PDA

View Full Version : Weerstand verminderen Humbucker



Don Olivier
29 maart 2008, 11:32
Hoe doe je dat?

Ik heb een humbucker met een output van 11,25 Kohm. Het liefst wil ik dat terug brengen naar iets van 7,5 - 8,0 Kohm...

Kwestie van windingen eraf halen?

Pepe
29 maart 2008, 11:46
Je kan er windingen afhalen of magneten vervangen, sure, als je dat maar genoeg probeert zal het vast een keertje succesvol zijn.

Iemand anders met minder ambities zou ik aanraden een ander pickupje te kopen.

jerome
29 maart 2008, 11:49
Idd een aantal windingen eraf halen.
Toch zou ik er niet aan beginnen als ik jouw was.
Dat spoeldraad is flinterdun en breekt al als je een scheet laat
En de kans is groot dat je vervolgens het afgebroken uiteinde in de spoel niet meer terug vind! Je kan ze beter op markplaats zetten en een paar andere pu's kopen

Don Olivier
29 maart 2008, 12:07
Idd magneten wisselen werkt ook, heb ik al geprobeerd. Vond het gewoon een leuk experiment. Het is een Hybrid pickup (Seymour Duncan Custom & '59 combinatie) met een AII magneet.

Die windingen eraf halen.....ik neem aan dat je dat doet en steeds checked met een meter wat de weerstand is nadat je er wat vanaf hebt gehaald???
Lijkt me beetje lastig dit te doen zonder te meten...!?

Nog wat: Op deze manier kan je wel beide spoelen een oneven aantal Kohms geven, oftwel : een mismatched HB, net zoals de Hybrid

Pepe
29 maart 2008, 12:33
Het ligt een beetje aan de dikte van de draad maar grofweg zou je kunnen zeggen dat je met 1000 wikkelingen rond de 0.8 kohm zit. Met 11.25 moet je dan met diezelfde natte vinger zo'n 4000 wikkelingen eraf draaien om in de buurt van de 8 te komen.
Als je het gaat om het resultaat, niet aan beginnen. Als je het gaat om van de straat te zijn, happy counting.

Oneven spoelen geven een brighter -of liever- een rauwer geluid. De Burstbuckers zijn in feite Classic '57's met oneven windingen.

Orpheo
29 maart 2008, 13:05
zucht... waarom denken mensen toch dat ohmage te maken heeft, direct, met output...gooi gewoon je pickup wat lager, dan heb je ook minder 'output'. of gebruik je volumepot.

Pepe
29 maart 2008, 13:24
In principe heb je gelijk maar het is een werkbaar begrip. Een pickup is een gecompliceerd wondertje der natuurwetten waarbij een hoop parameters van toepassing zijn die te ver voeren voor een simpele vraag.

Ik dacht nog, ik haal de natte vinger erbij voordat Orph...

Orpheo
29 maart 2008, 13:33
die hoge weerstand kan ook komen vanwege een heel dun draadje (hoge weerstand) die niet bijzonder lang is, en dan een superhoge output vanwege een belachelijk dikke magneet en een magneet als rail, denk aan de x2n qua looks.

En ook nog eens het feit dat de draadjes zeer waarschijnlijk gewaxed zijn, en dat dat dus niet te solderen valt. je sloopt je pickup hiermee. ik zou minder output zoeken in andere dingen, zoals pup lager, parallel schakelen ipv serie (hoewel dat een 'last resort' is) en nog wat dingetjes.