PDA

View Full Version : Probleempje bij snaren opzetten



Dido
31 maart 2008, 21:05
Hoi, en alvast bedankt dat je dit leest!

Prima week heb ik via Marktplaats een prima Cort gitaar gekocht, 100 F (incl. tas voor 90€ :) ), om het een beetje te gaan leren, en zelfs met de oude verroeste snaren die er nog op zaten kwam er al een beter geluid uit dan uit de pingelbak die ik van m'n broertje had geleend, dus ik ben er superhappy mee, maarrrrrr nu ben er ik dus nieuwe snaren op aan het zetten, en krijg ik het pinnetje op de laagste E-snaar met geen mogelijkheid los.
2 mm omhoog met een platgeslagen spijker en daarna met een kurkentrekker hefboom kunnen maken tot 4 mm, 20 min mee bezig geweest en nu wil hij echt niet meer verder.
Punt is ook vooral dat mijn huisgenootje, die iets meer gereedschap heeft dan ik, haar daarvoor evt. bruikbare tangetje kwijt is en ik er nú op wil spelen (toen ik hem kocht miste de hoge E-snaar), en niet als de Gamma morgen open is..... Iemand nog briljante trucs misschien?
Alvast bedankt!

Gr. Dido

LaurentB
31 maart 2008, 21:38
Via de binnenkant aan de onderkant duwen met een pinnetje of zo?

dadgad
31 maart 2008, 21:40
Hallo Dido,

Als 'ie zover wil, en dan "echt" niet verder, is er serieus
iets mis ! Het zijn waarschijnlijk plastic pennetjes, geen
hout of been (waren allang kapot geweest na zo'n
be/mishandeling) en die vervormen vrij makkelijk.
Ze kunnen kromtrekken, maar bijv. ook gaan rafelen langs
het sleufje waar de snaar langs hoort te lopen.

De beste benadering voor dit probleem is denk ik om het
pennetje terug te drukken, alle snaren er af te halen, en
dan met een spiegeltje (en eventueel een lampje) door het
klankgat kijken wat er aan de hand is.

Als het pennetje aan de onderkant verbogen of op een
andere manier beschadigd is kun je er mogelijk een stuk
afknippen/afbreken.

Als je niets raars ziet, probeer dan eens de bekende "truc
met het theelepeltje": Neem een (stevig, en vooral geen
echt zilveren !) theelepeltje, en laat dat met de bolle kant
naar beneden op het kambeentje - het plastic strookje net
voor de rij pennetjes - rusten, zodanig dat het randje van
het lepeltje net onder het kraagje (randje net onder het
bolletje) van het pennetje grijpt. Druk nu voorzichtig op de
steel van het lepeltje. Je krijgt zo een heel efficiente
hefboom waarmee het pennetje los te krijgen moet zijn.

Je had er al beweging in, dus zwaardere methoden zouden
eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Ik hoop dat dit je helpt.

Greetz,

Han.

Dido
31 maart 2008, 21:45
Dank jullie allebei!
Helaas bleek er toen ik de andere eerst maar ging verwisselen ook een scheurtje in een van de andere pinnetjes te zitten, dus die durf ik er nu sowieso niet meer in te zetten. Maar dat zijn vast wel standaardmaten hoop ik? Ga daar morgen wel even mee naar een gitaarwinkel, kijken of ze daar die ene loskrijgen en dan 1 of 2 nieuwe heeft.
Beetje vreemd, gitaar is verder zo goed als onbespeeld, geen vlekje te zien op de hals bijvoorbeeld. Kan dat ook komen van heel lang stil maar wel bespannen staan?

Jedeel
31 maart 2008, 22:51
Helaas bleek er toen ik de andere eerst maar ging verwisselen ook een scheurtje in een van de andere pinnetjes te zitten......

Dido, je bent wel op de hoogte van het feit dat die pennetjes allemaal over de lengte een uitsneding hebben waar de snaar door(langs) moet lopen?
(Ik ben even bang dat jij dat misschien als scheurtje betilteld?)

Eko
31 maart 2008, 22:55
De pennetjes horen inderdaad een sleuf te hebben over de lengte. Dat is om ruimte uit te sparen voor de snaar. De pennetjes kosten een scheet en drie knikkers dus dat zal het probleem niet zijn.
Ze zijn er in tal van kleuren en variaties.