PDA

View Full Version : Hout kopen



Mephistocles
1 april 2008, 17:51
Deze vraag zal al door alle noobs gesteld zijn en ik heb m nog niet gevraagt, dus bij deze:

Waar haal ik mn hout voor mn body?

Ik kan voor een prik een stuk hout kopen bij de plaatselijke meubelmakerij. Het is voor de body van een fenderachtige (tele of strat, ik ben er nog niet echt uit), en nu zat ik te denken om net als bij gibbies twee lagen te gebruiken. Een laag mahonie en een laag mooi, helder klinkend hout.

Waar moet ik, behalve een mooie tekening in het hout, op letten als ik hout koop? Of kan ik elk willekeurig stuk hout nemen (uiteraard zonder scheuren en de goede maat)?

Ik heb nog een vraag, bedenk ik ineens: met wat voor lijm moet ik die twee op elkaar plakken. Ik neem aan geen hobbylijm. Welke wel?

G.G.
1 april 2008, 18:00
Wordt het een beetje een tarditionele strat of tele? Dan zou ik eerder voor essen of elzen gaan als je ook echt een strat of tele klank wilt.


Wil je iets anders, dan is mahonie met esdoorn een beproefde combinatie (veel gebruikt met humbuckers.

Waar je hout kan halen? Amsterdamse Fijnhouthandel en Arnhemse Fijnhouthandel zijn hier erg polupair. Maar er zijn meerdere goeie houthandels. In welke omgeving zou het beste uitkomen?

Lijm: Witte bison, maar Titebond schijnt beter te zijn.

Mattia
1 april 2008, 18:03
Arnhemse of Amsterdamsche Fijnhouthandels, maar de plaatselijke meubelmakerij is ook uiteraard prima. Ik heb recent een locale (in Purmerend gevestigde, zo ongeveer) houthandel ontdekt die niet veel heeft, maar wel heel wat houtsoorten die voor gitaren bruikbaar zijn.

Hout heeft zo z'n invloeden; voor een fender achtige zou ik voor elzen of essen gaan, gibson-esque vraagt om mahonie (al maakt het IMO weinig uit of het nou afrikaanse sipo of khaya is, of 'echte' twee keer zo dure en met importverbod erop mahonie), al dan niet met een esdoorn topje.

Het liefst wil je kwartiers hout, dwz nerf loodrecht op de voor en achterkant. Zeker voor de hals (al doet fender dat nooit, en Gibson zelden), voor de body is het leuk maar niet noodzakelijk. Ziet er wel soms wat 'saai' uit. Je wil het ook kurkdroog hebben zodat het niet verder gaat trekken. Bij de meubelmaker zit je dan wel goed, zou ik hopen.

Verder, qua houtsoort wil je iets niet al te 'geks', stabiel, dat niet teveel werkt. Esdoorn, essen, elzen, mahonie, linde, kersen, noten, allemaal redelijk 'normale' houtsoorten voor gitaarbouw.

Lijm: ik gebruik altijd Titebond original (bij Baptist.nl te koop, leuke winkel ook). Sommigen gebruiken gewone witte houtlijm, in mijn ervaring droogt het minder hard op dan de titebond.

G.G.
1 april 2008, 18:05
Hahahaaaa.. Mattia post eigenlijk exact dezelfde post als ik.


great minds........

Mephistocles
1 april 2008, 18:17
Ah bedankt. Vooral de "je"vorm maakt het zelfs interessant te lezen.

Ik wil zeker een tele-sound, maar is de elzen daar noodzakelijk voor?

Ik heb namelijk zo'n gibbie smartwood gehoord met een of ander tropisch(?) topje en een mahonie body, die gitaar kan redelijk strak spelen, heeft een goede bass, en het hoog sprankeld dan zo mooi, zeker met een goede chorus... Krijg ik een beetje telesound met esdoorn hals, nocaster pickups en die mahonie/esdoorn(of iets anders moois, kersen, of noten) body? Of wordt dat te gibson?

Ik speel zelf namelijk nooit echt stevige muziek, en mn gear klinkt altijd lekker vintage. Een beetje van mezelf en een beetje vintage, zeg maar.

Mattia
1 april 2008, 18:18
Hahahaaaa.. Mattia post eigenlijk exact dezelfde post als ik.


great minds........

...maar zoals altijd wel met veel meer onnodige woorden.

