PDA

View Full Version : Gezinsuitbreiding!! En het is een..... baby!



Otje
1 april 2008, 20:59
Baby Taylor gekocht. Kost wat, maar dan heb je wat. Kan gewoon in overhead bin van vliegtuig. Weegt niks, wordt geleverd met hele mooie gigbag en riem :) . Eerste indruk: het geluid moet je gehoord hebben om te geloven. Echt. Niet alleen leuk voor op vakantie, maar ook heel goed bruikbaar voor een akoustisch slagpartijtje in een drukke mix. Zeer inspirerend. Bouwkwaliteit is goed, maar topkam is slecht uitgesneden (snaren knellen).

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/Baby-a86062b736660dc467c48dcca4af9756.jpg

bass blom
1 april 2008, 21:41
beschuit met muisjes :cheerup:
taylors zijn heel speciaal!

--=HANS=--
1 april 2008, 21:46
Gefeliciteerd man! Veel plezier met je kleintje!

Groet, Hans

Blend
1 april 2008, 21:50
snif, ben diep ontroert.. wat een schatje!

Flipkoos
1 april 2008, 22:42
Gefeliciteerd! Klinken goed! Everett van Eels gebruikt ook altijd eentje en die heeft een lekker heldere sound!

Jedeel
1 april 2008, 23:06
Gefeliciteerd!!!

Is dat nou zo'n 'baby-gitaar' waar Ian Anderson van Jethro Tull ook op speelt?

Otje
2 april 2008, 09:03
Is dat nou zo'n 'baby-gitaar' waar Ian Anderson van Jethro Tull ook op speelt?Geen idee, ik ben niet zo bekend met JT :hippie: .

Binnen in de gitaar zie ik dat Baby is verwekt in augustus 2008, in een of andere fabriek in Mexico. De klank is te gek. Lijkt totaal niet op een normale gitaar, is echt anders, maar wel heel mooi. Toch zijn er ook minpunten: de topkam knelt (had ik al genoemd), de actie is aan de hoge kant en Baby is zéééér gevoelig voor intonatie en stemming. Komt natuurlijk door de korte mensuur en de daarbij horende lage snaarspanning, maar toch. Met een stemapparaat kom je er niet, dan is een begin. Daarna ben je op het gehoor nog wel even bezig om alles zuiver te krijgen. Vooral een accoord als B7 luistert nauw, maar dat acoord is ok voor veel normale gitaren een lakmoesproef. Vandaag gaan er nieuwe snaren op, kijken of dat nog wat scheelt.

JeroenSchaaf
2 april 2008, 09:06
Geen idee, ik ben niet zo bekend met JT :hippie: .

Binnen in de gitaar zie ik dat Baby is verwekt in augustus 2008, in een of andere fabriek in Mexico. De klank is te gek. Lijkt totaal niet op een normale gitaar, is echt anders, maar wel heel mooi. Toch zijn er ook minpunten: de topkam knelt (had ik al genoemd), de actie is aan de hoge kant en Baby is zéééér gevoelig voor intonatie en stemming. Komt natuurlijk door de korte mensuur en de daarbij horende lage snaarspanning, maar toch. Met een stemapparaat kom je er niet, dan is een begin. Daarna ben je op het gehoor nog wel even bezig om alles zuiver te krijgen. Vooral een accoord als B7 luistert nauw, maar dat acoord is ok voor veel normale gitaren een lakmoesproef. Vandaag gaan er nieuwe snaren op, kijken of dat nog wat scheelt.


Wow wel gaaf dat je een gitaar hebt die nog gemaakt moet worden! :sssh:

Buzz
2 april 2008, 09:19
Binnen in de gitaar zie ik dat Baby is verwekt in augustus 2008, in een of andere fabriek in Mexico.

Is het een prematuurtje of een abortus?:???:

Otje
2 april 2008, 10:03
Kom maar jongens, kom maar kom maar kom maar :cooler: . Typefoutje natuurlijk. Moest 2007 zijn. Stom. :sssh:

bass blom
2 april 2008, 10:13
dan zo gauw mogelijk wat aan die topkam doen als het stemmen niet lekker gaat.

Laser
2 april 2008, 11:28
Een spannende topkam moet zeker onder garantie verholpen worden. Niet lang werk: kan op de werkbank terwijl je erbij blijft: alle gootjes wat bijvijlen.
Probeer het liever niet zelf, aangepaste vijltjes zijn aangeraden.

Die baby heeft wel iets, klinkt heel goed net als de Big Baby. Indrukwekkend en ... zou ook licht moeten spelen. Laat de afstellnig ook maar even nakijken.

Veel plezier!

RAW
2 april 2008, 15:54
Krappe gootjes bijvijlen.....hmmmm.....m.i. kan je er toch echt beter wat afvijlen :satisfie:

Mr.Fingers
2 april 2008, 15:57
Gefeliciteerd! Klinken goed! Everett van Eels gebruikt ook altijd eentje en die heeft een lekker heldere sound!


Ik dacht het model al te herkennen... Dus toch!

Jedeel
2 april 2008, 22:56
Geen idee, ik ben niet zo bekend met JT :hippie: .


Ik zal eens tussen mijn DVDs van Jethro Tull zoeken naar een opname van een soortgelijke 'baby-gitaar'. Ik was altijd al geweldig onder de indruk van dat geluid.

Ik zal hier melden dat ik de link in 'Sounds' heb gepost :-)

(Moet wel eerst even zoeken en 'freubelen' :satisfie: )

Otje
3 april 2008, 07:42
Een spannende topkam moet zeker onder garantie verholpen worden. Niet lang werk: kan op de werkbank terwijl je erbij blijft: alle gootjes wat bijvijlen.
Probeer het liever niet zelf, aangepaste vijltjes zijn aangeraden.

Die baby heeft wel iets, klinkt heel goed net als de Big Baby. Indrukwekkend en ... zou ook licht moeten spelen. Laat de afstellnig ook maar even nakijken.

Veel plezier!Die afstelklusjes kan ik zelf wel, alleen ik doe het (nog) niet omdat ik geen risico wil lopen om de garantie te verspelen :). Met een beetje vaseline/grafiet worden de snaren niet meer afgekneld, al zal ik t.z.t. de slots wel wat laten bijvijlen.

Ik heb er gisteravond nieuwe snaren opgezet en weet nu dus ook zeker dat de ball ends strak tegen de onderkant van het bovenblad aanzitten, dat de brugpennen goed zitten, dat de snaren correct om de stemmechanieken zitten, etc etc. Nu 's kijken of Baby een beetje op stemming blijft. Da's eigenlijk mijn enige echte zorgpunt... Met de fabriekssnaren bléééééf ik stemmen. Speel je een half moppie, boem, vals. Vandaag maar 's kijken hoe dat met de nieuwe snaren gaat.

MurphyFan
3 april 2008, 08:26
zitten er net als bij mijn Big Baby geen elixirs op dan?

in alle geval proficiat met je aankoop! Je zal er ongetwijfeld nog véél plezier aan beleven! heb ook nog getwijfeld om deze te kopen als eerste gitaar, maar uiteindelijk toch voor de big baby gegaan om op een fullscale gitaar te kunnen studeren.

Otje
3 april 2008, 09:54
Geen idee wat Taylor op z'n Baby's zet, maar ik bleef stemmen. Die snaren zaten er op sinds augustus vorig jaar, dus ze klonken ook niet echt lekker meer.

Heb trouwens net iets gedaan wat ik misschien veel eerder had moeten doen: even op Harmony Central (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Taylor+Guitars/Baby/10/1) kijken. Daar staan me toch iets teveel meldingen op van problemen, variërend van niet op stemming blijven tot losrakende brug en allerlei andere shit. Da's niet echt wat ik van Taylor gewend ben en daarom ben ik van tevoren ook niet gaan spitten. Ik heb blind vertrouwd op de kwaliteit van Taylor en op mijn indrukken in de winkel --> ik heb een uur op twee verschillende Baby's zitten spelen maar in de rotherrie in een gitaarwinkel komt van echt goed stemmen toch nix. Heb wel altijd een spiegeltje bij me om de binnenkant te bekijken en controleer allerlei zaken zoals neck relief, actie, afwerking, stemmechanieken, etc.

Anyhoooo, als ik straks terugkom van m'n werk ga'k 's lekker een uurtje er tegenaan. De nieuwe snaren zijn dan wel gezet dus dan zou 'ie gewoon goed op stemming moeten blijven. Zo niet, dan gaat 'ie linea recta terug naar de winkel. Voor 300 euro moet 'ie gewoon strak op stemming blijven potjandikkedorie.

Wordt vervolgd :)

chefdaniel
3 april 2008, 12:06
volgens mij speelt ian anderson van jethro tull alleen maar op martin gitaren, in de begintijd op een O16NY daarbij gebruikte hij heel vaak een capo wat misschien een beetje dat babygeluid?? gaf maar of hij ooit op een echte baby heeft gespeeld weet ik niet.

Otje
3 april 2008, 19:51
Goed nieuws (voor mij, dan): Baby is voldoende stemvast. De B en de hoge E hebben de neiging om heel langzaam een tikkie omhoog te kruipen en sommige complexe accoorden zijn niet helemaal loupezuiver. Maar dan moet je echt goed luisteren want het valt niet op. Het volume wat uit dat kleine kastje komt heeft me trouwens totaal verrast :rockon: . Mijn eega begon zelfs te klagen dat dat kleine ding meer herrie maakt als mijn Jumbo. Heeft denk ik meer te maken met de aard van het geluid: het prikt prima door een drukke mix of door achtergrondgeluiden heen. Errug lekker.

http://www.steelbender.com/pictures/summernamm2001/babytaylors.JPG

Baby is trouwens ook in mahonie leverbaar. Heb ik ook geprobeerd maar ik vond de gewone versie net iets meer sprankel hebben.

Jedeel
4 april 2008, 00:50
volgens mij speelt ian anderson van jethro tull alleen maar op martin gitaren, in de begintijd op een O16NY daarbij gebruikte hij heel vaak een capo wat misschien een beetje dat babygeluid?? gaf maar of hij ooit op een echte baby heeft gespeeld weet ik niet.

Voor Otje en chefdaniel hier de link naar het ge-uploade filmpje;
http://www.youtube.com/watch?v=v0_NAviX1Ek

Komt van de DVD 'Living with the past" van Jethro Tull. Is overigens niet het
enige nummer op die DVD waarop Ian Anderson de 'baby-guitar' bespeeld.
(Ik weet overigens niet het merk/type van deze gitaar.)

En chefdaniel, het is een combinatie van 'baby-guitar' én ook nog de capo :)

harrie
10 april 2008, 11:35
Ik ben benieuwd waarom mensen voor de baby Taylor gaan. Koop je zo'n gitaar om gemakkelijk mee te kunnen nemen, vanwege de sound, of om een Taylor te hebben voor weinig geld?

Otje
10 april 2008, 14:33
Ik heb 'm gekocht als reisgitaar (en dat bevalt errug goed). En o ja, ik zal 'm af en toe wel gebruiken om een slagje in de mix te leggen.

Otje
11 april 2008, 13:40
Baby heeft zijn eerste buitenlandse avontuur achter de rug. Is meegegaan het vliegtuig in naar Madrid, als handbagage. Geen koffer, maar in de originele (en erg mooie) gig bag die Taylor met Baby meelevert. In overhead bin, klaar. Wel al die sukkels met hutkoffers in de gaten houden: als er iets in de weg ligt is hun remedie meestal keihard erin rammen. Dat wil je Baby niet aan doen natuurlijk. Anyway, zowel op de heenreis als op de terugreis kwam Baby perfect gestemd aan. Uit gigbag halen, spelen, klaar. Een week in een hotel met hoge binnentemperaturen en gortdroge lucht: pas de problème. Begin mei gaat Baby mee op vakantie naar Frankrijk, daarna weer de lucht in voor 2 weken India, daarna met de auto half Europa door. We zijn benieuwd :).

Helemaal te gek, dat ding.

Jedeel
11 april 2008, 14:00
Baby heeft zijn eerste buitenlandse avontuur achter de rug. Is meegegaan het vliegtuig in naar Madrid, als handbagage. Geen koffer, maar in de originele (en erg mooie) gig bag die Taylor met Baby meelevert. In overhead bin, klaar. Wel al die sukkels met hutkoffers in de gaten houden: als er iets in de weg ligt is hun remedie meestal keihard erin rammen. Dat wil je Baby niet aan doen natuurlijk. Anyway, zowel op de heenreis als op de terugreis kwam Baby perfect gestemd aan. Uit gigbag halen, spelen, klaar. Een week in een hotel met hoge binnentemperaturen en gortdroge lucht: pas de problème. Begin mei gaat Baby mee op vakantie naar Frankrijk, daarna weer de lucht in voor 2 weken India, daarna met de auto half Europa door. We zijn benieuwd :).

Helemaal te gek, dat ding.
Pffffff.... nou begrijp ik waarom een babygitaar..... wat een vakanties :)

By the way; klinkt de jouwe enigzins als die van het filmpje van Ian Anderson?

Otje
11 april 2008, 17:05
Pffffff.... nou begrijp ik waarom een babygitaar..... wat een vakanties :)Ahum. Vakanties? Was 't maar waar! Madrid en India is werk.


By the way; klinkt de jouwe enigzins als die van het filmpje van Ian Anderson?Uh, nee. Die van hem klinkt beter denk ik. Maar ik betwijfel of zijn gitaar een short-scale instrument is. Kan 't niet goed zien in het filmpje, maar het lijkt op een full-scale met een kleine body. En zo klinkt 'ie ook. Baby is een echt 3/4 instrument. Maar ik blijf me verbazen over het volume wat eruit komt en de hoeveelheid laag die dat ding produceert....

Pais
11 april 2008, 17:31
Je hebt ook nog de Big Baby toch?

Als de Baby een 3/4 gitaar is, vraag ik me af waarom het een reisgitaar wordt genoemd en niet een kindergitaar, zoals de meeste gitaren met een normale body met 3/4 mensuur