PDA

View Full Version : glijden of niet?



frankiiee
31 maart 2008, 13:41
Hallo,

Ik speel nu al een tijdje gitaar en kan al open en barré akkoorden spelen, maar als je barré akkoorden wisselt dan heb je eventjes zo'n gepiep omdat je over je snaren glijd om naar het volgende akkoord te gaan. Heeft iedereen dit, of moet je bij het wisselen tussen akkoorden je volledige hand weghalen van je snaren zodat je geen geluid meer hebt. Ik heb dit al geprobeerd maar dan heb je zo een beetje het effect van pull offs en hammer on's. Hoe doen jullie dit?

groeten

ErikE
31 maart 2008, 15:15
Hey, het klinkt alsof je het goed doet hoor! Dat gepiep hoor je vooral op steelstring akoestische gitaren.
Als je een gewoon barré-akkoordenschema speelt moet je in principe altijd je vingers op de snaren houden, en zul je dus moeten glijden bij positiewisselingen. Als je een rust wilt tussen twee akkoorden houd je je vingers op de snaren zonder druk te zetten, waardoor je het geluid dempt.

bassej
31 maart 2008, 15:47
Dat geluid heb je idd met stalen snaren. Als je dit erg irritant vind kun je er platte snaren (veel gebruikt in jazz) op zetten, die geven wel minder volume geloof ik.

Pais
31 maart 2008, 16:04
Met de tijd mee leer je steeds meer controle te krijgen over je geluid. Ik zou me er voorlopig niet druk over maken en flat wound snaren laten liggen, maar gewoon steeds beter je gitaar leren kennen.

DiazArif
31 maart 2008, 16:05
Ik heb dit piepend geluid ook
Maar ik vind het niet erg,
het is normaal dat je snaren dat geluid maken omdat het STALEN snaren zijn :strat:

R.J
31 maart 2008, 16:08
Hallo,

Ik speel nu al een tijdje gitaar en kan al open en barré akkoorden spelen, maar als je barré akkoorden wisselt dan heb je eventjes zo'n gepiep omdat je over je snaren glijd om naar het volgende akkoord te gaan. Heeft iedereen dit, of moet je bij het wisselen tussen akkoorden je volledige hand weghalen van je snaren zodat je geen geluid meer hebt. Ik heb dit al geprobeerd maar dan heb je zo een beetje het effect van pull offs en hammer on's. Hoe doen jullie dit?

groeten Bij electrisch spelen klinkt dit erg lekker als je tussen de juiste posities wisselt :hippie: (zeker als je het nog eens boost met een disto ofzo)

Je doet het goed, zo doorgaan!

frankiiee
31 maart 2008, 19:04
persoonlijk vond ik dat ook niet zo slecht klinken die geluidjes maar als je muziek hoort dan hoor je meestal dat gepiep niet dus dacht ik dat ik iets verkeerd deed maar blijkbaar dus niet, stelt me gerust. Het piept inderdaad veel meer met mn akoestische dan met mn elektrische.

Filteren ze dat dan weg bij opnames misschien.

groeten

Spitfire
31 maart 2008, 23:05
Het is meer wat jezelf mooi vind, soms slide ik helemaal, soms slide ik 'half' (waardoor de snaren gedempt worden) en soms haal ik mijn hele hand eraf.