PDA

View Full Version : geruis



frankiiee
29 maart 2008, 14:22
hallo,

Ik heb een tijdje geleden een squier affinity stratocaster gekocht samen met een Roland cube 15W. Nu is het zo dat als ik mijn gitaar dus aansluit op mijn versterker ik geruis hoor, in de cleane stand en ook in de distortion standen. In de distortion standen is dat mss nog wel normaal maar is dat ook normaal in cleane stand. Het geruis stopt trouwens als ik mijn snaren demp. Dus als ik mijn snaren niet aanraak en ik heb ze niet aangeslaan hoor ik ruis maar als ik dan mijn vinger op alle snaren leg hoor ik geen ruis meer. Is dat normaal of niet?

En als ik mijn akoestische gitaar aansluit om te versterken dan heb ik bij bepaalde tonen dat het geluid alsmaar luider wordt. het is net alsof de versterker mijn gitaar luider doet gaan en mijn gitaar mijn versterker en ga zo maar door. Die ene snaar begint dan ook zeer hard te trillen?

hoe kan ik dit oplossen, is dat fout in de electronica of???

groeten

Orpheo
29 maart 2008, 14:35
het ruisen van de strat heeft te maken met de strat zelf, met de electronica, nou ja, de elementen, daar is niks aan te doen behalve andere elementen en/of shielden (afscherming van EM straling) maar ik zou dat niet doen op een squier affinity, no offence.

dat van je akoest noemen ze feedback, en daar valt weinig aan te doen, behalve minder gain en/of volume gebruiken. of een theedoek in je gitaar proppen.

heinz3110
29 maart 2008, 14:50
Brom dus. Wat ik je brom.

Wiellem
29 maart 2008, 15:10
Lijkt me een typisch niet geaard verhaal

Is je stopcontact geaard?

frankiiee
29 maart 2008, 15:30
nee, mijn stopcontact is niet geaard, zou het daar aan liggen?

Wiellem
29 maart 2008, 15:32
nee, mijn stopcontact is niet geaard, zou het daar aan liggen?

Ja ik weet het haast zeker.

Probeer hem eens aan te sluiten in bijv badkamer dit probleem had ik ook ooit.

Als het goed is is de brom/ruis weg in de badkamer.

frankiiee
29 maart 2008, 16:23
maar het is de stekker zelf van de versterker die niet geaard is, dus kan dat toch niet echt verschil maken alsik hem nu in de badkamer insteek of ergens anders

Mike999999999
29 maart 2008, 20:27
stekker van de versterker niet geaard? dat heb ik nog nooit gezien. Is het wel de orginele stekker.

Luke-wannabe
29 maart 2008, 20:31
het ruisen van de strat heeft te maken met de strat zelf, met de electronica, nou ja, de elementen, daar is niks aan te doen behalve andere elementen en/of shielden (afscherming van EM straling) maar ik zou dat niet doen op een squier affinity, no offence.

dat van je akoest noemen ze feedback, en daar valt weinig aan te doen, behalve minder gain en/of volume gebruiken. of een theedoek in je gitaar proppen.
Nee joh ben je gek. Gewoon een niet goed geaarde gitaar.


@ TS: Kwestie van 1 draadje solderen.

frankiiee
29 maart 2008, 20:33
normaal gezien zou het de normale stekker moeten zijn, want ik heb de versterker nieuw gekocht in de winkel. Is het mogelijk om de versterker nog te aarden of niet?

humbucker
29 maart 2008, 20:42
@ TS: Kwestie van 1 draadje solderen.

Van waar naar waar? want ik heb het zelfde probleem.

grtn

Wiellem
29 maart 2008, 20:57
normaal gezien zou het de normale stekker moeten zijn, want ik heb de versterker nieuw gekocht in de winkel. Is het mogelijk om de versterker nog te aarden of niet?

