PDA

View Full Version : Stratocaster of Telecaster?



BramSchouten
30 maart 2008, 16:30
Beste gitaristen,

Ik heb in verschillende winkels stratocasters en telecasters uitgeprobeerd, maar ik kom er gewoon echt niet uit welke ik nou moet nemen. Dus vraag ik jullie advies.. :D

Mijn stijlen zijn vooral Progressive Rock, Psychedelic Rock en Blues.
Invloeden:
-Jethro Tull
-Patti Smith
-Pink Floyd

Eko
30 maart 2008, 16:52
Als je op allebei hebt gespeeld en je weet het nog steeds niet, probeer dan eens wat anders. Pak eens een Ibanez of Gibson uit het vak en ga daar eens mee aan de gang.
Een ander kan jou niet niet echt vertellen wat je moet. Je moet tot je eigen inzicht komen of je eigen voorkeur.

Frenk95
30 maart 2008, 19:38
Jep, bent helemaal met Eko eens. Wel een tip: Hou je meer van felle gitaren met hard geluid ga dan voor Tele ;)

Petekay
30 maart 2008, 19:40
ik zou gaan voor een '50 strat ! Sluit in ieder geval aan bij blues / pink floyd .

Levitation
30 maart 2008, 19:48
Ik vind het nogal fout om altijd beďnvloed te worden door je favoriete muzikanten. Oké, het is leuk als je een sound hebt die die van hen evenaart, maar na een tijd word je dat ook beu en wil je ook wel eens iets anders.

Het lijkt me veel leuker een zo breed mogelijk spectrum aan sounds binnen te halen en van daaruit een eigen algemene sound te ontwikkelen.

Dat gezegd zijnde en terug wat on-topic: ik zelf zou voor een tele gaan. Klinkt warmer en kan in bandverband gemakkelijker met een gitaar met humbuckers gecombineerd worden. Een strat is in dit opzicht beperkter vind ik.

Die zie je toch overwegend in blues- en poppy rockkringen enz. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals Iron Maiden bv., maar ik heb de indruk dat tele's toch net een tikkeltje meer invloed hebben in de rock 'n' roll wereld als we het globaal bekijken.

steph
30 maart 2008, 19:56
ik zou gaan voor een '50 strat ! Sluit in ieder geval aan bij blues / pink floyd .

Les Paul met p-90's ook, op pink floyd albums worden er tele's, strats en Les Pauls gebruikt...

R.J
30 maart 2008, 19:59
Ik vind het nogal fout om altijd beďnvloed te worden door je favoriete muzikanten. Oké, het is leuk als je een sound hebt die die van hen evenaart, maar na een tijd word je dat ook beu en wil je ook wel eens iets anders.

Het lijkt me veel leuker een zo breed mogelijk spectrum aan sounds binnen te halen en van daaruit een eigen algemene sound te ontwikkelen.

Dat gezegd zijnde en terug wat on-topic: ik zelf zou voor een tele gaan. Klinkt warmer en kan in bandverband gemakkelijker met een gitaar met humbuckers gecombineerd worden. Een strat is in dit opzicht beperkter vind ik.
Die zie je toch overwegend in blues- en poppy rockkringen enz. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals Iron Maiden bv., maar ik heb de indruk dat tele's toch net een tikkeltje meer invloed hebben in de rock 'n' roll wereld als we het globaal bekijken.
Agreed, maak je eigen geluid, daar heb je meer lol mee.
En in mijn ervaring is het vrij weinig moeite om daar alsnog een heel bekend geluid mee te maken.

Ik zou ook voor een tele gaan, neemt niet weg dat ik eigenlijk wel vind dat je een strat en een... doe gek, les paul(helemaal een oude met p90s), kan mixen in bandverband. zijn 2 volledig verschillende sounds in basis(helemaal als je een lp heb met pafs of paf pro's of burstbuckers, weer de andere kant op), kan je hele mooie combinaties mee maken.

Hou je van(of WIL je) een gigantisch veelzijdig geluid, neem een strat, hou je van een wat feller geluid, neem de tele.

BramSchouten
30 maart 2008, 20:10
Hou je van(of WIL je) een gigantisch veelzijdig geluid, neem een strat, hou je van een wat feller geluid, neem de tele.

