PDA

View Full Version : Twijfel bij keuze



Arvoitus
31 maart 2008, 11:27
Hallo,
Een tijdje terug ben ik geadviseerd om naar een peavey 5150 op zoek te gaan. Ik heb al die tijd op Marktplaats e.d. gekeken naar een Peavey 5150 maar voor die dingen vragen ze bijna de nieuwprijs, en dan gaan die allemaal net boven mijn budget (1000euro).
Voor die 1000 heb ik een compleet nieuwe setup nodig (gitaarkabels/ampkabels/cabinet etc).

Mijn muzikale voorkeuren gaan op dit moment naar thrash, heavy metal, e.d. Ik vind die 80's thrash sound echt geweldig (Denk aan Kreator/Overkill/Oudere metallica/anthrax/testament/etc), maar ook wel van het hardere/moderne werk (carcass, machine head).
Verder ben ik enorm fan van Children of Bodom (hate it or love it), en voor die sound heb ik een aparte pre-amp nodig.

Ik ben nu een aantal keuze's aan het overwegen:
- Peavey 5150 head + cabinet.
* Moeilijk te vinden, en anders te duur.

- Bugera 6262 head + cabinet.
* Twijfelachtig voor de kwaliteit van de head, geen zin om een maandje zonder amp te zitten.
* 2-handse waarde is laag.

- Marshall JCM800 combo (of head) + cabinet.
* Head's zijn moeilijker te vinden, en of te duur.
* Geen idee hoe die combo's/versie's allemaal klinken.
* Wel/niet FX-loop aanwezig?
* Waarschijnlijk een distortion/overdrive pedaaltje nodig voor echte metal = extra kosten.

- ENGL E530 + Peavey 50/50 (of ENGL poweramp) + cabinet.
* Kan een leuke aanbieding vinden voor een E530 combinatie. Maar weet niet hoe duur dat kan uitlopen.
* Is dat wel mijn sound?

Als cabinet zat ik te denken aan:
* Framus/Fame 2x12 V30 cabinet (300 euro)
* Kool & Elfring 2x12 V30 cabinet (500 euro)

Ik ben wel een beetje richting rack-gear vanwege die CoB pre-amp en de veelzijdigheid. Een amp met een fx-loop zodat ik een rackpre-amp kan gebruiken is ook ideal lijkt me.

Wat kunnen jullie mij aanraden?

Rude Perception
31 maart 2008, 11:42
Die JCM800, zal voor metal inderdaad een pedaaltje nodig hebben. Maar ook met pedaaltje erbij kan je onder 1000 euro blijven. Er is een 2-kanaalsversie en een 1-kanaals versie. De 1-kanaals schijnt beter te zijn. Die heeft geen FX-loop. Je moet je alleen wel bedenken dat je daar niet kan schakelen naar clean. Iets wat ik in de metal wel nodig zou hebben (huh, ik speel geen metal:P). En clean in de metal moet in mijn ogen ECHT clean zijn. Misschien is dit voor jou anders, maar je moet er wel even over nadenken, misschien om bij de nadelen te zetten.

btw:
http://clk.tradedoubler.com/click?p=23892&a=1110321&g=0&URL=http%3A%2F%2Fadfarm.mediaplex.com%2Fad%2Fck%2F 5026-29028-4128-81%3Fmpre%3Dhttp%253A%252F%252Fmuziek.marktplaats. nl%252Fversterkers-bas-en-gitaar%252F156396625-peavey-5150-combo-inc-footswitch.html

Is denk ik een hele goede keuze, maar ik zou toch echt wel eerst gaan testen (als je dat nog niet gedaan hebt). Het enige echte nadeel van een combo is het gewicht, maar daar valt imo mee te leven. Een half-stack heb je niet snel nodig, pas bij grotere optredens waar je niet doorversterkt wordt. Die zijn er niet heel veel.

almarvk
31 maart 2008, 11:43
Die laatste combi van Engl rackgear is niet verkeerd!