Ik heb ook een versterkertje dta op 12 volt loopt volgens mij, daar zit een adapter bij en die ruist ook maar niet echt heele rg ofzo

Luke-wannabe
29 maart 2008, 21:27
Van waar naar waar? want ik heb het zelfde probleem.

grtn
Van ... naar de tremolo backplat-claw-ding.




















































Somebody help me out :D

VanBiLL.com
29 maart 2008, 21:55
van de tremolo (of brug) naar een van de massa punten op waarschijnlijk de volume pot misschien? (althans zo heb ik bij mijn Teleeke gedaan en die is voor een single coil gitaar best erg stil...)

Orpheo
29 maart 2008, 23:38
nee, een normale ongemodde strat met singlecoils ruist niet, neuh....
















loser.

JvD.
29 maart 2008, 23:55
hallo,
(1)Het geruis stopt trouwens als ik mijn snaren demp. Dus als ik mijn snaren niet aanraak en ik heb ze niet aangeslaan hoor ik ruis maar als ik dan mijn vinger op alle snaren leg hoor ik geen ruis meer. Is dat normaal of niet?

(2)En als ik mijn akoestische gitaar aansluit om te versterken dan heb ik bij bepaalde tonen dat het geluid alsmaar luider wordt. het is net alsof de versterker mijn gitaar luider doet gaan en mijn gitaar mijn versterker en ga zo maar door. Die ene snaar begint dan ook zeer hard te trillen?


(1)Een electrische gitaar is geaard op de brug, die incontact staat met de snaren. als jij de snaren aan raakt is je gitaar geaard op jou, en is de brom dus weg. dat is normaal.

Je verteld dat als je je snaren aanraakt de ruis/brom weg is, dus dat draatje solderen wat iedereen zegt is onzin.

(2)Ik denk dat dit gewoon feedback is, verder weg bij je amp dus!

GunMetalBlue
30 maart 2008, 00:58
nee, een normale ongemodde strat met singlecoils ruist niet, neuh....



loser.

Bedankt voor de hulp!



De Squier shielden kan ook nooit kwaad, ik heb het bij mijn strat gedaan en de vordering is imméns. Ruis is quasi helemaal weg.

Er staat hier op het forum zeer brede uitleg over dat shielden. Gewoon durven en doen!

JvD.
30 maart 2008, 01:03
Bedankt voor de hulp!



De Squier shielden kan ook nooit kwaad, ik heb het bij mijn strat gedaan en de vordering is imméns. Ruis is quasi helemaal weg.

Er staat hier op het forum zeer brede uitleg over dat shielden. Gewoon durven en doen!
schielden is toch niets anders dan een cocon maken om alle ingewande en daar je aarde draad naar toe solderen?
mij is verteld dat je gitaar dan wel anders kan gaan klinken.

GunMetalBlue
30 maart 2008, 01:17
Dat is het idd, niet meer, niet minder

Euhm... goh, ja tuurlijk kan dat. De invloed van buitenaf, hoe klein ook, is weg he,

dus de invloed van de ruis op je geluid ook, ik voel het zelf ook wel hoor.


maar ik denk echt dat dat iets is dat tussen je oren zit. Ruis is iets wat ik écht als nostalgisch en als puur beschouw, en nu dat weg is klink ik waarschijnlijk nog hetzelfde, maar het voelt euhm... syntetischer aan zeg maar.

pannekoek
30 maart 2008, 01:22
Dat is het idd, niet meer, niet minder

Euhm... goh, ja tuurlijk kan dat. De invloed van buitenaf, hoe klein ook, is weg he,

dus de invloed van de ruis op je geluid ook, ik voel het zelf ook wel hoor.


maar ik denk echt dat dat iets is dat tussen je oren zit. Ruis is iets wat ik écht als nostalgisch en als puur beschouw, en nu dat weg is klink ik waarschijnlijk nog hetzelfde, maar het voelt euhm... syntetischer aan zeg maar.


uhm, je lult onzin? :hippie: wat je zojuist zei komt bij mij neer als: 1+3=2 omdat 3-1= ook 2!!!!!
















of t kan zijn dat ik door oververmoeidheid je hele post niet snap :) :satisfie:

VanBiLL.com
30 maart 2008, 01:27
waarschijnlijk jetlag omdat de klok naar voor gaat... :chicken:

frankiiee
30 maart 2008, 15:50
dat shielden durf ik niet echt zelf doen omdat ik nog nooit de binnenkant van een el gitaar in levende lijve heb gezien, laat staan er aan gewerkt heb. Zou het dus kunnen helpen als ik gewoon mn versterker aard door er een geaarde stekker aan te hangen en die aarding aan de massa van mn versterker te bevestigen op een of andere manier.

