PDA

View Full Version : Goeie monitors in de prijsklasse +/- 1500 euro (per actief paar!)



Speeddemon
28 maart 2008, 20:05
Iemand ervaring met dergelijke monitoren?

Ik zat aan de volgende te denken:
ADAM P11a (klinken misschien iets te licht?)
ADAM P22a
Dynaudio BM6a MKII
Mackie HR824 (MKII of MKI?)
Genelec 8040A
Tannoy Precision 8D
Event ASP8

(waarbij de Events prijstechnisch interessant zijn à 900 euro, maar ik stiekem het meeste verwacht van de ADAM P22A's...)

peter_heijnen
29 maart 2008, 01:30
Ze staan niet in je lijst, maar ik begrijp van meerdere mensen om me heen dat de adam a7 de nieuwe shit zijn.

Roman
29 maart 2008, 20:01
Ik heb zelf een setje Gen 8030A waar ik zeer over ben te spreken.
(En tevens 2 budget setjes: tanoy reveal (pasive) en phonic 8A welke me zeker niet tegenvallen)

marc_olly
29 maart 2008, 20:18
Denk ook eens aan PSI. Een vriend van mij heeft ze in zijn studio staan en ik vind ze persoonlijk echt geweldig. Het zijn geen 'mooi makers' dus als je mix ruk is, dan klinkt het ook echt ruk. Het enige is dat het daardoor wel vermoeiende speakers zijn.

Ik gebruik ze dan ook alleen met het afmixen, tijdens het recorden schakel ik vaak over naar wat goedkopere monitoren die gewoon wat prettiger zijn.

Maar voor het mixen zijn ze echt geweldig.

M

Han S
29 maart 2008, 20:31
Ik zag een DVD van Roadrunner: 'The all stare sessions', waarin je een stuk of wat beestachtig goede metal muzikanten bezig ziet in diverse studio's. Die studio's hebben één ding gemeen, je ziet overal de NS10 staan.

Veel discussies te vinden op de recording forums en altijd worden ze of opgehemeld of afgefakkeld, maar toch zijn ze nog heel populair. Je moet heel erg hard werken om iets op de NS10 goed te laten klinken. Misschien is dat wel de grote kracht van die dingen.

Met een paar echt goed klinkende grotere hi fi speakers er bij ben je het mannetje. Ga je voor echte studio monitoren dan zou je met de ADAM's denk ik wel tevreden zijn.

Speeddemon
30 maart 2008, 15:34
Han,
mijn idee is als volgt:
1 set goeie, serieuze nearfields (ADAM, Dynaudio...)
1 set "brakke" speakers à la Auratones of NS10's
1 set leuke thuis-hifi speakers.

En dan er voor gaan zorgen dat het op alle 3 leuk klinkt ja.
Momenteel mix ik op B&W Visions met een halfgare Marantz 2226B amp/receiver/tuner (klinkt nogal gekleurd; smeuïg mid, iets te 'vintage' laag en niet heel veel hoog definitie), maar hiervoor had ik M-Audio BX8's, die op zich wel gingen, maar een zeer beperkte sweetspot hadden.
Ben overigens ook benieuwd naar de betaalbare Event TR-8's (500 euro per actief paar)...

't is ook deels luiheid, aangezien ik hier de onderdelen heb liggen om 2 passieve goedklinkende studiomonitors te bouwen (was een 3e jaars project op de Rockacademie, toen we tijdelijk een techniek-leraar hadden die speakerdesigner bij Bosch was. 1" tweeter en 6,5" driver (één van die 2 werd ook door Genelec gebruikt...), en bijna flat tot 35Hz! We hebben luistertests in de klas gedaan (met bovengemiddelde amps, dat wel... Rotel e.d.) en dat klonk verdomde goed.
Kostte me 500 euro aan onderdelen... mocht er iemand geïnteresseerd zijn, dan wil ik ze wel wegdoen... wil eigenlijk toch actieve monitors (goeie monitors op een matige poweramp is ook niet alles...)

guhlenn
31 maart 2008, 11:38
Misschien een idee om een goed amp te jkopen ipv actieve monitors die per definitie een matige amp hebben (in die prijsklasse)? Als je echt alles bij elkaar hebt voor passieve montiors die vlak zijn tot 35 Hz dan zou ik geen seconde twijfelen. Een Bryston 4B erbij en klaar is kees. binnen je budget.

