niet aan de gitaren maar aan jezelf dat je geen verschil herkent.

zou idd zo maar kunnen dat ik geen verschil hoor:D maar dan hoort een publiek dat zeker niet :hippie: Hij ontstemt bijvoorbeeld wel langzamer, maar ik hoor zo weinig verschil:( of komt dit door het lage volume waarop ik speel, is zo'n mexicaan wel optreden proof en een caliber niet......

Tupelo
1 april 2008, 21:20
Lijkt erop dat je gewoon niet tevreden bent met je aankoop.
Mits het ding onbeschadigd is en je de winkelier niet gruwelijk beledigd heb kan ik mezelf niet voorstellen dat hij hem niet terugneemt wanneer je toch liever een andere wil.

Probeer het eens zou ik zeggen.

Kun je het meteen laten weten hier wanneer het een kloothommel is die je er nog maar 400 voor teruggeeft of niet.

bassej
1 april 2008, 21:26
Eh.. ik heb je post nog een keertje goed gelezen





Je koopt dus ene gitaar die je na anderhalve week al niet meer ziet zitten. Je kan hem binnen acht dagen ruilen, en nu vraag je je af of je hem kan ruilen na anderhalve week?

Volgens mij heb je je aankoop niet grondig doordacht van te voren. Niet echt handig.

hehe grapjas:D nouja ik ben een beginner , had toen nog nooit andere gitaren gezien dan mn eigen. Ik ging heen om een SG , Heb LP tele en toen strat gespeeld, strat heeft de winkelier ook bespeeld.
Toen vond ik de strat clean toch chill klinken maar ik hoorde op youtube opnames van les pauls , prachtig met zo'n lekkere overdrive. Of doen ze dit ook met pedaaltjes!?!?!

G.G.
1 april 2008, 21:28
prachtig met zo'n lekkere overdrive. Of doen ze dit ook met pedaaltjes!?!?!

Stop ff met geld uitgeven en ga je eerst eens verdiepen iin het hele gebeuren.

bassej
1 april 2008, 21:32
Stop ff met geld uitgeven en ga je eerst eens verdiepen iin het hele gebeuren.

:L licht dat aan humbuckers of aan een pedaaltjes???. En ik probeer juist niet nog een keer geld uit te geven:D

bass blom
1 april 2008, 21:36
nou moet het toch niet gekker worden

bassej
1 april 2008, 21:43
nou moet het toch niet gekker worden

idd:D nouja ik klink waarschijnlijk dom nu maar toch, 550 is veel voor een beetje verschil als je ook een LP of akoustische kan kopen'


Komt dit nou waarschijnlijk door het lage volume??:D

m@rijn
1 april 2008, 21:43
Heb je er dan niet op gespeeld in de winkel? Hoelang speel je al gitaar feitelijk?

bassej
1 april 2008, 21:44
Heb je er dan niet op gespeeld in de winkel? Hoelang speel je al gitaar feitelijk?

ik heb er in de winkel wel op gespeeld alleen had toen mn oude niet mee:D

bass blom
1 april 2008, 21:49
bij flink op volume spelen vallen goeiekope gitaartjes eerder door de mand ja.

bassej
1 april 2008, 21:53
bij flink op volume spelen vallen goeiekope gitaartjes eerder door de mand ja.
OK dan hou ik het daarbij, speel thuis nogal zacht dusz....
Ik denk dat naarmate ik langer speel , mijn vingers en oren nog wel wat fijngevoeliger worden:D ik kan vanacht in ieder geval lekker slapen:D

Yannicks
1 april 2008, 21:55
Handig :') .

volgens mij heb je gewoon te veel geluisterd naar de praatjes van die verkoper en heb je werkelijk geen benul van wat je gekocht hebt.

Reigor
2 april 2008, 00:21
Ik pis bijna in m'n broek van deze gast :seriousf:

LaurentB
2 april 2008, 09:06
Ik pis bijna in m'n broek van deze gast :seriousf:

Oh, en jij wist zeker direct alles al toen je begon met gitaarspelen?

