PDA

View Full Version : Ibanez les paul custom



josszee
1 april 2008, 19:41
De ibanez les paul custom van de jaren 70. Of wanneer zo ook gemaakt werden. Je ziet ze af en toe op marktplaats,.... Zijn het goede gitaren? Want de prijs vind ik niet overdreven. Heeft er iemand ervaring mee? zijn deze gitaren hetzelfde als burny,tokai,.... De les pauls uit diezelfde periode ongeveer.

:hippie: :hippie: :hippie:

Rinze
1 april 2008, 19:50
De meeste Ibanezzen uit die tijd hebben een geschroefde hals (zeker wanneer ze voor een normale prijs worden aangeboeden) in plaats van een gelijmde, wat eigenlijk zou moeten voor een Les Paul. Tja, er zitten goeie gitaren tussen maar ook mindere. Het is een beetje een hype op het moment, de laatste jaren zijn ze ook stukken duurder geworden terwijl 15 jaar geleden niemand er ook maar dood mee gezien wilde worden.

josszee
1 april 2008, 20:07
Hebben alle ibanez les pauls een geschroefde hals ?

Barkeepert
1 april 2008, 20:14
De meeste Ibanezzen uit die tijd hebben een geschroefde hals (zeker wanneer ze voor een normale prijs worden aangeboeden) in plaats van een gelijmdeKijk eens aan.

episua
1 april 2008, 20:15
Beetje domme vraag.
Rinze zegt toch: De MEESTE Ibanezzen uit die tijd hebben een geschroefde hals. Dus daar is je antwoord.

episua
1 april 2008, 20:16
haha, dat scheelde nog geen minuut!

G.G.
1 april 2008, 20:16
Beetje domme vraag.
Rinze zegt toch: De MEESTE Ibanezzen uit die tijd hebben een geschroefde hals. Dus daar is je antwoord.

Is geen domme vraag, want hij zegt niet: "de meeste Ibanez Les Pauls" Hij zegt "de meeste ibanezzen" en ibanez maakt ook andere modellen.

josszee
1 april 2008, 20:17
Ja Ok de meeste dus zijn er dan ook die een gelijmde hebben ja dus... Je kon ook even gewoon zeggen JA er zijn ook gelijmde. Weer ontopic AUB

Rinze
1 april 2008, 20:21
Ik bedoelde wel "de meeste Les Pauls van Ibanez". Ben niet geheel helder, excuus:chicken:

episua
1 april 2008, 20:22
Is geen domme vraag, want hij zegt niet: "de meeste Ibanez Les Pauls" Hij zegt "de meeste ibanezzen" en ibanez maakt ook andere modellen.

Kom op, hij doelt toch op de Ibanez les paul gitaren. Lijkt me logisch.

Squier4ever
1 april 2008, 20:23
Ja Ok de meeste dus zijn er dan ook die een gelijmde hebben ja dus... Je kon ook even gewoon zeggen JA er zijn ook gelijmde. Weer ontopic AUB

dat kan, je had ook beter kunnen lezen....

episua
1 april 2008, 20:25
Maar goed, weer ontopic. Josszee, als je voor niet al te veel poen een Ibanez les paul mét gelijmde hals kan vinden is dat zeker de moeite waard. De modellen met geschroefde hals zijn ook vaak van gelamineerd hout gemaakt, wat eigenlijk ook niet bij een goede les paul hoort.
Maar van waar de vraag naar deze gitaren? Kan je er een van iemand over kopen?

josszee
1 april 2008, 20:31
Nee maar mischien wel ruilen. Zoals jullie allemaal wel weten heb ik een gibson melody maker (het is toch niet echt mijn ding) dus iemand met een ruilvoorstel met HB's---->PM. Ik zoek dus gewoon een goede gitaar met HB's hoeft niet persee een ibanez te zijn maar als het goeie gitaren zijn waarom niet hij moet gewoon kunnen scheuren !!! :hippie:

WAT is een ibanez les paul (custom) zoal waard ?

Saf
1 april 2008, 20:33
heschroefd en gelamineerd (multiplex) wil niet meteen zeggen slechte gitaar.
Heb hier een hondoII hangen, met geschreofde hals en multplex body, met orginele dimarzio hb's erin. Perfect afgesteld en geintoneerd door arie de vogt en man dat ding klinkt en speelt echt ontzettend goed. Een heeft een schier eindeloze sustain. Je moet er maar geluk mee hebben.

2350
1 april 2008, 21:10
http://img.photobucket.com/albums/v146/LesPaul68/Ibanez/DSCN1315.jpg

josszee
1 april 2008, 21:18
Die sunburst met slagplaat zie ik wel zitten!!!

Pepe
1 april 2008, 21:37
Net toen Ibanez goeie LP's ging maken kregen ze Gibson aan hun broek. De geschroefde hollow laminaat dingen die je altijd ziet mag je van me houden, alleen de Super 70's pickups die er meestal opzitten zijn erg goed.

Greco had geen last van Gibson en daar kan je zien wat de Ibanez Lp had kunnen zijn als ome Gibson geen roet in het eten had gegooid.

De high end Ibanez Artist en Bensons semi's, da's een ander verhaal. De japanners konden het wel maar er zijn weinig Ibanezzen in omloop waar ze dat laten zien.

Ibanez666
1 april 2008, 21:55
heschroefd en gelamineerd (multiplex) wil niet meteen zeggen slechte gitaar.
Heb hier een hondoII hangen, met geschreofde hals en multplex body, met orginele dimarzio hb's erin. Perfect afgesteld en geintoneerd door arie de vogt en man dat ding klinkt en speelt echt ontzettend goed. Een heeft een schier eindeloze sustain. Je moet er maar geluk mee hebben.

Precies, ik heb er een met geschroefde hals en die speelt en klinkt super. Ik durf de uitdaging met elke andere Les Paul aan met dit ding. Qua afwerking is het allemaal wat minder dan een "echte" Gibson, maar als het je gaat om sound en bespeelbaarheid, weegt dat beetje meer dat je krijgt bij het origineel niet op tegen de meerprijs die je dan ook betaald. Er zijn natuurlijk altijd mensen die wel meer willen betalen, maar voor de man met de kleine knip is dit de gitaar bij uitstek. Ik heb ook een Ibanez artist met gelijmde hals, nog een van Ibanez topmodellen uit '87, maar mijn main axe is toch deze Les Paul die ik kocht voor 190 euro...

Ibanez666
1 april 2008, 21:57
Hebben alle ibanez les pauls een geschroefde hals ?

Staar je daar niet blind op, er zijn zoveel andere goede merken/modellen met een geschroefde hals. Alleen bij Les Paul zou dat een probleem zijn? nah...

Orpheo
1 april 2008, 22:15
ik heb 5 les pauls met een geschroefde hals, en alle 5 klinken en spelen ze beter dan menig gibson...

Ibanez666
1 april 2008, 22:19
ik heb 5 les pauls met een geschroefde hals, en alle 5 klinken en spelen ze beter dan menig gibson...

Ik geloof je :-)

Pepe
1 april 2008, 22:24
ik heb 5 les pauls met een geschroefde hals, en alle 5 klinken en spelen ze beter dan menig gibson...

nou heb ik toevallig hier een geschroefde Ibanez liggen
nouja, toevallig
maar die mag je best ruilen voor 1 van die 25 Gibsons van je
mag je zelf weten welke

Superdeal dan he..

maar mijn gelijmde 345 blijft buiten de deal, dat dan ook weer

Ibanez666
1 april 2008, 22:28
Superdeal dan he..

Qua sound misschien wel, maar qua waarde zeker niet...

josszee
1 april 2008, 22:59
Maar wat is zo een ibanez nu juist waard ?

Ibanez666
2 april 2008, 10:53
Maar wat is zo een ibanez nu juist waard ?

ze gaan meestal tussen de 300 en 450, afhankelijk van het model en de elementen die erin zitten. Als er super 70ies in zitten weet je wel zeker dat het met de sound wel goed zit. Ik heb er twee gehad en voor beide had ik 325 pst betaald. Ik heb er ook een voor 190, maar dat was pure mazzel. Ik zou wel voor een Ibanez met de super 70ies elementen gaan als ik jou was, maar da's persoonlijk. Soms vragen ze voor Ibanez LPs met open book headstock wat meer vanwege de "verzamelwaarde". Maar zoals ik het zie zijn de betere Ibanez LP's aan het eind van de jaren 70 gemaakt, zo tussen 76-78.
Ik heb er ooit een gehad uit 70-71, maar daar was de kwaliteit wel wat minder. Het is ook wel logisch, als je net begint met kopieeren is het resultaat vaak minder dan na jaren van oefenen ;-)

Mijn advies dus: LP van '76-'78 met super 70ies elementen.

Ibanez666
2 april 2008, 10:57
Links de mijne, is een walnoot finish, die zie je niet zo vaak

http://img138.imageshack.us/img138/1219/walnootroodqa9.jpg

pupanus1
2 april 2008, 11:41
@josszee
Even een tip:
jij wil echt elke week wat anders heh? Ga nou maar eerst eens goed onderzoek doen voor jezelf naar wat je echt wilt ipv bij elk impuls hier rondvragen wat wij ervan vinden, en hoeveel ze waard zijn.

Google is niet besmettelijk, je kan het gewoon gebruiken

erwin_ve
2 april 2008, 11:50
http://members.chello.nl/e.verdurmen/goodies/Ibbie.jpg
Dit is de mijne, met geschroefde hals. Speelt lekker. Akoestisch klnkt het te gek, ellenlange sustain. Electronica sucks; staat op mijn to do lijstje:cooler:

niekb
2 april 2008, 12:42
Links de mijne, is een walnoot finish, die zie je niet zo vaak

http://img138.imageshack.us/img138/1219/walnootroodqa9.jpg

Zo dat is een mooi gitaartje!
Tres chique :p

josszee
2 april 2008, 14:21
Ik wil inderdaad veel maar wat ik echt wil is een les paul custom!! deze zal en moet ik ooit hebben ik dacht dat de ibanezzen voor 1000 euro gingen want ze waren japans en uit de jaren 70... je ziet zo ook niet zo vaak. als het echt een goed alternatief is waarom niet dan als je voor wienig geld een custom kan kopen die er erg op gelijkt die nog eens vintage is en waarschijnlijk ook nog vet klinkt. Ik zou graag een greco of een burny.... hebben maar die gaan hoog!! er staat nu een tokai op 2dehands 1500 euro!!! Vergis ik mij nu of zijn de ibanezzen echt wel heel goed voor hun geld of? Is burny en tokai,.... nu veel beter is de echte gibson beter... (waarschijnlijk wel maar veeel veel beter om er ook 3000 euro meer voor te betalen.) :hippie: :hippie:

tog al bedankt voor de hulp.


Ibanez666 is die van jou ook met een geschroevfde hals ?

heavy-metal-thunder
2 april 2008, 14:30
Maar goed, weer ontopic. Josszee, als je voor niet al te veel poen een Ibanez les paul mét gelijmde hals kan vinden is dat zeker de moeite waard. De modellen met geschroefde hals zijn ook vaak van gelamineerd hout gemaakt, wat eigenlijk ook niet bij een goede les paul hoort.
Maar van waar de vraag naar deze gitaren? Kan je er een van iemand over kopen?

maar daarom klinken ze nog niet slecht!

heavy-metal-thunder
2 april 2008, 14:35
Ik wil inderdaad veel maar wat ik echt wil is een les paul custom!! deze zal en moet ik ooit hebben ik dacht dat de ibanezzen voor 1000 euro gingen want ze waren japans en uit de jaren 70... je ziet zo ook niet zo vaak. als het echt een goed alternatief is waarom niet dan als je voor wienig geld een custom kan kopen die er erg op gelijkt die nog eens vintage is en waarschijnlijk ook nog vet klinkt. Ik zou graag een greco of een burny.... hebben maar die gaan hoog!! er staat nu een tokai op 2dehands 1500 euro!!! Vergis ik mij nu of zijn de ibanezzen echt wel heel goed voor hun geld of? Is burny en tokai,.... nu veel beter is de echte gibson beter... (waarschijnlijk wel maar veeel veel beter om er ook 3000 euro meer voor te betalen.) :hippie: :hippie:

tog al bedankt voor de hulp.


