PDA

View Full Version : zelf op te lossen? of wegbrengen?



Hallie
1 april 2008, 18:05
hallo allemaal, mijn les paul heeft wat kleine mankementjes. wat eigenlijk geen mangkementjes te noemen zijn


mijn D snaar die trilt een klein beetje op de fretten. er is vast een zeker een naam voor die ziekte, maar dat weet ik niet. :sssh: .

kan ik dit zelf verhelpen? en hoe kan ik dat verhelpen?

en mijn G snaar die zakt heel snel en heel gauw.

moet ik er nieuwe mechanieken opzetten? want aan het mechaniek is niets te zien.

Bedankt!.

kenx
1 april 2008, 18:15
Je eerste probleem heet Fretbuzz. Dit kan verholpen worden door je gitaar te laten afstellen (Niet? medeforummers)

Het tweede liegt oftewel aan je stemmechanieken, maar aan je snaren kan ook.
Dit kan ook weer verholpen worden door er lockingtuners op te zetten of je snaren te vervangen.

Grtz

Nielsje
1 april 2008, 18:25
en mijn G snaar die zakt heel snel en heel gauw.

Wat voor les paul is het? Beter: Wat voor stemmechanieken heb je? Locking tuners zijn onzin als je het een budget gitaar is. Dan is er veel meer winst te halen op andere gebieden. Waarschijnlijk knelt je topkam op de G-snaar. Beetje uitvijlen/schuren helpt, of eventueel grafiet poeder. Een graphtech topkam werkt beter. Als je toch besluit voor nieuwe mechanieken, kan je goedkoper een setje gotoh's halen voor 30 euro. Je moet je snaren wel goed optrekken in't begin, en ook een goeie snaar opzet methode is belangrijk! Kijk ff in het gitaar-diversen topic, voor de methode van Karel (Piezo), werkt super goed!

Hallie
1 april 2008, 18:32
het is een epiphone les paul. met als het goed is Grover mechanieken... jep met grover mechanieken.

snaren opzetten kan ik wel :sssh:

mijn leraar zei; "je kan ook bijvoorbeeld je D en je G mechaniek omwisselen, zou dat helpen?.

topkamp of mechanieken?

oja fretbuzz 8-) . zou ik dat zelf af kunnen stellen?

Wiellem
1 april 2008, 18:55
oja fretbuzz 8-) . zou ik dat zelf af kunnen stellen?

Moet lukken maar ik zou gewoon naar de winkel gaan en de gitaar onder garantie totaal laten afstellen :)

Lenweë Míriel
1 april 2008, 19:00
Ik moet wel zeggen dat gotohs een erg fijne oplossing maar een topkam vervangen is makkelijk goedkoper en ook zeker een groot deel van de oplossing. Wellicht wel meer dan de tuners.
En voor de fretbuzz de gitaar gewoon even afgesteld worden.

Agent_Smith
1 april 2008, 19:13
het is een epiphone les paul. met als het goed is Grover mechanieken... jep met grover mechanieken.

snaren opzetten kan ik wel :sssh:

mijn leraar zei; "je kan ook bijvoorbeeld je D en je G mechaniek omwisselen, zou dat helpen?.

topkamp of mechanieken?

oja fretbuzz 8-) . zou ik dat zelf af kunnen stellen?


Als jouw leraar je verteld dat je bij een Les Paul het D en G mechaniek kan omwisselen krijg ik ernstige twijfels bij die leraar...
Maar goed, stemmingsproblemen bij een LP komen maar zelden door de mechanieken en bijna altijd door de topkam. Grovers zijn bovendien één van de beste die er te krijgen zijn.
Je eerste probleem (kletteren van de snaren op de frets): gewoon wat afstellen.

Nino1110
1 april 2008, 19:25
Gewoon even naar de muziekboer bij je om de hoek of de winkel waar hij vandaan komt.
Laten afstellen dus , als het nog onder garantie valt.
Zo niet kan je het zelf uitzoeken en later alsnog er naartoe gaan.

barno
1 april 2008, 20:44
ben je zeker dat je die G snaar ook goed hebt opgelegd, maw juiste wikkeling rond de tuner zodat ie niet kan wegslippen.

en zoals gezegd: D en G mechaniek kan je niet verwisselen bij een les paul,
B en G bijvoorbeeld wel