PDA

View Full Version : Marshall JCM2000 TSL100 + MG412 Cab - hulp gevraagt



belfrink
29 maart 2008, 18:20
Op dit moment ben ik een beetje aan het zoeken naar een nieuwe amp + cab.

Nu is mijn oog gevallen op een;

Marshall JCM2000 TSL 100
Marshall MG412 (4x12") Cabinet

Dit setje kan ik voor rond de 1000 euro kopen 2de hands.

Nu is mijn vraag, kan ik met deze set uit de voeten ?

Ik speel vooral muziek van Satriani, Vai, Iron Maiden, Gorefest, Guns N Roses, Arctic Monkeys etc

Ik gebruik op dit moment een Marshall VS 8002 (200W) + POD 2.0 + Crybaby waarbij ik de POD gebruik voor amp modulatie en effecten.

De reden dat ik iets nieuws wil is omdat mijn huidige setje gewoon de ballen mist, geluid word erg snel moddering en vooral in de hogere regionen mist het power.

Tips, ervaringen is welkom :)

Bedankt

Sarco
29 maart 2008, 18:27
Voor wat jij wil spelen is een TSL zeker een mogelijkheid. Die MG cab is echter wel niet veel waard. Een TSL head zonder cab moet je wel kunnen vinden voor rond de 700 euro, dan heb je nog 300 euro om een deftig cabinet te zoeken.

bass blom
29 maart 2008, 18:30
de TSL gaat dat best doen denk ik.
voor de soort muziek die je noemt.
heb je hem al uitgeprobeerd?

belfrink
29 maart 2008, 18:32
de TSL gaat dat best doen denk ik.
voor de soort muziek die je noemt.
heb je hem al uitgeprobeerd?

Nope nog niet. Zit nog te twijfelen, vandaar dit topic :)

Ik kan de head ook los nemen en er een ander (beter) cabinet aan hangen :)

vidar
29 maart 2008, 18:34
de versterker is best ok, niet marshall's beste misschien maar best goed. Onderschat het effect van speakers echter niet!!!!!!!
Het is daarom, vind ik, wel zonde om die over een marshall MG412 te gooien.
Dat is namelijk een nogal matige speakerkast. Wat je zou kunnen overwegen is om het setje te kopen en dan de speakerkast weer te verkopen, om vervolgens voor een iets mooiere 412 te gaan (of een goede 212, een 412 voegt IMO niet zo veel toe). Je kunt in ieder geval beter een goede 212 kopen dan een matige 212. Voor een 212 zou je kunnen denken aan een tweedehands ENGL 212, een Marshall 1936, een wat betere 412 zou bijv een marshall 1960 kast zijn. Kosten tweedehands een euro of 400. Als je nog 200 voor die mg412 krijgt vallen de extra kosten dus best mee. Die MG is echt matig IMO. In ieder geval veel succes ermee!

Groeten, Vidar

kenx
29 maart 2008, 18:38
hoy,

ik denk dat je een beetje fout bent, want een marshall 8002 bestaat niet...

OT: ik denk toch wel dat de genoemde amp wel past by je muziekstijl(en).
De cab is dan weer iets totaaaaaal anders. Veel TE budget en past niet bij die amp. Ik zou voor een andere cab gaan hoor.

Veel plezier!


Mvg,

kenny

belfrink
29 maart 2008, 18:42
hoy,

ik denk dat je een beetje fout bent, want een marshall 8002 bestaat niet...

kenny

Moet een Valvestate 8200 zijn :)

kenx
29 maart 2008, 18:46
dacht ik al... :)

belfrink
29 maart 2008, 19:09
Kan ik deze head ook via de boxen van de 8200 aansturen ?

En de effecten van de POD gebruiken via de effects loop ?

JohnLord
29 maart 2008, 19:56
Kan ik deze head ook via de boxen van de 8200 aansturen ?



