PDA

View Full Version : MIDI-keyboard gebruiken in CUBASE SX



yellowsun
29 maart 2008, 18:14
Hallo iedereen,

Ik heb een MIDI-keyboard geleend van een vriend: EDIROL PCR-M50. Maar krijg dat ding dus niet "aan de praat" in Cubase SX.

Wat ik dus doe:

Ik open de MIDI Device Manager
klik op Install Device
selecteer GM-Device (aangezien de EDIROL PCR-M50 niet gespecifieerd staat)
en geef het de naam EDIROL

in het hoofdscherm voeg ik een MIDI-track toe
in: ALL MIDI INPUTS
out: EDIROL
en kies bv voor 'Grand Piano'

wanneer ik dan op record klik, en op het klavier speel, zie ik blokjes verschijnen MAAR ik hoor ze helemaal niet! Ook niet tijdend de playback.

Het is waarschijnlijk iets héél éénvoudigs dat ik over het hoofd zie, but I'm stuck anyway...

Heeft iemand een idee?

Groeten

bass blom
29 maart 2008, 18:17
die out, moet denk ik ook gewoon GM zijn.
het is toch alleen een midi keyboard?
er komt dus alleen midi uit, dat doet ie ook.
midi er weer in sturen is niet zo zinvol dan.

yellowsun
29 maart 2008, 18:45
Voor de OUT heb ik volgende keuzes:


Not Connected

EDIROL (Not connected)

Microsoft MIDI-mapper (emulatie)
Microsoft GS Wavetable software (emulatie)
Line 6 Toneport UX2 (emulatie)
1:EDIROL PCR MIDI OUT (emulatie)
1:EDIROL PCR (emulatie)


Alles geprobeerd, maar tevergeefs...

Jason34
30 maart 2008, 10:34
Kan zijn dat je geen GM geluiden in je soundcard hebt. Ga eens in cubase SX naar 'devices', selecteer 'vst instruments', kies dan 1 van de standaart vst instruments bv. a1 of embracer. Zodra deze is ingeladen kan je als out dit vst instrument kiezen. Dan zou je wat moeten horen. Je midi keyboard is niks mis mee anders zie je geen blokjes.

10Man
31 maart 2008, 13:01
Als je

in: ALL MIDI INPUTS
out: EDIROL

kiest, dan wordt het midi signaal van het keyboard naar die track gestuurd, maar vandaar weer terug naar het keyboard. Als je een midi file via cubase afspeelt, en je hebt een midi kabel van je computer naar je keyboard, dan wordt het op je keyboard afgespeeld.

Als je

in: ALL MIDI INPUTS
out: een vsti instrument

kiest (zoals Jason beschrijft), dat wordt er aan de midi-input een geluid gekoppeld (dat van de vsti). Als je een vst instrument hebt gekozen in de device manager, dan zie je ook ergens een track ontstaan waarin de vsti naar de wave output (volgens mij Microsoft GS Wavetable) is gekoppeld.