PDA

View Full Version : kleine buizenamp 500-700 euro



jimihattricks
31 maart 2008, 13:50
hieronder wordt een soortgelijke vraag gesteld, maar in een andere prijsklasse..

in plaats van (weer) een nieuwe strat, denk ik dat het toch verstandig is eens te investeren in een nieuwe amp.. maargoed, voordat ik serieus ga rondkijken, wil ik eerst eens globaal informeren bij de experts

momenteel gebruik ik:
- epi valve jr. (5W - thuis)
- peavey valveking 112 combo (50W - band)

de nieuwe versterker wil ik eigenlijk vooral thuis gaan gebruiken, ook om zelf wat mee op te nemen, het liefst dus een amp die bij een laag volume ook al goed klinkt..

ik speel uitsluitend op strats, heb eigenlijk niet een echt clean kanaal nodig, liefst speel ik een beetje met een randje, of met een fuzz voor de amp..

ik heb gekeken bij Laney; de VC15-110 en LC15R
fender; blues junior

maar ik denk eigenlijk dat 15W al teveel is voor thuis..

ik zag dat de koch studiotone werd aangeraden, maar dat ding is voor mij gewoon net ff te duur..

of moet ik gaan kijken naar een 15/30w ampje met attenuator ernaast?

humbucker
31 maart 2008, 14:12
15 watt gaat nog net voor thuis. Als ik jou was zou ik eens kijken naar een vox AC15. Heb em zelf ook voor thuis en voor net dezelfde doeleinden als jou. Door het mastervolume klinkt hij ook erg goed bij lage volumes. Daarnaast is Vox bekend op zijn crunch dus denk ik dat dit voor jou het ideale bakje is.

grtn

jimihattricks
31 maart 2008, 14:45
ja, vox overweeg ik ook..

ik neem aan dat je dan de custom classic versie bedoelt? die ligt inderdaad in die prijsklasse

~Dimitri~
31 maart 2008, 14:46
Het schijnt dat de rocker30 van orange ook heel goed klinkt op lage volumes.
En heeft twee kanalen.
Als dit zo is schaf ik me er zelf ook eentje aan.

Anyway , het is miscchien buiten je prijscategorie , maar tweedehands komen ze regelmatig aan bod

Anders de terrorist van Orange ? komt ook in combo uitvoering uit in mei dacht ik.

humbucker
31 maart 2008, 14:55
ja, vox overweeg ik ook..

ik neem aan dat je dan de custom classic versie bedoelt? die ligt inderdaad in die prijsklasse

yep de CC. Vind het zelf een heerlijke bak!! Moet je zeker testen!

grtn

jimihattricks
31 maart 2008, 14:59
okay ga ik doen..

die met Alnico Blue is wel een stuk duurder dan de Wharfedale versie.. welke heb jij, humbucker?

en wat voor gitaar gebruik je?

ik speel hendrix, srv, britpopdingetjes, knopfler, clapton, eagles etc...

MarkV
31 maart 2008, 15:02
okay ga ik doen..

die met Alnico Blue is wel een stuk duurder dan de Wharfedale versie.. welke heb jij humbucker?

Daar gaan we weer? :chicken:
Het grote AC15 speaker topic...: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105852&highlight=ac15

:)

humbucker
31 maart 2008, 15:36
okay ga ik doen..

die met Alnico Blue is wel een stuk duurder dan de Wharfedale versie.. welke heb jij, humbucker?

en wat voor gitaar gebruik je?

ik speel hendrix, srv, britpopdingetjes, knopfler, clapton, eagles etc...

die met Alnico Blue. Speel er op met een squier strat! Klinkt erg goed!!!

en ik speel zowat hetzelfde als jou, dus dat zit wel goed ;)

grtn

edit: waar woon je ergens in Limburg? Je mag best eens komen testen als je dat wil.

Noid
31 maart 2008, 15:53
momenteel gebruik ik:
- epi valve jr. (5W - thuis)
- peavey valveking 112 combo (50W - band)

maar ik denk eigenlijk dat 15W al teveel is voor thuis..

of moet ik gaan kijken naar een 15/30w ampje met attenuator ernaast?

Bevalt die Epi? Zo nee, waarom niet? (Is het een head, of combo en welke speaker gebruik je er bij?).

Als referentie: is het geluid van die Epi al te hard voor thuis? Dan zal 15W zeker teveel zijn, dan ligt een attenuator voor de hand. Zelf geen ervaring mee, maar ik lees wel eens klachten over tonesuck met die dingen.

jimihattricks
31 maart 2008, 16:03
Epi bevalt :) Heel erg zelfs! Het is de combo, dus ik heb me neergelegd bij de sonische beperkingen van het kleine speakertje en het simpele regelpaneel..

Wat mij opvalt is dat niet elke 5W amp even hard klinkt.. maar inderdaad, het liefst zou ik een amp hebben met minder dan 15W (liefst 1W ofzo), maarja, dan kom je toch weer bij de Valve Jr. / Harley Benton / Gretsch / Fender Champion / Valveking Royal etc. uit.. met allemaal kleine speakertjes, en dat klinkt toch minder wanneer je voluit gaat

maar als iemand suggesties heeft in de 1W-5W sector > GRAAG!

Daarnaast denk ik met 15W ook nog wel kans te maken enigszins in de buurt te komen van mijn drummer, en dat is geen verplichte, maar wel leuke bijkomstigheid :)

Lexvandoef
31 maart 2008, 16:04
+1 voor die AC15, ik heb er ook eentje, gebruik hem thuis ook op lage volumes. Crunch, clean met een randje en clean haal je er met gemak uit, op elke volume.

Ik heb trouwens de Wharfedale versie, is voor mij nu ff goed genoeg.

jimihattricks
31 maart 2008, 16:06
die met Alnico Blue. Speel er op met een squier strat! Klinkt erg goed!!!

en ik speel zowat hetzelfde als jou, dus dat zit wel goed ;)

grtn

edit: waar woon je ergens in Limburg? Je mag best eens komen testen als je dat wil.

Ik woon in de buurt van Heerlen (voor de duidelijkheid: Nederlands Limburg..).

je hebt een PM

guitarguru
31 maart 2008, 16:57
Zit er geen speaker out op die Epi? Dan zou ik gewoon een 1x12 kastje er aan hangen.
Anders het topje kopen. Heb ik ook gedaan. Erg leuk voor thuis hoor!

Bernd Veenema
31 maart 2008, 17:04
Kijk anders eens naar de Zvex Nano head. Die schijnen super te zijn en maar 0,5 watt. Ik hoor alleen maar positieve geluiden.
Er staat nu trouwens ook een tweedehands Koch Studiotone op MP, misschien is dat iets? Als ik het geld nu zou hebben, zou ik hem direct kopen geloof ik. Superding.

humbucker
31 maart 2008, 18:02
Ik woon in de buurt van Heerlen (voor de duidelijkheid: Nederlands Limburg..).

je hebt een PM

je hebt PM terug :)

Luke-wannabe
31 maart 2008, 18:05
Anders de terrorist van Orange ? komt ook in combo uitvoering uit in mei dacht ik.
Meesterlijke typefout :D

humbucker
31 maart 2008, 18:12
lol, had t nog niet gezien.

idd, sig-worthy !!!

Ibanez666
31 maart 2008, 18:14
Hmm, waarom een buizenampje, als je het potentieel van de buizen niet of weinig gaat gebruiken?

Lexvandoef
31 maart 2008, 18:15
Hmm, waarom een buizenampje, als je het potentieel van de buizen niet of weinig gaat gebruiken?

Hoezo niet gebruiken? Buizen gloeien altijd hoor, ongeacht het volume ;)

@Luke (ff offtopic): ik zie dat je je strat weg doet, waarom?

Ibanez666
31 maart 2008, 18:17
Hoezo niet gebruiken? Buizen gloeien altijd hoor, ongeacht het volume ;)

@Luke (ff offtopic): ik zie dat je je strat weg doet, waarom?


ja leuk, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel toch? ;-)

Lexvandoef
31 maart 2008, 18:21
Ja ik snap wel wat je bedoelt :hippie:, maar volgens mij is het gewoon een kwestie van smaak.

Ik gebruik thuis ook buizenversterkers op laag volume, en dat vind ik fijner klinken dan een spider oid op het zelfde volume.

humbucker
31 maart 2008, 18:25
Ja ik snap wel wat je bedoelt :hippie:, maar volgens mij is het gewoon een kwestie van smaak.

Ik gebruik thuis ook buizenversterkers op laag volume, en dat vind ik fijner klinken dan een spider oid op het zelfde volume.

amen !

en waarom zou je die buizenbak thuis niet eens open kunnen draaien. Ik doe het zelf geregeld. Maar hou natuurlijk ook wel een beetje rekening met de buren, dus niet op té gekke uren. En ik heb nog nooit klachten gehad.

Ibanez666
31 maart 2008, 18:35
Ja ik snap wel wat je bedoelt :hippie:, maar volgens mij is het gewoon een kwestie van smaak.

Ik gebruik thuis ook buizenversterkers op laag volume, en dat vind ik fijner klinken dan een spider oid op het zelfde volume.

Kan, op huiskamer volume boeit het geluid me wel wat minder. Maar ik vind het verschil op laag volume, vergeleken met een transistorbakkie niet groot genoeg om zoveel meer voor een buizenbakkie te betalen. Zeker niet als je hem niet gaat gebruiken waar hij voor gemaakt is.

Ibanez666
31 maart 2008, 18:36
amen !

en waarom zou je die buizenbak thuis niet eens open kunnen draaien. Ik doe het zelf geregeld. Maar hou natuurlijk ook wel een beetje rekening met de buren, dus niet op té gekke uren. En ik heb nog nooit klachten gehad.


moet ook kunnen, maar de topic starter geeft aan dat hij bij een laag volume een goed geluid wil.....

Lexvandoef
31 maart 2008, 18:40
Kan, op huiskamer volume boeit het geluid me wel wat minder. Maar ik vind het verschil op laag volume, vergeleken met een transistorbakkie niet groot genoeg om zoveel meer voor een buizenbakkie te betalen. Zeker niet als je hem niet gaat gebruiken waar hij voor gemaakt is.

Tsja, ik zie het weer zo, als ik voor thuis en voor live aparte versterkers moet gaan kopen ben ik weer duurder uit (ik ken mezelf, ik ga dan ook weer niet het goedkoopste van het goedkoopste kopen, voor beide situaties niet), dus gebruik ik gewoon de versterkers die ik live gebruik ook thuis :hippie:

jimihattricks
31 maart 2008, 18:44
Hmm, waarom een buizenampje, als je het potentieel van de buizen niet of weinig gaat gebruiken?

je bedoelt omdat ik hem niet helemaal kan opendraaien..?

daar heb je natuurlijk een punt, maar met een transistorversterker mis ik de dynamiek van buizen in samenspel met boosters, drives, fuzz etc.

opendraaien zal ik van tijd tot tijd wel doen, maar niet dagelijks.. om mijn behoefte aan eindtrapoversturing te bevredigen kan ik terugvallen op mijn Valveking die in het oefenhok flink open gaat

bovendien, een buizenamp die voor een kwart openstaat vind ik nog altijd beter dan een transistoramp die voor een kwart openstaat

Luke-wannabe
31 maart 2008, 19:21
@Luke (ff offtopic): ik zie dat je je strat weg doet, waarom?
Omdat -ie al een jaar ofzo in de hoek staat..

Lexvandoef
31 maart 2008, 19:56
Omdat -ie al een jaar ofzo in de hoek staat..

Oh oke, ik hoopte stiekem dat je de kleur niet mooi vond :satisfie:

~Dimitri~
31 maart 2008, 20:23
Meesterlijke typefout :D

Komen , terrorist gaat nu al zo lang mee op forums :D
Hebde da nu nog nooit gehoord of gezien ?

Ik zeg ook terrorist ipv terror ... :chicken:

Luke-wannabe
31 maart 2008, 20:51
Oh oke, ik hoopte stiekem dat je de kleur niet mooi vond :satisfie:
Hoezo? Ik begrijp je niet...

Lexvandoef
31 maart 2008, 21:12
Hoezo? Ik begrijp je niet...

Oh dan had ik je een pm'tjes gestuurd of we evt konden ruilen oid, ik heb namelijk een Fender MIJ strat die ik lelijk vind :satisfie:, maar forget it :hippie:

Luke-wannabe
31 maart 2008, 21:44
Oh dan had ik je een pm'tjes gestuurd of we evt konden ruilen oid, ik heb namelijk een Fender MIJ strat die ik lelijk vind :satisfie:, maar forget it :hippie:
Oeh hahaa. Nee dankje ;)

Kriske
2 april 2008, 01:30
Een Fender Super Champ Xd is ook heel fijn. 15 Watt, 16 versterkmodellen en toch full-tube. Lees zeker eens de recensies op harmony central.
Toevallig heb ik er één te koop staan :-)

humbucker
3 april 2008, 11:07
schaamteloze SPAM !!

:D:D

Noid
3 april 2008, 20:35
Epi bevalt :) Heel erg zelfs! Het is de combo, dus ik heb me neergelegd bij de sonische beperkingen van het kleine speakertje en het simpele regelpaneel..Waarom leg je je neer bij dat 8"-je en hang je er niet gewoon een goede 12" of 10" speaker achter? Of een 2 x 12" / 2 x 10"?

new deep
3 april 2008, 21:52
hieronder wordt een soortgelijke vraag gesteld, maar in een andere prijsklasse..

momenteel gebruik ik:
- epi valve jr. (5W - thuis)


het liefst dus een amp die bij een laag volume ook al goed klinkt..


moet die amp geheel anders klinken als de epi?

EuroCinema
4 april 2008, 10:12
Stop met zoeken! :) Ik quote even mezelf uit een oudere post:

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/P_BluesCustom1rev-818105b8fda24bf24c96d7f7a588721f.jpg

Voor de geinteresseerden wou ik even op deze versterker wijzen. Twee 12" Eminence speakers, spring reverb, tube rectifier en schakelbaar tussen 15 watt class A en 30 watt class A/B. Driebands EQ schakelbaar van interactive naar independent (beetje onduidelijk nog wat dit doet), drive kanaal met aparte mid en volumeregeling. Standbyknop (ontbreekt op veel 15 watters). Behoorlijk stille ventilator die aangaat in de 15watt stand. Geen DSP itt andere Epi amps! Erg netjes afgewerkt, de buizen zitten goed beschermd. Ontwikkeld in de USA door door Gibson labs, waaraan boutique-ampbouwer Pyotr Belov en Michael Soldano hun naam verbonden hebben.


Epiphone Blues Custom, dus. Past nog goed binnen je budget ook. Op mijn myspace te horen, de eerste drie nummers op 15 watt, het vierde op 30.

nevyn292
2 mei 2008, 19:26
Het schijnt dat de rocker30 van orange ook heel goed klinkt op lage volumes.
En heeft twee kanalen.
Als dit zo is schaf ik me er zelf ook eentje aan.

Anyway , het is miscchien buiten je prijscategorie , maar tweedehands komen ze regelmatig aan bod

Anders de terrorist van Orange ? komt ook in combo uitvoering uit in mei dacht ik.

vandaag getest.

vond het wel alles meevallen, gain gaat niet torenhoog, maar verder wel een leuk dingetje. je kan wel heel makkelijk een randje aan je clean geven. misschien leuker met een booster ervoor

~Dimitri~
2 mei 2008, 20:10
vandaag getest.

vond het wel alles meevallen, gain gaat niet torenhoog, maar verder wel een leuk dingetje. je kan wel heel makkelijk een randje aan je clean geven. misschien leuker met een booster ervoor

Vandaag gekocht :satisfie:

The red Strat.
6 mei 2008, 19:54
Epi bevalt :) Heel erg zelfs! Het is de combo, dus ik heb me neergelegd bij de sonische beperkingen van het kleine speakertje en het simpele regelpaneel..

Wat mij opvalt is dat niet elke 5W amp even hard klinkt.. maar inderdaad, het liefst zou ik een amp hebben met minder dan 15W (liefst 1W ofzo), maarja, dan kom je toch weer bij de Valve Jr. / Harley Benton / Gretsch / Fender Champion / Valveking Royal etc. uit.. met allemaal kleine speakertjes, en dat klinkt toch minder wanneer je voluit gaat

maar als iemand suggesties heeft in de 1W-5W sector > GRAAG!

Daarnaast denk ik met 15W ook nog wel kans te maken enigszins in de buurt te komen van mijn drummer, en dat is geen verplichte, maar wel leuke bijkomstigheid :)
mss ondertussen al vernoemd, maar een zvex nano head al overwogen ? 0.5 watt RMS. dat met een cab naar keuze zou aardig dicht bij de hemel komen denk ik :D

Jim Haagmans
6 mei 2008, 22:24
U houdt van hendrix?

gewoon voor die ac15 gaan. Wharfedale is trouwens een prima speaker.

argument: http://nl.youtube.com/watch?v=g9cbIiamYtg