PDA

View Full Version : gitaargeluid via parabool



Hennie V
30 maart 2008, 19:35
Hallo
Je mag dit alleen lezen als je beloofd me niet uit te zullen lachen:-)

Als ik zit te spelen op mijn taylor 414 dan denk ik vaak,dat geluid zou toch beter moeten kunnen zowel kwa klank als volume, en dan buig ik me zo ver voorover dat ik met bijde oren recht voor het klankgat zit.Spelen is dan niet meer te doen maar met wat vreemde bochten kan ik nog wel wat akkoorden strumen,wat ik dan hoor is precies het geluid waar ik zo blij van wordt.
Nu kan ik natuurlijk iemand anders voor me laten spelen(slaat nergens op:-))
of versterken met een microfoon,maar iedereen weet (althans,zo wordt altijd beweerd)dat het geluid zo als het uit je akoestische gitaar komt nooit via versterking het zelfde blijft ,of via pure akoestiek.
Nu ben ik ooit eens op een expo geweest in de vorige eeuw in het park van R'dam en die hete fenomena alwaar allerlei natuurkundige fenomenen geexposeerd werden en een daarvan was de "parabool" die bestond uit een koepel in de vorm van 1/4 bol met ong 4mtr door snede waarbij je op een bepaalde afstand moest gaan staan(in het brandpunt als het ware).
Als je dan begon te praten op een normaal volume hoorde je jezelf dubbel zo hard althans zo ervaarde ik dat,het heeft igv zoveel indruk op me gemaakt dat ik het nooit meer vergeten ben.
Nu begrijpen jullie natuurlijk waar ik naar toe wil,als ik zoiets op mijn muziek kamertje(in aangepast formaat natuurlijk)zou hebben.....en dan met mijn gitaar ervoor....en dan.....begrijp je?
Is bij iemand van jullie bekent of hier wel eens mee geexpirimenteerd is?
Het lijkt me ook wel bruikbaar voor opname's met een mic in het brandpunt om dat je dan het hele geluids spectrum van je gitaar opvangt

Groeten
Hennie

--=HANS=--
30 maart 2008, 19:54
Wat ik wel eens doe is met m`n gitaar op schoot een beetje voorover gebogen met m`n knieen tegen een muur gaan zitten. Je hoort je instrument dan ook op een totaal andere manier.
Jouw idee van die halve of kwart bol zal dus echt wel werken, lekker experimenteren zou ik zeggen en dan wel even laten weten wat je bevindingen zijn!

Trouwens, bij ons in de mega albert heijn hebben ze een vrij grote afdeling dvd`s cd`s etc. en daar hangen een paar halve bollen aan het plafond en als je er een meter vanaf staat hoor je eigenlijk niets en als je er pal onder gaat staan dan hoor je ineens heel erg goed de muziek die ze draaien, is eigenlijk het zelfde principe.

Groet, Hans

-Yves-
30 maart 2008, 20:00
Je moet eens proberen voor een (gesloten) raam te spelen. Die sound is dan ook een heel stuk beter. Misschien toch maar eens proberen voor je je kamer gaat ombouwen. ;-)

Rinze
30 maart 2008, 20:08
Ik meen dat ik eens een test heb gelezen van een aloestische gitaar waar in de bovenkant van de klankkast een afsluitbare, getunede opening zat. Zo kon je zelf kiezen of je dat geluid er ook bij wilde horen.


Eigenlijk is de projectie van een akoestische gitaar voor de bespeler zelf gewoon kut. Daarom zijn er ook elektrische gitaren :cheerup: alleen heb je daar weer problemen met de weergave door de speaker, die recht voor de versterker ook niet om aan te horen is. Misschien dat een soort Beamblocker (http://www.webervst.com/blocker.html) voor je gitaar een oplossing zou zijn...

Dootch
31 maart 2008, 23:49
De gitaar met het klankgat wat naar boven kantelen helpt ook wat.
Ik vind het ook zo ruk, dat je nooit hoort hoe het eigenlijk klinkt.
Behoorlijk frustrerend ja...

Mij geeft het altijd het gevoel dat ik "noten speel" terwijl een ander "muziek maakt"

--=HANS=--
1 april 2008, 00:19
Origineel gepost door Dootch: Mij geeft het altijd het gevoel dat ik "noten speel" terwijl een ander "muziek maakt"
Dat gevoel ken ik ook maar dat heeft bar weinig met de projectie van het geluid te maken ben ik bang :seriousf:

Groet, Hans

Otje
1 april 2008, 07:43
Je kunt natuurlijk oom een stapel € neerleggen en je akoustische gitaar proberen te versterken. Meestal vind ik het resultaat niet mooi, maar sommige gitaristen komen een heel eind.

FreeGee
1 april 2008, 07:46
Leuk idee van die parabool. Als je je beperkt tot een parabool in één vlak dan zou je met een slappe plaat hardboard al een heel eind komen. Die kan je makkelijk in een vorm buigen en kost weinig.

peter_heijnen
1 april 2008, 11:01
Mijn Taylor had altijd een fishman preamp aan dd bovenkant maar dat zit er niet meer en nu kijk ik naar beneden dus steeds in een rechthoekig gat als ik er op speel. Veel verschil levert het niet op, maar ik heb er ook geen last van.

Ipv voor een raam te staan , kun je ook een passpiegel voor je neus zetten als je speelt. Je kaatst dan wat van het geluid terug en tegelijk kun je zien of je techniek er een beetje uitziet of niet, je kunt daar erg veel van leren btw.

LaurentB
1 april 2008, 11:13
Ipv voor een raam te staan , kun je ook een passpiegel voor je neus zetten als je speelt. Je kaatst dan wat van het geluid terug en tegelijk kun je zien of je techniek er een beetje uitziet of niet, je kunt daar erg veel van leren btw.

En je ziet of je geen idiote gezichten trekt tijdens het spelen...

Harald
1 april 2008, 11:19
En je ziet of je geen idiote gezichten trekt tijdens het spelen... Daar worden ze alleen maar erger van :D

Maar heb wel eens op een gitaar met zo'n soundport gespeeld, vond het niet echt overtuigend. Het gaat tenslotte om het hele bovenblad, niet alleen dat gat. En de zijkanten zijn nu eenmaal vrij stijf. En idd. zet je de preamp van zo'n Fishman systeem open, (batterijverwisselstand) maakt dat ook weinig verschil uit. Speelhouding aanpassen kan al meer doen, bv. verschil tussen klassieke en flamenco houding.

In Eindhoven met een saxofonist gespeeld die een plexiglas klankkaatser (gewoon een stuk plexiglas dus) aan zijn sax bevestigde om zichzelf mooier te horen (alsof een sax in een woonkamer niet hard genoeg gaat trouwens). Zelfde idee als de passpiegel van Peter. Dat is waarschijnlijk de meest eenvoudige en beste oplossing. Zó'n parabool lijkt misschien leuk, maar je bent wel even aan het zoeken, en je hebt ruimte nodig. Een kleintje zal toch duidelijk anders werken. Maatvoering is hier essentieel.

Wat ik vroeger trouwens deed is gewoon met mijn gitaar op de gang gaan zitten. Zoek een kleine (niet te klein zoals de wc) en harde ruimte op en ga daar spelen. Goede akoestiek in de ruimte lijkt me slimmer dan zo'n extra inbouw oplossing.

LaurentB
1 april 2008, 11:50
(...)

Wat ik vroeger trouwens deed is gewoon met mijn gitaar op de gang gaan zitten. Zoek een kleine (niet te klein zoals de wc) en harde ruimte op en ga daar spelen. Goede akoestiek in de ruimte lijkt me slimmer dan zo'n extra inbouw oplossing.