Speeddemon
31 maart 2008, 22:45
Misschien een idee om een goed amp te jkopen ipv actieve monitors die per definitie een matige amp hebben (in die prijsklasse)? Als je echt alles bij elkaar hebt voor passieve montiors die vlak zijn tot 35 Hz dan zou ik geen seconde twijfelen. Een Bryston 4B erbij en klaar is kees. binnen je budget.
Waarom ga je er van uit dat respectabele monitors (ADAM, Dynaudio) in de genoemde prijsklasse matige amps hebben?

En wat die Bryston betreft... hoe zit het met de 3B?

Ik moet zeggen dat ik liever m'n (onafgebouwde) passieve monitors verkoop voor 400-450 (de tweeter en woofer waren trouwens van VIFA) en een setje ADAM A7's koop, dan een dikke 700-800 euro aan alleen een versterker uit moet geven... 't moet leuk blijven en voorlopig verdien ik nog geen geld met m'n studiootje. :chicken:

guhlenn
1 april 2008, 09:56
Ik ook niet hoor. MAar ik vind dat je een vreemde redenatie hanteerd; als je dus 1500,- aan een actuef set uitgeeft (-450 van de verkoop) ben je 1050 kwijt. ALs je nou een amp van 700-800 euro koopt, ben je 7-800 euro kwijt (ik ben goed in wiskunde he ;) ) ... BEn jij ook goed in wiskunde?

Wat betreft de amps in actieve monitors; Da's logisch reduceren. Jouw actieve set van 1500,- bestaat voor de helft uit winst. nog 750,- over. de helft daarvan gaat naar speakers en de andere helft naar een amp (de onderdelen moeten immers betaald worden). Een tweedhenads amp van 800 zal wel beter zijn dan wanneer je voor 375,- een amp moet maken. Daarnaast schijnen er ook wat voordelen te zijn aan actieve monitors aangezien eea mooi gematched is. Maar ik heb nog geen problemen gehad met mijn passief set dat niet zou matchen (ik he b een 2B, genoeg, maar meer is altijd beter, ik zou minimaal voor een 3B gaan nu). Er bestaan ook actieve speakers met brystons erin enzo. MAar niet voor 1500,-...

Maar laat ik het omdraaien; waarom actief?

bert k
1 april 2008, 11:33
Het grote voordeel is als je actief tweeweg in je box hebt, dus apart voor hoog en laag. Dat is makkelijk voor de fabrikant, die gebruikt gewoon een standaard stereo eindversterker met een actief cross-over.

Dat is passief ook wel te doen, maar dan wordt het duur, twee goeie amps plus een stereo crossover is duur. Nou moet ik zeggen dat passief met een enkele goeie amp ook best klinkt. Op de volumes waarop je monitort heb je toch niet echt last van intermodulatievervorming.

Ik zag op Marktplaats een heel stel grote IMF monitors te koop staan, dat is niet mis, hoor. Beter vind je haast niet voor die prijs.

Han S
1 april 2008, 11:46
Die TLS 80 Bert? Die gast heeft ze gemodificeerd met Ascot midjes en Scanspeak tweeters en daar ben ik nooit zo kapot van. Ik denk namelijk dat ze met de originele drivers en filters het best klinken. De ontwerper was bepaald niet op zijn achterhoofd gevallen.

Jij hebt toch ook de 80? Die grote IMF's klinken wat aan de agressieve kant, maar laten van een slecht geluid niet veel meer over. Als je een goede mix hebt klinkt het op die dingen dan ook super, maar of ik ze als enige monitor zou gebruiken? Ik vind het te gek als mijn mix op al die speakers goed klinkt, op de Yamaha, de talloze IMF's, de JBL, de enorme Sony's en ook op een goedkoop JVC setje dat nog heel aardig kan klinken.

Speeddemon
2 april 2008, 01:01
Kleine update:

ik heb een 2e hands (old school) Marantz 1090 versterker op de kop getikt, omdat ik m'n Marantz 2226B (tuner/receiver/versterker) verkoop.
Uiteraard geen Bryston kwaliteit (al ben ik benieuwd hoe zo'n 3B zich verhoudt tot bijvoorbeeld een Hafler 9505 of een NAD 214), maar het is ook meer om een mooi plaatje te maken met m'n 5030B tapedeck.

Mocht ik dan uiteindelijk op 3 monitor-sets gaan mixen/luisteren, dan zou ik de zelfbouw speakers kunnen aansturen met een goeie poweramp (Bryston?) en dan een set hifispeakers en een setje Auratones/Avantones met de Marantz 1090.

Maar ja, wie weet besluit ik alsnog die zelfbouws te verkopen (als er geinteresseerden zijn, PM me maar) en dan voor een set ADAM's of Dynaudio's ofzo te gaan.

Maar goed, wie heeft er nog meer luistertests gedaan met dergelijke mid-priced monitors?