PDA

View Full Version : Een Taylor of een Martin acoustische gitaar



DTmaster
31 maart 2008, 23:44
Ik ga binnenkort naar de USA en ga daar een acoustische gitaar kopen, maar welk merk vinden jullie persoon lekkerder spelen.

Ik weet dat het per persoon verschild maar wil gewoon weten wat jullie mening is.

Groeten


DTmaster

PS: ik koop er van rond de 1200 euro (omgerekend) $1900

UPDATE: dit ALLE gitareb die in mijn budget vallen :)

http://www.guitarcenter.com/Page-8.gc?src=Acoustic-Electric+Guitar&o=2&ipp=15

supahfuzz
31 maart 2008, 23:48
klinken alletwee erg anders, dus je eigen smaak is belangrijker.

DTmaster
31 maart 2008, 23:50
ja John mayer acoustische shit mmmm daarnaast speel ik veel funk dingen en jazz hahahaha daar heb je lekker veel aan :)

PS: JM speelt op een Martin maar kan je mischien specefieker zijn met "ze klinken anders"

Dank je

supahfuzz
31 maart 2008, 23:55
Martin heeft dat typische bultje in het midlaag, wat je bij ouwe CSN&Y opnames ook altijd hoort. Ikzelf vind dat prachtig. Taylors vind ik erg goed, maar ik vind de toon minder karakteristiek. Wat niet wil zeggen dat het vlak klinkt. Integendeel, Taylors zijn super!

Maar goed: mijn eigen voorkeur is dus een Martin. qua bespeelbaarheid vind ik beiden ok.

Muziekstijl maakt geen moer uit. Met beide ben je goed af

DTmaster
1 april 2008, 00:00
Ik ga een keuze maken uit deze 3, heb je mischien een verhaaltje bij elke gitaar als advies.

Dank u wel voor de uitleg.


http://www.guitarcenter.com/Taylor-314ce-Grand-Auditorium-Cutaway-Acoustic-Electric-Guitar-102339801-i1148428.gc

http://www.guitarcenter.com/Gibson-Hummingbird-Artist-Acoustic-Electric-Guitar-103380903-i1171627.gc

http://www.guitarcenter.com/Martin-D-16R-Acoustic-Guitar-514674-i1148329.gc het moest een DR 16 dus ik hem ff veranderd

--=HANS=--
1 april 2008, 00:15
Het blijft echt gewoon een kwestie van de verschillende instrumenten bespelen en dan kijken wat je het meest aanspreekt. De drie gitaren die waar je een linkje van hebt gepost zijn erg moeilijk te vergelijken. De Martin en Gibson zijn dreadnoughts en de Taylor is een grand auditorium met cut away.
Ik zou me van te voren niet te veel richten op maar een paar instrumenten. Er zijn in de states volop gitaarzaken met een enorm assortiment, laat je verassen!

Succes ermee, groet, Hans

gitaarvrouwtje
1 april 2008, 00:47
ik word vervelend :soul:
guild guild guild guild guild guild guild :hippie:

als je toch gaat proberen hihi

Kim Wilson
1 april 2008, 07:27
...
PS: ik koop er van rond de 1200 euro (omgerekend) $1900
Let je wel even op de invoerrechten e.d.? Als je 1200 eu hebt te besteden, kun je daar niet zomaar een gitaar uitzoeken van $1900...

greencharlie
1 april 2008, 09:46
de NT hals-body connectie van Taylor is volgens mij superieur.

DTmaster
1 april 2008, 11:50
Let je wel even op de invoerrechten e.d.? Als je 1200 eu hebt te besteden, kun je daar niet zomaar een gitaar uitzoeken van $1900...


hahaha die omzijl ik makkelijk maar hoe vertel ik niet :)

Wizz
1 april 2008, 11:53
Gek toch, dat juist die mensen die nog niet bedacht hebben of ze een auto of een fiets willen kopen, wel al weten waar de fiets het goedkoopst is...

Wizz

DTmaster
1 april 2008, 11:56
hahahahah ja inderdaad, zijn er nog mensen die duidelijk willen maken dat ik geen taylor moet kopen hahaha

sanderz
1 april 2008, 12:02
hahahahah ja inderdaad, zijn er nog mensen die duidelijk willen maken dat ik geen taylor moet kopen hahaha

Uiteraard is er iemand te vinden:Hans K. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97850&highlight=taylor+kemink)

Heb je even wat leesvoer ook.

Angel
1 april 2008, 13:07
Heb voor dezelfde keuze gestaan en ik kan je maar één advies geven: TESTEN!!
Gezien mijn speelstijl was een Taylor een betere keuze maar kan voor jouw helemaal anders zijn.