Is dit geïnitieerd door je ouders, die je sowieso al de gang opstuurden met die herrie?

Dootch
1 april 2008, 13:30
Is dit geïnitieerd door je ouders, die je sowieso al de gang opstuurden met die herrie?

LOL


Een harde ruimte is inderdaad ook een hulp; badkamer is ideaal;
Alleen zit je steeds anderen in de weg. Eén of andere reflector zou inderdaad toch het meest praktische zijn.

Ik heb een stethoscoop liggen. Ik zal die eens proberen. Uiteindelijk is dat een mechanische versterker.

Harald
1 april 2008, 15:45
Is dit geïnitieerd door je ouders, die je sowieso al de gang opstuurden met die herrie?

Dat werkte dan averechts... mijn gitaarversterker stond op mijn slaapkamer ;) Op de gang zat ik gewoon met mijn oude klassieke gitaar.

Hennie V
1 april 2008, 18:06
Voor het juiste effekt is een vlak raam niet optimaal denk ik.Het is juist de bedoeling om het geluid naar een punt te kaatsenen (brandpunt)Ik denk dat het effekt veel beter zal zijn dan in een bad kamer of zo.IK zit te denken aan een schotel van+/- 1.5mtr doorsnede en dan met tegeltjes, of glas of zo iets bekleden, affin ik ga gewoon eens wat knutselen en als het wat is laat ik het wel weten.En als het niks wordt ook:-)
Gr
Hennie

Dootch
1 april 2008, 20:21
Een afgedankte sateliet ontvanger misschien?

Marc Oblivian
2 april 2008, 08:24
Ik ben wel benieuwd of het werkt.
Ken het probleem overigens wel......
Bedenk me wat anders: laten jullie ook iemand anders voor je spelen als je een nieuwe gitaar gaat kopen? (buiten het feit dat je hem zelf ook probeert uiteraard).
Dit vanwege hetzelfde feit: dat je ook eens "van de andere kant" kunt horen hoe de gitaar klinkt.
Ik kan mij voorstellen dat als je vooral voor jezelf speelt dit niet echt van belang is, maar als je vaak publiek hebt kan dit belangrijker zijn.....

Harald
2 april 2008, 08:46
Ik kan mij voorstellen dat als je vooral voor jezelf speelt dit niet echt van belang is, maar als je vaak publiek hebt kan dit belangrijker zijn.....

Qua optredens gaat het om het versterkte geluid. Niet de akoestische sound. Daar blijft, behalve in heel kleine settings, niets van over. Klassiek en flamenco is wel een uitzondering daarop. Dan speel je tenslotte onversterkt.

Dootch
2 april 2008, 09:53
Qua optredens gaat het om het versterkte geluid. Niet de akoestische sound. Daar blijft, behalve in heel kleine settings, niets van over. Klassiek en flamenco is wel een uitzondering daarop. Dan speel je tenslotte onversterkt.

Ik heb inderdaad ook mijn klassieke gitaar laten bespelen door de verkoopster toen ik mijn gitaar ging kopen. Blijkbaar was ik de eerste die dat ooit vroeg want ze keek zeer verwonderd maar heeft het dan toch gedaan.

Maar het verschil in klank is overduidelijk. Het lijkt me steeds dat de noten meer legato aan elkaar hangen als je naar een ander luistert dan wanneer je zelf speelt. Als je zelf speelt staan de noten meer appart precies. Waarschijnlijk is de sustain minder als je niet voor het klankgat zit, of klets ik nou uit mijn nek?

Hennie V
2 april 2008, 17:38
Ik heb inderdaad ook mijn klassieke gitaar laten bespelen door de verkoopster toen ik mijn gitaar ging kopen. Blijkbaar was ik de eerste die dat ooit vroeg want ze keek zeer verwonderd maar heeft het dan toch gedaan.

Maar het verschil in klank is overduidelijk. Het lijkt me steeds dat de noten meer legato aan elkaar hangen als je naar een ander luistert dan wanneer je zelf speelt. Als je zelf speelt staan de noten meer appart precies. Waarschijnlijk is de sustain minder als je niet voor het klankgat zit, of klets ik nou uit mijn nek?

Als je in de gebruikelijke houding achter je gitaar zit of staat te spelen is het geluid al even onderweg en weerkaatst voor dat het je oren bereikt heeft ,dus ook afhankelijk van de akoestiek in de ruimte waar je speelt.In iedergeval zullen er ongetwijfeld freqensie's verloren gaan waardoor je minder vollume hebt en een vlakkere klank

sanderz
2 april 2008, 17:59
Misschien kun je het eens uitproberen met een Wok (zo'n ding waar Quasimodo zijn overhemden in strijkt).

Of misschien kun je een industriële (verlichting- of terrasverwarming-) reflector op de kop tikken. Anders even kijken bij een (grote) speciaalzaak in fotografie, daar herinner ik me ook reflectoren te hebben gezien.

Persoonlijk denk ik dat een parabool een killer is voor je geluid, maar jij mag het uitprobeerselen.

Succes.

Jedeel
2 april 2008, 22:38
...
IK zit te denken aan een schotel van+/- 1.5mtr doorsnede en dan met tegeltjes, of glas of zo iets bekleden, affin ik ga gewoon eens wat knutselen en als het wat is laat ik het wel weten.En als het niks wordt ook:-)
Gr
Hennie
Hennie V, kijk eens op marktplaats bij *tv*en dan de rubriek schotelantennes.
Een 'kale' 2e-handse schotelantenne met een diameter van een meter (of meer) moet je onder de 20 euro kunnen kopen.
Kan je mischien mooi mee experimenteren?

Buzz
4 april 2008, 09:08
Voor het juiste effekt is een vlak raam niet optimaal denk ik.Het is juist de bedoeling om het geluid naar een punt te kaatsenen (brandpunt)Ik denk dat het effekt veel beter zal zijn dan in een bad kamer of zo.IK zit te denken aan een schotel van+/- 1.5mtr doorsnede en dan met tegeltjes, of glas of zo iets bekleden, affin ik ga gewoon eens wat knutselen en als het wat is laat ik het wel weten.En als het niks wordt ook:-)
Gr
Hennie

Nee.
Het geluid naar één punt (convergent) kaatsen is onnatuurlijk. Geluid verspreidt zich altijd vanuit één punt naar alle richtingen (divergent). Een plat vlak (ruit bijv.) kaatst het geluid terug maar laat de "bundel" divergent (en laat dus het geluid van de gitaar intact).

sanderz
4 april 2008, 09:53
Nee.
Het geluid naar één punt (convergent) kaatsen is onnatuurlijk. Geluid verspreidt zich altijd vanuit één punt naar alle richtingen (divergent). Een plat vlak (ruit bijv.) kaatst het geluid terug maar laat de "bundel" divergent (en laat dus het geluid van de gitaar intact).

Dat is mijn idee ook, alleen klinkt het zo als dat jij er verstand van hebt Buzz ;)

Maar wanneer je in het 'diepste' punt van de parabool een microfoon plaatst, wat gebeurt er dan?

Einzeln
4 april 2008, 10:52
Dat is mijn idee ook, alleen klinkt het zo als dat jij er verstand van hebt Buzz ;)

Maar wanneer je in het 'diepste' punt van de parabool een microfoon plaatst, wat gebeurt er dan?

Dus niet het brandpunt?

Buzz
4 april 2008, 11:13
Ik weet niet of je met geluid van een brandpunt kunt spreken, dat gaat misschien alleen voor licht op. Ik weet niet de golftheorieën voor licht en geluid in dat geval uitwisselbaar zijn.