Ibanez666 is die van jou ook met een geschroevfde hals ?

ja, maar die 1500 voor die Tokai vind ik wel wat overdreven, hoor. Is trouwens al eentje uit de nineties. Voor een echte goeie uit begin eighties betaal je zelfs dit niet. Meer zelfs, regelmatig zie je een seventies Gibson custom passeren voor een fractie meer (dan 1500).

Ibanez666
2 april 2008, 15:47
Ibanez666 is die van jou ook met een geschroevfde hals ?

Jep en de rode Artist is met gelijmde hals

Saf
2 april 2008, 16:41
die super70's hoe herken je die?

2350
2 april 2008, 17:39
Aan het ingestanste Super70 logo op de achterkant.........

josszee
2 april 2008, 18:19
Zijn epi les paul customs beter dan die ibanezzen ?

:hippie: :hippie:

Danielovich
2 april 2008, 18:21
Zijn epi les paul customs beter dan die ibanezzen ?

:hippie: :hippie:

Testen jongen, voor de een is hij beter en voor de ander is hij slechter. Het is maar net wat je eigen eissen zijn en wat JIJ zelf fijn vindt spelen.

josszee
2 april 2008, 18:38
http://i25.tinypic.com/23mgk8.jpg

Dit vind ik vet spelen !! een epi LP standard uit 1996 LTD EDT. Enkel een les paul custom van gibson en een les paul standard 60' neck klinken beter en spelen beter. De custom speelt lekker maar is iets te dik (nek dan) voor echt snelle dingen. De les paul standard van gibson is wel vet maar toch is er iets mis mee de Epiphone voelt echt heel goed aan maar het les paul custom geluid vondt ik toch lekkerder (van gibson dan) :hippie: :hippie:

Sorry voor de slechte foto

Pepe
2 april 2008, 20:36
Enkel een les paul custom van gibson en een les paul standard 60' neck klinken beter en spelen beter. De custom speelt lekker maar is iets te dik (nek dan) voor echt snelle dingen. De les paul standard van gibson is wel vet maar toch is er iets mis mee de Epiphone voelt echt heel goed aan maar het les paul custom geluid vondt ik toch lekkerder (van gibson dan) :hippie: :hippie:

Sorry voor de slechte foto

Hu? Je begint het topic met niks te weten van Ibanezzen, epi's en Gibsons Lp's en na een paar pagina's krijgen we dit?
Toch geen gevalletje Yammerdrammer syndroom?

Ibanez666
2 april 2008, 20:48
die super70's hoe herken je die?


http://img119.imageshack.us/img119/106/super70ou4.jpg

Saf
2 april 2008, 20:51
ik dank je.

Ibanez666
2 april 2008, 21:05
ik dank je.


yw, maar ze moeten er dus wel eerst uit voordat je ze kunt herkennen.
Ibanez uit die tijd heeft verder de super 80ies en super 58s en V2 en nog wat modellen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Mijn voorkeur is van goed naar minder: 70 - 58 - 80 - V2

Saf
2 april 2008, 22:19
de 58 schijnt ook erg goed te zijn zat toch vaak in de hollow bodies?

Pepe
2 april 2008, 23:05
Er zit weinig verschil tussen super 70's en 58's. De eerste zijn alnico V, de tweede alnico 2, de 70's klinken een stukje brutaler maar beiden zijn paf types net onder de 8kohm.
De super 80's zijn meer high output, copies van de Gibson Dirty Fingers, de V2's zijn copies van de Di Marzio Super Distortion.

Ibanez volgde altijd de trend. De V2's kom je vaak op de japanse artist hollow body tegen in lijn met de Californian fusion toon die toen populair was a la Carlton. Mid eighties zie je voornamelijk super 58's op die gitaren, weer meer in stijl met sixties 335 toon maar je kan beide pickups op dezelfde gitaar tegen komen, zelfs in hetzelfde jaar.

De super 70's werden rond 78/79 vervangen door de V2's en 58's, die zal je niet snel meer daarna tegenkomen.