@Topic starter: het kan ook nog aan de versterker liggen. Als je een wat goedkopere versterker hebt, hoor je het verschil niet zo tussen een mindere en betere gitaar, als deze beide bijvoorbeeld Stratocasterachtige modellen zijn.
Misschien speelde de verkoper in de winkel op een betere versterker dan die van jou.

De gitaristen die je noemt spelen echt op Stratocasters, en met een fatsoenlijke Mexicaanse Stratocaster ligt het niet aan de gitaar als je dat geluid (nog) niet helemaal krijgt. Flink oefenen, en wat voor versterker gebruik je nu?

Baker
2 april 2008, 10:00
nouja t zit zo, 1,5 week geleden heb ik een mexicaanse strat gekocht voor 550 euro . Nou kon ik hem niet vergelijken met mn caliber strat ( ongeveer 90 euro) vergelijken omdat die uit elkaar lag. Nu ik hem vergelijk zit er echt weinig verschil in.

Waarschijnlijk ben je nog niet ge-oefend genoeg om echt het verschil te horen of te merken tijdens het spelen. Bedenk echter dat het prijsverschil niet alleen in het geluid zit, maar ook in de kwaliteit. Je nieuwe gitaar is opgebouwd uit componenten van betere kwaliteit (als het goed is) waardoor je er ook veel langer plezier van zult hebben.

belfrink
2 april 2008, 10:20
Het blijft natuurlijk een combinatie van factoren die iets wel of niet goedmaken ;) Zoals dat met alles zo is.

TS zegt die hij geen verschil hoort in een gitaar van 90 euro of een gitaar van 500+ euro.

Denk dat dat meer met het spel en versterker te maken heeft. Ga gewoon lekker spelen en gassen kun je altijd nog wel ;)

MarkS
2 april 2008, 11:41
Oh, en jij wist zeker direct alles al toen je begon met gitaarspelen?

@Topic starter: het kan ook nog aan de versterker liggen. Als je een wat goedkopere versterker hebt, hoor je het verschil niet zo tussen een mindere en betere gitaar, als deze beide bijvoorbeeld Stratocasterachtige modellen zijn.

(knip)
en wat voor versterker gebruik je nu?
Idd het eerste waar ik aan dacht.

vidar
2 april 2008, 11:44
Ik ben het toch ook wel met LaurentB eens, de TS heeft zijn versterker niet genoemd maar, uitgaande van de prijs van z'n eerste gitaar kan ik me voorstellen dat het zo'n klein '80 euro' transistortje is met een 8" speaker, en daarop hoor ik toch ook echt maar heel weinig verschil tussen twee strats uit verschillende (lage) prijsklassen.

Kaboemba
2 april 2008, 12:22
He verkoper !

Potdomme, mijn auto gaat net zo snel als mijn oude auto.

Ja het zijn beide 1.6 astratjes, maar toch he ze gaan net zo hard, da kan toch nie.

Wat ? Ja ik heb er 200 km mee gereden maar ik wil toch dat je hem terug neemt.

guvnor
2 april 2008, 12:57
Ik kan me de bezorgdheid van de TS wel voorstellen. Ik heb al massa's gitaren gehad en soms duurde het gewoon even voordat je alle kenmerken en details van een gitaar helemaal doorhebt. Ik ben in het verleden soms dolenthousiast geweest over een gitaar maar na een paar weken begon ik me te storen een wat kleinigheden.

Omgekeerd heb ik ook gitaren gehad die ik in het begin niet echt kon waarderen. Mijn huidige Strat is daar een voorbeeld van. Dit is een gitaar die ik zelf heb samengesteld uit losse onderdelen. Stuk voor stuk kwaliteitsonderdelen, maar eenmaal in elkaar gezet viel het me wat tegen. Een paar weken spelen, afstellen, wijzigen, andere snaren en uiteindelijk een goede setup gevonden. Nu is het mijn ideale Strat.

Zeker Strats met grofweg dezelfde features kunnen best op elkaar lijken. Verschillen kunnen heel subtiel zijn. Een getraind oor zal ze sneller opmerken.

