PDA

View Full Version : Kahler of Schaller



fenderben
31 maart 2008, 22:32
Heb onlangs een japanse strat van de contemporary serie gekocht en had daar een vraagje over. Is de tremolo een Kahler of een Schaller fabrikage?
Vind verschillende info over deze gitaren...
Kan geen foto bijvoegen (schijnbaar?). Het is in ieder geval een floating tremolo met fijnstemmers en Fendernaam op de brug (system 1)..

Nico2
31 maart 2008, 22:52
Ik overweeg ook een japanse squier strat met zo'n floating tremolo met fender er op te kopen ff meeliften :p

fenderben
31 maart 2008, 23:09
Ik overweeg ook een japanse squier strat met zo'n floating tremolo met fender er op te kopen ff meeliften :p

Staat geen squier op maar Fender. Komen geloof ik wel uit dezelfde fabriek?
Serienummer E662621

pasqual
31 maart 2008, 23:29
ik heb een van de derde serie ( '89 serienmr: E824194 ) en daar zit een kahler spyder op. dus het is aannemelijk dat er bij de eerdere series ook een kahler op zit.

groeten Pasqual.

Nico2
31 maart 2008, 23:32
Staat geen squier op maar Fender. Komen geloof ik wel uit dezelfde fabriek?
Serienummer E662621

Het is dus een squier strat (MIJ) van de e serie eind jaren 80 geloof ik, ik heb m nog niet gekocht, overweeg 't :p

hijs wel heel tof :D

vulvasonic
31 maart 2008, 23:37
ik heb een van de derde serie ( '89 serienmr: E824194 ) en daar zit een kahler spyder op. dus het is aannemelijk dat er bij de eerdere series ook een kahler op zit.

groeten Pasqual.

Op 1 Fender van mij zit ook die Kahler Spyder, maar ik heb ook nog een andere uit een serie waarbij meerdere systemen zijn gebruikt. Op die gitaar zit een Fender, licensed by Floyd Rose geval op. En zo zijn er dus nog een paar, meen ik tenminste....

Orgasmocaster
1 april 2008, 00:14
system I, II en III zijn alledrie door Schaller gemaakt!
ik heb jaren een gehad op mijn #1 gitaar (een contemporary '22) en is altijd super stabiel geweest!

jerome
1 april 2008, 00:14
Als er "Fender" in de trem gegraveerd staat en er zit geen locking systeem op de trem zelf (maar alleen op de headstock) is het volgens mij een Schaller
Dit is een van m'n 2 Fender Japan Contemporary Stratjes met zo'n Schaller trem...

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00072.jpg
Edit: foto's plaatsen kan alleen als je ze ergens plaatst (bijvoorbeeld op www.photobucket.com) en in hier in het topic naar die betreffende foto een link plaatst)

Orgasmocaster
1 april 2008, 00:18
Dat is inderdaad een System I

check ook dit: http://www.system1parts.com/

jerome
1 april 2008, 00:20
he Orgasmo, heb je er nu een andere trem opzitten of heb die Contemporary helemaal niet meer?

Orgasmocaster
1 april 2008, 00:25
he Orgasmo, heb je er nu een andere trem opzitten of heb die Contemporary helemaal niet meer?

ik heb de body moeten vervangen (verhuis ongeluk) en Warmoth had helaas geen routing template voor system 1's. er zit nu een Schaller FR op.
de originele System I is wel weer gereincarneerd op een andere frankenstrat.

zie hier:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/ripper030.jpg

en hier zit ook nog eentje op: (met een 'non 22' contemporary body)
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/jccaster003.jpg

jerome
1 april 2008, 00:34
Mooie Frankenstrat!
Dit is m'n andere Contemporary, mijn main plank.
Hier zat ook zo'n trem op maar die heb ik vervangen voor een Kahler trem...



http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/?action=view&current=DSC00005.jpg

Orgasmocaster
1 april 2008, 00:37
Fantasties!
Het blijven mijn favoriete fenders! er is iets met die nekken.. iets wat andere strats niet hebben...

vulvasonic
1 april 2008, 00:41
Fantasties!
Het blijven mijn favoriete fenders! er is iets met die nekken.. iets wat andere strats niet hebben...

De nekken zijn minder diep ingefreest. Dat zie je ook aan de grotere afstand tussen de snaren en de body. Misschien is dat het?

jerome
1 april 2008, 00:42
Die halsjes zijn idd heerlijk!!
helemaal lekkere gitaartjes, lekkere sound, warm en helder, en een lekkere grom!
Ik vind eigelijk m zelfs beter dan m'n Fender USA Special Series HSS FR Strat die meer dan het dubbele kostte.... (allebei 2e hands)

fenderben
1 april 2008, 20:34
[QUOTE=jerome]Als er "Fender" in de trem gegraveerd staat en er zit geen locking systeem op de trem zelf (maar alleen op de headstock) is het volgens mij een Schaller
Dit is een van m'n 2 Fender Japan Contemporary Stratjes met zo'n Schaller trem...