Rond 76 hebben de ibanez pickups 3 ophangpunten, halverwege de eighties krijgen ze weer de traditonele 2 hole mounts.
De driepunts kan je niet zomaar omzetten naar een standaard mounting ring, meestal zie je dan ook dat in een Ibanez ring een gaatje is geboord voor een standaard humbucker.

Ibanez666
2 april 2008, 23:09
de 58 schijnt ook erg goed te zijn zat toch vaak in de hollow bodies?


hij zit ook in mijn Artist op de foto

Ibanez666
2 april 2008, 23:13
Er zit weinig verschil tussen super 70's en 58's. .

niet in mijn geval, er zit zelfs verschil tussen diverse super 70ies die ik heb gehad. Hangt natuurlijk ook af van de gitaar waarin ze zaten. Ik heb wel het idee dat de onderlinge verschillen tussen het zelfde type elementen uit de jaren 70 groter kan zijn dan de onderlinge verschillen tussen moderne elementen. Wat ik heel erg duidelijk merk is dat als ik de tone(hoogte) op mijn gitaar terug draai bij een super 58 ik veel meer een jazzy sound krijg dan bij een super 70, dus verschillen zijn er wel degelijk

Pepe
2 april 2008, 23:18
Zoals ik al zei, een Alnico II klinkt wat milder.

Ibanez666
3 april 2008, 09:25
Zoals ik al zei, een Alnico II klinkt wat milder.


Ik vindt het verschil wel groot genoeg om voor de een of de ander te kiezen, zoals jij het stelde lijkt het net of het niet veel uitmaakt voor welk element je gaat

josszee
3 april 2008, 09:59
Mischien een stomme vraag maar heeft ibanez ook les paul customs gemaakt met 3 PU's ? :hippie:

Ibanez666
3 april 2008, 10:07
Mischien een stomme vraag maar heeft ibanez ook les paul customs gemaakt met 3 PU's ? :hippie:


yep, kijk anders maar eens hier: http://www.ibanez-vintage-page.de/

josszee
3 april 2008, 10:18
yep, kijk anders maar eens hier: http://www.ibanez-vintage-page.de/


bedankt voor de toffe site!!

die 2350 (custom) lijkt me wel iets!!
en de 2354 (een sg met bigsby)

Zo een SG heb ik nog nooit gezien. Enig idee hoeveel die gaan ?

Ibanez666
3 april 2008, 10:26
bedankt voor de toffe site!!

die 2350 (custom) lijkt me wel iets!!
en de 2354 (een sg met bigsby)

Zo een SG heb ik nog nooit gezien. Enig idee hoeveel die gaan ?


Ik heb het idee dat de SG's voor wat minder gaan, maar ze worden ook minder vaak aangeboden. Ik zou gewoon eens op het internet kijken wat er aangeboden wordt en dan eens wat gaan uitproberen. Misschien woon je wel in de buurt van iemand op gitaarnet die een of meer Ibanezzen heeft, dan kun je daar misschien even gaan kijken misschien

josszee
3 april 2008, 10:33
Woont hier iemand van gitaarforum in gent (liefst het stad of oostakker, lochristi,...) die een ibanez heeft ?

Pepe
3 april 2008, 10:57
Ik vindt het verschil wel groot genoeg om voor de een of de ander te kiezen, zoals jij het stelde lijkt het net of het niet veel uitmaakt voor welk element je gaat


Als ik me niet vergis ben ik de eerste op het net die zo uitgebreid over vintage ibanez pickups iets schrijf, er is weinig kennis blijkbaar.
Graag gedaan.

2350
3 april 2008, 13:51
Pepe,

Ibanezcollectors staat vol met kennis over ouwe muk van Ibanez.

Quadrifoglio
3 april 2008, 14:02
ik heb 5 les pauls met een geschroefde hals, en alle 5 klinken en spelen ze beter dan menig gibson...

Daar is ook niet veel voor nodig

nevyn292
3 april 2008, 14:44
Er zit weinig verschil tussen super 70's en 58's. De eerste zijn alnico V, de tweede alnico 2, de 70's klinken een stukje brutaler maar beiden zijn paf types net onder de 8kohm.
De super 80's zijn meer high output, copies van de Gibson Dirty Fingers, de V2's zijn copies van de Di Marzio Super Distortion.