Overeenkomsten zullen er best zijn. Overigens heeft een parabool niet echt een brandpunt, een sferisch vlak heeft dat wel. Parabolisch vlak kan wel wat aberraties wegnemen. Maar op het punt waar de golven zich het meest concentreren (da's nooit het diepste punt) is omgekeerd het punt waar de golven van divergent naar parallel worden afgebogen. Je krijgt dan een hele duidelijke projectie van het geluid in één richting. Overigens kun je je gitaar nooit in z'n geheel in zo'n punt plaatsen, daar is-ie gewoon te groot voor.
Maar je kunt op die manier in theorie je geluid in specifieke richting heel ver dagend maken.

Einzeln
4 april 2008, 11:26
Ik weet niet of je met geluid van een brandpunt kunt spreken, dat gaat misschien alleen voor licht op. Ik weet niet de golftheorieën voor licht en geluid in dat geval uitwisselbaar zijn.

Overeenkomsten zullen er best zijn. Overigens heeft een parabool niet echt een brandpunt, een sferisch vlak heeft dat wel. Parabolisch vlak kan wel wat aberraties wegnemen. Maar op het punt waar de golven zich het meest concentreren (da's nooit het diepste punt) is omgekeerd het punt waar de golven van divergent naar parallel worden afgebogen. Je krijgt dan een hele duidelijke projectie van het geluid in één richting. Overigens kun je je gitaar nooit in z'n geheel in zo'n punt plaatsen, daar is-ie gewoon te groot voor.
Maar je kunt op die manier in theorie je geluid in specifieke richting heel ver dagend maken.

Nee da's praktijk. Bij ons in wijk aan zee staat zo'n ding bij het strand en als je recht voor dat ding gaat staan kun je anderen van grote afstand horen. Mooi is anders trouwens.

sanderz
4 april 2008, 11:29
Dus niet het brandpunt?

Als ik het zo zeg: waar in de wok de olie licht als je niet roert, dat punt.

Is dat het brandpunt?

Einzeln
4 april 2008, 11:33
Als ik het zo zeg: waar in de wok de olie licht als je niet roert, dat punt.

Is dat het brandpunt?

Daar heb je een punt.

freekick
4 april 2008, 11:34
Als ik het zo zeg: waar in de wok de olie licht als je niet roert, dat punt.

Is dat het brandpunt?

Nee bij een Wok zit het brandpunt onder de pan.

Mooi topic trouwens.
Ik speel regelmatig zittend vlak voor een gladde deur.
Dacht dat ik de enige gek was.

Einzeln
4 april 2008, 11:37
Nee bij een Wok zit het brandpunt onder de pan.



Ik heb wel een vlammen aan de andere zijde meegemaakt, in zo'n niet roeren situatie. Hoe verklaar je dat dan?

Einzeln
4 april 2008, 11:37
Ik vind de wc trouwens heel fijn.

sanderz
4 april 2008, 12:08
Ik speel regelmatig zittend vlak voor een gladde deur.
Dacht dat ik de enige gek was.

Nee joh, je bent niet de enige gek, maar wel één van de weinige échte gekken ;)

Wat dat brandpunt betreft: dat zit doorgaans onder de wok, soms in de wok. Soms in de kok, maar als een kok uit woede kookt valt het eten altijd tegen (dat is een woordspeling, solly)

Maar serieus: is er wel een brandpunt aan te wijzen wanneer het geluid betreft? Heeft niet iedere frequentie een eigen brandpunt? M.a.w. een hogere frequentie verplaatst zich sneller (?) en weerkaatst dus sneller dan een lagere frequentie? Ergo: bestaat een brandpunt van alle frequenties samen überhaupt?

Bovendien: de ronding van een parabool weerkaatst het geluid in verschillende richtingen. Je moet dan heel stil zitten wil je fraai geluid krijgen, lijkt me.