Sorry, deze vraag begrijp ik niet (en ik hoop velen met mij :) )

belfrink
29 maart 2008, 20:00
Sorry, deze vraag begrijp ik niet (en ik hoop velen met mij :) )

Ik bedoel dus als ik de boxen van de 8200 in de JCM 2000 plug ;)

Dit zijn 2 Celestion 100W speakers.

zjanke
29 maart 2008, 20:10
Waarschijnlijk wel. Je moet ze zo schakelen dat ze 4, 8 of 16 ohm zitten en dan de juiste uitgang kiezen op je TSL. Wat voor type speakers zit er precies in?

belfrink
29 maart 2008, 20:17
Waarschijnlijk wel. Je moet ze zo schakelen dat ze 4, 8 of 16 ohm zitten en dan de juiste uitgang kiezen op je TSL. Wat voor type speakers zit er precies in?

Celestion G12-T100

Dat Ohm verhaal is voor mij allemaal nog een beetje vaag. Ik heb altijd combootjes gehad dus dan heb je daar eigenlijk nooit mee te maken.

Levitation
29 maart 2008, 20:25
De amp zal wel voldoen veronderstel ik. Ik heb zelf een TSL 100 en je krijgt er aardig geluid uit. Velen schilderen de JCM 2000 reeks van Marshall af, maar ik vind dat dit vaak nogal overdreven is.

De TSL is best een goede versterker met op elk kanaal wel een bruikbare sound. Het Clean-kanaal is zeker niet slecht en moet zeker bruikbaar zijn voor muziek à la Arctic Monkeys, het Crunch-kanaal wordt door velen als het beste kanaal van deze amp beschouwd, hoewel ik het Lead-kanaal het liefste gebruik. Leuke overdrive en de sound van deze amp is dus zoals ik al vertelde zeker bruikbaar.

Ik vind hem alleszins pakken beter dan bv. een JCM 900.

Ik heb die van mij indertijd veel te duur betaald (990 euro...), maar ik denk dat 700-800 euro een goede tweedehandsprijs is sinds de JVM erbij is gekomen.

Op de cab zou ik daarentegen zeker niet besparen. Met een 1960 van Marshall ga je toch wat beter af zijn. Die MG amps en cabs zijn geen cent waard.

Veel succes nog ermee.

JohnLord
29 maart 2008, 20:32
Die MG amps en cabs zijn geen cent waard.


Ik schat in dat die 8200 als speakercab gebruikt niet veel beter is dan die MG412.

ErikE
29 maart 2008, 20:38
Bovendien zal de head breder zijn dan de cab (zowel bij 8200 als MG) , wat er nogal lomp uitziet...

pannekoek
29 maart 2008, 20:44
Nope nog niet. Zit nog te twijfelen, vandaar dit topic :)

Ik kan de head ook los nemen en er een ander (beter) cabinet aan hangen :)

zeker doen!!! kies een marshal 1960a/av/tv/ax of eventueel zelfs een heel ander merk cabinet, met mijn tsl had ik een orange ppc 412(v30's) cabinet en die combinatie klonk echt super, zeker in de stijl die je daar zojuist heb beschreven, maar ik wilde toch wat heavier dus ik ben voor een jvm410h head gegaan met een marshall 1960tv, maar ontevreden was ik zeker niet over de tsl!

Levitation
29 maart 2008, 20:45
Nu, ik ken iemand die een DSL head op een Valvestate cab aansluit, ziet er misschien wel apart uit maar na een tijdje zie je er de charme toch ook wel wat van in vind ik. Bovendien vind ik zo'n cab nog niet zo slecht klinken. Toch wel beter dan zo'n MG cab denk ik (heb ze nog nooit naast elkaar gehoord).

Hijzelf is er ook tevreden over en speelt toch ook al zo'n 15 jaar gitaar, dus hij zal het verschil tussen twee verschillende cabs ook wel horen.

Toch zou ik zelf eerder voor een 1960 of 1936 cab opteren. Die zijn eigenlijk voor dat soort heads "gemaakt". Die MG en VS cabs zijn zoals de namen het al doen vermoeden oorspronkelijk bedoeld voor de headversies van de MG100DFX en de VS100.

Geoff
30 maart 2008, 07:35
Ik zou toch ook niet besparen op de cab, die doet echt veel aan je geluid.