Ibanez volgde altijd de trend. De V2's kom je vaak op de japanse artist hollow body tegen in lijn met de Californian fusion toon die toen populair was a la Carlton. Mid eighties zie je voornamelijk super 58's op die gitaren, weer meer in stijl met sixties 335 toon maar je kan beide pickups op dezelfde gitaar tegen komen, zelfs in hetzelfde jaar.

De super 70's werden rond 78/79 vervangen door de V2's en 58's, die zal je niet snel meer daarna tegenkomen.

Rond 76 hebben de ibanez pickups 3 ophangpunten, halverwege de eighties krijgen ze weer de traditonele 2 hole mounts.
De driepunts kan je niet zomaar omzetten naar een standaard mounting ring, meestal zie je dan ook dat in een Ibanez ring een gaatje is geboord voor een standaard humbucker.

en de V1 dan? ik heb nu een V1 en een V2

Ibanez666
3 april 2008, 15:17
Pepe,

Ibanezcollectors staat vol met kennis over ouwe muk van Ibanez.

Volgens mij probeerde hij sarcastisch te zijn...

Pepe
3 april 2008, 23:52
Nop, ik beantwoorde slechts een vraag waarvan ik weet dat nergens op het web die gedetaileerde info te vinden is. Dat leek me een thank you waard van de Ibanez fannaat.

En nog een antwoord, de V1 kwam eind 70 op de markt, in feite een non branded Di Marzio Super distortion die door Al Di Meola en Kiss erg populair was geworden. De Di Marzio SD was de eerste high output op de markt. De V2 kwam daar begin 80 bij als neck variant. (of andersom)
Deze pickups moesten het veld ruimen voor de V7 en V8, geheel in stijl met het shred geluid van de mid en late eighties. Nog steeds een hoge output maar het strakke laag een briljante hoog werd ingeruild voor een pregnant mid geluid waarmee je gemakkelijker een Marshall JCM kon oversturen.
Dat maakte de pickup jammer genoeg onbruikbaar voor semi's en die werden uitsluitend nog uitgerust met super 58's.

Mijn eerste Ibanez kocht ik in '76, vele volgden daarna. Je steekt wel eens wat op he. Bovendien heb ik een mannetje in Japan die veel weet over de Fuji Gen Gakki plant.

Pepe
3 april 2008, 23:57
Pepe,

Ibanezcollectors staat vol met kennis over ouwe muk van Ibanez.

I know, ik ken 1 van die jongens.
Die speelt het liefst op zijn oude Tokai Lp vertelde hij mij eens.

2350
4 april 2008, 00:01
Da's Harry,

Die speelt nooit op zijn Ibanez. Die hangt ze alleen aan de muren.

Pepe
4 april 2008, 00:06
Da's Harry,

Die speelt nooit op zijn Ibanez. Die hangt ze alleen aan de muren.

ja haha, hippy harry. Aardige knaap.

2350
4 april 2008, 17:57
De setneck versies:
http://img.photobucket.com/albums/v146/LesPaul68/Ibanez/DSCN1345.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v146/LesPaul68/Ibanez/DSCN1347.jpg

Lexvandoef
4 april 2008, 18:18
Dat zijn echt een stel mooie ibanezjes :)

wietse
4 april 2008, 18:41
ik heb nu een V1 en een V2

dan heb je een grote tuin als je 2 van die raketten kwijt kan.

nevyn292
4 april 2008, 18:47
dan heb je een grote tuin als je 2 van die raketten kwijt kan.

de meest explosieve die ik ooit heb gehoord, ze knallen echt hard 8-)

Pepe
4 april 2008, 19:11
De setneck versies:




Ik bood een tijdje geleden op die special, die haalde uiteindelijk de 1600 euro.
Da's wel grappig want het origineel van Gibson, exact hetzelfde, staat al maanden bij een duitse handelaar voor 750.
Maar goed, je zal verzamelaar zijn en net dat ene model...

2350
4 april 2008, 19:17
1600€ voor een Ibanez LP special? Voor dat geld kreeg je er van mij 3,


als ik ze had....

Luke-wannabe
5 april 2008, 00:29
Tegek man die special!