PDA

View Full Version : Fretten van klassieke gitaar



Dootch
31 maart 2008, 22:58
Yep, mijn zelfbouw gitaar nadert de eindfaze.
Volgens mijn bouwboek van Compiano moet ik eerst de fretgleuven zagen. Dan de toets op de hals lijmen en dan de fretten er met een hamer in slaan. Dit is (zeeeeeer summier) de volgorde.

Twee vragen:
1) Ik kan van mijn vader een kleine handpers lenen. Zou het niet mogelijk (lees beter) zijn om de fretten er in te persen ipv te kloppen. Gewoon omdat ik vind meer controle te hebben op persen dan kloppen. Of schuilt er een adder onder het gras. Ik heb in een stukje ebbehout afval geprobeerd met de bankschroef en dat fretje ging er foutloos in.
2) Is er een goede reden om eerst de toets op de gitaar te lijmen en dan pas te fretten? Ik zou liever eerst de toets fretten zonder gevaar de gitaar te beschadigen. En dan pas de toets aanbrengen.

Suggesties of ervaringen?

Mattia
31 maart 2008, 23:44
Persen kan ook, maar ik snap mensen die een echte aversie tegen hameren/tikken hebben niet echt. Een paar keer 'met de hamer' leert je ook een beetje feeling te hebben voor hoeveel - of beter gezegd hoe weinig - kracht je nodig hebt om een fret op z'n plek te krijgen.

Verder: fretten en dan lijmen kan, en velen doen het ook. Je zal waarschijnlijk iets 'backbow' krijgen nadat te frets erin zitten, maar met een paar blokjes hout aan de uiteinden van 6-10mm, een klem in het midden om het tegen te werken, de nacht laten staan, en het moet weer recht zijn.

De reden dat ik het niet doe is simpelweg dat ik tot nu toe altijd de doets heb moeten/willen vlakken nadat deze gelijmd is en voordat er gefret wordt. Verder: een klassieke gitaar heeft vaak wat 'relief' dat in de toets zelf wordt geschaafd/geschuurd omdat er geen truss rod is om dit er achteraf in te krijgen.

Enra
1 april 2008, 07:31
Yep, mijn zelfbouw gitaar nadert de eindfaze.
Volgens mijn bouwboek van Compiano moet ik eerst de fretgleuven zagen. Dan de toets op de hals lijmen en dan de fretten er met een hamer in slaan. Dit is (zeeeeeer summier) de volgorde.

Twee vragen:
1) Ik kan van mijn vader een kleine handpers lenen. Zou het niet mogelijk (lees beter) zijn om de fretten er in te persen ipv te kloppen. Gewoon omdat ik vind meer controle te hebben op persen dan kloppen. Of schuilt er een adder onder het gras. Ik heb in een stukje ebbehout afval geprobeerd met de bankschroef en dat fretje ging er foutloos in.
2) Is er een goede reden om eerst de toets op de gitaar te lijmen en dan pas te fretten? Ik zou liever eerst de toets fretten zonder gevaar de gitaar te beschadigen. En dan pas de toets aanbrengen.

Suggesties of ervaringen?

Om beschadigingen te voorkomen aan je gitaar moet je de 'blow' van de hamerslag opvangen. Ik gebruik altijd een zandzak.

no 1 hops
1 april 2008, 09:15
Om beschadigingen te voorkomen aan je gitaar moet je de 'blow' van de hamerslag opvangen. Ik gebruik altijd een zandzak.en ook wel een zak buckshot (bob taylor), maar wat is buckshot?

Mattia
1 april 2008, 10:30
en ook wel een zak buckshot (bob taylor), maar wat is buckshot?

Vulling van shotgun hulzen. Munities, dus.

G.G.
1 april 2008, 11:36
Vulling van shotgun hulzen. Munities, dus.

hagel?

Ik doe het altijd anders:

Ik heb een strook esdoorn van 3x3cm en ongeveer 25 cm lang. Kan met iedere hardhoutsoort. Ik heb een lange kant beplakt met een strook leer van een oude riem.

Die lat leg ik op de toets, links pak ik de lat vast en op de rechterkant sla ik met een gewone hamer. De lat ligt dus op de toets, en als er aal een paar frets in zitten ligt hij dus op die frets. Met mijn linkerhand verschuif ik die lat over de radius van de toets en met mijn rechterhand sla ik de frets in het hout.

Ik kan de toets en de frets niet beschadigen met de hamer omdat het hout en het leer ertussen zit en ik heb geen risicos om per ongeluk de toets te raken met die hamer. Werkt voor mij perfect.

Het enige dat je nodig hebt is een strook hardhout en een stuk leer dat even breed is of ietsjes breder.

Dootch
1 april 2008, 14:18
Ik ben beducht over de benodigde kracht...

Het vertikale stuk van de fret (weet nederlandse naam niet) is 0.55 mm dik

De zaag die ik gebruik ongeveer 0.45 mm

Klopt deze verhouding ongeveer?

Mattia
1 april 2008, 14:29
Ik ben beducht over de benodigde kracht...

Het vertikale stuk van de fret (weet nederlandse naam niet) is 0.55 mm dik

De zaag die ik gebruik ongeveer 0.45 mm

Klopt deze verhouding ongeveer?

De sleuf moet net zo breed zijn (minimaal) als de tang van de fret (dus niet de uitstekende barbs). Anders gaat de boel echt flink bol staan. Marreh, je moet de sleufjes meten, niet het zaagblad.

Dootch
1 april 2008, 14:46
Ik heb de gleuf eens gemeten met een voelertje en ze is 0.45

0.50 ging er niet in...

Mattia
1 april 2008, 14:54
Ik heb de gleuf eens gemeten met een voelertje en ze is 0.45

0.50 ging er niet in...

Dat moet dus breeder worden.

Dootch
1 april 2008, 15:11
Ik had gedacht dat het een beetje moest knellen, en dat het ebbehout een beetje zou meegeven... blijkbaar niet dus.

Ik heb ook gemerkt dat mijn zaag niet echt geschikt is want ze laat bij nader inzicht een V-gleuf achter ipv een rechte sleuf.

Mattia
1 april 2008, 18:04
Ik had gedacht dat het een beetje moest knellen, en dat het ebbehout een beetje zou meegeven... blijkbaar niet dus.

Ik heb ook gemerkt dat mijn zaag niet echt geschikt is want ze laat bij nader inzicht een V-gleuf achter ipv een rechte sleuf.

Daar zijn de 'barbs' dus goed voor. Soms wil je een wat nauwere sleuf, vooral als je hals tever naar voren is gebogen (zoek maar eens op compression fretting). Maar normaal niet.

Enra
1 april 2008, 19:50
Ik had gedacht dat het een beetje moest knellen, en dat het ebbehout een beetje zou meegeven... blijkbaar niet dus.

Ik heb ook gemerkt dat mijn zaag niet echt geschikt is want ze laat bij nader inzicht een V-gleuf achter ipv een rechte sleuf.

Het mooiste is als de sleufjes precies goed zijn, (zie post Mattia) te krap geeft serieuze problemen met fretten en veel spanning in de toets als je het wel voor elkaar krijgt.

Te ruim is niet ideaal, maar is veel minder een probleem. Er is een methode die 'glue-in' heet. Daarbij wordt de tang van de fret even ingesmeerd met wat witte houtlijm, die daarmee samen met de frettang de fretsleuf opvult. Op zich een prima methode, maar verwijder lijm onmiddelijk langs de geplaatste fret met een vochitige doek.

Om spanning in de toets te voorkomen is het een goed idee om om en om te werken. D.w.z. eerst drie frets aan de ene zijde, dan drie frets aan de ander zijde, dan weer dire aan de ene, dan..., enz.

Overigens, voor ik ga fretten haal ik door iedere fretsleuf even een kleine driekantvijl zodat de scherpe kanten van de zaagsnede weg zijn. Daarmee gaat fretten een stuk aangenamer.

Dootch
1 april 2008, 20:26
Het mooiste is als de sleufjes precies goed zijn, (zie post Mattia)

OK; Ik heb voelermaatjes gaan kopen (8 euro) voor een setje van 0.05 tot 1 mm. Ik ga voor de "juist gepast" optie.

Ik twijfel alleen nog tussen eerst fretten of toets eerst op de hals lijmen

barno
1 april 2008, 20:36
OK; Ik heb voelermaatjes gaan kopen (8 euro) voor een setje van 0.05 tot 1 mm. Ik ga voor de "juist gepast" optie.

Ik twijfel alleen nog tussen eerst fretten of toets eerst op de hals lijmen

ik zou eerst toets lijmen, dan fretten. heb het gevoel dat dat iets stabieler is bij het inslaan van de fretjes.

oknarb180
1 april 2008, 21:10
Hey,

Ik heb een tijdje geleden een hals gerefret:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103567
Misschien heb je wat aan deze link.

Ik pers de fretten er in en dat bevalt me prima. Ik buig de fretten altijd eerst voor (ik weet niet of dat voor jouw gitaar nodig is!) en sla ze aan de buitenkanten met een kunststof hamertje vast in de toets. Daarna pers ik de volledige fret erin. Gaat perfect en de fretten zitten muurvast! Ik heb inmiddels een maple en rosewood toets zo gedaan, en bij beiden ging het top.

Bij een oefenhalsje heb ik het eerst met een kunststof hamertje geprobeerd, net zoals Mattia al aangaf, om een beetje feeling te krijgen.

vr.gr.

Branko

Dootch
1 april 2008, 22:16
ik zou eerst toets lijmen, dan fretten. heb het gevoel dat dat iets stabieler is bij het inslaan van de fretjes.

Ik heb daarnet opnieuw geprobeerd in een afvalstukje van de toets met een breder zaagje en bekom nu een sleuf van 0.55 mm voor een fret van 0.55 mm... (alles +- 0.05 mm of zo zeker :sssh: ). Alleszins de voeler van 0.55 gaat er in en die van 0.60 niet.

Een oefenfretje geklopt en het gaat er nu wel veel makkelijker in natuurlijk. Dat geeft me veel meer vertrouwen in het gebruik van de hamer (plastiek dode slag hamer) omdat er veel minder kracht nodig is dan voordien.



OKNARB180: mooi werk. Ooit zou ik mijn strat gitaar wel eens willen "scaloppen".
Ik heb dus een gelijkaardig persje op de kop getikt , probleem bij klassieke gitaar is wel dat het fretbord 1/3 doorloopt over de (holle) klankkast. Daar gaat mijn pers te kort schieten (letterlijk).

Ik overweeg dus nu om ze er toch maar in te hameren.

Mattia
1 april 2008, 22:58
OKNARB180: mooi werk. Ooit zou ik mijn strat gitaar wel eens willen "scaloppen".
Ik heb dus een gelijkaardig persje op de kop getikt , probleem bij klassieke gitaar is wel dat het fretbord 1/3 doorloopt over de (holle) klankkast. Daar gaat mijn pers te kort schieten (letterlijk).

Ik overweeg dus nu om ze er toch maar in te hameren.

Toppie. Ik raad je aan om ook even met een zeer licht gebogen fretje te proberen, moet ervoor zorgen dat de uiteindjes zeker goed strak in de toets blijven zitten.