PDA

View Full Version : Probleem speaker in 4x12 - weinig output



imlikeajungle
1 april 2008, 14:32
Ik heb een probleem met de H&K 4x12 die ik heb gekocht. Drie speakers werken zoals het hoort, alleen de speaker rechtsonder doet het niet. De verkoper had gezegd dat de winkel die de wiring had aangepast, dat nogal 'bizar' had gedaan dus ik wou die sowieso al 'ns controleren. Nu blijkt dat er dus een probleem is. Ik dacht dat het aan de draden ofzo zou liggen, dus heb om beurt de speaker rechts boven en die rechts onder alléén aangesloten, om zo een 1x12 8ohm te maken. Bij de speaker rechtsboven ging dit perfect (getest met de gain op 10, puur op de ruis dus), maar de speaker rechts onder geeft maar héél weinig ruis, m.a.w. er komt maar zeer weinig signaal door. De twee draadjes van de + en de - van de aansluitingen op de speaker naar de speaker zelf zitten nog vast. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? De speaker zelf ziet er cosmetisch perfect uit. Alvast bedankt!

bert k
1 april 2008, 15:11
Je zegt 'héél weinig ruis, m.a.w. er komt maar zeer weinig signaal door' maar dat staat helemaal niet vast. Het enige wat je nu weet is dat hij zachter klinkt dan de rest. Probeer het ook eens met een clean gitaartje, dan kan je wat over de klank zeggen. Er komt signaal door, anders zou hij niet ruisen, dat klopt. Minder signaal weet ik niet, dat kan ik niet zomaar zeggen. Zit de conus goed vast? Loopt de spreekspoel aan? Dat kan je testen door de conus voorzichtig in en uit te bewegen, als hij aanloopt hoor je hem schuren.

imlikeajungle
1 april 2008, 15:55
Hoi Bert, bedankt voor je antwoord.

Ik heb er ondertussen ook al gitaar over gespeeld en hij doet wat ik vermoedde: veel minder output dan de anderen.
Omdat ik vanavond ga opnemen heb ik de baffle terug vastgeschroefd en kan ik dus pas morgen de 'aanloop'-test doen, maar stel dat hij aanloopt: wat dan? De conus lijkt vast te zitten (althans, de randen zijn nog goed) maar ik weet niet of 'lijkt' een voldoende test is.

ben79
1 april 2008, 16:22
ik (de verkoper( wist dit niet en vind het echt rot..
wat zou er nog aan de hand kunnen zijn. en stel als hij aanloopt wat dan?

imlikeajungle
3 april 2008, 11:35
Bij doormeten bleek één speaker 0.9ohm te meten, de anderen zoals verwacht 6.
Kan iemand me vertellen hoe dit kan gebeuren?

hadv
3 april 2008, 23:03
klinkt toch echt als een probleem met de spoel van die ene speaker.
de verkoper heeft al aangegeven er van te balen...wat ga je er aan doen beste verkoper?
advies voor je opname: zorg er voor dat die ene speaker is uitgeschakeld, kan die je geluid niet verpesten. wellicht moet je nu 2 speakers uitschakelen, maar het belangrijkste is dat je geluid goed is.
neem het vervolgens op met de verkoper om tot een oplossing te komen

bert k
3 april 2008, 23:37
Het kan idd de spoel zijn, maar misschien ook ergens een sluitinkje. Bijvoorbeeld 1 adertje van het verbindingssnoer wat contact maakt met de andere kant. Probeer eens je snoeren in de box te verwisselen?

Hoewel, nee, dan zou je het probleem ook op een andere speaker moeten hebben.

Kijk eens heel kritisch naar de aansluitingen op de speaker, daar kan het ook fout zitten.

imlikeajungle
4 april 2008, 14:36
wat ga je er aan doen beste verkoper?


Hij heeft me al vergoed hoor, we zochten gewoon naar een verklaring, kan hem ook helpen de schuldigen te vinden (uitgeleend enzo).
Iig bedankt voor de hulp, ik ga er een andere insteken, ik vrees dat deze rot is...