JohnLord
31 maart 2008, 12:41
Engl Powerball lijkt me ook mogelijk voor het budget

marter544
31 maart 2008, 13:35
Ik zag hier laatst ergens een foto van de binnenkant van zo'n fame dingen, en ze zijn van een mdf/spaanplaat achtig iets gemaakt. Dan kun je beter een Harley Benton kopen, die zijn namelijk gemaakt van multiplex, dat zal wat minder snel uit elkaar vallen en die zijn nog goedkoper ook.

interessander
31 maart 2008, 13:41
Ik heb ooit na mijn 5150 verkocht te hebben een JCM 800 gehad en wat je er ook voor gooit qua pedaal, het wordt nooit zo als een 5150. Zeker de modernere sounds a la machine head en carcass haal je er dan niet uit.

Qua preamps kun je ook eens uitkijken naar de peavey rockmaster.

vidar
31 maart 2008, 14:36
Wat je ook kunt doen is proberen af te dingen op een 5150 (als inderdaad de nieuwprijs gevraagd wordt). De vraagprijs die men invult op MP is vaak meer een wilde gok, niet het precieze bedrag dat de verkoper er voor wil hebben. Stuur even een mailtje dat je interesse hebt maar dat je de prijs te hoog vind, blijf netjes in je reacties en haak niet meteen af als de verkoper in eerste instantie niet bereid is om te zakken. Als hij echt niet wil kan dat aan twee dingen liggen: of het door jou geboden bedrag is echt te laag (en dat kan voor verkopers erg vervelend worden, als mensen steeds te laag bieden, probeer dus goed de daadwerkelijke waarde in te schatten) of de prijs is gewoon te hoog. In het laatste geval kun je gewoon bedanken, en zeggen dat, als de verkoper zich bedenkt, hij je mag mailen ofso.

Nogmaals: Veel gitaarnetters hebben weleens ervaren hoe vervelend het is als mensen ver onder de waarde bieden, doe dat dus NIET, doe een reeel bod (of net daaronder, voor de onderhandelruimte) en blijf vooral netjes. Een telefoontje kan daarmee soms fijner werken (hoewel misschien wat enger :P)

Groetjes en succes, Vidar

caliban
31 maart 2008, 20:43
ENGL e530 is een heel erg coole preamp, veel mogelijkheden en hij kan echt serieus heavy. Gisteren een clipje op HCAF gehoord.

I actually got this friday but wanted to spend some time with it before I posted this. I wanna give a big thanks to Derek at Rock Solid Amps for a super smooth transaction. Very cool guy.


At band practice I ran the Engl through the FX return of my Legacy, and it fucking rocks. I'm surprised by the quality of tone from such an inexpensive preamp. Its quite versatile, having essentially 4 channels.

Here is a short clip I quickly threw together. This is my Hamer USA Cali (EMG 81/SA) straight into the preamp and recorded direct into my laptop. No post-EQing at all:
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=738627&content=songinfo&songID=6414273

Ik gebruik hem met mijn mesa mark III poweramp en met een peavey 50/50. Velen beweren dat een peavey 50/50 dun klinkt, maar dat is zever vind ik. Helemaal anders dan met mijn mark III poweramp, maar zeker niet minder, dankzij de resonance knop ook evenveel laag eigenlijk.

RedBuell
31 maart 2008, 22:10
Ik ben zelf ook een beetje aan het neuzen en wil met de tijd ook een head en een 2X12. Ik wil er wel meer dan metal mee spelen, rock, classick rock/hard rock en metal. Hendrix, AC/DC, Iron Maiden, Metallica, Machine Head en Godsmack.
Ik zit nu zelf te twijfelen tussen een JVM410H en een 6505 plus, beiden in de zelfde prijsklasse, ik moet ze nog uitproberen het liefst beiden in 1 zaak.

