PDA

View Full Version : slecht voor bas ?



poepsnaar
15 februari 2003, 10:50
ik hoorde dat slappen boven je element je elementje sloopt ? is dit zo?

En dat je equalizer in een U-vorm moet staan voor slappen ?

thnx alvast :smile:

Chris Wolstenholme
15 februari 2003, 10:51
U vorm?

basswasp
15 februari 2003, 11:06
Met zo'n U-vorm bedoelt ie een smiley-face eq... veel laag, normaal midden en veel hoog.

Zelf slap ik soms op m'n element, maar meer dat een beetje plastic beschadiging merk ik niet veel meer... Wel lijkt me het slecht om de snaren op de eventuele pole-pieces van het element te laten komen...

bassopotmus
15 februari 2003, 16:02
Ik heb nu me element van me Olp omhoog gezet om meer steun te hebben voor me duim als ik speel(lees spring).
Nadeel is indd dat mn slpas en pops die polepieces raken als ik ongecontroleerd slap.
Met normaal gebruik merk ik weinig

dikkie dik
15 februari 2003, 20:51
maakt volgens mij niks uit. tenzij je zo hard slaat dat je je element doormidden slaat :wink:

AllodoX
15 februari 2003, 22:18
* ahem *

slappen doet u op de onderste fret, dank u :wink:

FleaBass
16 februari 2003, 05:50
ja, ik dacht al.. op je element??

basswasp
16 februari 2003, 11:26
En als je nu bij de brug slapt? Dat wil 't weleens gebeuren dat de snaar vrij dicht bij het element komt...

dikkie dik
16 februari 2003, 11:54
slappen is slappen of je het bij de 3e fret of de laatste doet. of boven het element, het blijft de zelfde beweging. toch??? okido :wink:

skabouter
16 februari 2003, 17:31
gebruikelijk is OP de laatste fret !!

maar claypool zie ik het regelmatig ook in het midden van zijn hals doen. (tijdens tap-stukjes)

maar ik vind op je snaren (dus tussen de toets en de brug) irritant, je duim stuiterd niet zo goed trug

dikkie dik
16 februari 2003, 17:45
kortom iedereen slept gewoon waar hij/zij het leuk vind of fijn vind :wink:

Ruud
16 februari 2003, 23:10
Maar ja, je hebt dus altijd gekken die het weer voor elkaar spelen om hun elementen kapot te slappen,

der is geen enkel product fool-proof...

hou daar wel rekening mee (als fool dan :wink:)

jaalst
17 februari 2003, 12:33
Het element krijgt slijtagesporen op de posities waar de snaren de elementen raken!
Schade doet dit niet!!!
We hebben het over bas-onwikkelaars/bouwers die jaren en jaren ervaring hebben en luisteren naar de wensen van bekende bassisten als John Patitucci, Marc King, Stuart Hamm, Garry Willes enz enz...
Geloof nou maar niet dat een gemiddelde basbouwer nooit aan dit onderwerp heeft gedacht....
Je ziet (bij mijn eigen bas ook) slijtage...oke...maar dat is toch mooi.
Het maakt je bas van JOUW...sjiek toch!!!!
Wat betreft die "U" vorm....
Elke zaal, cafe, tent, repetitieruimte etc. vergt zijn eigen klank-kleur.
Voor mijn gevoel moet de klank (zeker wanneer je slapt) ook mid bevatten.....het geeft juist die "punch", de drive en de contouren van je "bassline" neer...het maakt hem juist definieerbaar...
Bij een "U" instelling ("U"....dit is zeker geen vakjargon) heb je juist veel diep en veel hoog...Mijn Trace Elliot gebruikt zowel laag als hoog veel frequenties die voor de mens niet eens hoorbaar zijn, maar wel je speaker(s) overbodig zwaar belasten, denk aan de 20 Hz, horen doe je deze tonen niet maar je speaker klapt wel zowat tegen de rooster van mijn TE 1818x bossbox, ik kan een kaars op 5 meter afstand "uit" spelen, je hebt er nix aan maar het is er wel!!!

Het zelfde geldt voor het hoge bereik!!!
Wie heeft wat aan 18 of 20 Khz?
Wij muziekanten zijn toch al wat gehoor betreft flink afgevlakt door de frequente optredens op hard volume hahaha

Bepaal je klank dus naar je eigen gehoor en niet naar de stand die veel bassisten "Standaard" op hun equ. hebben staan.
En wat betreft het Slappen....Ram erop los jong...dat doe ik ook, al ruim 20 jaar en nog nooit een probleem gehad met een element van welke bas dan ook!
En ik speelde via Jan Vis Producties 2 jaar lang professioneel (gemidd. 4 optredens per week)....dat zijn nogal wat "slapslagen" hahaha

gr John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-17 12:34 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-17 12:34 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-17 12:35 ]</font>

emielow
17 februari 2003, 17:50
heb jij nog nooit geleerd om iets kort en krachtig te formuleren?

dumBASS
17 februari 2003, 17:53
Bepaal je klank dus naar je eigen gehoor en niet naar de stand die veel bassisten "Standaard" op hun equ. hebben staan.


Mee eens! Muziek is een vorm van kunst...........ART = NO RULES!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dumBASS op 2003-02-17 17:54 ]</font>

jaalst
18 februari 2003, 21:22
emielow zegt "heb jij nog nooit geleerd om iets kort en krachtig te formuleren?
"
Als je het zo erg vindt, dan lees je het toch niet.
Kort maar krachtig is leuk voor SMS maar op een vraag geef ik antwoord....tot dit antwoord soms langer is dan normaal.......SORRY

het feit dat Emielow zich zo eraan lijkt te storen zegt meer over hem dan over mij!

Als het door meer bassofielen zo vervelend allemaal gevonden wordt, dan hoor ik het graag.......dan maak ik ze nog wat langer...hahaha

Maar emielow....waar stoor je je nou eigenlijk aan.....?????????????
Ik neem mijn hobby serieus en probeer met de kennis die ik heb op iemands vraag te antwoorden....en wat doe jij?
Wat loze zinloze kretenm er doorheen kletteren

sorry dat ik zo zever.....tis genetisch bepaald...denk ik
gr John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-18 21:24 ]</font>

bassopotmus
19 februari 2003, 10:42
ow over dat slappen, jah ik weet wel ongeveer waar ik moet slappen, dank U.
Maar als je je element wat hoog het staan wil het er nog al eens gewoon *per ongeluk* tegenaan komen, niet elke keer, dan zou ik indd fout bezig zijn

dumBASS
19 februari 2003, 22:38
Die lange antwoorden vind ik iig niet vervelend John... Ik heb geen haast als ik op t forum zit en leer er vaak wat van :smile: