PDA

View Full Version : microfoon phase inverter?



yhcmarc
1 april 2008, 20:35
Weet iemand toevallig een simpel microfoon phase inverter apparaatje? Ik heb dit nl. niet op mijn mengtafel zitten en wil voor het in fase zetten van mics eerst toch wel een uit fase kunnen zetten om het optimale punt wat makkelijker te kunnen bepalen.

Nu heb ik wel een losse preamp waar het mee kan, maar dat is ook weer zo een gedoe, ik zoek eigenlijk net zoiets als de Rode d-plug.

thnx

Han S
1 april 2008, 20:40
Als je XLR pluggen gebruikt maak je een kort snoertje waarbij je in een van de pluggen 2 en 3 verwisselt en klaar is Arie.

yhcmarc
1 april 2008, 21:38
Ok cool, binnenkort maar eens aan het solderen dan, dankjewel.

Martien
2 april 2008, 00:15
Wat miss makkelijker is, is een klein kastje maken met een xlr chassis. en dan in t kastje een xlr naar jack maken, met een schakelaar erop. dan kun je zo je koptelefoon inpluggen en dan moet je deze alleen even op een aux zetten. Kun je het per ingang chekken.

Klopt dit Han?

amon
2 april 2008, 00:24
eigenlijk precies hetzelfde. Alleen is in jouw voorbeeld een kastje om de kabel getimmerd...

Als je maar in de gate houdt dat je of pin 2 en 3 omdraait, of de tip en de ring.

Han S
2 april 2008, 00:25
Ik denk dat hij alleen de fase van zijn microfoonsignaal wil omkeren en er zijn mengpanelen waarbij je dat op elk kanaal met een schakelaartje kunt doen. Heb je dat niet dan kun je het best een snoertje maken, of je kunt het ook met een kastje doen met een male en female chassisdeel er in waarbij je de 2 met de 3 van de ander verbindt en vice versa. En dan doe je er een mooi letterteepje op met 'fase omkeer kassie'.

bert k
2 april 2008, 10:00
Wat miss makkelijker is, is een klein kastje maken met een xlr chassis. en dan in t kastje een xlr naar jack maken, met een schakelaar erop. dan kun je zo je koptelefoon inpluggen en dan moet je deze alleen even op een aux zetten. Kun je het per ingang chekken.

Klopt dit Han?
Mis ik nou iets? Hij wil een fasedraaier, geen koptelefoon aansluiten.

Martien
2 april 2008, 11:51
Maar hij wil het alleen maar om te chekken, niet voor vast.
Dus op deze manier zou hij dan per kanaal even een aux open kunnen gooien om te luisteren of hij in of uit fase staat.

B_2_the_a
2 april 2008, 12:18
van 1 los kanaal hoor je niet of hij uit fase staat ;)
maar het is de combinatie van 2 kanalen

bert k
2 april 2008, 12:56
Precies. De koptelefoon sluit je gewoon op de koptelefoonuitgang aan.

B_2_the_a
2 april 2008, 17:05
Precies. De koptelefoon sluit je gewoon op de koptelefoonuitgang aan.

no shit! :D

Martien
2 april 2008, 22:33
van 1 los kanaal hoor je niet of hij uit fase staat ;)
maar het is de combinatie van 2 kanalen


Mja klopt , ik dacht aan een losse fase schakelaar die je op je aux oid gooit, dan kun je er gewoon een kanaal bij draaien, maar dan draai je alle kanalen van fase. ook de gene die je niet wilt draaien. Schiet niet zo op.

bert k
2 april 2008, 23:02
Nee, de meest gebruikte methode is een kort snoertje, zoals Han al postte. Maar het idee om daar een kastje met een schakelaar van te maken is wel slim. Zo kan je snel het verschil horen tussen in en uit fase.