Dit is hem dus. Ok dus toch een Schaller. Mijne is rood (metallic) met marple hals. Speelt inderdaad geweldig. Heb ook nog een fender plus en mm silhouette. Klinken beide ook fantastisch maar betrap mezelf erop toch steeds vaker de fender jap te pakken. Hebben jij/jullie nog steeds de originele pick ups of deze inmiddels vervangen? Vind de originele best lekker klinken maar heb ergens gelezen dat de pick-ups van de jappen niet de beste waren?

fenderben
1 april 2008, 21:39
en hier de foto's...http://s286.photobucket.com/albums/ll110/fenderben_2008/?action=tageditmany

Orgasmocaster
1 april 2008, 22:02
Heel mooi! vooral die Ms. Marple nek!
ik had na 2 jaar al een dimarzio paf pro II humbucker in de brug pos. gezet, inmiddels vervangen door een Rio Grande BBQbucker.
de neck en midden pu zijn nog origineel.. en klinken perfect!

jerome
1 april 2008, 22:07
Ik kan jouw linkje (nog) niet openen.
Mss ergens storing op internet...

Maar om nog ff op je vraag terug te komen over de PU's.
Bij de beide Contemporary 22 Strats vind ik de neck PU's ook errug lekker klinken (net als Orgamocaster) dus die heb ik laten zitten.
De middelste PU's heb ik ook laten zitten. Die gebruik ik zelden.
De achterst PU's vond ik veel te scherp klinken en heb ik bij allebei vervangen.
Bij de een door een DiMarzio SDS1 : dit is een enkelspoelige uitvoering van de Super Distortion. lekker veel power en veel meer bastonen en iets minder maar wel mooi hoog.
In de ander heb ik een DiMarzio Dual Sound humbucker gepropt; deze is precies hetzelfde als de DiMarzio Super Distortion humbucker, maar dan ook single coil schakelbaar en ook nog parallel. Dus 3 sounds uit 1 humbucker.
In de humbucker stand (beide coils in serie geschakeld) heb je een lekkere vette sound met meer power en meer bastonen
Reageert ook errug goed als je de volumepot (250 kOhm) ietsje terugdraait; de sound wordt cleaner en transparanter zonder dat het volume in elkaar zakt

fenderben
1 april 2008, 22:47
Ik kan jouw linkje (nog) niet openen.
Mss ergens storing op internet...

Maar om nog ff op je vraag terug te komen over de PU's.
Bij de beide Contemporary 22 Strats vind ik de neck PU's ook errug lekker klinken (net als Orgamocaster) dus die heb ik laten zitten.
De middelste PU's heb ik ook laten zitten. Die gebruik ik zelden.
De achterst PU's vond ik veel te scherp klinken en heb ik bij allebei vervangen.
Bij de een door een DiMarzio SDS1 : dit is een enkelspoelige uitvoering van de Super Distortion. lekker veel power en veel meer bastonen en iets minder maar wel mooi hoog.
In de ander heb ik een DiMarzio Dual Sound humbucker gepropt; deze is precies hetzelfde als de DiMarzio Super Distortion humbucker, maar dan ook single coil schakelbaar en ook nog parallel. Dus 3 sounds uit 1 humbucker.
In de humbucker stand (beide coils in serie geschakeld) heb je een lekkere vette sound met meer power en meer bastonen
Reageert ook errug goed als je de volumepot (250 kOhm) ietsje terugdraait; de sound wordt cleaner en transparanter zonder dat het volume in elkaar zakt

De humbucker past waarschijnlijk niet in de uitsparing van de body. Heb de slagplaat even verwijderd en de opening lijkt mij alleen voor single coil?

jerome
2 april 2008, 00:21
Klopt, je moet even met een bovenfrees die kamer groter frezen.
En je moet aan een andere slagplaat (HSS: Humbucker-Single coil-Single Coil)
Ook wel weer een voordeel, kan je eventueel een slagplaat in een andere kleur, naar je eigen smaak nemen, of een pearl of een turtle slagplaat, mss andere kleur pu covers, etc.... :)

fenderben
5 april 2008, 21:16
Klopt, je moet even met een bovenfrees die kamer groter frezen.
En je moet aan een andere slagplaat (HSS: Humbucker-Single coil-Single Coil)
Ook wel weer een voordeel, kan je eventueel een slagplaat in een andere kleur, naar je eigen smaak nemen, of een pearl of een turtle slagplaat, mss andere kleur pu covers, etc.... :)

