PDA

View Full Version : Cubase en EQ



DaBok
30 maart 2008, 16:57
Deskundologen,

Wat is een goede EQ plugin voor gebruik in cubase? En waarom zou ik er een nodig hebben terwijl er in de mixer standaard een behoorlijk instelbare EQ aanwezig is? Ik ben benieuwd naar de afwegingen die andere forumgebruikers ooit hebben gemaakt aangaande dit onderwerp.

bert k
30 maart 2008, 17:04
Niks mis met de aanwezige eq, ik gebruik nooit anders.

bass blom
30 maart 2008, 17:40
ja, de eq die er in zit is prima.
voor overall is er desnoods nog een mooie 31 bands grafische gratis ergens te vinden, wat wil je nog meer?

TIMBER
30 maart 2008, 20:17
Nooit iets afgewogen... de aanwezige EQ is top en zelfs op verschillende manieren instelbaar.

Roman
30 maart 2008, 20:57
De EQ's van Cubase en Nuendo zijn prima parametrische plugs.
Voor het smallere band werk (notch filters etc) zul je toch een stapje verder moeten kijken. De standard EQ heeft een Q die niet ver genoeg gaat daarvoor. bovendien, als je chirurgisch te werk gaat, heeft deze "slechts" 4 banden.
(Voor een gemiddelde snaredrum is dat voor mij te weinig. Daar filter ik veel smalle banden weg. Ik haat zingende boventonen ;) )

Ik gebruik veel de Ultrafunk's Sonitus plugs voor het fijne werk. Daarnaast gebruik ik ook de Sonalksis series voor dynamische EQ. (multiband etc)

DaBok
30 maart 2008, 23:20
De standaard EQ is dus prima, mits afdoende voor wat betreft het aantal banden of "steepness" van de Q-setting, begrijp ik. Ik had dat idee zelf ook, maar toch zie en hoor ik regelmatig mensen die zweren bij andere plugs. Het zal wel iets met persoonlijke voorkeur te maken hebben.

Dank voor jullie reacties. Ik ben namelijk op zoek naar een minimale setup waarmee een maximum aan mogelijkheden bereikt kan worden. Ik verdiep mij liever in de mogelijkheden van een paar goede plugins dan een paar honderd plugjes die ik toch niet allemaal kan doorgronden.

bass blom
30 maart 2008, 23:35
mocht je een keer niet genoeg hebben aan die 4 dan mik je het kanaal door naar een nieuw kanaal en dan heb je er weer 4 ter beschikking :satisfie:

DaBok
31 maart 2008, 00:13
Hmmm... Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. De oplossing is vaak veel eenvoudiger dan je zou denken. Great :satisfie: !