PDA

View Full Version : TALKBOX-aansluitschema help!



Robin58
30 maart 2008, 09:39
Beste forummers...

Ik heb vorige week een horndriver besteld om zelf een talkbox te maken.
Ik ben echter niet zo technisch in het aansluiten.

Ik wil de talkbox tussen mijn versterker en de speaker hebben. Middels een footswitch wil ik kunnen schakelen tussen de talkbox en de speaker.
Ik heb een tekening.

Mijn vraag is wie me zou kunnen helpen door me te vertellen waar ik wat op moet aansluiten?
Wat ik zelf bedacht heb:
- Ik ga er dan vanuit dat 9 in is en 10 out
- 7 verbinden met de - van 9 en de - van 10
- 6 verbinden met 8
- 8 verbinden met + van 9 en + van 10?

Mijn dank is zeer groot !!!!!

Onderstaand een tekening:

http://www.blamepro.com/gifs/talkbox.gif

artnaz
30 maart 2008, 13:45
Ben ook wel benieuwd, heb altijd al zo'n ding willen hebben... :)

Robin58
31 maart 2008, 19:34
Ik ben ook reuze benieuwd of het schema goed is!

artnaz
31 maart 2008, 21:28
Trouwens, als dat ding achter je versterker moet... Dan heb je dus een 5 meter speakerkabel van je versterker naar de talkbox aan de voorkant van het podium lopen, en nog eens 5 meter kabel terug?

Niet dat ik me er bezig mee heb gehouden, maar de speakerkabels die ik heb gezien waren allemaal relatief kort. En zuigt niet niet veel tone op?

Robin58
2 april 2008, 21:46
Tja... je bent wel een extra speakerkabel nodig maar die is er in alle lengten te krijgen hoor!

Ik heb inmiddels de talkbox al uitgetest. Ik heb een DAP-dd 1 horndriver gekocht

specificaties:
Freq. Range: 1800-20 kHz
Impedance: 8 Ohm
Music Power: 250W
Power rating: 150W
SPL (1W/1m): 106 dB
Dimensions: 110 x 74 mm
Mounting depth: 59 mm
Weight: 1,45 kg

Werkt ontzettend goed, luchtslang gehaald bij een aquariumzaak.
Nu nog dat aansluitschema.....

Wie o wie maakt me blij ??

Jan Buurman
18 oktober 2010, 12:09
Sorry voor deze mega-bump maar ik wilde voor mijn vraag niet een heel nieuw toppic openen.
Ik heb onlangs mijn Golden Throat maar eens onder het stof vandaan gehaald aangezien er een Bon Jovi nummer aan ons repertoire toe gevoegd wordt. Leuk om er weer eens mee te klooien!!!
Maar ik heb hem even helemaal door gelopen (dus ook even open gemaakt) en ik kwam erachter dat de inwendige draadjes erg dun zijn.
Heeft het veel zin om deze te vervangen door goede speakerkabel? Het zijn draadjes van 15/20 cm lang.
Met name als de talkbox niet aan staat gaat mijn geluid eerst door goede speakerkabel heen, dan "true bypass" door het pedaal maar wel door <1mm draad en dan weer door goede speakerkabel naar mijn cab.
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.... toch?

zoon van Piet
18 oktober 2010, 12:43
zo een?

http://img403.imageshack.us/img403/7672/img0121ty.jpg
Ik wil je niet ontmoedigen.. maar door die lange speakerkabels wordt je sound echt niet beter.. en ik heb zelf ooit mijn AC30 naar de klote geholpen door dit kreng tussen amp en speakers te stoppen..
Want dat van die zwakke schakel.. een meter of tien speakerkabel - hoe goed ook- is een zwakke schakel. Doet waarschijnlijk meer kwaad dan de draadjes in de bakkie.
Later bedacht ik een beter alternatief, door de tuinslang door een apart versterkertje aan te sturen (een transitor oefenbakkie, je hoort toch niet of het een vintage/mint plexi/blackface is of koreaanse zooi..). Dan moet je wel een aparte schakeling maken..
en omdat het allemaal een enorme boel ellende is met aansluiten en zo, ligt mijne al jaren werkloos...

Harry
18 oktober 2010, 12:46
kun je beter een Rocktron Banshee kopen, die doet hetzelfde maar kun je schakelen als een effectpedaal.

Nielsje
18 oktober 2010, 13:02
Of, je kan voor minder de EHX Iron Lung proberen.
Toegegeven, wel een ander ding ('t is een vocoder), maar wellicht kan je hetzelfde ermee bereiken met minder moeite.

Jan Buurman
18 oktober 2010, 15:21
zo een?

http://img403.imageshack.us/img403/7672/img0121ty.jpg
Ik wil je niet ontmoedigen.. maar door die lange speakerkabels wordt je sound echt niet beter.. en ik heb zelf ooit mijn AC30 naar de klote geholpen door dit kreng tussen amp en speakers te stoppen..
Want dat van die zwakke schakel.. een meter of tien speakerkabel - hoe goed ook- is een zwakke schakel. Doet waarschijnlijk meer kwaad dan de draadjes in de bakkie.
Later bedacht ik een beter alternatief, door de tuinslang door een apart versterkertje aan te sturen (een transitor oefenbakkie, je hoort toch niet of het een vintage/mint plexi/blackface is of koreaanse zooi..). Dan moet je wel een aparte schakeling maken..
en omdat het allemaal een enorme boel ellende is met aansluiten en zo, ligt mijne al jaren werkloos...


Bijna zo één... Dit is een II, ik heb de eerste.... ik weet niet of daar verschil tussen zit.
Help ik mijn amp hiermee naar de klote? Daar word ik niet vrolijk van...
Wordt het niet minder erg als de inwendige draden ook van goed speakerkabel zijn?
Is het trouwens ook minder schadelijk als er tegelijkertijd toch nog een speaker aan hangt? Ik speel namelijk over een 1x12 combo op een 4x12 cab en alles staat aangesloten. Op het moment dat ik ga "talken" ;-) wordt alleen de 4x12 uit geschakeld maar de 1x12 blijft spelen...

zoon van Piet
18 oktober 2010, 15:29
ik heb ze allebei gehad, het geluidsverschil is nihil, maar ik meen dat de I een duurdere driver heeft (altec? JBL?) en de II kan vanalles hebben..

Die drivers hebben een klein vermogen en je blaast ze makkelijk aan gort met een stevige gitaaramp.. zelfs de Vox leverde teveel vermogen.. :(
ik weet niet of je schakeling gitaar én throat kan, maar zou echt heel voorzichtig zijn...