PDA

View Full Version : Fender Strat



edjuuh1990
29 maart 2008, 13:02
Ik wil graag een Fender Strat kopen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer! Zoveel verschillende modellen, wat raden jullie aan? Ik speel voornamelijk pop/rock liedjes zoals U2, R.E.M, Radiohead, Coldplay etc.
Mijn prijs ligt tot de 750, en ik zou graag het liefst een donkerblauwe willen met witte slagplaat willen.
Als je misschien ook een idee hebt waar ik er 1 kan kopen, graag!

Hendriks
29 maart 2008, 13:19
Een mexicaanse Fender uit de classic serie , weet niet of ze in blauw zijn ,zal best wel.

Dweezman
29 maart 2008, 13:24
Ik zou zoeken als ik jou was naar een mooie gebruikte highway 1 of 2, afhankelijk wat je mooier vindt: een grote of kleine headstock (kop) Valt ruim binnen je budget. Of een Japanse (MIJ) '62 reissue. Ik denk dat de kleur het lastigste zal worden ;-)

Dus: lekker marktplaats en ebay in de gaten houden!

e!
29 maart 2008, 13:39
Dat is inderdaad een moeilijke keuze. Je noemt ook nogal wat verschillende referenties. Die maken het onmogelijk om te zeggen wat je "moet" hebben.

Ik denk dat je je primair zult moeten richten op de geluidsaspecten die je zoekt. Daarbij is de belangrijkste fundamentele keuze bij een Strat (mijns inziens) of je een maple (esdoorn) of een rosewood (palissander) toets wilt. Maple is feller, scherper. Rosewood is wat milder. Wat je hierin kiest hangt ook weer af van de amp waardoor je speelt, of je single coils of (ook een) humbucker(s) gebruikt etc.

Drie van de gitaristen die je noemt hebben een redelijke liefde voor "chimey" geluid met veel delays. Dat asocieer ik met een maple neck. Voor een voorbeeld van mijn eigen maple neck Strat, met veel reverb, maar zonder delay klik hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=106844 (let daarbij overigens niet te zeer op 't spel, hehe).

Johnny Greenwood van Radiohead speelt een Telecaster met maple neck en humbuckers. Humbuckers hebben in het algemeen een wat minder schel geluid wat tegenwicht biedt aan het felle karakter van een maple neck. In het verleden speelde hij dan over een Fender transistorcombo met 15" speaker of een Vox AC30 (met A/B switch, zodat hij kon wisselen tussen de amps). Geen idee wat hij deze dagen gebruikt.

The Edge van U2 gebruikt meer gear dan NASA, las ik hier ergens:

http://u2-edge-gear.tripod.com/

Zijn Strat is in elk geval maple neck.

Johnny Buckland van Coldplay speelt o.a. een Thinline Tele met maple neck en humbuckers, maar ook op een solid body Tele met rosewood toets.

Van Peter Buck (R.E.M.) vind ik veel afbeeldingen met Rickenbackers en Les Pauls, maar een afbeelding van hem met Strat: maple neck!

Dat is dus 4-1 voor maple neck.

Welke houtsoort voor de body e.d. ga ik maar effe niet over uitwijden. Daar kun je het best zelf over lezen en gewoon luisteren, maar een maple neck lijkt dus toepasselijk.

e!
29 maart 2008, 13:41
Ik zou zoeken als ik jou was naar een mooie gebruikte highway 1 of 2, afhankelijk wat je mooier vindt: een grote of kleine headstock (kop) Valt ruim binnen je budget. Of een Japanse (MIJ) '62 reissue. Ik denk dat de kleur het lastigste zal worden ;-)
Persoonlijk vind ik Highway Strats ruk. Dan kun je in mijn opinie beter een goeie Jap kopen dan een een goedkope Amerikaan.

Hendriks
29 maart 2008, 14:04
Persoonlijk vind ik Highway Strats ruk. Dan kun je in mijn opinie beter een goeie Jap kopen dan een een goedkope Amerikaan.

Japanners altijd goed.

e!
29 maart 2008, 14:12
Japanners altijd goed.
Die van mij in elk geval zeker :cheerup:

gerritje tralalalala
29 maart 2008, 14:28
Als je per se een blauwe strat wil, zou je kunnen kijken in de standard series.
De classics zijn er niet in donkerblauw, als moet ik zeggen dat lake placid bleu op de sixties strat erg mooi is (al is die der dan niet met maple neck).

