PDA

View Full Version : Instructio video: opnemen van "metal-gitaren"



pyaemia
31 maart 2008, 18:25
Hallo allemaal,

Ik volg al enkele jaren dit forum maar tot nu toe nog eigenlijk niets (nuttigs) gepost. Dit weekend vond ik de volgende video:

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

DIt is Colin Davis van Imperial Mastering (california) en onder andere gitarist van de death metal band Vile.

Voor degene die een hekel hebben aan de sm57 is dit een verschrikking, maar toch best geinig om eens te zien hoe mensen dit aanpakken;)

Hij laat goed horen hoe faseverschillen klinken. Ik denk dat ik ze steeds beter kan herkennen (best confronterend als ik naar oude opnames luister....)

Cheers,

Rizzo

bass blom
31 maart 2008, 21:55
mooie video!

edit: wel wat uitgebreid voor die gassies die het vak in 3 minuten willen kennen :D

DaBok
31 maart 2008, 22:38
Staat gebookmarked. Ik moet nog even de tijd vinden om het eens rustig te bekijken, maar ik zeg: meer van dit soort initiatieven!


Dank voor de link.

Han S
31 maart 2008, 22:56
Waardevolle informatie, maar wat heeft die man een saaie manier en stem om iets te vertellen. Bovendien heeft hij 48 minuten nodig om te vertellen wat makkelijk in 10 minuten kan.

Ik vind de inhoud van de video zonder meer heel waardevol, maar ik hoop dat hij de volgende video met wat meer dynamiek en meer humor zal maken, want dit doet me meer aan een begrafenisondernemer denken.

amon
31 maart 2008, 23:26
Han wees me op dit draadje. Idd, wat je zegt, blablablabla bla bla bla bla bla....................




Niet "Zorg ervoor dat je gitaar geintoneerd is"
maar "Zorg dat je gitaar geintoneerd wordt. Intoneer je gitaar. Laat je gitaar intoneren door een professional, want waarschijnlijk heb je zelf geen strobe tuner liggen of iets dergelijks, dus laat je gitaar intoneren bij iemand die het vaker gedaan heeft. Zelf ben je er waarschijnlijk nooit veel mee bezig geweest, dus breng hem weg. blabalabalabalabalblabalabalabalabalblabalabalabal abalblabalabalabalabalblabalabalabalaba lblabalabalabalabalblabalabalabalabalblabalabalaba labalblaba labalabalabalblabalabalabalabalblabalabalabalabalb labalabalabalabalblabalaba labalabalblabalabalabalabalblabalabalabalabalblaba labalabalabal"

Han S
31 maart 2008, 23:53
Hij is zoals veel Amerikanen nogal onder indruk van de SM57. Wat mij ook opvalt is dat hij de microfoon(s) tegen het speakerdoek zet, maar toch een matras tegenover het cabinet plaatst, gobo's er naast en een slaapzak opde vloer om reflecties tegen te gaan. Maar als je de mic zo dicht op de speaker zet en je neemt een keer op met al die attributen en een keer zonder, dan vrees ik dat je geen enkel verschil zult horen.

mAnoontje
31 maart 2008, 23:56
Veel van geleerd, thanks!

pyaemia
1 april 2008, 07:18
Han wees me op dit draadje. Idd, wat je zegt, blablablabla bla bla bla bla bla....................




Niet "Zorg ervoor dat je gitaar geintoneerd is"
maar "Zorg dat je gitaar geintoneerd wordt. Intoneer je gitaar. Laat je gitaar intoneren door een professional, want waarschijnlijk heb je zelf geen strobe tuner liggen of iets dergelijks, dus laat je gitaar intoneren bij iemand die het vaker gedaan heeft. Zelf ben je er waarschijnlijk nooit veel mee bezig geweest, dus breng hem weg. blabalabalabalabalblabalabalabalabalblabalabalabal abalblabalabalabalabalblabalabalabalaba lblabalabalabalabalblabalabalabalabalblabalabalaba labalblaba labalabalabalblabalabalabalabalblabalabalabalabalb labalabalabalabalblabalaba labalabalblabalabalabalabalblabalabalabalabalblaba labalabalabal"

Hehe, mijn vriendin (zat in dezelfde kamer toen ik de video zag) werd knettergek van die saaie stem ;)

@Han: de sm57, het is de eerste microfoon die ik heb gekocht en in de praktijk de laatste die geprobeerd wordt. Magoed, daar is al genoeg over geschreven.

Wat betreft de reflecties als je een mic zo dicht op de speakerdoek zet, met een sm57 nooit last van gehad. Maar met een B1 was het verschil (matrasje erachter en een slaapzak erover) toch goed te horen. Dit was een demo opname in een nogal kaal betonnen hok.

guhlenn
1 april 2008, 10:00
JE hebt met en zonder opgenomen? HEb je clips? HAd daar laatst een discussie over. KAn me nl. niet voorstellen dat je die ruimte hoort. Ik duw mijn mic's ook in de speaker zowat, heb nooit rekening b=met mijn hokje gehouden.

Han S
1 april 2008, 12:05
Amon heeft zondag met zijn bandje een aantal nummers opgenomen in mijn hokje en daarbij heeft hij twee microfoons op de gitaarspeakers gezet, er vlak voor. Een oude Sennheiser MD421 en een oude Beyer M88. Daarbij stond zijn speaker een paar meter van de drummer en als je naar de gitaar sporen luistert in solo, dan is er hoegenaamd geen drums op te horen.

Denk je dat je dan wel een reflectie van de vloer of tegenoverliggende wand zou horen? Niet met een SM57 hoor, zou ik me totaal geen zorgen om maken.

Rinze
1 april 2008, 12:17
Die gast zegt wel een hoop goeie dingen, maar soms praat ie ook gewoon poep. Zijn verhaal over passieve high-output elementen bijvoorbeeld, voor het gemak vergeet ie de elementen uit die sector die wel goed en populair zijn: bijvoorbeeld de Jeff Beck, niet voor niks een geliefd metalelement. Maar ook de ToneZone, Dimebucker, OBL/Lawrence L500, etc. En dan is ie weer heel positief over de Evolutions, tja.

pyaemia
1 april 2008, 13:03
Amon heeft zondag met zijn bandje een aantal nummers opgenomen in mijn hokje en daarbij heeft hij twee microfoons op de gitaarspeakers gezet, er vlak voor. Een oude Sennheiser MD421 en een oude Beyer M88. Daarbij stond zijn speaker een paar meter van de drummer en als je naar de gitaar sporen luistert in solo, dan is er hoegenaamd geen drums op te horen.

Denk je dat je dan wel een reflectie van de vloer of tegenoverliggende wand zou horen? Niet met een SM57 hoor, zou ik me totaal geen zorgen om maken.

Ik zal even uitleggen wat de situatie was. We namen een 100 watt Soldano op die door een 4x12 stond te brullen. De ruimte was zo'n betonnen opslag ruimte. In een halve maan hadden we twee matrassen op hun kant tegenover de speakerkast gelegd.

De mic's waren een md421, 906 en een B1. De mics stonden net niet tegen het doek aan (max een 2 a 3 cm) Met name bij de B1 hadden we last van een heel geniepig hoog. Zelf hadden we het idee dat het de amp was.

Uit nieuwsgierigheid hadden we toch nog even een slaapzak overhet geheel gelegd zodat er een lage tent ontstond. Tot onze verassing waren we dat geniepige hoog kwijt. Het klonk gewoon iets meer alsof er een slaapzak overheen lag.

Het hoog waar ik het over heb lijkt wel wat op het hoog wat je kan hebben als je een band op hoog volume in een lege betonnen zaal staat te checken. Als de zaal dan 's avonds een beetje vol staat, ben je gelukkig dat voor een (groot) gedeelte kwijt.

@Guhlenn: we hebben helaas geen opnames gemaakt van de situatie voor de slaapzak.

bert k
1 april 2008, 13:17
Dat klinkt als een gemene reflectie via het plafond. Kan makkelijk als alles van beton is.

Han S
1 april 2008, 14:15
Nou kan een Soldano wel erg geniepig klinken hoor en een B1 zal meer hoog pakken dan een MD421, maar ook met een B1 (Studio Projects) vlak voor de speaker zul je weinig reflecties oppikken.

bert k
1 april 2008, 14:18
Ik dacht meer in de richting van een verticale staande golf, daar kan je flink last van hebben. ook bij close miking.

Roman
2 april 2008, 10:13
Ik dacht meer in de richting van een verticale staande golf, daar kan je flink last van hebben. ook bij close miking.
Die los je helaas niet op met een slaapzak ;)

Soulflyhigh
5 april 2008, 18:08
Leuke video. Ik ga binnenkort iets professioneler opnemen en ga zeker aan de slag met de verschillende microfoon plaatsingen. Waardevolle video! Het eerste gedeelte over intonatie, elementen, amps, etc had wat mij betreft weggelaten mogen worden :)