Afijn, als je deze link: http://shop.guitarbargains.com/store.lasso?c=NL&newlang=nl&-session=shop:3EC2B8C40815434AA7lKi111B762
volgt kom je bij www.guitarbargains.com, een peavey 6505 komt hier op iets meer dan 800 euri, een JVM en een 6505 plus komt op iets meer dabn 1100 euro. Of het een goede zaak is weet ik niet want de belgen komen via deze site op Piens uit wie weer niet zo'n goede naam heeft, de nederlanders komen ergens anders uit, de prijsjes zien er wel heen intressant uit en zekers stukken goedkoper dan elders. Ik kom zelfs op E-bay niet ver onder de prijs van een 6505 op guitarbargains.com het lijkt me daarom ook wel fijn te weten dat je er nooit veel geld op achteruit gaat als je hem weer wilt verkopen...

Arvoitus
31 maart 2008, 22:52
@Rude Perception. Het schijnt dat die Peavey 5150 combo tegenvalt, dat hij anders gevoiced was dan de head versie. Op een of andere manier spreekt ie mijn niet aan.
Bij mij thuis hebben we een los staande garage van 5x15 meter, dus dan kan ik hem flink opengooien.

@almarvk: Ik neig zelf ook enorm naar de ENGL E530, ik heb er vele lekkere sounds van gehoord, maar ook tegenvallende.

@Johnlord: Dat zou ik heel erg gaaf/leuk vinden! Maar ik zie die dingen helaas niet onder de 1000 euro weggaan :(

@marter544: Voor dat geld van de Harley Benton had ik dat eerder verwacht, maar op de framus site staat er toch echt:
# 2 x 12" Celestion Vintage 30 Speaker
# 17 mm plywood housing
# Weight: 22 kg
Ik kan die Harley Benton wel overwegen, maar krijg ik voor dat geld 100% echte Celestions V30?

@interessander: Zoiets dacht ik al, daarom heb ik voornamelijk naar de Peavey 5150 gekeken.

Dit is trouwens een zeer lekkere sound naar mijn mening:
http://nl.youtube.com/watch?v=DiYLX1psynA

@vidar: Goed punt! Had ik nog niet aan gedacht :satisfie: Vaak zie ik die 5150's wel voor 1000 euro erop staan, en dan denk ik bij me eigen: Die koopt toch niemand. Maar dan zijn ze de week erop toch wel verkocht.

@Caliban: Kan hij een beetje "vintage" klinken, meer richting het oudere thrash werk?
Ik zat zelf ook aan de Peavey 50/50 + E530 combi te denken, hoe klinkt deze?

@RedBuell: Mm, dat wordt allemaal net te duur. Laatste ben ik naar de musicstore geweest om wat te testen, maar ik kwam dat grootte testhok maar niet in.

caliban
31 maart 2008, 23:43
Die combinatie klinkt goed. De 50/50 is wel geen heel erg luide poweramp maar dat is misschien nog wel een goed punt. Verder vind ik dat je er zeker goede vintage metal tones uitkrijgt, stock moet je de gain redelijk opendraaien voor moderne sounds. (By the way als je iets van elektronica kent en hem niet modern genoeg zou vinden, wil ik je wel helpen voor een modificatie in de zin van de fireball).
Ik vind het zeker een aanrader, maar ik heb nog nooit over een ENGLpoweramp ermee gespeeld, het kan zijn dat die hem stukken beter doen uitkomen als zo een peavey, maar ze zijn duur vind ik die ENGLpoweramps.

RedBuell
31 maart 2008, 23:44
@Rude Perception. Het schijnt dat die Peavey 5150 combo tegenvalt, dat hij anders gevoiced was dan de head versie. Op een of andere manier spreekt ie mijn niet aan.
Bij mij thuis hebben we een los staande garage van 5x15 meter, dus dan kan ik hem flink opengooien.

@almarvk: Ik neig zelf ook enorm naar de ENGL E530, ik heb er vele lekkere sounds van gehoord, maar ook tegenvallende.

@Johnlord: Dat zou ik heel erg gaaf/leuk vinden! Maar ik zie die dingen helaas niet onder de 1000 euro weggaan :(

@marter544: Voor dat geld van de Harley Benton had ik dat eerder verwacht, maar op de framus site staat er toch echt:
# 2 x 12" Celestion Vintage 30 Speaker
# 17 mm plywood housing
# Weight: 22 kg
Ik kan die Harley Benton wel overwegen, maar krijg ik voor dat geld 100% echte Celestions V30?

@interessander: Zoiets dacht ik al, daarom heb ik voornamelijk naar de Peavey 5150 gekeken.

Dit is trouwens een zeer lekkere sound naar mijn mening:
http://nl.youtube.com/watch?v=DiYLX1psynA

@vidar: Goed punt! Had ik nog niet aan gedacht :satisfie: Vaak zie ik die 5150's wel voor 1000 euro erop staan, en dan denk ik bij me eigen: Die koopt toch niemand. Maar dan zijn ze de week erop toch wel verkocht.

@Caliban: Kan hij een beetje "vintage" klinken, meer richting het oudere thrash werk?
Ik zat zelf ook aan de Peavey 50/50 + E530 combi te denken, hoe klinkt deze?

@RedBuell: Mm, dat wordt allemaal net te duur. Laatste ben ik naar de musicstore geweest om wat te testen, maar ik kwam dat grootte testhok maar niet in.


Een 2ehands 51650/6505 is bijna niet te vinden voor minder dan de nieuwprijs van een 6505 bij guitarbargains.com Ik vraag me trouwens wel af of er een addertje onder het gras zit maar goed.....

Marc Oblivian
1 april 2008, 08:56
Kijk ook eens naar een Engl Combo, of zelfs een Fireball head van Engl...(het kleinere broertje van de Powerball)

Arvoitus
3 april 2008, 18:32
Kijk ook eens naar een Engl Combo, of zelfs een Fireball head van Engl...(het kleinere broertje van de Powerball)
Excuses voor de late reactie maar ik ben vandaag even naar Feedback geweest.

De Thunder vond ik tegenvallen, meer een allround geluid waar niks apparts aan was.

De Fireball (op een ENGL 4x12 V30 cabinet) vond ik lekker klinken, maar toch wat modern naar mijn ogen. Maar ik ben er zeer tevreden over het geluid, alleen vond ik de instelmogelijkheden wat tegenvallen.

Ik ga waarschijnlijk een Harley Benton G212 Vintage cabinet aanschaffen.

Op dit moment staat er wel een Peavey 5150 op marktplaats waar ik ook contact mee heb, en voor het ENGL rackje en de Peavey 5150 zitten bijna op dezelfde prijs.
Maar op dit moment neig ik meer naar het ENGL rackje

Arvoitus
4 april 2008, 19:44
Ik twijfel enorm nu tussen Peavey 5150 en de E530 rack combo.
Ik heb helaas geen tijd om ze beide uitgebreid te gaan testen.

Ze zullen me allebei wel bevallen, maar welke zal het beste zijn qua:
- Uitbreidmogelijkheden
- Tweede-hands verkoopwaarde

caliban
6 april 2008, 17:34
Uitbreidmogelijkheden lijkt de e530 me sowieso het beste. Daarbij kan je het gemakkelijkste of je poweramp of je preamp veranderen, of een preamp adden als je andere sounds zou wensen.
Tweedehands-verkoopwaarde zijn 5150's dan weer beter denk ik.
Als je niet te ver van belgisch limburg woont mag je mijn e530 aan de tand komen voelen (nee geen stiekeme spam, ik doe hem heus niet weg).

Dark_Tranquillity
6 april 2008, 17:52
Misschien een dom antwoord, maar toch;

Ik vind de 5150 echt super klinken. Lekker makkelijk, valt weinig aan kapot te maken, makkelijk instellen, en een prachtige sound. Dit zou mijn keuze zijn als ik uit jou rijtje mocht kiezen.

AART
6 april 2008, 18:11
Boogie Caliber .50+(mét EQ!!) - 650 max.
2ehands 4x12(marshall/framus?- 350

Heb je een leuke setup voor het stevige werk.