Maar zoals het advies hier meestal is ga gewoon testen, en kijk wat jij het best vindt klinken.

Jorikjet
29 maart 2008, 14:55
ik zag volgens mij een strat plus met maple neck in het donkerblauw op marktplaats staan. ik heb zelf een donkerblauw strat plus met rosewoodtoets, en het is een fijn gitaartje! wel net iets buiten je budget ben ik bang, 900 euro ongeveer

Eko
29 maart 2008, 15:22
Als je het niet weet waarom ga je niet eens naar een grote zaak waar ze keus genoeg hebben? Kun je eerst eens spelen op een paar strats? Niemand kan jou vertellen welke strat het prettigst speelt, dat zul je zelf moeten ervaren.

G.G.
29 maart 2008, 15:30
Als je echt donkerblauw met maple neck wilt is de keuze die je hebt wel redelijk beperkt. Misschien is dit een idee als je een schroevendraaier hebt:


http://search.ebay.com/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&dfsp=32&from=R4&satitle=strat+blue&sacat=41406%26catref%3DC6&sargn=-1%26saslc%3D2&sadis=200&fpos=ZIP%2FPostal&sabfmts=1&saobfmts=insif&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=&fsop=32%26fsoo%3D2&fgtp=

http://search.ebay.com/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&dfsp=32&from=R4&satitle=strat+maple&sacat=41423%26catref%3DC6&sargn=-1%26saslc%3D2&sadis=200&fpos=ZIP%2FPostal&sabfmts=1&saobfmts=insif&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=&fsop=32%26fsoo%3D2&fgtp=

barno
29 maart 2008, 16:35
wilde eerst typen dat je je zeker nooit door de kleur v e gitaar mag laten leiden, maarrreuh ik denk dat ik dat zelf ook wel stiekem doe. en nu ik erover denk, ja, de kleur vind ik ook echt wel belangrijk. maw ik zou er een goede gitaar voor laten staan als de kleur me niet aanstaat.

edjuuh1990
8 april 2008, 22:10
Ok ik heb mijn oog hier op laten vallen:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/158911855-fender-strat-versterker-effectenmodule.html%3Fxref%3D1

Als ik er naar toe ga om te kijken, op welke punten moet ik dan vooral letten behalve hoe ik hem dan vind spelen?

Eko
8 april 2008, 23:58
Als je de gitaar eigenlijk alleen wilt kopen is de 700 te duur, dat had je wel begrepen. De effectprocessor die er bij zit is een bekende , en niet slecht. Als je de prijs nog iets kunt drukken zou dat mooi zijn.
De strat is goed. De vraag is of je hem prettig vind spelen. Als je ervaren genoeg bent zou je een eigen versterker mee kunnen nemen en hem kunnen uitproberen. Als je hem koopt om te spelen zou dat voldoende moeten zijn. Als je hem koopt als belegging op termijn ( of als controle) zou je de snaren er af moeten halen en de hals demonteren. Zowel in de body als in de hals staat een typenummer of jaartal vermeld. Dat zal de huidige eigenaar niet echt waarderen want als je hem niet neemt zit hij met een set snaren waar hij niets meer aan heeft. Dit wordt dan ook meestal alleen maar gedaan bij beleggingsinstrumenten. Vraag anders even serienummer en lettercode , die kun je checken op de Fendersite.

e!
9 april 2008, 01:17
Let op:

- Hoe 'ie speelt, met name de actie (snaarhoogte) en of 'ie aanloopt of niet. Zo ja, of 'ie hoger kan worden afgesteld zonder klote bespeelbaar te worden.
- Fret slijtage -> let op deukjes bij veelgebruikte bendplekjes, zoals 2e en 14e fret op G-snaar. Refretten van een strat kost al gauw € 80,-.
- Zaken die evt. aan vervanging toe zouden kunnen zijn. D.w.z. stemmechanieken, potmeters en schakelaar (kraakjes).
- Freesfouten: of de poolstaafjes van de elementen netjes gecentreerd onder de snaren zitten (een bekende van me vertelde me ooit dat hij constateerde dat van een splinternieuwe Les Paul van +€ 2000,- de elementen niet goed gepositioneerd waren t.o.v. de snaren).
- Of de kopjes van inbusjes van de zadeltjes niet dol zijn.
- Most importantly: hoe 'ie klinkt!