En klopt het als ik zeg dat shielden het beplakken van de binnenkant van je gitaar is met aluminiumfolie? want heb al enige posts over shielden gelezen maar ik snap het niet helemaal, kan er ook geen foto's van vinden

JvD.
30 maart 2008, 16:55
dat shielden durf ik niet echt zelf doen omdat ik nog nooit de binnenkant van een el gitaar in levende lijve heb gezien, laat staan er aan gewerkt heb. Zou het dus kunnen helpen als ik gewoon mn versterker aard door er een geaarde stekker aan te hangen en die aarding aan de massa van mn versterker te bevestigen op een of andere manier.

En klopt het als ik zeg dat shielden het beplakken van de binnenkant van je gitaar is met aluminiumfolie? want heb al enige posts over shielden gelezen maar ik snap het niet helemaal, kan er ook geen foto's van vinden

Ik zou die energie er niet in steken zeg. Als je gitaar speelt en er zijn TL-buizen of beeldbuizen in de buurt, dan heb je gewoon ruis/brom. En als je je aarde(snaren of brug) loslaat helemaal. Ga eens bij iemand langs met je gitaar(iemand die gitaar speelt), want wat jij beschrijft klinkt bij mij in de oren als: "dat is normaal

frankiiee
30 maart 2008, 17:07
ah, oke dat zou misschien ook wel kunnen, kweet het niet, maar ik heb hier ook al een aantal verhalen gelezen over elektrische schokken via je gitaar omdat de versterker niet geaard is, dus denk ik toch dat ik mn versterker ga aarden, is het juist wat ik zei om mn versterker zo te aarden? En als het dan een beetje helpt tegen die ruis dan is dat meegenomen he.

Robin5150
30 maart 2008, 21:02
Dat hoort komt door magnetisch veld.
Van binnen alles afdekken met alu folie is de eenige oplossing.
Niks stekker of stopcontact of aarde dat is gewoon ok.
Een betere oplossing is minder gain of treble gebruiken.

:gitarist:

Vonk
30 maart 2008, 22:19
Dat hoort komt door magnetisch veld.
Van binnen alles afdekken met alu folie is de eenige oplossing.
Niks stekker of stopcontact of aarde dat is gewoon ok.
Een betere oplossing is minder gain of treble gebruiken.

:gitarist:

Ik heb nou een aantal posts van je gezien. Je loopt in "Elektrische gitaren" achterlijk te ouwehoeren dat iedereen een Strat moet hebben, en nu loop je hier ook al te ijlen...
Magnetische velden (wat onzin is, het gaat hier om elektromagnetische golven) kun je niet shielden met aluminium. Bovendien denk ik niet dat jij weet hoe het huis van de TS eruit ziet, en aarde is weldegelijk het probleem hier.

En een gitarist gaat niet zijn geluid aanpassen voor een beetje ruis. Het geluid moet zijn zoals hij dat mooi vind. Als je niet tegen ruis kan ga je maar blokfluit spelen... ;)

JvD.
30 maart 2008, 22:22
Ik heb nou een aantal posts van je gezien. Je loopt in "Elektrische gitaren" achterlijk te ouwehoeren dat iedereen een Strat moet hebben, en nu loop je hier ook al te ijlen...
Magnetische velden (wat onzin is, het gaat hier om elektromagnetische golven) kun je niet shielden met aluminium. Bovendien denk ik niet dat jij weet hoe het huis van de TS eruit ziet, en aarde is weldegelijk het probleem hier.

En een gitarist gaat niet zijn geluid aanpassen voor een beetje ruis. Het geluid moet zijn zoals hij dat mooi vind. Als je niet tegen ruis kan ga je maar blokfluit spelen... ;)

amen......

bass blom
30 maart 2008, 22:25
:sssh: hij wil er zelf 1..