Ik zou zeggen als je een budget van 1000 euro hebt, ga dan zeker eens verschillende mogelijkheden uitproberen, voor dat geld kan je op de 2de hands markt namelijk al heel wat kopen.

ik ben persoonlijk niet zo wild van de jcm 2000 serie van marshal, het is zeker een heel veelzijdige amp, met heel veel mogelijkheden, maar ik heb de indruk dat Marshall daar een beetje zijn eigen sound is verloren.

dit is uiteraard zéér persoonlijk, en daarom zou ik dus ook zeggen ga zeker eens uitproberen, of dit voor jou past.

zjanke
30 maart 2008, 10:36
Ik heb zelf een TSL gehad en met een 12AT7 in V1 in plaats van de standaard 12AX7 wordt ie ineens veel bruikbaarder. De gainknop is dan wat beter regelbaar.
Een TSL is overigens juist wel een echte Marshall, zet 'm op 11 en dan wordt het een echt scheurbeest. Met de master halfopen blijft het inderdaad een beetje een net-niet verhaal.

bass blom
30 maart 2008, 11:14
belfrink als je wilt/kunt mag je wel een keer hier komen, ik heb een TSL 60 met 4 x V30 cab. PM maar ff.

Jimwoud
30 maart 2008, 12:47
Het is al gezegd, maar ik heb ook de vergelijking gemaakt tussen een MG412 en een valvestate 412, en die valvestate die klinkt dan zo gek nog niet, uit die MG412 kon ik echt geen bruikbare sounds halen. Had niet verwacht dat ie zo slecht zou zijn.

classicrooock
30 maart 2008, 13:01
mischien een harley benton 4x12 met v30, kosten bij thomann 350euries
ik ge me er ook zo een aanschaffen.

bass blom
30 maart 2008, 13:27
mischien een harley benton 4x12 met v30, kosten bij thomann 350euries
ik ge me er ook zo een aanschaffen.

die heb ik dus bij mijn TSL60 en ben ik wijs mee :p

classicrooock
30 maart 2008, 14:08
die heb ik dus bij mijn TSL60 en ben ik wijs mee :p
komt er een degelijke klank uit. want heb net gemekt dat die kast goedkoper is dan alleen 4 keer een v30 te kopen :hippie: maar ik vind het het proberen wel waard

belfrink
30 maart 2008, 14:43
OK, ik heb contact gehad met de verkoper en ik ga hem volgend weekend uitproberen.

Hij gaat akkoord met een bod van 975 euro en dan krijg ik;

Marshall JCM 2000 TSL 100
Marshall MG412
Boss Flanger

Volgens mij een leuke prijs voor die set :)

Het cabinet kan ik dan alsnog verkopen even als mijn huidige 8200 combootje.

Rormo
30 maart 2008, 22:10
Dat cabinet ga je niet veel voor vangen hoor. Zelfs als het in perfecte staat is zullen er weinig mensen zijn die dat kopen. Het zijn toch voornamelijk de wat meer gevorderde gitaristen die 2e hands kopen. En de meer gevorderde gitarist zal niet zo snel een MG cab kopen.

jw009
31 maart 2008, 10:20
Grappig topic dit. TS vraagt wat --> iedereen zegt koop niet dat cabinet --> en TS koopt toch het cabinet.

Waarom iets vragen als je toch niks aanneemt? Maar goed, veel plezier met je setje.

belfrink
31 maart 2008, 12:23
Grappig topic dit. TS vraagt wat --> iedereen zegt koop niet dat cabinet --> en TS koopt toch het cabinet.

Waarom iets vragen als je toch niks aanneemt? Maar goed, veel plezier met je setje.

Ik heb nog helemaal niks gekocht hoor ;)

JohnLord
31 maart 2008, 12:39
TS vraagt ADVIES, moet zelf weten wat ie er mee doet, toch?

belfrink
31 maart 2008, 13:54
Ik heb toch maar besloten om voor een goede 212 te gaan :)

De Framus FR 212CB

"Framus FR212CB guitar cabinet - 2x 12" Celestion Vintage 30 speakers, 100W mono into 8 Ohms, open or closed back via removable rear panel, 2 Celestion Vintage 30 Speakers, tolex covering. Dimension 760 x 470 x 280mm. Weight: 22 kg. Colour: Black"

Deze kost 298 euro bij Thomann.de

Is dit een goede keus ism een TSL 100 ?

hendrix_appendix
31 maart 2008, 15:05
Ja.

en 10 tekens

belfrink
31 maart 2008, 15:15
Iedereen bedankt voor de informatie :)

Levitation
31 maart 2008, 15:22
Goede keuze. Ga je op termijn meer plezier aan beleven.

