PDA

View Full Version : PRS 513 (rosewood)



BramSchouten
31 maart 2008, 21:38
Beste gitaristen,

Ik heb wat rond geneust op gitaarsites en kwam deze gitaar tegen:
http://img260.imageshack.us/img260/6297/frontom8.jpg (http://imageshack.us)
PRS 513

Maar toen ik wat verder keek op de site van PRS kwam ik ook de PRS Rosewood tegen..
http://img510.imageshack.us/img510/3917/513rubyin8.jpg (http://imageshack.us)
PRS 513 Rosewood

Nou vroeg ik me af wat het verschil was tussen deze 2 gitaren?


Mooie gitaren vind ik, ik ga binnekort als ik wat geld heb :sssh: naar feedback of dirk de witte of elders waar ze deze gitaren verkopen, ze uitproberen.

Maar nu ben ik van te voren ook opzoek naar mensen die ervaring hebben met deze gitaren..

- Tevreden?
- Wat voor genre kan er goed op bespeeld worden?
- Zijn er goedkopere varianten?

Alvast bedankt! Groet, Bram

Wicked Willy
31 maart 2008, 21:46
Voor zover ik weet is de 513 misschien we de meest allround PRS. Maar volgens mij ook erg aan de prijs (ongeveer 5000 - 6000 euro). Ik ben zaterdag nog bij Feedback geweest en volgens mij hebben ze er op dit moment geen hangen. Een goedekope (SE) variant is er bij mijn weten ook niet.

Waarom is je oog op deze gitaar gevallen? De specs? De looks? Het merk? Aan een PRS kun je je geen buil vallen, maar wat voor iets zoek je?

BramSchouten
31 maart 2008, 21:51
Nou ik zag dat Martin Barre erop speelde (gitarist van Jethro Tull) en vond 't een mooie gitaar met een mooi geluid.. Alleen vind ik de prijs veel te hoog..

Harm
31 maart 2008, 22:02
Het verschil:

513 Rosewood:
Mahonie body en een complete brazilian rosewood hals.
Deze worden niet meer gemaakt, een paar zaken hebben ze nog wel

513 Mahonie:
Body en hals van Mahonie... toets weet ik niet, of brazilian rosewood of anders Indian Rosewood.

Harm

BramSchouten
31 maart 2008, 22:21
En wat is het verschil in geluid?

Zijn er goedkopere varianten?
Ik hoop 't ;)

Welterusten allemaal!

TMKXL
31 maart 2008, 22:28
Er zijn geen goedkopere varianten zover ik weet. Het verschil tussen die 2 is dat de Rosewood (logischerwijs) een rosewood neck heeft, en de andere mahonie.

Orgasmocaster
31 maart 2008, 23:27
de Mahonie nek is gelakt, terwijl de Rosewood ongelakt is.. klinkt en speelt dus fijner!

Orpheo
31 maart 2008, 23:30
de goedkopere variant is de 513 mahonie. brazilian rosewood is waaaanzinnig duur, en mag niet meer geexporteerd worden uit de USA, dus als je er nu eentje ziet in nederland, KOPEN!!! hij komt niet meer terug, echt niet.


een goedkopere optie is warmoth. voor 2000$ heb je een gitaar met imo nog meer opties dan deze gitaar. effe een lijstje:

mahonie/maple body met lak: 500$
indian rosewood hals, ebben toets, zonder binding, met leuke inleg: +-400$
bareknuckle pickups: 400$
hipshot brug: 140$
sperzel tuners: 70$
pots en andere zooi: 200$ (cts, switchcraft etc etc)
piezo en midi: 400$

totaal: 2110$. dat is ongeveer 1400 euro, zonder belasting. met belasting ongeveer 1700 euro. het in elkaar zetten is net zo eenvoudig als een ikea bouwpakket, dus dat zit denk ik wel goed.