Marc Oblivian
1 april 2008, 13:24
Ik vind Taylor mooier: sprankelender, helderder.
Heb je helemaal niks aan natuurlijk, tenzij je dezelfde smaak hebt als ik....
Ik zou naar die zaak gaan en alle accoustische gitaren bespelen die me leuk leken en met de best klinkende naar huis gaan (als ik hem kon betalen), al staat er "Brandhout" als merk op die gitaar:-)
Veel plezier en laat even weten welke het is geworden!

northernlake
1 april 2008, 20:02
Waar ga je naartoe in de States? Guitar Center staat niet bepaald bekend als de beste plek voor acoustische intrumenten. Ik lees nogal wat klachten over slecht onderhouden gitaren met beroerde setups en zelfs 'top cracks' door wisselingen in luchtvochtigheid. Wellicht allemaal overdreven, maar toch...

Daarnaast, er zijn een flink aantal dealers die in ieder geval op Martin 40% korting op de adviesprijs geven. Dat krijg je bij bij Guitar Center waarschijnlijk niet voor elkaar. Als je naar New York gaat, maak dan een dagtrip naar Mandolin Brothers op Staten Island (www.mandoweb.com).

Vergeet niet dat het kiezen een van de leukere dingen van het uitzoeken van een gitaar is. En vergeet ook niet dat je waarschijnlijk echt niet ervarener bent dan de douane op Schiphol als het gaat om het omzeilen van de BTW...

DTmaster
1 april 2008, 21:52
Ja ik ga naar New York dus welke winkel raad je aan, daarnaast ik hoor van veel mensen hier dat Taylor beter is of iniedergeval volgens de meningen beter bij jullie past, mooi om te horen want die had ik ook op het oog.

Zijn er nog Martin DR 16 lovers aanwezig OVERTUIG MIJ hahahaha

DTmaster
1 april 2008, 21:54
Waar ga je naartoe in de States? Guitar Center staat niet bepaald bekend als de beste plek voor acoustische intrumenten. Ik lees nogal wat klachten over slecht onderhouden gitaren met beroerde setups en zelfs 'top cracks' door wisselingen in luchtvochtigheid. Wellicht allemaal overdreven, maar toch...

Daarnaast, er zijn een flink aantal dealers die in ieder geval op Martin 40% korting op de adviesprijs geven. Dat krijg je bij bij Guitar Center waarschijnlijk niet voor elkaar. Als je naar New York gaat, maak dan een dagtrip naar Mandolin Brothers op Staten Island (www.mandoweb.com).

Vergeet niet dat het kiezen een van de leukere dingen van het uitzoeken van een gitaar is. En vergeet ook niet dat je waarschijnlijk echt niet ervarener bent dan de douane op Schiphol als het gaat om het omzeilen van de BTW...

haha is mij al 4x gelukt dus dacht het wel.

northernlake
1 april 2008, 21:59
Op 48th st. zitten veel gitaarwinkels. Verder Matt Umanov in Bleecker St. Greenwhich Village. En vast nog veel meer. maar als het een acoustische gitaar is die je zoekt kun je volgens mij niets beters doen dan naar mando brothers gaan en alles proberen wat er in je budget valt.

DTmaster
1 april 2008, 22:01
lijkt mij coole site maar de site is kut :)

northernlake
1 april 2008, 22:10
site is kut

Als dat je criterium is dan moet je vooral naar guitar centre gaan :)

DTmaster
1 april 2008, 22:25
hahahahaha nee hoor maar ik vind de site alleen klote wel leuke prijzen en gitaren.


Thanx

DTmaster
2 april 2008, 01:05
http://www.guitarcenter.com/Page-8.gc?src=Acoustic-Electric+Guitar&o=2&ipp=15

dit zijn ALLE gitaren waren ik de keuzen uit hebt iemand die mij mischien een andere kan aanraden i.n.p van die talyor :)

blindfaith85
2 april 2008, 21:53
Hi,

denk idd dat je niet euro naar dollar moet gaan rekenen dan kom je erg bedrogen uit:P verder ga naar paar winkels en probeer ze zelf,dat is mssn het meest gegeven en diplomatieke antwoord maar wel het best, ik ben ook gek van clapton en john mayer heb ook de clapton sig martin gespeeld maar in mijn handen klinkt een taylor mooier, dus ga zelf proberen en laat je niet gek maken door de dollar prijzen. en houd rekening mee dat als je uit amerika halt en er is wat mis mee het een heel duur geintje word als j emet garantie wild.

