PDA

View Full Version : Rare delay's



Mephistocles
1 april 2008, 13:47
Is het mogelijk om bij een, laten we voor het gemak een zelfbouw apparaat nemen, delay elke delay over een ander kanaal te laten gaan, over die kanalen effect tre zetten, en het daarna weer op één kanaal te zetten.

Ok ik kan niet uitleggen, ik zal het proberen te tekenen:



---singaal---|delayapperaat|--- signaal --- |TS|
| |--- eerste delay --- | |
| |--- tweede delay --- | |
| |--- derde delay --- [synthesizer]
| |--- vierde delay --- (uitgeschakeld)
| |--- vijfde delay --- (uitgeschakeld)
| |--- zesde delay --- (uitgeschakeld)
| |--- zevende delay --- (uitgeschakeld)
| |--- achtste delay --- (uitgeschakeld)
|_____________|--- overige delays --- (uitgeschakeld)


of



---singaal---|delayapperaat|--- signaal --- (uitgeschakeld)
| |--- eerste delay --- |flangler|
| |--- tweede delay --- | |
| |--- derde delay --- | |
| |--- vierde delay --- | |
| |--- vijfde delay --- | |
| |--- zesde delay --- | |
| |--- zevende delay --- | |
| |--- achtste delay --- | |
|_____________|--- overige delays --- (uitgeschakeld)


Zoiets, zodat je een noot speelt, delay, delay, synthesizer strijkersorkest, en bij de tweede dat je alleen flanglerdelay's hoort?

Is dit mogelijk?

Swan
1 april 2008, 13:51
je zou een akai Headrush kunnen nemen, die heeft 4 uitgangen voor de verschillende delays, en daar dan effecten achter hangen, en dan later weer met iets samenvoegen, n mixertje ofzo

bert k
1 april 2008, 14:17
Ik laat hem nog even staan, maar je hebt in Recording meer kans op een antwoord. Is echt een studiotruc die je omschrijft.

Mephistocles
1 april 2008, 18:29
Ik laat hem nog even staan, maar je hebt in Recording meer kans op een antwoord. Is echt een studiotruc die je omschrijft.
Maar het is voor mn gitaar... Wat moet ik dan met studiospul? Studiowerk is makkelijk delayen. Gewoon kopieëren plakken...

Anyway, er is toch wel een manier zodat ik dmv zelfbouw zo'n delayapperaat kan bouwen?

bert k
1 april 2008, 19:19
Studio is niet alleen computer... Goochelen met een delay en een mengpaneeltje doe je wel vaker in de studio, dus in Recording zitten zat lui die je precies kunnen helpen. Het klinkt ook niet echt als een zelfbouwproject, meer als een stel delays doorkoppelen.

ponq
1 april 2008, 21:51
-zomaar wat 'ideeen' waar je mss mee verder kunt. In hoeverre het reeel en praktisch is, kan ik je niet direct zeggen.

-bouw een delay op basis van de pt2399 (tonepad rebote, ggg pt80)
-integreer de 'tempo-led'-mod zoals hier beschreven:
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=50185.0
-gebruik bovenstaande mod niet voor de LED, maar gebruik m om de delay-out (het delay signaal dus) te routen naar verschillende uitgangen/stages.
-ik moet denken aan bijv de Zvex SeekWah/Trem. Check dat schema. Daar wordt het signaal ook door verschillende stages op basis van 'tijd' gestuurd. Nu hang je aan elke stage niet een andere Wah/Trem-setting, maar een compleet effect.
-het verspringen van stage stuur je via de 4040's van de tempo-LED-mod.

Laat het lekker op de werkbank. Lijkt mij een mooi DIY project

bert k
1 april 2008, 22:12
Geen probleem, zeker als het een bouwklus wordt.

B_2_the_a
2 april 2008, 01:41
koop een rocktron intellifex
kan je 4 delays doen :)

Nocki
3 april 2008, 08:55
Edge doet dit. Ik denk dat je ook door em op het idee bent gekomen.

je kan net als bv brian may of edge je geluid splitten. Ene kant droog andere kant delay -> Phaser
Je zou je signaal vaker kunnen splitten en die sturen naar flangers en weet ik weel wat. eigenlijk heeft dit weinig zin en klinkt niet super.
Waar Edge zn strijkorkestje vandaan haalt weet ik niet maar dat wordt wel gezegd in een ubuis filmpje.
Ik zou er wel meerdere amps voor gebruiken want als je alles weer terug doet naar 1 amp dan wordt het een rommeltje...

Mephistocles
3 april 2008, 21:23
Studiowerk. Bij d'n vlieg (The Fly) doet ie dat geloof ik. Maar op t podium doet ie dat niet, dan gebruikt ie iets van een backing track oid net zoals bij bijv Until the end of the worrld.

Zn signaal split ie trouwens maar 1 keer. Bij where the streets have no name delayt ie elke noot gewoon op dubbel tempo (noot - delay - noot+delay - delay - noot+delay - delay - noot+delay - en zo verder) en een dotted 8 op tempo over een andere speaker, zonder dat het een soepzootje wordt.

Ik vind het een geweldig idee. Maar dan moet het wel een delay zijn die alleen delayt zonder signaal door te laten.

Het voordeel van elke delay een phaser:
1 (signaal) - uit
2 phaser up
3 phaser up
4 phaser up
En de volgende maat
1 (signaal) - uit
2 phaser down
3 phaser down
4 phaser down

bijvoorbeeld. Een uniek geluid, gitaristen geloven hun oren niet.

bert k
3 april 2008, 22:26
Dit wordt dus geen zelfbouwprojekt zo te zien. Ik laat hem nog een dag staan en dan gaat ie naar Recording of naar Effecten.

ponq
4 april 2008, 12:46
Ik vind het een geweldig idee. Maar dan moet het wel een delay zijn die alleen delayt zonder signaal door te laten. Daar heb je meestal een 'mix' knop voor. Als je gaat DIY dan is het geen probleem alleen een delayed signaal te hebben, dat bouw je zo in.



Dit wordt dus geen zelfbouwprojekt zo te zien. Ik laat hem nog een dag staan en dan gaat ie naar Recording of naar Effecten.
Juistum. Mephisto, wat wil je eigenlijk precies? Wil je 1) het geluid, dus resultaat van de delays+phasers etc, of 2) wil je een apparaat zelf bouwen wat dat geluid kan leveren?

Alleen in het geval van optie 2) zit je hiero goed ;)

Mephistocles
5 april 2008, 22:42
optie 2.

Ik wil een delay bouwen, waarbij ik zelf van elke puls van de delay het volume en effect kan beïnvloeden. Alleen wordt het moeilijker dan ik dacht...