ik bedoel maar. voor nog geen 2000E een gitaar met echt alles erop en eraan, kwaliteit van PRS, maar echt je eigen twist eraan. eigen halsprofiel, eigen keus frets, eigen keus pickups etc etc. ik koos BKP, omdat die een van de duursten zijn. je kan ook natuurlijk anderen nemen. rio grande, seymour duncan, dimarzio, wolfetone, BG pickups etc etc. Ik koos ook effe snel ebben toets, omdat ik dat het lekkerst vind, rosewood toets is natuurlijk goedkoper. als je zelf ook liever wenge hals hebt, of padouk, of purperheart, of bubinga, kan dat ook. gewoon mahonie of esdoorn natuurlijk ook, maar als je exotisch gaat doen met warmoth enzo, doe jezelf een lol en neem hout dat niet gelakt hoeft te worden.

armageddon
31 maart 2008, 23:30
Zit er geluidsverschil in een gelakte hals?

Orpheo
31 maart 2008, 23:32
de Mahonie nek is gelakt, terwijl de Rosewood ongelakt is.. klinkt en speelt dus fijner!

klinkt fijner: niet perse.is smaak afhankelijk, maar de meesten vinden het lekkerder ja.

speelt fijner: 1000000% mee eens.


het verschil is dat rosewood wat helderder klinkt. niet dat het zo fel is als esdoorn, bij lange na niet. het 'zingt' alleen wat meer, resoneert meer. PRS beschrijft het als 'the sound and ring of a clock'. het heeft meer diepgang. met OD klinkt het gewoon heel warm en toch niet dik of modderig, en clean geeft het je een heel transparant clean.

Tuurlijk, bodyhout maakt ook veel uit, maar volgens de meesten op het warmoth forum, is de hals belangrijker overall, dan de body.

Orgasmocaster
31 maart 2008, 23:34
Zit er geluidsverschil in een gelakte hals?

ik vindt persoonlijk dat veel exotische houtsoorten beter klinken, en omdat die vaak wat stabieler zijn, hoeven die niet gelakt te worden..
dus 2 vliegen in een klap! maar het is uiteindelijk toch maar mijn persoonlijke smaak..

Orpheo
31 maart 2008, 23:35
Zit er geluidsverschil in een gelakte hals?

als in...? rosewood vs mahonie? natuurlijk zit daar verschil in. maar verschil wenge vs rosewood vs padouk vs purperheart vs mahonie etc etc is zo ongelooflijk veel. wenge brult, jankt, scheurt, geeft je een waanzinnig strak geluid. het is rosewood in de overtreffende trap. bubinga brult imo meer, scheurt 'minder' en heeft meer warm. padouk en purperheart lijken op esdoorn qua sound (niet qua feel!).

vergeleken met mahonie is het allemaal warmer, feller, helderder, meer punch, meer definitie. maar het speelgemak is zoveel groter.


Mijn probleem met padouk is dat het echt ingespeeld moet worden. eerst veel olie erop, en dan inspelen maar... rosewood, wenge en ziricote zijn veel 'vergeeflijker' wat dit betreft. maar na een maandje speelt het echt goed, laat ik je dat wel zeggen :)

Orpheo
31 maart 2008, 23:37
ik vindt persoonlijk dat veel exotische houtsoorten beter klinken, en omdat die vaak wat stabieler zijn, hoeven die niet gelakt te worden..
dus 2 vliegen in een klap! maar het is uiteindelijk toch maar mijn persoonlijke smaak..

stabieler is het niet, zeker niet. ze moeten veel en veel langer gedroogd en geconditioneerd worden, iets dat warmoth verschrikkelijk goed doet trouwens. mahonie is een van de meest stabiele houtsoorten om mee te werken. de reden dat exotisch hout vaak niet gelakt hoeft te worden is de redelijk dichte poriestructuur en de hoeveelheid olie in het hout. rosewood is belachelijk vet. Ik heb eens een cuban mahonie hals getest (ja, cubaans mahonie!!) en dat is qua feel en sound gewoon indian rosewood, en die hoefde ook niet gelakt te worden. het hangt dus echt van de hoeveelheid olie af.

sjaakies
1 april 2008, 00:02
http://www.keesdee.nl/nieuwsbericht.php?id=109

zo te zien zijn ze hier opvoorraad

Orpheo
1 april 2008, 00:09
http://www.keesdee.nl/nieuwsbericht.php?id=109

zo te zien zijn ze hier opvoorraad

dat hele rijtje van kees dee? lijkt me stug... ik kan me nog wel herinneren hoeveel moeite max guitars had om er eentje te krijgen, en dan opeens zo'n rijtje...??


wat trouwens wellicht mogelijk is voor de TS is de modern eagle. die heeft alleen niet die bedrading en die FOEILELIJKE pickups.....


I stand corrected... ze staan gewoon op hun site nog te koop. van 3600 tot 6000E... ik refereer toch maar weer naar www.warmoth.com

BramSchouten
1 april 2008, 14:11
Mijn dank is groot!

Helaas liggen deze gitaren boven mijn budget..
En ik ben ook niet zo'n knutselaar met gitaren.. (speel nog maar 1 jaar :sssh:)
Zeer jammer dat er geen goedkopere varianten te vinden zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie comments! ;)

Orpheo
1 april 2008, 14:13
tja, mocht je 'm echt willen, zo'n warmoth, geef me dan effe een PM. ik heb er nu a 5 in elkaar gezet, en wil 'm heus wel voor jou in elkaar draaien.

goedkopere optie: PRS mccarty met rosewood hals. gaat soms weg voor ongeveer 1900E op ebay. komt nog wel 23% belasting bij.

BramSchouten
1 april 2008, 15:18
:p Maar op ebay verkopen ze ook vaak vervalsde gitaren toch?
Ik ben niet zo'n kenner dat ik dat in een oogopslag zie :p

armageddon
1 april 2008, 15:48
@Orpheo: Hoeveel klus-skills en gitaarafstel skills moet je hebben om zo'n Warmoth in elkaar te zetten eigenlijk?

marter544
1 april 2008, 15:48
Jup, maar waarom zou je dat willen hebben?

marter544
1 april 2008, 15:49
@Orpheo: Hoeveel klus-skills en gitaarafstel skills moet je hebben om zo'n Warmoth in elkaar te zetten eigenlijk?

Kun je een band plakken?

armageddon
1 april 2008, 15:53
Ja.....ik ben niet compleet klus-retard, maar wel grotendeels.

Orgasmocaster
1 april 2008, 16:20
als je een schroevendraaier en een soldeerbout kunt vasthouden moet het lukken!

Orpheo
1 april 2008, 16:27
@Orpheo: Hoeveel klus-skills en gitaarafstel skills moet je hebben om zo'n Warmoth in elkaar te zetten eigenlijk?

zo'n ding in elkaar zetten is echt een eitje. tuners erop zetten kan iedereen, hals erop zetten ook, gewoon 4 schroeffies aandraaien.


over kopen op ebay; als je iets leuks ziet, gooi het dan op gitaarnet met de vraag: is dit een goeie? of een neppert?

G.G.
1 april 2008, 16:38
Zo'n Warmoth in elkaar schroven moet je ongeveer vergelijken met een kastje van de Ikea. Echt heel veel meer stelt het niet voor. Alleen het afstellen vereist wat geduld en handigheid (nut invijlen, halspen afstellen etc).

nevyn292
1 april 2008, 16:51
ik durf al echt niet meer naar warmoth te kijken, iedere keer dat ik er kom schreeuwt er iets in mijn hoofd BESTELLEN BESTELLEN BESTELLEN! terwijl, je raad het al, mijn arme portomonnee hoogstwaarschijnlijk zo'n aanslag niet zal overleven.

afijn, na de examens maar eens flink gaan werken, en dan toch die mooie warmoth nog kopen :hippie: