PDA

View Full Version : toch nog een vraag over plaatsen brug



jan jansen
30 maart 2008, 21:29
Ik heb voor mn telebas een shortscale hals met 20 frets.Als ik het goed heb meet ik de lengte vanaf bovenzijde kam tot de 12 de fret.Deze lengte gebruik ik ook om vanaf de 12 de fret naar de brug toe te rekenen waarbij de zadels dan het middelpunt is.Is dit de juiste gedachte gang?

Nadeel van deze bas dat er geen kant en klare tekening voorhanden is..,

jj

nevyn292
30 maart 2008, 21:59
jupz, van je kam naar 12e fret, en die afstand verdubbelen en je zit op je brug :hippie:

niekb
31 maart 2008, 00:30
idd, de zadels wel helemaal naar voren. Compensatie gaat dan weer naar achteren. Anders loop je risico dat je niet goed kan intoneren.

Grtz.

no 1 hops
31 maart 2008, 11:22
idd, de zadels wel helemaal naar voren. Compensatie gaat dan weer naar achteren. Anders loop je risico dat je niet goed kan intoneren.

Grtz.en ik had juist gedacht zet de zadels half weg zodat je beide kanten nog uit kan.

niekb
31 maart 2008, 12:39
Ik heb geleerd dat compensatie altijd naar achteren gaat in dit geval.

De E snaar heeft (samen met G) de meeste compensatie nodig. Als je de zadels in het midden zet loop je kans dat je de E snaar niet ver genoeg kan compenseren.

Je kan wat speling houden door ze een klein stukje naar achteren te zetten maar ik zou ze zeker niet in het midden zetten.

Hoe zien de anderen dit?

Grtz.

G.G.
31 maart 2008, 13:03
Ik heb geleerd dat compensatie altijd naar achteren gaat in dit geval.

De E snaar heeft (samen met G) de meeste compensatie nodig. Als je de zadels in het midden zet loop je kans dat je de E snaar niet ver genoeg kan compenseren.

Je kan wat speling houden door ze een klein stukje naar achteren te zetten maar ik zou ze zeker niet in het midden zetten.

Hoe zien de anderen dit?

Grtz.

Ik hanteer exact dezelfde methode

Woml
31 maart 2008, 13:45
Het is onmogelijk dat je zadel door compensatie minder ver moet komen te staan dan twee keer de afstand van topkam tot twaalfde fret. Ze moeten altijd naar achteren om het verschil in toonhoogte bij indrukken weer op te heffen. De ene wat verder dan de andere, maar nooit naar voren; je snaar gaat alleen maar hoger klinken als je hem indrukt, nooit lager.
Kortom: zadels helemaal naar voren lijkt mij een goeie uitgangspositie.

G.G.
31 maart 2008, 13:53
Het is onmogelijk dat je zadel door compensatie minder ver moet komen te staan dan twee keer de afstand van topkam tot twaalfde fret. Ze moeten altijd naar achteren om het verschil in toonhoogte bij indrukken weer op te heffen. De ene wat verder dan de andere, maar nooit naar voren; je snaar gaat alleen maar hoger klinken als je hem indrukt, nooit lager.
Kortom: zadels helemaal naar voren lijkt mij een goeie uitgangspositie.

In theorie wel ja, maar in de practijk....

Hoe meet je het? hals heeft ook een bolling, de 6 schroeven: hoe sluit de bodemplaat erop aan? wat is dan precies met midden van de schroeven? Blijft lastig om dit precies uit te meten. Met hoeveel draad blijft het zadeltje dan nog aan het schroefje zitten?

Daarom meet ik altijd pas de mensuur en bepaal ik de plek van de brug wanneer de zadeltjes net niet helemaal vooraan zitten.

jan jansen
1 april 2008, 19:09
Ik heb geleerd dat compensatie altijd naar achteren gaat in dit geval.

De E snaar heeft (samen met G) de meeste compensatie nodig. Als je de zadels in het midden zet loop je kans dat je de E snaar niet ver genoeg kan compenseren.

Je kan wat speling houden door ze een klein stukje naar achteren te zetten maar ik zou ze zeker niet in het midden zetten.

Hoe zien de anderen dit?

Grtz.

Inmiddels de brug geplaatst en de zadels helemaal naar voren gedraait en toen een 15 % naar achteren.Alleen nog de 4 gaten boren voor de snaar bussen.

jj

AvU
1 april 2008, 21:59
Tele bas??? Zou je een paar foto's willen posten? (Dit is trouwens geen vraag, want het is gewoon een verplichting als je zegt zoiets te bouwen :D )

jan jansen
1 april 2008, 23:33
Tele bas??? Zou je een paar foto's willen posten? (Dit is trouwens geen vraag, want het is gewoon een verplichting als je zegt zoiets te bouwen :D )


ja...ga zsm een topic aanmaken en foto`s plaatsen