blindfaith85
2 april 2008, 22:01
ps

bij dijkman alkmaar hangt als het goed is nog een oude 214, erg mooie gitaar in amerika gemakt met uit het hoofd nog de massief sapele zij en achterkant voor iets van 769, een koopje zou ik zeggen den nieuwe GA3 is €1000 met zelfde specs

groet ferry

DTmaster
3 april 2008, 00:19
http://www.youtube.com/watch?v=ho6GTaTalcg

http://www.youtube.com/watch?v=QvqATLRhAtI

http://www.guitarcenter.com/Taylor-314ce-Grand-Auditorium-Cutaway-Acoustic-Electric-Guitar-102339801-i1148428.gc

ik ga toch voor een 314CE in plaats van een 414 van met de tax kom dan duurder uit dan mijn budget, en nu kom ik op 1300 euro+tax EN dan nog steeds duur maar wel 650 euro goedkoper dan hier.

auberhaupt kan iemand die gitaar hier vinden in die winkels/inet wat de prijs hier in NL zou zijn voor een Taylor 314-CE


Thanx

DT

northernlake
3 april 2008, 09:36
Bij The String in Amsterdam staat trouwens een 314 (non cutaway) uit '92 voor €1295.

Hier heb je trouwens een overzicht van dealers binnen 15 mile van centraal Manhattan:
http://tinyurl.com/33kjsm

DTmaster
3 april 2008, 10:04
hij is nieuw dezelfde prijs :)


nee dat had ik nog niet ik ben enkel allleen op de site van gcenter geweest

mischien is die elders in New York nog wel goedkoper :)


ff checken dan maar :)

DTmaster
6 april 2008, 12:51
ik heb gister op een Taylor 414 gespeeld en was...............terleurgesteld

Ik dacht dat hij bij mij paste maar JM en funkey stuff pakte ik beter op een Martin, een Takamine heb ik nog niet geprobeerd maar ik zit te denken aan deze: Martin F Martin DC16RGTE Aura Drednought Cutaway Acoustic Electric Guitar At Sam Ash

http://www.samash.com/catalog/showitem.asp?ItemPos=11&TempID=2&S

northernlake
6 april 2008, 13:25
Probeer als je daar bent een 2e hands Martin OM-18V te vinden. Verder heeft de OM-21 een list price van $2599, en dat betekent dat je het voor tussen de $1500 en $1600 nieuw moet kunenn krijgen daar.

Mattia
6 april 2008, 15:27
Een van de beste gitaren die ik ooit heb bespeeld was een Taylor 414 CE. Ik bedoel, Taylor's zijn heel consistent, maar deze had toch echt iets bijzonders, en ik was er bijna mee uit de winkel gelopen. Bijna.

Verder, zowat alle winkels in de VS, ZEKER de grote ketens, zitten 30-40% onder de RRP - dat heet gewoon de street price. In NYC kun je goed terecht bij The Mandolin Brothers (www.mandoweb.com, stond hiervoor al ergens), hebben veel op akoestisch gebied. Meer dan de meeste Guitar Centers.

Verder vind ik het nogal appels met peren. Ik hou meer van de Taylor sound, anderen weer meer van de Martin. Als ik blind een fabrieksgitaar zou moeten kopen, zonder 'm eerst te bespelen, zou het een Taylor 14 serie worden. Geen twijfel.

DTmaster
6 april 2008, 20:33
wat voor acoutische muziek speel jij dan.

Mattia
6 april 2008, 21:16
wat voor acoutische muziek speel jij dan.

Ik bouw ze zelf. Momenteel een Grand A (losjes gebaseerd, qua afmetingen, op de Taylor 14 serie) in Indisch Palisander/Euro Spruce. Voor het geld van een 414 serie kan ik 2-3 gitaren bouwen (minimaal), dus doe ik dat liever.

DTmaster
6 april 2008, 23:36
wat voor acoutische muziek speel jij dan

Mattia
7 april 2008, 06:57
wat voor acoutische muziek speel jij dan

Singer songwriter/alt.country, meestal, vleugje John Mayer en Dave Matthews erbij. Ben wel meer bouwer dan speler (er zijn maar zoveel uren in een dag). Ik zou wel beter fingerstyle willen kunnen spelen, maar dat zit nog in de kinderschoenen bij mij...

DTmaster
7 april 2008, 08:27
oke leuk ja weet je wat het is ik vond die 414 wel goed maar als ik funkey fingerstyle ging spelen kwam ik niet uit, op die Martin was ik iets beter :)

HEb jij ook ervaring met Takamines want hoe zijn die dan :) qua hals voor mijn style ect

Thanx

Mattia
7 april 2008, 19:40
oke leuk ja weet je wat het is ik vond die 414 wel goed maar als ik funkey fingerstyle ging spelen kwam ik niet uit, op die Martin was ik iets beter :)

HEb jij ook ervaring met Takamines want hoe zijn die dan :) qua hals voor mijn style ect

Thanx

Tis deels een beetje smaak; bij een 12 serie (vergelijkbaar met een OM of OOO van Martin, ongeveer) krijg je een wat directere sound, beter voor fingerstyle, maar niet zo 'vol' als bij de 14.

DTmaster
7 april 2008, 22:37
oke..... thanx