Harald
4 april 2008, 12:32
Ik speel regelmatig zittend vlak voor een gladde deur.
Dacht dat ik de enige gek was.

Over Robert Johnson doen prachtige verhalen de ronde. Zo zou hij in de hoek, naar de hoek toe zittend, van een kamer hebben zitten te spelen voor de plaatopnames. De verklaring was dat hij allemaal duivels en demonen zag in de kamer. (als gevolg van het verkopen van zijn ziel op de crossroads)

Als verhaal veel mooier natuurlijk, maar Ry Cooder had er in een interview een heel andere kijk op. Zijn theorie was dat Johnson dat heel bewust gedaan had omdat de weerkaatsingen in de hoek de middenfrequenties een boost gaven, en hij dat prettig vond voor de sound.

Een parabool zal het geluid ook erg kleuren. Harder zal het iig wel worden voor de speler, maar of het mooi wordt is een andere vraag. In de Thermen in Valkenburg hebben ze een stoombad dat cirkelvormig is, met een koepeldak. Trappen op met op verschillende hoogtes platte stukken met banken. Daar heb je dus ook een heel wazige akoestiek, en kun je gesprekken van anderen makkelijker verstaan, dan de persoon naast je.

Dootch
4 april 2008, 12:40
M.a.w. een hogere frequentie verplaatst zich sneller (?) en weerkaatst dus sneller dan een lagere frequentie? Ergo: bestaat een brandpunt van alle frequenties samen überhaupt?


Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitttttttttttsssssss Physics time.

Alle geluidsgolven gaan even snel; ongeacht hun frekwentie want golfsnelheid v = frekw X golflengte. Dat betekent dat als de frekwentie stijgt dat de golflengte evenredig moet dalen om de golfsnelheid te behouden.
De snelheid van geluid kan je alleen wijzigen door het medium waar het door reist te wijzigen (lucht, ander gas, water, luchtvochtigheid) vb in staal is geluidsnelheid +- 5000m/sec in lucht 330 m/sec. in water 1000m/s


Als een golf nu een oppervlak raakt kan ze geabsorbeerd worden of teruggekaatst worden; in praktijk alle twee; maar gladde oppervlakken met een hoog soortelijk gewicht kaatsen meest terug.

Reflectie van geluid kan leiden tot 2 fenomenen: echo en reverb
Als de wanden dichter bij zijn dan 17 meter spreken we van reverb; meer dan 17 meter over echo.

Waarom? Het brein "onthoudt" een geluid gedurende 0.1 seconde (refreshtime). Als een gereflecteerd binnen de 0.1 seconde terug in uw oor is wordt voor het brein de initiële noot gewoon verlengd. Gezien de snelheid van geluid = 340m/s duurt het 0.1 seconde om 17 meter af te leggen en terug te komen naar uw oor (nog eens 17 meter).

Badkamer bestaat dus uit harde volledig effen reflecterende oppervlakken die zorgen dat we een reverb krijgen dus de noten sterven veel minder snel uit. Dit maakt de badkamer bijzonder geschikt voor Bach bvb en alle andere echt polyfone muziek op gitaar omdat dus de sustain verlengt wordt.

Bij een parabool moet je oor in het brandpunt zitten waar alle geluid verzamelt wordt. (waar bij een sattelietschotel het ontvangertje op een steuntje gemonteerd is.) op dit punt worden alle geluidsgolven samengebracht en klinkt het dus versterkt. Echter nooit sterker dan op het moment dat het de gitaar verlaat want je kan onderweg geen energie meer bijcreëren.

Het probleem is dus een schotel vinden die groot genoeg is om veel golven te capteren maar vooral die zo kan opgesteld worden dat je hoofd (oren) in het brandpunt zit en toch nog zo opgesteld dat het meeste gitaargeluid er op gereflecteerd wordt, dus dicht bij de gitaar.

