PDA

View Full Version : vragen over roland gp 16(alleen echte gitaristen reageren)



jotru
5 december 2001, 17:24
Ik heb dus een gp16,maar ik vind het zo moeilijk om het af te stellen.
wie weet hoe ik er een lekkere rock geluid kan krijgen.
ik heb een fender strat en een fender twin reverb.hoe kan ik de juiste geluid(als het kan een geluidje van steve lucather of in die trant)goed istellen.
kom op gitaar giganten ik weet dat er een is die het precies weet...en alvast bedankt
misschien moet ik het gedetailleerder mijn probleem omschrijven.
als ik een overdrive of distortion geluid heb dan kan ik op bepaalde tonen geen lekker geluid krijgen voorbeeld....
stel ik heb een toon en ik ga 3 frets terug dan krijg ik een kut geluid terwijl mijn eerste toon wel lekker klinkt.
hoe ken ik dat nou goed afstellen..je heb zoveel mogelijkheden dat ik nog verder van mijn oorspronkelijke geluid zit...dat is gewoon KUT...PLEASE HELP ME...OKAY
WAAR ZIJN DE ECHTE GIRARISTEN NOU!!!!!!!!!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jotru op 2001-12-06 17:45 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jotru op 2001-12-10 15:50 ]</font>

ekkerman
10 december 2001, 12:53
je zal er toch echt effe helemaal in moeten duiken met het boekie op je schoot want dit is niet iets waarvan je zegt als je nou dat knoppie effe zo zet enzo....
ik zou zeggen zet alle effecten uit en begin met een mooi clean geluid en dan eens een compressor erbij en beluister wat die doet.
dan een klein beetje galm erbij enzo maar door datzelfde ook met scheur ,selecteer een geluid en verander dit met de parameters en alpha dial voeg er een beetje chorus aan toe en voor solo's misschien een lekker delay-tje.
ook met de equalizer kun je de solo sounds lekker vet maken gooi de 500 hertz maar eens wat hoger dan krijg je een lekker wollig mid geluid het blijft experimenteren en uitproberen en er is geen short cut i'm afraid !1

anoniem
18 februari 2002, 18:54
Helaas is er met dit soort effecten niet een magische knop die je even aanzet, om een Lukather geluid te krijgen, ook niet een Vai sound, het is echt een kwestie van heel goed luisteren naar de sound van de gitarist en vervolgens proberen deze te imiteren op je GP16. Lukather gebruikt bijv. een hoop meer chorus als Vai en de gitaarsound van Vai "hapt' weer veel meer als die van Lukather. Je moet dus echt zelf gaan proberen dat geluid te vinden, het geluid is er trouwens wel, ik kregg het vroeger op mijn GP8 van Roland voor mekaar om bijna exact te klinken als een Vai of Satriani.....maar het blijft echt een kwestie van je oren goed gebruiken, er is echt geen standaard receptje voor.

puvin
9 maart 2002, 10:16
alleen echte gitaristen reageren

jez

ekkerman
9 maart 2002, 14:11
lukather gebruikte veel chorus om het scherpe randje van z'n scheur te halen .
mischien helpt deze tip een beetje .
hoe ik het altijd deed is als volgt ik speelde helemaal 19 inch en had een gp 16 ,een e q om de luie gp 16 met vrij lage output hard mijn 50/50 buizen marshall eind trap in te krijgen en ik had 2 palmer speaker simulators de pdi03 en dus maakte ik met een koptelefoon mijn geluiden over mijn stereo instalatie zo had ik over de p a altijd goeie geluiden en ook nog een een goeie verstandhouding met de buren.

Sj03rd
24 maart 2002, 13:20
Je bent misschien vergeten dat je een Fender strat (met singelcoils) hebt en een fender Twin versterker. Humbuckers in een gitaar doen heel veel. Dus probeer es een gitaar met humbuckers of een andere versterker.

Mitch
25 maart 2002, 22:26
Heb ik dit goed gelezen ?
"Ik snap de ballen van mijn effect maar ik wil uitsluitend te woord worden gestaan door mensen van mijn eigen torenhoge niveau" ????

