PDA

View Full Version : Gebruikt iemand van jullie compressie bij het spelen?



anoniem
5 december 2001, 18:42
Ik vroeg mij af ofdat er iemand van jullie wel al eens compressie heeft gebruikt bij het spelen? En zo ja, welke voordelen dit gaf?

Jimi Hendrix
5 december 2001, 19:42
Compressie zorgt ervoor dat je een veel constantere geluidsdruk krijgt.
Vooral bij (begeleidende) slagjes en dan vooral die die afwisselen tussen akkoorden en single notes (bijvoorbeeld Le Freak ofzo)
is compressie te gek!

anoniem
5 december 2001, 19:57
Alvast bedankt voor deze uitleg! Weet je soms ook ofdat het zou helpen bij het solospelen? Als je bijvoorbeeld je gain 2 volledig hebt openstaan zodat ie normalerwijze begint te fluiten maar dit nu niet zou doen aangezien de breedte van het geluid gecompresseerd wordt? Sorry voor moeilijke zin.

Jimi Hendrix
5 december 2001, 22:31
Je bedoelt met distortion?
mijn ervaring is dat je dan juist eerder feedback krijgt, omdat je noten langzamer uitsterven met compressie dan zonder.

bopper
6 december 2001, 22:39
Ik speel met n Nanocmopressor van alesis in mn basseack... is iniedergeval beter dan pedaaltjes, echt slecht na mijn mening. de afstemming duurt een godvergeten tijd, wil je lekker geluid. ik vind het niet altijd fijn, omdat je geluid tog minder dynamisch word. maar zeker als je n partij continu wil spelen met weinig volume verschillen is het heerlijk rielekst. mocht je n keer perongelijk niet helemaal goed aanslaan met je plectrummejte valt het minder op door dat t apparaatje je volume meteen opschoroeft. en mn gehele bassinstallatie geeft VEEL meer power zonder te vervormen, ideaal voor grote podia naar mijn idee. ook met opnames met onze 8 sporen HDDrecorder is het fijn! alleen met repetities word ie weinig gebruikt... dusja... kostte trouwns 350 piek.

Iceman
7 december 2001, 17:58
Gebruik een Behringer Mastercom in de effectloop van m'n scheurbak. Is een multiband comp die m'n mid/hoog met rust laat en een mooi gecontroleerd (en vooral vet) laag geeft. Zaalmixer blij, harddisk blij en ik blij met m'n monitorgeluid. Plus nu "lijkt" het dat m'n losse akkoorden en losse noten er meer uitspringen. Op 1 of andere manier ben ik daardoor met minder scheur gaan spelen en is het geluid superdirekt.

FenderBender
28 januari 2002, 14:41
Ik gebruikte vroeger zo'n blauw compressie bakkie van boss na m'n overdrive in combinatie met m'n strat, voor die glasachtige david gilmour solo toon.
ik heb nu een laney supergroup versterker waar ik 2 eindbuizen uit heb gehaald (draait nu op 50 watt).
hierdoor worden de eindbuizen sneller verzadigd en krijg je een te gekke eindbuizen compressie. kon meteen de gain van alle overdrive/dist. pedaaltjes terugdraaien.

FenderBender

Chiel
29 januari 2002, 13:29
Vroeger gebruikte ik erg veel gain, effecten en zelfs twee EQ's. Tegenwoordig alleen een goede preamp en bij een solo wat delay. In een enkel geval een Wah en af en toe een Flanger. Des te minder componenten tussen gitaar en eindtrap, des te minder de kans op ruis, feedback en tal van andere hinderlijke factoren.
Een compressor kan echter in bepaalde omstandigheden een lekkere sound aan je geluid toevoegen (lekker bluesy) en kan bovendien de dynamiek aanzienlijk vergroten. Feit is echter wel dat de kans ruis toeneemt. Mijn ervaring is, dat een lekkere versterker geen compressor nodig heeft. Maar ach, dat is een kwestie van smaak hè.

Grooveyard21
30 januari 2002, 11:31
Ik gebruik een mxr dynacomp.

Vooral om cleane u2/pink floyd achtige delay loopjes meer body te geven.

En als booster voor solo's.

Een dynacomp klinkt echt super, hij laat je gitaar signaal behoorlijk in in takt, dus zonder allerlei eq achtige misvormingen aan je signaal toe te voegen.

Nocki
3 februari 2002, 21:19
HOi.

ik gebruik geen compressor/limiter meer.
vroeger wel gedaan maar zonder kan je veel meer spelen met je geluid.
om een stabiele slag te krijgn in een stukje begeleiding pak ik een zachte plectrum en solo's met een harde (alleen overdrive. voor Clean een zachte).
je hebt naar mijn idee meer een eigen geluid..

iemand niet mee eens?>???

Nocki

Grooveyard21
4 februari 2002, 13:46
Ik zou gek worden van dat plectrum gewissel.