Wat versta je onder het fellere geluid?

stratestic
30 maart 2008, 20:10
Het zijn inderdaad altijd moeilijke keuzes. Een tele of een strat en een sg of een Les Pauls. Ikzelf denk altijd ik koop een keer een echt mooie customshop strat en doe daar de rest van mijn leven mee. Dan wordt het echt mijn instrument, een dag later heb ik echter weer last van GAS en wil ik iets anders voor erbij...

Kijken naar wat idolen spelen helpt vaak niet veel. Die hebben vrijwel alles tot hun beschikking. Waar heeft Hendrix bijvoorbeeld niet op gespeeld? Iedereen associeert hem echter met een stratocaster...

Bovendien is de versterker waarover je speelt ook erg bepalend, misschien nogwel meer dan je gitaar, voor je geluid. Blackmore speelt op een stratocaster maar klinkt toch heel anders dan Gilmour.

R.J
30 maart 2008, 20:14
Wat versta je onder het fellere geluid?
Het karakter van de tele, iets agressiever, meer scheurend.

Ik vind altijd dat een tele iets meer "twang" heeft dan een strat.


http://www.youtube.com/watch?v=xLZp-3_71Vs <- voorbeeldje.


@ Stratestic: Zowat al mijn idolen spelen les paul, eentje red special (wie zou dat nou zijn) en een paar strat.
Wat heb ik? Een superstrat :gitarist:

Robin5150
30 maart 2008, 20:59
Dat je dat nog durft te vragen!!!!
De Stratocaster natuurlijk.
Mooier, beter, meer opties, betere sound, betere look, ultieme alles gitaar; blues, rock, metal, klassiek.
Strat. de keus van de top :gitarist:

schizo910
30 maart 2008, 21:24
Dat je dat nog durft te vragen!!!!
De Stratocaster natuurlijk.
Mooier, beter, meer opties, betere sound, betere look, ultieme alles gitaar; blues, rock, metal, klassiek.
Strat. de keus van de top :gitarist:

Wat een enorm goede en inhoudelijke post, mooi onderbouwing...

geweldig...


Ik ga nu meteen weer een Strat kopen, ik heb hem weggedaan omdat ik dacht dat het niets was, maar nu blijk ik het toch verkeerd te hebben!!!

Bedankt voor je bijdrage!!! Je hebt mijn muzikale leven gered en daardoor mijn gehele leven weer inhoud gegegeven!!!

Sinner1980
30 maart 2008, 21:35
Je hebt op strats en tele's gespeeld...Maar je komt er niet uit...Gast, je weet toch wat je lekkerder vond spelen/klinken of niet?

Mijn advies is gewoon een grote zaak in gaan, verschillende modellen uit te proberen en als Fender niet speciaal je voorkeur heeft probeer je een PRS of Gibson.

Gewoon kijken wat jij het lekkerst vindt...simple as that,succes :rockon:

Meningen zijn net als kontgaten....
Iedereen heeft er één...

Levitation
30 maart 2008, 21:42
Nog even een kleine bijdrage voor de TS:

Als je moeite hebt met kiezen tussen een strat of een tele, waarom dan inderdaad niet eens iets totaal anders proberen?
Les Pauls en SG's bestaan ook nog (en nog een heleboel meer).

Ik persoonlijk ben nogal een SG-man, hoewel ik ook een Les Paul en een stat heb.
Wie weet ben jij ook wel meer iemand die van het ruigere humbuckergeweld houdt?

Ik doe maar een gokje he.

vulvasonic
30 maart 2008, 22:25
Niet per definitie een stratocaster, maar als ik hoor dat je in de Progressive Rock en Psychedelic Rock hoek zit, zou ik een goed functionerend tremolosysteem als een groot pre beschouwen in je uiteindelijke beslissing. Met een tremolostysteem is vooral in de psychedelische muziek een hoop extra lol te beleven.

Een PRS zou ook een goede optie zijn voor die stijlen. Maar ik besef ook dat die gitaren doorgaans een stukje duurder zijn.