Niet alles is een dealbreaker, maar alles wat je zelf moet vervangen komt bovenop de aanschafprijs en 700 voor enkel de gitaar is idd te veel. Voor de gitaar + GT-6 vind ik 't persoonlijk nog steeds veel en de rest van het spul rechtvaardigt de prijs mijns inziens ook niet. Het is niet voor niets dat hij alles in 1x wil verkopen. Dat is omdat buiten de gitaar en de GT-6 de rest niet zo gemakkelijk verkoopt.

Gitaar zou ik zo'n 400 voor over hebben. 500 zou ik al vervelend veel vinden eigenlijk, wetende dat ik een splinternieuwe GOEIE Jap Strat voor minder dan 450 kocht. (Was weliswaar een paisley blue flower reissue waar geen gek zich mee zou vertonen, wat de prijs wel enigszins verklaart, maar goed, hij klinkt als een klok en persoonlijk vind ik 'em retecool.). De GT-6 plusmin 200. De rest is niet zo interessant en hij wil er duidelijk vanaf.

Conclusie: als de gitaar de moeite waard is vind ik € 600,- voor de set een nette prijs. Ik zou mezelf bekocht voelen voor 700.

edjuuh1990
9 april 2008, 10:27
Bedankt voor het advies,

Het gaat inderdaad om de hele set, die ik dan wel bereid ben om te kopen.
Het schijnt een model van '89/'90 te zijn.. Hij gaat dus al een paar jaartjes mee. Is hierbij de kans dat eventuele door jullie genoemde aandachtspunten ook daadwerkelijk beter zichtbaar zijn?

fenderben
9 april 2008, 19:44
Zijn lekkere gitaartjes. Die Japanse 80 jaren modellen. Een kennis heeft ook onlang een I serie jap gekocht. Klinkt goed en speelt perfect. Maar 700 vind ik ook nogal aan de hoge kant. Die amp. ken ik niet en de GT kan me ook niet zo bekoren. Ik zou dan die 700 E toch eerder steken in een USA strat. BV strat + (is misschien wel iets duurder). Of de jap voor 350/400 kopen en andere elementen erin.

e!
9 april 2008, 21:18
Bedankt voor het advies,

Het gaat inderdaad om de hele set, die ik dan wel bereid ben om te kopen.
Het schijnt een model van '89/'90 te zijn.. Hij gaat dus al een paar jaartjes mee. Is hierbij de kans dat eventuele door jullie genoemde aandachtspunten ook daadwerkelijk beter zichtbaar zijn?
Als potjes en schakelaartjes kraken, zie je dat er niet echt aan. Is meer een kwestie van luisteren :satisfie: ...EN voelen. Potmeters moeten nl. niet voelen alsof ze van binnen schuren als je eraan draait. Dan zijn ze definitely aan vervanging toe.

Voor de rest is 't vooral goed kijken. Ik denk dat de leeftijd niet heel erg belangrijk is, meer wat 't beestje heeft moeten verduren. Als je twijfelt :???:, neem dan iemand :gitarist:mee die er wat meer ervaring mee heeft en/of ga van tevoren naar een winkel en bekijk een paar nieuwe Strats aandachtig en speel erop, zodat je een indruk krijgt van wat er mogelijk is qua actie enzo. Ook is de radius nogal belangrijk. Een kleine radius (boller fretboard) speelt soms wat makkelijker bij greepjes (vind ik), maar de snaren doven uit op de frets als je ze opduwt (bend). Als je graag en veel bend is een hogere actie daarmee noodzakelijk, hetgeen klank en speelbaarheid beïnvloed. Naar mijn idee kun je, voor je een bepaald type gitaar wilt kopen, nooit genoeg vergelijkingsmateriaal hebben.

Uiteraard verandert de frezing van een gitaar niet met de jaren, maar fretslijtage is wel goed te zien, met name deukjes. Dat zijn nl. deukjes! :chicken: