PDA

View Full Version : vragen over buizenversterker



A_monkey
29 maart 2008, 20:08
Hallo!
Ik hoop dat ik het goed heb geplaatst en anders mag ie verplaatst worden :hippie:
Ik begin benieuwd te raken in het bouwen van een buizen versterker.. Hoeveel kost dit in grote lijnen? Ik heb een kleine (transistor denk ik) vox versterker die ik misschien kan gebruiken, namelijk een vox pathfinder 15 dus een speaker hoeft verder niet en misschien zijn er nog wat meer onderdelen uit te halen.
Wat voor gereedschap heb je nodig behalve een soldeerspullen?
bvd

ponq
29 maart 2008, 20:21
Heb je al eens een effect gebouwd? Zo niet, dan zou ik daar mee beginnen.
Als je al wel eens een effect hebt gebouwd, pak dan als volgende stap een effect met een buis (nijboertje, of check de buizenprojecten op diystomp).

Denk dan nog eens aan een buizenversterker.

Qua kosten: je kan mooie kits kopen (dus met alle onderdelen die je nodig hebt) voor, ik meen, zo'n $700 (check de Ceriatone hier op de Werkbank).

Gereedschap is handig (en idd nodig) maar kennis van de basis is bij buizenverstekers onontbeerlijk. De hoge voltages binnen de versterker maken onkunde gevaarlijk.

A_monkey
29 maart 2008, 20:24
Bedankt voor de info,
ik zal er nog even over nadoen en wat meer ervaring opdoen met effecten

SimonS
29 maart 2008, 22:36
Heb je al eens een effect gebouwd? Zo niet, dan zou ik daar mee beginnen.
Als je al wel eens een effect hebt gebouwd, pak dan als volgende stap een effect met een buis (nijboertje, of check de buizenprojecten op diystomp).

Denk dan nog eens aan een buizenversterker.

Qua kosten: je kan mooie kits kopen (dus met alle onderdelen die je nodig hebt) voor, ik meen, zo'n $700 (check de Ceriatone hier op de Werkbank).

Gereedschap is handig (en idd nodig) maar kennis van de basis is bij buizenverstekers onontbeerlijk. De hoge voltages binnen de versterker maken onkunde gevaarlijk.
zo niet dodelijk! Inlezen is erg belangrijk.

overigens zijn er ook goedkopere kits, Madamp. (verkoop via www.musikding.de (http://www.musikding.de))

Mattia
31 maart 2008, 23:30
Ik heb net bij Trinity (trinityamps.com) een TC-15 kit besteld, zijn interpretatie van een Vox AC15 met wat andere foefjes, kost inclusief trage verzending, trafo's, setje JJ buizen, komt op het equivalent van net onder de 440 euro. Daar komt nog BTW+invoerrechten op, maar dan nog blijft 't erg te doen. Er zit daar ook een leuke, relatief kleine forum en Stephen (Mr. Trinity, zeg maar) is erg open en behulpzaam, ookal stelt een of andere onnozole newb (ikke, dus) maffe vragen.

Ben me nu verder aan het inlezen terwijl ik op de kit wacht. Wordt een project voor ergens in de zomer/het najaar, gok ik. Zit ook aan enkele mods te denken, weet nog niet of het een combo of top wordt (denk top), en wat voor speaker(s) erin komen weet ik ook nog niet - ik denk aan een Celestion AlNiCo Blue, misschien met een 10" speaker gepaard, misschien met een G12H (a la Matchless, zo'n beetje). Eerst eens de kit binnen krijgen, dan eens bouwen, dan speaker cabs gaan testen, denk ik zo....