Mocht je geen extra waarde hechten aan een tremolosysteem en mocht je je keuze daadwerkelijk willen beperken tot een strat of een tele, dan zou ik je de tele kunnen adviseren, omdat daar een groter schala van klanken uit te toveren valt en dat is lekker voor je basissound, al begrijp ik dat een flink arsenaal aan effecten in dit soort muziek vrijwel onontbeerlijk is.

Mijn advies is dus eerst te kiezen of je al dan niet gebruik wenst te maken van een tremolosysteem en vervolgens te kijken naar alle gitaren binnen jouw budget. En niet alleen een tele of een strat.
Denk eens aan de gitaren van Parker, of die van Godin (vaak voorzien van de mogelijkheid om synths aan te steuren en uitgerust met piezo's om ook een acoustisch geluid voort te kunnen brengen - over veelzijdig gesproken...).

Succes! :)

G.G.
31 maart 2008, 09:22
Dat je dat nog durft te vragen!!!!
De Stratocaster natuurlijk.
Mooier, beter, meer opties, betere sound, betere look, ultieme alles gitaar; blues, rock, metal, klassiek.
Strat. de keus van de top :gitarist:

Ik ben een echte stratliefhebber, maar ik moet je op een aantal puinten toch echt ongelijk geven. Een strat heeft inderdaad meer opties qua klank, maar dat is alleen als je de standen van de schakelaar telt. Feitelijk heeft een tele minder keuzes, maar liggen de keuzes wel een heel stuk verder uit elkaar. Een strat heeft 5 standen die alle 5 behoorlijk op elkaar lijken. Een tele heeft 3 standen, die wel heel erg verschillend zijn. Ook vind ik een tele bruikbaarder reageren op de tonepot.

Zeggen dat een strat meer opties heeft is correct, maar dat wil niet zeggen dat hij breder inzetbaar is dan een tele.

futura
4 april 2008, 00:42
ik had het zelfde probleem dus ik heb eerst een tele gekocht en daarna had ik meteen de behoeft om een strat te hebben dus die heb ik toen ook gekocht. en nu ik ze allebij heb (wel mexicanen ) de strat vind ik fijner om rustig mee op de bank te spelen mede doordat de de strat mooi afvlakt naar je lichaam en de tele wat meer hoekige randen heeft maar de laatste tijd denk ik dat ik toch meer de telecaster kwa geluid verkies en de strat kwa spelen
ik heb vooral filmpjes op youtube gekeken en de gitaar gekocht die door mijn stijl muziekanten werden bespeeld dus ik had de tele gekocht(ook omdat ik een iets meer orginele gitaar wou , ik bedoel bijna alle beginer gitaren zijn strat . toen ik de tele had dacht ik dat een strat beter was in solos dus daarom dat ik daarna de strat nog heb gekocht. als je vind dat ze allebij evenmooi klinken dan zou ik de strat kiezen voor zijn fijnere vorm body en iets makelijkere bespeelbaarheid(vond ik )
ik kan eigenlijk nog steeds niet kiezen, heel lastig :cooler: !

Mitch
4 april 2008, 01:03
Ik moet morgen vroeg op, kan ik dan beter nu naar bed? Of nu nog opblijven ne morgen brak zijn? Wat zouden jullie doen?

M.a.w.: sorry, maar het is nogal onzinnig om dit soort dingen aan anderen over te laten. Als je er nog niet uit bent: gewoon nog niets kopen. Maar dat schijnt een moeilijke actie te zijn :D

Orpheo
4 april 2008, 01:27
ik zeg telecaster, omdat die wat feller klinkt dan een strat, hoewel een strat niet perse 'slecht' is. liefst allebei zelfs, maar goed....het allerliefst gewoon een les paul of PRS singlecut trem. het warme van de strat, het felle van de tele, en alles er tussen. maar goed, ik vind gewoon singlecut gitaren gewoon mooier.

Kim Wilson
4 april 2008, 09:30
Als je een veelzijdige gitaar wil, die het ook goed doet in het rock-genre, zou ik voor de Tele verkiezen boven een Strat. De twee elementen lijken beperkt, maar wat GG al aangaf, het spectrum is veel breder, en hij reageert goed op de volume en tonepot. Daarbij reageert een Tele ook nog eens heel goed op je manier van aanslaan, waarmee je een enorm veelzijdige gitaar in de handen hebt.

Maar wat anderen hier ook al hebben aangegeven, kijk ook eens verder dan de Fender modellen.

Mr.Fingers
4 april 2008, 11:44
Als je een veelzijdige gitaar wil, die het ook goed doet in het rock-genre, zou ik voor de Tele verkiezen boven een Strat. De twee elementen lijken beperkt, maar wat GG al aangaf, het spectrum is veel breder, en hij reageert goed op de volume en tonepot. Daarbij reageert een Tele ook nog eens heel goed op je manier van aanslaan, waarmee je een enorm veelzijdige gitaar in de handen hebt.

Maar wat anderen hier ook al hebben aangegeven, kijk ook eens verder dan de Fender modellen.

Dikke +1

Ik heb beide (USA Fat Strat en CIJ Bigsby Telecaster), en de strat blijft toch verdacht lang in de standaard staan, terwijl de telecaster altijd "plug 'n play" klaar staat. Waarom ik de strat niet verkoop & de tele wel? De strat hou ik bij uit sentiment (eerste echte gitaar), en de tele gaat eruit voor een andere telecaster.

Kim Wilson had toch ook eerst een japanse strat, en nu speelt die op een Baja Telecaster, een beter bewijs kan je niet hebben dat een tele net dat tikkeltje veelzijdiger is.

@futura: de American Deluxe's en de Telecaster Deluxe (die met die twee humbuckers & de stratneck) hebben een contoured body, dus met "tummy-cut" en "elbow cut", als de stratocaster ;)

G.G.
4 april 2008, 12:49
Ik denk inderdaad ook dat je een tele moet hebben. Zelf ben ik een echte strat fanaat. Heb er nu op het moment nog maar 2 (3e wordt gebouwd) (heb alleen mijn echte favorieten bewaard.


De strat heeft precies wat ik wil, maar ik mis ook een breder inzetbare gitaar, dus de volgende wordt een tele:

1 piece ash body
1 piece maple neck
twee singlecoils (gewoon een oertele)

het mooie van strats en tele's vind ik dat je echt hard moet werken om ze lekker te laten klinken. Daar zijn ze gevoeliger voor dan de meeste humbuckergitaren.

Orpheo
4 april 2008, 12:54
ik heb zitten denken... waarom niet een strat met een tele bridgepickup en een tele neckpickup, en dan een 'normale' single in het midden. ash body en maple neck en maple toets, en dan met stainless steel block. volgens mij zou dat redelijk een tele moeten benaderen....

Kim Wilson
4 april 2008, 12:58
Je bedoelt eigenlijk gewoon de Nashville Tele:

http://www.artiesmusic.com.au/images/products/guitars/fender/big/013-5302-332.jpg

G.G.
4 april 2008, 12:59
ik heb zitten denken... waarom niet een strat met een tele bridgepickup en een tele neckpickup, en dan een 'normale' single in het midden. ash body en maple neck en maple toets, en dan met stainless steel block. volgens mij zou dat redelijk een tele moeten benaderen....

Jij moet over een maand of twee maar eens de strat uitproberen die ik nu aan het bouwen ben: Ash body, Maple neck, maple toets, 3 elementen (brugelement krijgt een stalen bottomplate treble bleedertje op de volume pot) tremsetter?/?backbox?/?blackbox?. Ik denk dat dat behoorlijk in de buurt komt van wat jij nu net beschrijft.

Eko
4 april 2008, 13:05
Nu de vibroverb gerenoveerd wordt speel ik weer een tijdje op m`n strat. Gisteravond een optreden gedaan met alleen de strat en amp en ik moet zeggen dat hij nog steeds erg veelzijdig is. Het enige wat ik mis is echter het uitgesproken karakter van de tele.
Natuurlijk is de strat mooi warm als het nodig is voor begeleiding van een stem en kan hij helder zijn tijdens een solo. De tele kun je echter laten snijden door een mix en laten grommen. Op een of andere manier lukt dat met de strat minder.
Ik had het jaren geleden nooit gezegd, maar als ik echt moest kiezen bleef de tele en ging de strat.

barno
4 april 2008, 14:47
strat of tele, de beatles of de stones, blanke of zwarte muziek, michael jackson of prince, ik kies steeds voor het tweede en moet dus wel een tele-man zijn maar toch zou ik een strat verkiezen boven een tele mocht ik maar 1 gitaar houden. enkel omwille van de veelzijdigheid van een strat.

Kim Wilson
4 april 2008, 14:51
Wat vind jij dan veelzijdiger aan een Strat? Er wordt al meerdere keren binnen dit topic gezegd dat een Tele veelzijdiger is, dus ik ben benieuwd waarom jij een Strat veelzijdiger vindt.

Mr.Fingers
4 april 2008, 14:51
strat of tele, de beatles of de stones, blanke of zwarte muziek, michael jackson of prince, ik kies steeds voor het tweede en moet dus wel een tele-man zijn maar toch zou ik een strat verkiezen boven een tele mocht ik maar 1 gitaar houden. enkel omwille van de veelzijdigheid van een strat.Tele


Telecaster = Rolling Stones, maar ook Prince & Steve Cropper (sessiegitarist STAX)... Wijze keuze...

Misschien heeft de topicstarter er iets aan, maar is een Jazzmaster niets voor u? Die is ook erg veelzijdig (vind ik toch)

barno
4 april 2008, 16:33
Wat vind jij dan veelzijdiger aan een Strat? Er wordt al meerdere keren binnen dit topic gezegd dat een Tele veelzijdiger is, dus ik ben benieuwd waarom jij een Strat veelzijdiger vindt.

strat heeft een tremolo, iets breder klankenpalet, iets meer middle of the road, iets minder expliciet en ligt dus meer in het midden van alle genres. alles kan ook wel met een tele (behalve tremoloën) maar ik vind een strat veelzijdiger. dat de meerderheid op dit (rock)forum voor een tele gaat, betekent in deze niets :)

Hendriks
4 april 2008, 16:52
Nu de vibroverb gerenoveerd wordt speel ik weer een tijdje op m`n strat. Gisteravond een optreden gedaan met alleen de strat en amp en ik moet zeggen dat hij nog steeds erg veelzijdig is. Het enige wat ik mis is echter het uitgesproken karakter van de tele.
Natuurlijk is de strat mooi warm als het nodig is voor begeleiding van een stem en kan hij helder zijn tijdens een solo. De tele kun je echter laten snijden door een mix en laten grommen. Op een of andere manier lukt dat met de strat minder.
Ik had het jaren geleden nooit gezegd, maar als ik echt moest kiezen bleef de tele en ging de strat.

Zie in je sig dat je een Vintage custom hebt, deze zie je niet veel ,dacht dat ik de enigste was hier .

Ik heb dus een tele ,maar er komt nog wel een strat bij met maple neck ,voor de sound maar ook voor de tremelo.

Orgasmocaster
4 april 2008, 17:17
Het karakter van de tele, iets agressiever, meer scheurend.

Ik vind altijd dat een tele iets meer "twang" heeft dan een strat.


http://www.youtube.com/watch?v=xLZp-3_71Vs <- voorbeeldje.


leuk filmpje! Ik vond van dezelfde knakker een ander filmpje, waarin hij een stratocaster demonstreerd. als je deze 2 naast elkaar vergelijkt heb je een perfect overzicht van de tele vs strat tones.
http://www.youtube.com/watch?v=1ZnQt9yiBMg

ps, ik ben zelf een strat person, maar moet erbij zeggen dat ik brug humfuckers in bijna al mijn strats heb.. en daarmee vind ik dat ik de meest veelzijdige gitaren heb. en dat is mijn persoonlijke smaak

Orgasmocaster
4 april 2008, 17:19
ik heb zitten denken... waarom niet een strat met een tele bridgepickup en een tele neckpickup, en dan een 'normale' single in het midden. ash body en maple neck en maple toets, en dan met stainless steel block. volgens mij zou dat redelijk een tele moeten benaderen....

die is er inderdaad al.. een sig model van een bekende country gitarist die in de '90s werd gemaakt. ik ben zn naam heel even vergeten.

De nashville is het omgekeerde, een tele die ook als een strat kan klinken.

Kim Wilson
4 april 2008, 18:21
strat heeft een tremolo, iets breder klankenpalet, iets meer middle of the road, iets minder expliciet en ligt dus meer in het midden van alle genres. alles kan ook wel met een tele (behalve tremoloën) maar ik vind een strat veelzijdiger. dat de meerderheid op dit (rock)forum voor een tele gaat, betekent in deze niets :)
Een Strat heeft idd een tremolo, maar geen breder klankenpalet. Een Strat heeft 5 standen die redelijk dicht bij elkaar zitten. De uitersten van een Tele liggen veel verder uit elkaar. Minder standen, dat wel, maar met je volume- en tonepot, en je manier van aanslag kun je van jazzy tot rocken, en alles wat daartussen zit. Dat de meeste mensen een Tele gebruiken om te rocken en te hakken, wil nog niet zeggen dat ie andere stijlen niet aankan.

barno
4 april 2008, 18:41
Een Strat heeft idd een tremolo, maar geen breder klankenpalet. Een Strat heeft 5 standen die redelijk dicht bij elkaar zitten. De uitersten van een Tele liggen veel verder uit elkaar. Minder standen, dat wel, maar met je volume- en tonepot, en je manier van aanslag kun je van jazzy tot rocken, en alles wat daartussen zit. Dat de meeste mensen een Tele gebruiken om te rocken en te hakken, wil nog niet zeggen dat ie andere stijlen niet aankan.

niet akkoord dat een tele een uitgebreider palet heeft, maar mss komt dat omdat ik hele goeie strats heb met mega verschillen tussen de vijf standen. en dat brede klankenpalet van een tele, dat heb je alleen als je de stock neck pup vervangt want op letterlijk alle tele's die ik heb gehad, suckte dat behoorlijk. mss wel een van de belangrijkste pro's van een strat tov een tele is de gewichtsbalans, die bij een strat officially beter is. Daar heb je alleen wat aan als je uren na mekaar speelt, maar dat doe ik dan ook, vandaar mijn keuze voor strat als "onbewoond eiland-gitaar" dus :)

Mr.Fingers
4 april 2008, 18:56
niet akkoord dat een tele een uitgebreider palet heeft, maar mss komt dat omdat ik hele goeie strats heb met mega verschillen tussen de vijf standen. en dat brede klankenpalet van een tele, dat heb je alleen als je de stock neck pup vervangt want op letterlijk alle tele's die ik heb gehad, suckte dat behoorlijk. mss wel een van de belangrijkste pro's van een strat tov een tele is de gewichtsbalans, die bij een strat officially beter is. Daar heb je alleen wat aan als je uren na mekaar speelt, maar dat doe ik dan ook, vandaar mijn keuze voor strat als "onbewoond eiland-gitaar" dus :)

Bij een tele krijg je enorm verschillende klanken door de manier & positie van aanslaan, terwijl dit bij een strat ongeveer overal hetzelfde is.

En trouwens, mijn tele heeft wel een tremolo ;)

heinz3110
4 april 2008, 19:19
Bij een tele krijg je enorm verschillende klanken door de manier & positie van aanslaan, terwijl dit bij een strat ongeveer overal hetzelfde is.


Kan toch ook op een strat? Of om het even op elk ander gitaartje.
Ik denk dat men bedoeld dat een tele "uitgesprokener" is.

Kim Wilson
4 april 2008, 19:35
niet akkoord dat een tele een uitgebreider palet heeft, maar mss komt dat omdat ik hele goeie strats heb met mega verschillen tussen de vijf standen. en dat brede klankenpalet van een tele, dat heb je alleen als je de stock neck pup vervangt want op letterlijk alle tele's die ik heb gehad, suckte dat behoorlijk. mss wel een van de belangrijkste pro's van een strat tov een tele is de gewichtsbalans, die bij een strat officially beter is. Daar heb je alleen wat aan als je uren na mekaar speelt, maar dat doe ik dan ook, vandaar mijn keuze voor strat als "onbewoond eiland-gitaar" dus :)
Nou ja, het zal ongetwijfeld een smaakkwestie zijn. Het halselement op mijn tele is erg goed, minstens net zo goed, zo niet beter dan op de MIJ Strat die ik heb gehad. Het brugelement op die Strat was nogal ruk, dus had ik maar 4 standen die nuttig waren. Met een ander element had dat beter geweest, maar dat betekent wel weer een pickup-wissel. Mijn ervaring is dus dat mijn Tele breder bruikbaar is dan de Strat die ik had.