Omgekeerd als je de klankopening van de gitaar in het brandpunt krijgt zal het geproduceerde geluid de parabool als een parallelle bundel verlaten en dus ver te projecteren zijn.

May the force be with you.

sanderz
4 april 2008, 13:14
Bij een parabool moet je oor in het brandpunt zitten waar alle geluid verzameld wordt. (waar bij een sattelietschotel het ontvangertje op een steuntje gemonteerd is.) op dit punt worden alle geluidsgolven samengebracht en klinkt het dus versterkt.

Nu weet ik ook wat het brandpunt is! Heel helder allemaal.

Bedankt Dootch!

Einzeln
4 april 2008, 13:28
http://www.fluisterheuvel.nl/faq.htm

Ook wat uitleg over de romeinse theaters.

greencharlie
4 april 2008, 15:24
"Alle geluidsgolven gaan even snel; ongeacht hun frekwentie want golfsnelheid v = frekw X golflengte. Dat betekent dat als de frekwentie stijgt dat de golflengte evenredig moet dalen om de golfsnelheid te behouden.
De snelheid van geluid kan je alleen wijzigen door het medium waar het door reist te wijzigen (lucht, ander gas, water, luchtvochtigheid) vb in staal is geluidsnelheid +- 5000m/sec in lucht 330 m/sec. in water 1000m/s"

Dit is niet juist: de voortplantingssnelheid van geluid verandert ook naargelang de temperatuur. (eigenlijk toch juist: verandering in temp is verandering in medium).

Als je een "brandpunt" zoekt zullen sommige frequenties versterkt en andere opgeheven worden.
Daarom zijn in een goede opnameruimte de wanden, plafond en bodem niet evenwijdig aan elkaar; dit om "staande golven" te vermijden.
Om te vermijden dat sommige frequenties versterkt en andere opgeheven worden; waardoor de originele klankkleur zou veranderd worden, wat niet de bedoeling is want de muzikant wil dat zn instrument 'opgenomen' hetzelfde klinkt als de sound die hij 'live' heeft geproduceerd.

Als de eerste reflectie er langer over doet dan, ik dacht, 40 msec dan wordt het geluid als 2 afzonderlijke geluiden (echo) ervaren. Kan je goed met een digital delay uitproberen: minder dan 40msec krijg je een verdubbelings effect, langer dan 40 msec krijg je echo.

Dootch
4 april 2008, 15:41
Daarom zijn in een goede opnameruimte de wanden, plafond en bodem niet evenwijdig aan elkaar; dit om "staande golven" te vermijden.
Om te vermijden dat sommige frequenties versterkt en andere opgeheven worden; waardoor de originele klankkleur zou veranderd worden, wat niet de bedoeling is want de muzikant wil dat zn instrument 'opgenomen' hetzelfde klinkt als de sound die hij 'live' heeft geproduceerd.


Het effect bij niet evenwijdige wanden zorgt ervoor dat het geluid van overal even sterk lijkt te komen. Je hebt meer het gevoel meer midden het geluid te zitten. Parallelle wanden gaan op bepaalde plekken van de kamer voor meer sterkte zorgen, op andere minder.
Maar het echte grote gevaar aan parallelle wanden in faseverschuiving waardoor bepaalde freqenties inderdaad gaan uitdoven door elkaar in tegenfase op te heffen.

Ideaal zou je in het center van een bol moeten zitten en zou je gitaar bolvormig moeten zijn met langs alle kanten evenveel klankgat. Dan heb je natuurlijk niks meer in je handen... Maar inderdaad, de vorm van de ruimte doet zeeeeeeeer veel aan het geluid.
Voorspellen welke vorm welk geluid gaat geven is zeer moeilijk. dit gebeurt bvb in geluidskaarten van computers bij 3D spelletjes en het spelkarakter stapt bvb een andere ruimte binnen dan rekent de soundprocessor uit waar "je" staat en hoe het geluid daar zou klinken.