EuroCinema
2 april 2008, 13:32
Het is heel normaal om na aankoop opeens te gaan twijfelen. Mijn advies: helemaal niks doen, je hebt nu een goeie gitaar gekocht die prima past bij de gitaristen waar je naar luistert. Het verschil in kwaliteit ga je later wel horen en voelen, als je over betere amps en op hogere volumes gaat spelen. Je hebt een uitstekende keuze gemaakt, wees er blij mee!

Zamalan
2 april 2008, 13:47
He verkoper !

Potdomme, mijn auto gaat net zo snel als mijn oude auto.

Ja het zijn beide 1.6 astratjes, maar toch he ze gaan net zo hard, da kan toch nie.

Wat ? Ja ik heb er 200 km mee gereden maar ik wil toch dat je hem terug neemt.

Idiote vergelijking.

Toen ik mijn gitaar ging kopen 3 maand geleden hoorde ik ook 0,0 verschil. Ik kon zelf niet spelen dus "ga zelf testen" werkte niet. Ik kon ook geen vriend meenemen om te helpen, want ik heb geen dichte gitaarspelende vrienden.
De vent van de winkel heeft wat voor mij gespeeld. Hij heeft 3 gitaren van rond de 200 euro of minder bespeeld, een squier, een washburn en een cort en die klonken voor mij krek hetzelfde. Al goed dat ik op voorhand wat "theoretische kennis" had opgedaan over de mreken en hun kwaliteit zodat ik geen brol heb gekocht (heb uiteindelijk mijn budget verhoogd en een LTD F50 gekocht, nog steeds een gitaar met de beginner stempel maar het is toch geen stagg).

Daarentegen als je een auto gaat kopen dan heb je normaalgezien al een rijbewijs, kan je rijden, en voel je zelf of een auto lekkerder rijd dan de vorige of niet.

*edit* Ideaal zou zijn dat je eerst enkele lessen kan volgen, en daarna kan overgaan tot de aankoop van je instrument, omdat je al iets van verschil hoort en voelt. De enkelen in de buurt die les geven, vragen dat je een eigen gitaar meebrengt naar de les (begrijpelijk ergens).

jplm
2 april 2008, 14:05
Ik ben in het verleden soms dolenthousiast geweest over een gitaar maar na een paar weken begon ik me te storen een wat kleinigheden.

Sterker nog, ik heb helemaal geaccepteerd dat het op deze manier gaat. Ik bedoel, je kunt in de winkel proberen zoveel je wilt, het helpt alleen als grove indicatie. Want, precies zoals je zegt, na een paar weken thuis worden hele kleine (negatieve) dingetjes steeds groter, totdat je denkt "ik snap niet dat ik dat bij het uitproberen in de winkel destijds niet heb gemerkt". Voor mij is de beste indicatie hoe lang een gitaar in z'n standaard blijft staan. Heb ik bijvoorbeeld een gitaar waarvan ik tegen mezelf zeg dat het een geweldig ding is, maar raak ik 'm evengoed een paar weken achter elkaar niet aan, dan weet ik diep van binnen wel hoe laat het is :stop:.
Voor wat betreft de topic-starter: het is jammer dat hij (blijkbaar) niet iemand in z'n buurt heeft die de theorie wat verduidelijkt, of meegaat naar de winkel om verschillen te laten horen. Dat kan trouwens ook de winkelier zelf zijn, ik kwam voor m'n eerste gitaar terecht bij Stockenhof in Beek, een beter begin kun je niet hebben, volgens mij.

Groet, Jan.

Zamalan
2 april 2008, 14:09
Voor wat betreft de topic-starter: het is jammer dat hij (blijkbaar) niet iemand in z'n buurt heeft die de theorie wat verduidelijkt, of meegaat naar de winkel om verschillen te laten horen. Dat kan trouwens ook de winkelier zelf zijn, ik kwam voor m'n eerste gitaar terecht bij Stockenhof in Beek, een beter begin kun je niet hebben, volgens mij.

Groet, Jan.

off-topic: we hebben avatars nodig op dit forum want ik denk dat jplm mij en de topicstarter door elkaar haalt.

Ace 1.15.19
2 april 2008, 14:42
off-topic: we hebben avatars nodig op dit forum want ik denk dat jplm mij en de topicstarter door elkaar haalt.

Ik zou een klacht indienen bij "Algemeen" :D

guvnor
2 april 2008, 15:27
dan weet ik diep van binnen wel hoe laat het is :stop:.


Mijn vrouw heeft dat zelfs sneller in de gaten dan ikzelf... Als ik zeg dat ik de gitaar wil verkopen/inruilen krijg ik altijd te horen "dat wist ik een week geleden al...".

bassej
2 april 2008, 17:18
Ik heb een vox ad15vt, precies dezelfde als in de winkeld:D maarja hij speelt wel lekkerder, maar datdoet een ander soort gitaar van 500 euro ook:D alleen heb je dan ook een andere sound.

Kortom, ik denk er nog ffe over na, van de winkelier mag het in ieder geval.

Saf
2 april 2008, 18:36
toen ik mijn eerst basgitaar ging kopen hadden ze in de winkel maar een linkshandig bas. Weinig keus dus, nu hield ik toen al niet zo van nieuwe gitaren dit bleek een oude te zijn, met al beschadigingen en een mooie vergeelde witte kleur. Stond fender op de kop maar geen type (hebben oude lefty's wel vaker).

Staat er in die winkel zo'n jaco waanbe zich helemaal uit t e leven op ee nbas vragen ze mij, wil je hem uit proberen? Ik klapte finaal dicht kon net blitzkrieg bop zo ongeveer een beetje spelen. Heeft de verkoper zijn best gedaan om als rechtshandige op die lnkse bas te spelen.

Speelde toen zelf op een sd curlee 24 frets bas met een boomstam hals die bovendien bol afgestel stond en een actie had van zowat een cm. (wist ik veel) die ik gevonden had in de oefenruimte vna wat vrienden en mee naar huis had gesmokkeld om wat te proberen. Elke basgitaar die ik met mijn toenmalige kennis wat vast gepakt had ik gekocht want alles speelde beter dan wat ik had.

Heb toen voor die 600 gulden een leuke koop gedaan, het is nog steeds mijn hoofdbas (tis een musicmaster bas uit 75).

Leen nu met enige regelmaat gitaren, bassen en/of versterkers uit aan mensen/kennissen die willen beginnen. Zodat ze eerst kunnen kijken of het wat voor hun is. Heb op dit moment 3 elektrische, 1 akoestische en een bas uitgeleend.

grayfink
2 april 2008, 19:42
De topicstarter schreef hetzelfde al in dit door hem gestarte topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=106701 post #14. Post# 23 snijdt trouwens ook nog steeds hout. Naarmate je langer speelt, leer je meer nuances kennen en herkennen van gitaren.

jplm
2 april 2008, 19:52
off-topic: we hebben avatars nodig op dit forum want ik denk dat jplm mij en de topicstarter door elkaar haalt.

Nee hoor, met "topic-starter" bedoel ik over het algemeen degene die het topic startte (vandaar de term :)), en zoals "Bassej" op mij overkwam uit zijn eerste en volgende stukjes tekst, ligt het probleem erin dat hij van bepaalde zaken nog niet zo goed op de hoogte was, en daardoor geen juiste keuze kon maken.

Groet, Jan.

jplm
2 april 2008, 19:59
Mijn vrouw heeft dat zelfs sneller in de gaten dan ikzelf... Als ik zeg dat ik de gitaar wil verkopen/inruilen krijg ik altijd te horen "dat wist ik een week geleden al...".

Ja, nee, achteráf kan ik elke week de juiste lottocijfers invullen. Je moet haar vandaag eens vragen wat je volgende week gaat doen, kijken of ze dát kan vertellen ;).

Groet, Jan.

TimmU
3 april 2008, 01:05
wat een topic, dit. Prachtig !