Verder: voor echt Fender, ga voor Echt Fender houtsoorten. Mahonie zou ik zeker links laten liggen voor een tele twang, maar kersen, daar moet (denk ik) wel een mooie tele uit te halen zijn. Noten is weer wat te mahonie-achtig, IMO.

Mephistocles
1 april 2008, 18:23
Ok. Das duidelijk. Wat geeft behalve elzen nog meer een echte "twang"? En waarom elzen?

O ja, gewicht speelt bijna geen enkele rol, ik ben dan wel geen marinier, maar ik kan wel tegen een stootje.

G.G.
1 april 2008, 19:06
Ok. Das duidelijk. Wat geeft behalve elzen nog meer een echte "twang"? En waarom elzen?



Waarom elzen? Omdat Fender voor 95% elzen gebruikt bij teles, en dat voor een deel het geluid bepaald. Het gaat om de combinatie van factoren: elzen body, esdoorn hals, vaste brug, tele elementen, bolt-on neck.

jan jansen
1 april 2008, 19:06
Ok. Das duidelijk. Wat geeft behalve elzen nog meer een echte "twang"? En waarom elzen?

O ja, gewicht speelt bijna geen enkele rol, ik ben dan wel geen marinier, maar ik kan wel tegen een stootje.

Gewoon essen nemen....typisch fender,vooral voor een tele en genoeg gewicht,afhankelijk van waar het hout uit de stam komt.

jj

Mephistocles
1 april 2008, 19:49
En kersen body, met esdoorn top? Hoe klinkt dat? Ik hoorde dat kersen op essen lijkt, en val essen worden ook tele's van gemaakt, en ik kan er makkelijker aan komen, en waarschijnlijk goedkoper.

G.G.
1 april 2008, 20:18
En kersen body, met esdoorn top? Hoe klinkt dat? Ik hoorde dat kersen op essen lijkt, en val essen worden ook tele's van gemaakt, en ik kan er makkelijker aan komen, en waarschijnlijk goedkoper.
Stuur Van Dattum eens een Pm, die heeft er eentje met kersnehout gebouwd als ik het goed onthouden heb.

Mattia
1 april 2008, 20:37
Een dun (5-6mm) maple topje zal de klank niet tot nauwelijks beinvloeden.

Kakihara
2 april 2008, 08:37
Ik heb ook een vraag over de aanschaf van hout, het leek me misschien wel iets om ze hier te stellen i.p.v. er een nieuw topic voor aan te maken.
Ik ga binnenkort bij de plaatselijke houthandel wat hout kopen (WRC voor de body en padouk of sapupira voor de top en achterkant, hangt ervanaf hoe dat sapupira eruitziet). Dit hout ligt echter buiten. Met het huidige, vochtige weer lijkt het me dat dat hout opnieuw wat vocht opgenomen heeft. Is het dan wel verstandig om direct te beginnen werken met dat hout of kan ik het best eerst een paar weken in mijn werkruimte laten 'acclimatiseren' ?

Van Dattum
2 april 2008, 09:03
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00833.jpg

Mijn Tele met kersen body en birdseye maple hals. Twangeriger (?) dan dit krijg je ze IMO niet...:)

Mattia
2 april 2008, 09:38
Redelijk wat hout van mij ligt ook buiten, maar ik zaag het op lengte/formaat en laat het dan binnen (in een verwarmde, relatief droge kamer - rond de 45-60% relatieve luchtvochtigheid bij tussen 18 en 22 graden) minimaal een maand, liefst langer, acclimatiseren.

Er is een verschil tussen 'groen' nat hout (dus: het initele uitdrogen van het mateiraal, meestal in een oven/kiln) en het vocht dat het opneemt/afgeeft op basis van weersomstandigheden. Dat eerste gaat stukken trager, het tweede redelijk snel; als een stuk hout nat wordt hoef je niet weer een jaar per duim dikte te wachten totdat het perfect droog is. Gaat gewoon stukken sneller.

Mephistocles
3 april 2008, 20:11
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00833.jpg

Mijn Tele met kersen body en birdseye maple hals. Twangeriger (?) dan dit krijg je ze IMO niet...:)
Wat een schatje. Yup, dat wordt mijn gitaar. Ahum... Ik ga zo'n zelfde maken natuurlijk. Misschien met leuke inlays, andere slagplaat, misschien ook relicen...