PDA

View Full Version : 4 standen schakelaar en toonregeling voor telecaster



teleben
15 februari 2003, 17:17
vraagje? heeft iemand ervaring met een vierstanden schakelaar voor de telecaster (vierde stand beide elementen in serie)?

verder vind ik dat mijn telecaster op het neck element het lekkerst klinkt met de toonregeling voluit maar wanneer ik over het brugelement speel dan moet ik de toonregeling bijna dicht houden. wanneer ik van element switch moet ik ook direct mijn toonregeling veranderen. Heeft iemand ervaring met het veranderen van je potmeter zodat instellen van je tonen wat makkelijker wordt. Heb gehoord dat ik 500k of tbx moetgebruiken. laat me even weten wat jullie ervaring is.

telecastermaster
15 februari 2003, 17:29
Ik ken de 4 weg schakeling die je bedoeld, en heb ook wel eens overwogen die in te bouwen. De 4e is idd elementen in serie. Je krijgt dus: hals pu/beide serie/beide parallel/brug pu. Ik heb de schakelaar nog niet ergens gezien in nederland. Ik meen dat Fender zelf deze modificatie gewoon verkoopt (via hun website?). Bel ander Vox Humana. Als zij 'm niet hebben wordt het importeren vermoed ik.

Voor het hoog zou ik een grotere condensator inbouwen ipv een andere potmenter. (Bovendien geeft volgens mij een 500k potmeter nog meer hoog tov een 250k).
Zie hier voor info (zeer goede website):

http://www.guitarnuts.com/wiring/tonerange.html

groeten

peter

telecastermaster
15 februari 2003, 17:33
met de '4e stand' vormen de 2 elementen dus ahw samen 1 humbucker. Zal ook wel ongeveer zo klinken.