Gewichtsbalans heb ik geen klachten over, terwijl onze optredens ook 3,5 uur duren. In welk opzicht is jouw Strat beter dan je Tele? Is de kop zwaarder, of is de gitaar over het algemeen lichter, of nog iets anders?

barno
4 april 2008, 19:56
Nou ja, het zal ongetwijfeld een smaakkwestie zijn. Het halselement op mijn tele is erg goed, minstens net zo goed, zo niet beter dan op de MIJ Strat die ik heb gehad. Het brugelement op die Strat was nogal ruk, dus had ik maar 4 standen die nuttig waren. Met een ander element had dat beter geweest, maar dat betekent wel weer een pickup-wissel. Mijn ervaring is dus dat mijn Tele breder bruikbaar is dan de Strat die ik had.

Gewichtsbalans heb ik geen klachten over, terwijl onze optredens ook 3,5 uur duren. In welk opzicht is jouw Strat beter dan je Tele? Is de kop zwaarder, of is de gitaar over het algemeen lichter, of nog iets anders?

dat van die keuze voor strat gaat alleen over welke gitaar is zou kiezen als echt moest en is geenszins een antwoord op de vraag: wat is de beste gitaar die ik heb. ik heb retegoeie tele's die ik anytime kies voor rock and roll, ES voor swing en jazz, p90's voor rock, resonator voor slide enz... maar als ik niet wil of kan wisselen tijdens een gig met veel verschillende genres, kies ik dus de strat, al was het maar omdat ik voor de surfnummers en rootsgedoe een trem nodig heb.
Als ik tele met bigsby had (komt nog wel), kies ik die mss.

voor wat betreft gewicht en balans enz... ik weet het niet maar is het niet zo dat de upper cutaway bij de strat er is gekomen omdat tele's wel es neigen naar topzwaar, enfin da's mijn gevoel toch.

Meneer I.
4 april 2008, 20:31
@barno, volgens mij heeft "Meneer Vingers" een tele met bigsby te koop staan. Maar dit even terzijde.


Ik mis voor de coverband waarin ik speel ook de tremolo voor sommige nummers maar ik speel liever op een Tele dan Strat... dus heb net op ebay een Nieuwe Bigsby B5 "F" conversion kit (compleet!) kunnen kopen voor 93eur !i!i! :cooler:
Deze komt op mijn Tele USA, is tevens eindelijk die "niet-zo-mojo-hebbende-moderne-brug" uit het zicht.


In principe ben ik een teleman maar er komt ooit nog wel eens een strat. Wel een relic sunburst met witte slagplaat, rosewood toets en CBS headstock, da's de enige strat die ik mooi vind. Ben bang dat dat dus een dure Customshop gaat worden of een "G.G. special" ;)
Verder is mijn zelfbouwgitaar een telebody met een strathals, mooi compromis.

Tja Tele of Strat, er is niet een eenduidig antwoord hierop.....blijft persoonlijk

Mr.Fingers
4 april 2008, 20:36
@barno, volgens mij heeft "Meneer Vingers" een tele met bigsby te koop staan. Maar dit even terzijde.


Ik mis voor de coverband waarin ik speel ook de tremolo voor sommige nummers maar ik speel liever op een Tele dan Strat... dus heb net op ebay een Nieuwe Bigsby B5 "F" conversion kit (compleet!) kunnen kopen voor 93eur !i!i! :cooler:
Deze komt op mijn Tele USA, is tevens eindelijk die "niet-zo-mojo-hebbende-moderne-brug" uit het zicht.

Nog steeds ja :(


93€ voor een F5 bigsby is spotgoedkoop, al rekening gehouden met taks & verzendingskosten? en is het een nieuwe of 2ehands?

barno
4 april 2008, 20:44
da's idd spotgoedkoop voor een bigsby

die tele van fingers ziet er nice uit en ik heb een 60's classic (wel geen witte)maar wegens te veel mojo gaat hij niet weg :)

Mr.Fingers
4 april 2008, 20:46
da's idd spotgoedkoop voor een bigsby

die tele van fingers ziet er nice uit en ik heb een 60's classic (wel geen witte)maar wegens te veel mojo gaat hij niet weg :)

trut! ;)

Meneer I.
4 april 2008, 22:17
Nog steeds ja :(


93€ voor een F5 bigsby is spotgoedkoop, al rekening gehouden met taks & verzendingskosten? en is het een nieuwe of 2ehands?
108eur inclusief verzenden, ex taks. Taks is altijd weer spannend, tot nog toe (even afkloppen) heb ik nog nooit iets aan taks hoeven te betalen bij bestellingen uit niet EU landen.. :sssh: Wellicht dit keer....wel/niet
Enne de Bigsby is gloednieuw :cooler:

Heb net ook mijn zelfbouwtele voorzien van extra mojo door er een Fender asbakbrug op te zetten met 3 brass zadeltjes, voor 24eur (ook ebay) :D

Oef wat een MOJO in huize Meneer I.

Mr.Fingers
4 april 2008, 22:39
108eur inclusief verzenden, ex taks. Taks is altijd weer spannend, tot nog toe (even afkloppen) heb ik nog nooit iets aan taks hoeven te betalen bij bestellingen uit niet EU landen.. :sssh: Wellicht dit keer....wel/niet
Enne de Bigsby is gloednieuw :cooler:

Heb net ook mijn zelfbouwtele voorzien van extra mojo door er een Fender asbakbrug op te zetten met 3 brass zadeltjes, voor 24eur (ook ebay) :D

Oef wat een MOJO in huize Meneer I.

nog 10€ taks, en je bent 12€ goedkoper als mij af (ik betaalde 130€ voor een F5, ook van ebay, en nieuw)

Mijn huisje staat ook vol mojo (een mooie '64 jazz bass, een jazzmaster, een '70 strat,...)

Meneer I.
12 april 2008, 23:13
nog 10€ taks, en je bent 12€ goedkoper als mij af (ik betaalde 130€ voor een F5, ook van ebay, en nieuw)

Mijn huisje staat ook vol mojo (een mooie '64 jazz bass, een jazzmaster, een '70 strat,...)
De Bigsby is binnen....wederom geen taks hoeven te betalen :D
Dus voor 108 euri een complete Bigsby set met "F" logo :hippie:

Post wel een nieuwe foto (morgen?) als die op de tele zit in het draadje "Post je Telecaster".

Mr.Fingers
12 april 2008, 23:15
De Bigsby is binnen....wederom geen taks hoeven te betalen :D
Dus voor 108 euri een complete Bigsby set met "F" logo :hippie:

Post wel een nieuwe foto (morgen?) als die op de tele zit in het draadje "Post je Telecaster".

Mooizo! Ik ben razend benieuwd! Niet te overhaast te werk gaan bij de montage van dat ding, je kan het snel verpesten als je je bigsby & brug niet mooi uitlijnt.

Meneer I.
12 april 2008, 23:21
Mooizo! Ik ben razend benieuwd! Niet te overhaast te werk gaan bij de montage van dat ding, je kan het snel verpesten als je je bigsby & brug niet mooi uitlijnt.
Nee ik ga niet te overhaast te werk, ik heb morgen bijna de hele dag voor mezelf (vrouw & kids zijn op pad).
Nu moet ik alleen op zoek naar een nieuwe koffer of een hele goede hoes denk ik. Want hij past waarschijnlijk niet meer in de originele Fendercase (denk ik, nog niet gecheckt).

Mr.Fingers
12 april 2008, 23:24
Nee ik ga niet te overhaast te werk, ik heb morgen bijna de hele dag voor mezelf (vrouw & kids zijn op pad).
Nu moet ik alleen op zoek naar een nieuwe koffer of een hele goede hoes denk ik. Want hij past waarschijnlijk niet meer in de originele Fendercase (denk ik, nog niet gecheckt).

Arm helemaal terugdraaien, tot deze niet meer verder kan, en dan kan de mijne mooi in z'n koffer (tweed-rechthoekig model, wordt ook gebruikt voor m'n strat & jazzmaster). Als je zo'n molded-case hebt kan het moeilijk worden...

En als de vrouw & kids uithuizig zijn, kun je alle tijd van de wereld nemen :D