PDA

View Full Version : Hals met of zonder toets?? verschil?



sietze
29 maart 2008, 10:10
Ik breng volgende week mijn strat deluxe weg om de hals te laten vervangen.
Het hout scheurt uit aan de achterkant en ik vind de hals iets te dun.

Ik twijfel of ik een half moet nemen met of zonder toets, en wat voor hout??

Ik ben op zoek naar een lekkere dikke hals. De radius moet laat zijn zodat ik kan benden zonder dat hij aanloopt.
Ik speel graag in de stijlen van SRV, John Mayer, Eric Johnson dus ben op zoek ar een behoorlijk robuust geluid. Wat raden jullie aan??

Met/zonder toets.
Houtsoort.
etc.

Pepe
29 maart 2008, 10:30
Ik twijfel of ik een half moet nemen met of zonder toets, en wat voor hout??

Ik ben op zoek naar een lekkere dikke hals. De radius moet laat zijn zodat ik kan benden zonder dat hij aanloopt.
Met/zonder toets.
Houtsoort.
etc.

Hoe bedoel je, zonder toets? Geen fretten?

Misschien bedoel je een oplopende radius?

Voor strat achtigen zijn halsen altijd van maple of je gaat voor iets exotisch. Het klinkt als Warmoth.

De sounds die Mayer, SRV en Johnson krijgen.. daar is wel wat meer voor nodig dan een dikke nek.

G.G.
29 maart 2008, 10:31
Ik breng volgende week mijn strat deluxe weg om de hals te laten vervangen.
Het hout scheurt uit aan de achterkant en ik vind de hals iets te dun.

Ik twijfel of ik een half moet nemen met of zonder toets, en wat voor hout??

Ik ben op zoek naar een lekkere dikke hals. De radius moet laat zijn zodat ik kan benden zonder dat hij aanloopt.
Ik speel graag in de stijlen van SRV, John Mayer, Eric Johnson dus ben op zoek ar een behoorlijk robuust geluid. Wat raden jullie aan??

Met/zonder toets.
Houtsoort.
etc.

De SRV heeft een pau ferro toets, de Eric Johnson een esdoorn toets (waarschijnlijk een eendelige hals (dus met skunkstripe)) en de John Mayer strat een rosewood, dus dat is lastig.

Wat voor een hals heb je nu, en wat heb je teveel of te weinig in je klank (als het qua uiterlijk geen voorkeur heeft)?

Misschien is een compound radius wat je zoekt.

G.G.
29 maart 2008, 10:33
Ohja.. de EJ heeft ook nog eens een kwartiersgezaagde hals waarvan gezegd wordt dat dat deels het geluid bepaald (zal wel miniem zijn).

Pepe
29 maart 2008, 10:42
tsja, in combinatie met de trem die ongeschilderd is waar het de body raakt...

Ik snap nu, je bedoelt wat voor toets.
Fender levert geen losse SRV of Johnson halsen. Tis maple met maple of maple met rosewood.
Tis of ReliableFender of Warmoth als je iets afwijkends zoekt.

Nielsje
29 maart 2008, 10:45
De radius moet laat zijn zodat ik kan benden zonder dat hij aanloopt.

Ik denk juist dat je een grote radius bedoelt. Hoe groter de radius, hoe vlakker de toets. En halsen zonder toets kan je volgens mij niet eens kopen..Losse toetsen daarentegen wel.

sietze
29 maart 2008, 10:48
Ja tuurlijk zin er meer factoren voor het bepalen van je sound dan alleen de neck. Hieronder even de specs van mijn instument.

http://www.fender.com/products/view_specs.php?full_partno=0101200720&name=American+Deluxe+Stratocaster%26reg%3B

Ik heb een noga dun halsje, zou hem graag wat dikker hebben. Verder heb ik er dikkere snaren etc. Maar wil toch graag weten wat jullie me adviseren wat betreft de hals.

Oh ja en ik bedoel idd een oplopende radius, bedankt! En met zonder toets bedoel ik dus zoiets:
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0101202764_xl.jpg

Dus is ook exact mijn gitaar, maar dan met toets.

G.G.
29 maart 2008, 10:53
Sietze, om verwarring te voorkomen: je het one piece en two piece maple necks. One piece is 1 geheel met de halspen vanaf de achterkant gemonteerd (wanut skunkstripe) en de two piece heeft een los fretboard dat op de neck gelijmd is, welke de halspen afdekt.


De vraag blijft: Wat wil je? Makkelijker benden is in ieder geval een plattere (dus grotere) radius.

Je hebt nu 9.5 inch als radius, dus 12 inch zou een goed alternatief zijn. Compound radius is ook een mogelijkheid:

http://www.warmoth.com/guitar/images/necks/radius_profile2.gif

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=radius

Pepe
29 maart 2008, 11:00
Ik zeg het nog een keer

Je komt bij Warmoth of ReliableFender uit..

G.G.
29 maart 2008, 11:04
Ik zeg het nog een keer

Je komt bij Warmoth of ReliableFender uit..

Of allparts of misschien een bouwer iets speciaal voor je laten maken.

Kakihara
29 maart 2008, 11:09
of als je geld teveel hebt : voxhumana ...

Pepe
29 maart 2008, 11:09
Allparts heeft geen exotica he
Niettemin denk ik dat hij het beste even naar Rienk kan lopen en voor 100 euro een boat allparts kan scoren, met rosewood.
Elke andere oplossing gaat al snel het driedubbele kosten.

G.G.
29 maart 2008, 11:15
Allparts heeft geen exotica he
Niettemin denk ik dat hij het beste even naar Rienk kan lopen en voor 100 euro een boat allparts kan scoren, met rosewood.
Elke andere oplossing gaat al snel het driedubbele kosten.

"Lopen" wordt een beetje lastig vanuit Leeuwarden denk ik :cooler: maar ik ben het met je eens dat een dikke allparts neck waarschijnlijk de beste optie zal zijn. Met een rosewood toets zou ik persoonlijk wel gelijk een andere slagplaat kopen omdat het er anders niet uitziet (naar mijn mening).

G.G.
29 maart 2008, 11:18
Allparts heeft geen exotica he


Er staat ook nergens dat hij iets heel aparts zoekt, alleen dit:




Ik ben op zoek naar een lekkere dikke hals. De radius moet laat zijn zodat ik kan benden zonder dat hij aanloopt.
Ik speel graag in de stijlen van SRV, John Mayer, Eric Johnson dus ben op zoek ar een behoorlijk robuust geluid. Wat raden jullie aan??



Volgens mij moet The String iets hebben voor €75 - €125 (gelakt of ongelakt) (als hij met 12" genoegen neemt ipv compound)

Pepe
29 maart 2008, 11:30
yep.

Het loont absoluut om met de gitaar erbij een neck uit te zoeken, zelfs standaard fresingen kunnen irritante afwijkingen vertonen. Een goed passende nek is wat mij betreft belangrijker dan een 9 of 12 radius.

barno
29 maart 2008, 12:51
slightly off:

heeft iemand van de zelfbouwers al eens een one piece maple neck gemaakt?

rinaldo
29 maart 2008, 20:35
http://img210.imageshack.us/img210/871/dscf0007vh5.th.jpg

ja hoor ik heb een one piece maple neck voor mijn kauri strat gebouwd.

G.G.
30 maart 2008, 10:11
http://img210.imageshack.us/img210/871/dscf0007vh5.th.jpg

ja hoor ik heb een one piece maple neck voor mijn kauri strat gebouwd.

Hoe heb je die skunkstripe frezing netjes gedaan? Hoe heb je die skunkstripe zelf lekker strak gekregen zodat ie perfect aansluit (met name de ronde kanten aan de einden?

rinaldo
30 maart 2008, 12:19
ik heb uiteraard eerst het trussrod kanaal gefreesd,alleen moet hij dan veel dieper omdat hij normaal gesproken net onder de toets ligt

en daarna heb ik een stukje notenhout gepakt, en die heb ik iets ruimer gemaakt, en met veel geduld en veel schuren en passen en meten viel hij uiteindelijk precies op zijn plaats.

het was wel een klote werkje maar ja dit was voor mij de enige manier die ik bedenken kon.

de skunk stripe is wel flink breder dan die van een fender, maar dat komt omdat ik een u channel trussrod gebruikt heb en die zijn 10 mm dik, maar mij stoort het niet.