Zo'n pearl slagplaat vind ik wel mooi. Dat frezen zie ik niet zo zitten dus ik denk dan toch maar een single coil te plaatsen. Zijn kinman of seymour duncan pick-ups ook een goede combi met de bestaande pick-ups? Zoek een pick up met een mooi powerfull mid sound...
Ga eens wat uitproberen. Allen bedankt voor de info...
ps. zijn fender of squiers uit die tijd (84 - 86) uit het zelfde hout gesneden?

pasqual
6 april 2008, 01:26
en dit is de mijne, die in het midden. en een foto van de tremelo ( kahler spyder )

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EERQOORI.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BMSKQVL6.jpg

deze heb ik in '91 gekocht en schijnt in '89 gemaakt te zijn terwijl ik 'm toch echt nieuw heb gekocht. is mischien met een roeibootje gekomen?

groeten Pasqual.

fenderben
6 april 2008, 11:10
[QUOTE=pasqual]en dit is de mijne, die in het midden. en een foto van de tremelo ( kahler spyder )QUOTE]

Lijkt wel een beetje op de schaller/fender trem.
Staat er op die japanse Fenders nergens ' made in japan' op (behalve uiteraard onder het logo op de kop)? Ik heb de mijne even uit elkaar geschroef maar zie dit nergens staan. Wel een Fender stickertje in de body onder de hals aansluiting en een code op hals en body H 557.

pasqual
6 april 2008, 11:26
made in japan staat bij mijn strat op de achterkant van de hals op de hiel net boven de neckpocket. foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTFYQZID.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QUH3BJRG.jpg


het kan best zijn dat dit bij jouw strat anders zit, ik heb me laten vertellen dat die van mij een serie 3 contemporary is.

groeten Pasqual.

Nico2
6 april 2008, 13:28
Wat houd contemporary precies in?

pasqual
6 april 2008, 16:24
dat is een goeie vraag, dus als iemand het antwoord weet?

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
6 april 2008, 16:33
dat is een goeie vraag, dus als iemand het antwoord weet?

groeten Pasqual.

Dit (http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Contemporary_Stratocaster_Japan)

Wel int engels, maar het zal wel gaan denk ik

Nico2
6 april 2008, 20:06
Dat artikel heeft het wel steeds over die contemporary, maar legt niet uit wat het nou precies inhoud. :???:

Mr.Fingers
6 april 2008, 20:08
Dat artikel heeft het wel steeds over die contemporary, maar legt niet uit wat het nou precies inhoud. :???:

* “D” profile neck with a 12" radius.
* Truss rod adjustment at the top of the neck.
* Microtilt neck angle fine adjustment.
* Some models have string trees.
* Some models have a coil split switch.
* 22 medium jumbo frets.
* Fender Roto-matic tuners, and 4 bolt neck plate.
* 11 screw pickguard. Some models don't have a pickguard.
* String locking.
* Fender System I, System II, System III tremolo systems.
* Various combinations of single coil and or humbucking pickups on various models.
* 25.5" scale length except model 27-5500 which has a 25.74" scale length.
* Some models feature black coloured necks and/or black coloured headstocks.


Dit? of wat bedoel je?

fenderben
6 april 2008, 21:46
Lijkt mij alles mee gezegt. Heb ergens gelezen dat de contemporary modellen nw uitvoering strat's zijn dus geen nagemaakte oude usa strats en een andere houtsoort hadden.

fenderben
6 april 2008, 21:50
[QUOTE=Mr.Fingers]* “D” profile neck with a 12" radius.
* Truss rod adjustment at the top of the neck.
* Microtilt neck angle fine adjustment.
* Some models have string trees.
* Some models have a coil split switch.
* 22 medium jumbo frets.
* Fender Roto-matic tuners, and 4 bolt neck plate.
* 11 screw pickguard. Some models don't have a pickguard.
* String locking.
* Fender System I, System II, System III tremolo systems.
* Various combinations of single coil and or humbucking pickups on various models.
* 25.5" scale length except model 27-5500 which has a 25.74" scale length.
* Some models feature black coloured necks and/or black coloured headstocks.QUOTE]

Dit zijn dan wel de features van de eerste serie contemporary strat's (84-87), met de Schaller tremolo's system 1, 2 of 3. De tweede en derde serie contemporary's kunnen wel eens andere features hebben zoals de gewijzigde tremolo!

Nico2
6 april 2008, 23:59
Ok bedankt :D