PDA

View Full Version : ac of dc...



MartijnTimmermans
1 april 2008, 19:17
Hallo allemaal!

Ik heb gister mijn Ibanez LU-20 tuner binnengekregen maar ik heb geen idee welke adapter ik er op moet aansluiten. Op het pedaaltje staat DC in, maar op de handleiding staat ac adapter.
Nu heb ik ze allebei geprobeerd, hij werkt met beide maar alleen bij dc geeft hij erg veel ruis.
Wie weet wat ik moet doen?

Gr's

Martijn

Mitch
1 april 2008, 19:24
AC = wisselstroom, komt uit je stopcontact. De adapter maakt daar DC = gelijkstroom van. Het gemiddelde pedaal moet daarmee gevoed worden, enkele uitzonderingen daargelaten. Ruis kan door verschillende dingen veroorzaakt worden, zie daarvoor de sticky bovenaan.

MartijnTimmermans
3 april 2008, 14:47
Heeft iemand misschien ervaringen met de LU-20, want ik snap er nog steeds niks van.

Joppnl
3 april 2008, 15:19
wat Mitch al zegt:

je tuner werkt op gelijkspanning, in t Engels DC oftewel Direct Current.

Vaak op bv 9Volt

Je kunt je pedaal dus voeden met een batterij van 9Volt want een batterij is gelijkspanning.

Echter: uit het stopcontact komt een wisselspanning en is 240Volt.

Je hebt dan dus een apparaatje nodig wat die 240V wisselspanning (in t Engels Alternating Current) aanpast, adapteert aan die 9V gelijkspanning.

En dat adapteren doet.........een adapter!

Kortom: probeer de tuner uit met een batterij (als dat kan maar meestal wel) en daarna met een adapter die in t stopcontact gaat (en als ingang dus 240V AC heeft) en waar een draadje met een plugje uitkomt waar 9V DC (maar check die spanning even op de tuner, meestal is t 9V) op staat.


Dat ruisen heeft m.i. niet zoveel met de adapter te maken maar meer met de tuner....

Check het door eerst een batterij erin te doen (als dat kan). Ruist ie dan ook? Zo ja: plug je gitaar eens in zonder de tuner. Ruist ie dan ook??
En met de kabel die nou los ligt, probeer die eens uit??

Ik lees dat deze tuner een true-bypass heeft dus hij zou niets negatiefs mogen toevoegen aan je signaal maar goed...alles kan defect zijn...

MartijnTimmermans
3 april 2008, 19:29
met batterij geen ruis, met ac/dc adapter wel ruis, en met ac/ac adapter geen ruis.

Dirk_Hendrik
3 april 2008, 20:03
klassieke vraag....

Heb je last van ruis (sssssssss)
of brom (zoeeeeeeeem)

?

MartijnTimmermans
3 april 2008, 21:10
het lijkt t meest op zoemmmmm.

Mitch
3 april 2008, 21:19
Classic :seriousf:

Lees sowieso even de sticky door over ruis en brom. Daarnaast, weet je zeker dat je een AC/AC adapter hebt? Het klinkt alsof je één slechte, ongestabiliseerde adapter hebt (die jij DC noemt) en één die wel goed (die jij AC noemt).

MartijnTimmermans
4 april 2008, 15:44
Na de sticky, voor de tweede keer, te hebben doorgelezen, blijf ik erbij dat het zoem is.
Op de genoemde adapters staat trouwens ac/ac en ac/dc, en de dc adapter heeft het toch altijd goed gedaan, en doet het nog steeds goed met mijn andere pedaaltjes.

Mitch
4 april 2008, 17:45
Ik heb al even gezocht, maar kon er ook niks over vinden verder. De LU20 specs staan ook nog niet op de Ibanez site.