PDA

View Full Version : tuner voor akoustisch



bloodgulge2
29 maart 2008, 20:06
hey, vraagje: zou het problemen opleveren moest ik mijn tuner op het laatst in mijn ketting zetten?
ik wil dit doen omdat ik met 2 instrumenten tegelijk bezig ben en geen kabels wil omwisselen. Dus ik heb 2 keuzes: 2 tuners halen, of eentje met microfoon op het einde na de a/b switch zetten.
zou dit werken rekening houdend dat ik stem voor het spelen, als mijn effecten allemaal uit staan?

kheb er nog geen gekocht ben er wel aant denken
ik dacht aan de fender, omdat die een microfoon voor akoustisch heeft en goeie reviews heeft

ag kut ik zie net dat zijn bypass suckt en zijn toon ruk is...

Harald
29 maart 2008, 20:27
Stemmen via microfoon? Dan maakt het toch sowieso niet uit waar dat apparaat zit. (tenzij je de microfoon uitschakelt als er een kabel in zit. Dan werkt dat hoe dan ook niet.) Maar daar zou ik op het podium echt niet aan beginnen. Dan nog liever helemaal zonder stemapparaat. Op het podium gewoon via kabel. Of zo'n stemapparaatje dat je op de kop van je gitaar klemt voor je akoestische.

Maar, hoe ziet je setup er dan uit?

bloodgulge2
29 maart 2008, 20:30
tja ik weet het niet :s
er staat bij sommige pedalen; met microfoon voor akoestische instrumenten.
ik probeer de handigheid van de pedaal te bewaren.

maar kan dan ook bijv met de boss tu 2 een akoestisch instrument gestemd worden?

setup gaat er zo uitzien: bovenste is voor elektrische gitaar, onderste is voor ukulele

wah => ocd fulltone => Ibanez classicmetal =>
.................................................. .............a/b switch => tuner => looper
..............................................equa lizer =>

ik hoop dat het duidelijk is

laat me de vraag anders stellen: heeft er iemand ervaringen met tuner pedalen in combinatie met semiakoustische instrumenten ( met piezos dus )
, of ze deze signalen opvangen

Harald
29 maart 2008, 20:42
Als de effecten uitstaan zou je gewoon moeten kunnen stemmen op die manier, ook voor je elektrische. (met effect zou het hier ook moeten lukken lijkt me. Chorus die aanstaat verziekt het natuurlijk wel) Voor de rest zou je dan hooguit last kunnen hebben van tonesuck. Maar dat zou je met je eigen setup moeten uitproberen. En die zou je ook hebben als het stemapparaat redelijk voor in de keten zit.

Maar, gaan je akoestische(oops, ukelele) en elektrische gitaar over dezelfde versterker dan? Heeft die misschien nog een tuner out? Zou ook nog een optie zijn, maar dan mute je niet bij het stemmen. Midden in een nummer ook niet handig.

bloodgulge2
29 maart 2008, 20:46
ik speel ze niet tegelijk dus daarom laat ik ze gewoon door dezelfde versterker...

trouwens, zal true bypass dat probleem dan oplossen?

en neen, mijn versterker heeft geen tune out

artnaz
29 maart 2008, 21:04
Ik denk dat het schema zoals je nou hebt het handigst is. Maar dan moet je die effecten wel uitzetten als je gaat stemmen. Alleen die EQ zal misschien niet zo erg zijn.

Ander idee: Als je de tuner nou gewoon voor je electrische zet, en voor het geval je je ukelele moet stemmen gewoon kabeltje omwisselen? Ik weet niet hoe stemvast je ukelele is, bij mijn akoestische gitaren waren/zijn was een keer vantevoren stemmen meestal voldoende...

bloodgulge2
29 maart 2008, 21:11
maare welk nadeel heb ik dan als ik hem zet zoals in het vorig schema, waardoor kabels omwisselen met hem vanvoor in de rij voordeliger zou zijn?
al bij al zou ik het liefst niet klooien met kabels, tenzij het een voordeel heeft dat het de moeite maakt

artnaz
29 maart 2008, 21:19
Een tuner wordt vooraan gezet omdat daar het signaal het "puurst" is, en je dus nauwkeuriger kan stemmen. Maar op zich denk ik het wel mee zal vallen als je hem na de AB-switch zet hoor.

Andere reden dat hij vooraan wordt gezet is als het ook een buffer is (zoals de Boss). Want een buffer zet de impedantie om, en dat wil je zo vroeg mogelijk hebben. Maar in jouw geval zou ik een TB-tuner zoeken, om niet te veel signaal weggesnoept te hebben...

bloodgulge2
29 maart 2008, 21:24
anders, als jullie nu gewoon eens een pedaal aanraadden

artnaz
30 maart 2008, 00:27
50 euro - Boston Tuner
90 euro - Korg, Boss, of Planet Waves Tuner (persoonlijk zou ik de Korg nemen)
220 euro - Peterson Strobostomp Tuner

bloodgulge2
30 maart 2008, 13:26
juist, de pitchblack :D

artnaz
30 maart 2008, 13:37
juist, de pitchblack :DDat is wat ik zou doen. :D