Daar kan humor.pagina.nl niet tegen op.....

alhambra
26 maart 2002, 09:28
Als je het over echte gitaristen hebt, echte gitaristen zijn constant met hun geluid bezig en nooit tevreden dus wil je een echte gitarist zijn dan zal ook jij hier constant me bezig moeten zijn. Een effectenbak die standaard goede geluiden heeft ben ik nog niet tegen gekomen.

Mitch
26 maart 2002, 13:48
Het enige dat jotru nodig heeft is dus een normale sterveling met ervaring met de GP16......daar ging de vraag ook over........

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Seymour Paul op 2002-03-26 13:51 ]</font>

FlowerKing
26 maart 2002, 20:17
Tja, de GP16. Precies zoals iedereen al zegt. Je blijft bezig. Een tip die ik je in ieder geval kan geven (uit eigen ervaring, na eindeloze tweak-uurtjes achter deze Roland bak), hou het simpel. Begin eerst vanuit een clean geluid met weinig settings ingeschakeld en ga dan enkel eerst overdrive/distortion toevoegen. Krik hier en daar wat eq's op, voeg wat schaarse effecten erbij (compresssion/delay/reverb) en regel het eindvolume af. Check of het geluid naar tevredenheid blijft over de hele hals. Sla het op als een pre-set en gebruik hem als basis voor nieuwe geluiden. Zo heb ik een handjevol basisgeluiden, waarop ik zo af en toe wat nieuws van maak. Bepaal waar je eigen smaak en voorkeur ligt en hou je geluiden beperkt. Je zult zien, dat je al na gelang je er mee speelt, je de voor-en nadelen kent en de sounds op de juiste wijze gebruikt. Speel ze!!!

Rutger79
11 oktober 2006, 21:32
Ik zie dat het oorspronkelijke bericht al behoorlijk gedateerd is, net zoals ikke..

Dus je wilt een Steve Lukater (Toto) geluid? Nou dat kan!

Allereerst dit: De roland GP16 is al een achterhaald apparaat. Ik zeg dit ondanks ik hem met heel veel plezier gebruik. Echter zijn er een aantal 'maar-en' verbonden aan het apparaat, dit naar de tijdgeest van nu.

Je schrijft anno 2001 dat je een Fender Twin Reverb-versterker gebruikt. Met Fender is helemaal niks mis, dat voorop staande. Alleen is het zo dat jouw Fender versterker geen mix-faciliteit biedt. Dus met andere woorden: je kunt de digitale effecten niet in het geluid van je versterker mixen.

Ik ben de mening toebedeeld dat de Roland niet bedoeld is als pre-amp/sound simulator. M.a.w. hij is niet bedoeld om primair je geluidjes uit te toveren en te versterken middels een willekeurige versterker. Het apparaat biedt wel wat distortion-voorbeelden, maar dit digitale gebeuren is niet meer van deze tijd en bij het nodige volume slaat het nergens op.

Persoonlijk bezit ik de meest goedkope gitaar uitrusting die er bestaat. Dus om je Steve Lukater te wanen, hoef je niet veel geld uit te trekken.
Ik bezit namelijk een 7 snarige Cort van Eur. 250, een Marshall VS-100 (ca. Eur 350) en een gitaarkabel. Het pluspunt voor jouw GP-16 is gelegen in de send/return mogelijkheid van de marshall versterker. Ik gebruik de distortion van de versterker zelf en daarnaast mix ik de geluiden van de roland in het geluid van de versterker.

om op je vraag terug te komen, 'hoe krijg ik het geluid van toto'. Deze is niet makkelijk te beantwoorden. Wel kan ik je de settings geven van mijn GP16, maar daar heb je niks aan zolang je niet de line-up hebt, die ik heb. Dus een Marshall versterker met mix mogelijkheid.

MOcht je desondanks toch geinteresseerd zijn, geef ik je mijn instellingen graag door.

Ik vermoed dat je inmiddels dat je na vijf jaar overgestapt ben naar andere faciliteiten, toch ben ik benieuwd of je het via een andere boeg gevonden hebt.

Ik hoor het!