PDA

View Full Version : Help...?



jorne
28 maart 2008, 21:54
Hallo allemaal...
Ik heb een tijdje gelede te horen gekregen dat mijn beste vriend naar Canada verhuisd... voorgoed dus...:( Ik zou graag een liedje schrijven maar ik zou niet weten hoe eraan te beginnen, een liedje dat ik dan zou kunnen opnemen en eventueel meegeven als herinnering ofzo aan die 16 jaar hier in Belgie..
Iemand die me kan helpen om een liedje te maken of iemand die een zou willen maken daarover..?


Alvast bedankt! :noob:

kenx
28 maart 2008, 22:03
beste,

je kan best beginnen met te beslissen of het een engels of nederlands wordt.

Probeer dan een geimproviseerd liedje te spelen op je gitaar en verzin daar een tekst op.
Je kan eventueel een bestaand liedje nemen en daarop een tekst verzinnen.

Mvg,

Kenny

jorne
28 maart 2008, 22:05
Bedankt!
Ik ga voor een Engelstalig liedje gaan!
Maar, ik heb totaal geen ervaring met liedjes maken ofzo..

Groetjes Jorne

chubbyfan
28 maart 2008, 22:11
Schrijf je tekst eens op papier(in rijmvorm) en ga dit eens proberen te zingen, grote kans dat je van daaruit verder kunt bouwen :p

jorne
28 maart 2008, 22:13
Bedankt!
Zal ik zeker Proberen!!

Groetjes jorne

hendrix2
28 maart 2008, 22:13
Tja, een liedje maken... Hoeveel ervaring heb je? Hoe is je akkoordenkennis...?

Je kan heel eenvoudige liedjes maken, die toch heel mooi zijn. Met 3 akkoorden valt al perfect een nummer te maken.
Aangezien het om een afscheid zou ik het in mineur spelen.
bv--> Em Bm D A

Hier kan je dan nog wel wat akkoorden bijdoen of de akkoorden gaan uitbreiden om het niet té standaard te laten klinken(ik ga niet dieper ingaan op de theorie, want ik heb geen zin om een te lange post te plaatsen)
--> Emadd9 Bm7 Dsus2 Aadd9

Zo ga ik meestal te werk. Starten van een heel eenvoudig schema, en naarmate ik het nodig vind, breid ik dat wat uit.
Maar ik hou het ook graag simpel, dus als ik iets "origineel" vind klinken met gewoon C F G dan zal ik die akkoorden ook zo simpel houden.


Kleine opmerking, omdat hier de laatste dagen wat discussie rond geweest is.
Ik weet zeker dat je meer antwoorden krijgt als je je topic in de juiste rubriek plaatst. Lees dit eens goed, dit geldt voor iedereen trouwens.


Het gebeurt regelmatig dat er topics geopend worden in "Algemeen" die eigenlijk thuis horen in een ander subforum van gitaarnet. Deze topics moeten vervolgens verplaatst worden, maar een verwijzing blijft altijd zichtbaar en dat maakt dit forum erg onoverzichtelijk. Daarom de vraag om beter te letten waar je je topic opent.

Waar is algemeen dan wel voor bedoelt?

- Melding van fouten bij het gebruik van het forum.
- Opmerkingen over het forum of de frontpage van gitaarnet
- Suggesties en verbeterpunten

m.a.w. alles wat met gitaarnet ansich te maken heeft.

Binnenkort ga ik "Algemeen" helemaal opruimen zodat enkel een aantal belangrijke topics overblijven en de overzichtelijkheid terug is. Gelieve vanaf nu daarom letten op waar je een topic over opent.

Bedankt voor de medewerking.

LET OP: vanaf nu worden verkeerd geplaatste topics direct verwijdert en niet meer verplaatst!

jorne
28 maart 2008, 22:16
Ok, ja de akkoorden lukken me wel hoor:) bedankt!
Het is gewoon de inspiratie die onbreekt :p

jorne
31 maart 2008, 21:43
Ik heb ondertussen een tekts...
Nu de melodie nog :o

Ace 1.15.19
1 april 2008, 15:54
Probeer, als je een mooi akkoorden schema gemaakt hebt, verschillende slag patronen en/of riffjes op te nemen. Zo kan je kiezen wat je wilt gebruiken.

Post je tekst anders effe. En BTW, wat voor nummer (genre) wil je maken?

jorne
1 april 2008, 18:49
Ik zou graag een Rustig liedje hebbe, het is een afscheidsnummer dusja...:(


Groetjes Jorne!

jorne
5 april 2008, 20:05
ik heb een tekts maar ik kan er geen liedje mee maken:( :( :(