Succes ermee.

belfrink
31 maart 2008, 15:52
Nog een klein vraagje :)

Zit er standaard een kabel bij een cabinet om deze aan te sluiten op de versterker ? Kan dit niet terug vinden op de site van Thomann. Het cabinet heb ik inmiddels al besteld.

Straks een beetje lullig als ik wel de amp en cab heb maar geen kabel om deze te connecten :S

vidar
31 maart 2008, 16:01
nee, er zit meestal geen kabel bij (soms wel maar ik zou er niet van uit gaan), zo'n kabel hebben ze echter bij de meeste (zo niet alle) muziekwinkels wel liggen. BELANGRIJK: geen gitaarkabel gebruiken maar een speciale speakerkabel.

belfrink
31 maart 2008, 16:09
nee, er zit meestal geen kabel bij (soms wel maar ik zou er niet van uit gaan), zo'n kabel hebben ze echter bij de meeste (zo niet alle) muziekwinkels wel liggen. BELANGRIJK: geen gitaarkabel gebruiken maar een speciale speakerkabel.

Bedankt :)

Rormo
31 maart 2008, 18:54
Bij Marshall zitten ze er bij. Bij dit merk misschien wel niet. Het is natuurlijk al heel goedkoop. Best mogelijk dat ze bezuinigen door er geen kabel bij te doen etc. Even afwachten maar.

hendrix_appendix
31 maart 2008, 18:57
Nee, bij de Framus krijg je geen speakerkabel. Kunt ook beter een goeie kopen, die van Klotz zijn wel aardig en betaalbaar.

Wel even kijken of je de juiste jack in de juiste input/output douwt. Dat luistert nogal nauw schijnt.;)

Marc Oblivian
1 april 2008, 09:01
Velen schilderen de JCM 2000 reeks van Marshall af, maar ik vind dat dit vaak nogal overdreven is.





Tja...sommige mensen vinden een geschilderde amp nu eenmaal mooier:-)

belfrink
5 april 2008, 13:19
Kleine update.

Gisteravond de versterker wezen testen en het viel me niet tegen

- Clean channel is erg clean voor Marshall begrippen met een lekkere voicing
- Crunch channel zonder enige twijfel het beste kanaal van de versterker
- Lead channel is lekker voor NU-metal en dat soort dingen, maar teveel gain voor mij persoonlijk
- Wereld van verschil tussen bridge/middle/neck pickup, ik schrok er haast van haha. Vooral middle gaf een lekkere bluesy tone op het crunch kanaal.

Helaas kreeg ik wel de melding dat de footswitch niet meer werkte, hij melde dit al eerder en had er een andere MIDI kabel opgezet, maar helaas bleek deze niet te schakelen.

Ik heb hem tot dinsdag te geven om de kabel alsnog te verwisselen of anders neem ik de versterker voor minder geld en bestel ik een nieuwe switch bij Thomann.

Geoff
7 april 2008, 07:55
hey,

bij onze gitarist zijn jcm 2000 is het ook zo dat tijdens het schakelen tussen de kanalen het volume even een dipje krijgt. ik weet niet of dit bij alle jcm 2000 versterkers zo is, maar mss moet je het toch even testen.

greetz

Geoff

belfrink
7 april 2008, 09:38
hey,

bij onze gitarist zijn jcm 2000 is het ook zo dat tijdens het schakelen tussen de kanalen het volume even een dipje krijgt. ik weet niet of dit bij alle jcm 2000 versterkers zo is, maar mss moet je het toch even testen.

greetz

Geoff

Ik heb gewoon handgeschakeld en het is me niet opgevallen. Misschien dat er met een footswitch iets vertraging in zit, maar dat weet ik niet.

Ik speel toch hoofdzakelijk thuis dus een probleem is dat niet echt :)

Rormo
7 april 2008, 14:26
hey,

bij onze gitarist zijn jcm 2000 is het ook zo dat tijdens het schakelen tussen de kanalen het volume even een dipje krijgt. ik weet niet of dit bij alle jcm 2000 versterkers zo is, maar mss moet je het toch even testen.

greetz

Geoff

Geen probleem op mijn DSL iig.