PDA

View Full Version : BYOC Large Beaver - Welke van de twee...



Spitfire
27 maart 2008, 20:40
Ik heb net mijn Large Beaver (Big Muff kloon) binnen, maar ik zie nu dat ik zowel een Triangle replica als een Ram's Head replica kan bouwen. Ik zoeken op internet wat de verschillen in geluid zijn tussen deze twee, maar nu kom ik nogal wat contradicties tegen (ene site zegt dat de Triangle maar gain heeft dan de Ram's Head, andere site zegt dat het precies omgekeerd is, hetzelfde voor de mate waarin de mids gescooped worden).
Dus kan iemand me in een paar zinnen duidelijk maken wat de verschillen in toon en hoeveelheid gain zijn?

Als tegenprestatie wil ik dan best een review erop zetten wanneer ie gebouwd is ;)

MattellicA
27 maart 2008, 20:59
Wil iemand zijn vraag beantwoorden?? Ik wil review!! :cheerup:

Mitch
27 maart 2008, 21:02
Niks, hij moet gewoon een review plaatsen anders krijgt -ie een ban :dance:

Mijn indruk van de Large Beaver trouwens: gewoon een goeie muff, maar hij is een beetje ingehaald door EH's eigen slimme marketing zet om naar kleiner behuisde, normale adapter ingang/true bypass effectpedalen over te gaan.
Oftewel: ik zou mijn Little Big Muff er niet voor weg doen. :sssh:

M Kactus
27 maart 2008, 21:11
Niks, hij moet gewoon een review plaatsen anders krijgt -ie een ban :dance:

Mijn indruk van de Large Beaver trouwens: gewoon een goeie muff, maar hij is een beetje ingehaald door EH's eigen slimme marketing zet om naar kleiner behuisde, normale adapter ingang/true bypass effectpedalen over te gaan.
Oftewel: ik zou mijn Little Big Muff er niet voor weg doen. :sssh:

Maar op die nieuwe BYOC's heb je nu een vijf(?)-standenschakelaar. Je kan kiezen tussen een gewone (gescoopede) stand, een vlakke stand, een mid-hump en een bypass van de tonestack, als ik me niet vergis. Je kan ook een uitbreidingspakketje kopen om een Swollen Pickle te maken (niet mijn favoriete muff). Misschien toch het overwegen waard. :)

Edit:Een vierstandenschakelaar dus.

Spitfire
27 maart 2008, 21:17
Jongens, dit is geen antwoord op mijn vraag :p

Er zitten extra transistors bij zodat ik zowel de Triangle als de Ram's Head kan maken.

M Kactus
27 maart 2008, 21:23
Jongens, dit is geen antwoord op mijn vraag :p

Er zitten extra transistors bij zodat ik zowel de Triangle als de Ram's Head kan maken.

Misschien brengt dit (http://www.buildyourownclone.com/board/viewtopic.php?f=24&t=8428) wat duidelijkheid ? Staan ergens in het midden twee filmpjes van een Rams Head en een Triangle.

Spitfire
27 maart 2008, 21:28
Misschien brengt dit (http://www.buildyourownclone.com/board/viewtopic.php?f=24&t=8428) wat duidelijkheid ? Staan ergens in het midden twee filmpjes van een Rams Head en een Triangle.
Ik zou hem zo even luisteren, ik zag twee andere filmpjes, maar de geluidskwaliteit was zo kut dat je het verschil niet hoorde.

M Kactus
27 maart 2008, 21:37
En nog eentje, van ROG zelf:

The Ram's Head version will indeed have less gain than the triangle. Think early Ernie Isley. In fact, Skreddy's version of this pedal is called "Ernie". I've seen that D*A*M page before, but don't quite understand the statement.

Still, all Big Muffs, whether Triangle, Ram Head, Russian, etc. (except the opamp version) share remarkably similar circuitry. All have two gain stages with clipping diodes in the feedback loops for massive amounts of fuzzy distortion. You can basically tweak the amount of distortion by carefully selecting the transistors and how they're biased. You can tweak the tonal response with some minor cap substitutions.

Assuming identical components otherwise, the ones I've built with 2N5133s have a softer sound to the fuzz. It's easier to recognize them as fuzz circuits. The ones with 5088s and especially the 5089s sound harder edged.

I do like the BYOC boards a lot, but on this particular board I always add the aforementioned resistor, as I believe it does belong there (even on the Triangle V2). Biasing that first clipping stage correctly does make the fuzz/distortion a little more aggressive.

There's no good reason to use carbon comps, unless you want more noise. Metal films will be the quietest and highest tolerance, but carbon films will work fine.

Mitch
27 maart 2008, 21:39
Of de verschillen zijn zo klein ;)
Serieus, wat let je om de ene of de andere versie te bouwen? Is toch maar ene kwestie van een paar onderdeeltjes? Als je de één hebt gebouwd blijf je tóch nieuwsgierig naar die andere versie (gitarist hè...), dus uiteindelijk zul je toch de boel wel gaan modden :D

E-J
27 maart 2008, 21:42
Tussen Big Muffs zitten niet veel verschil.

Het echte verschil tussen een Big Muff I (triangle) en een Big Muff II (Ram's Head) is dat de eerste een stuk smoother is, en hij heeft minder gain. De Ram's Head is een stuk agressiever en heeft volgens mij ook meer mids.

Ik heb een originele Ram's Head (gekocht voor 60 euro :D) en het is een fantastisch apparaat...

zoon van Piet
28 maart 2008, 14:00
Probleem is dat weinig mensen in de gelegenheid zijn om die dingen naast mekaar te horen. En meer nog, dat de oude originelen onderling behoorlijk kunnen verschillen.
Want:


Het echte verschil tussen een Big Muff I (triangle) en een Big Muff II (Ram's Head) is dat de eerste een stuk smoother is, en hij heeft minder gain.

Dat geldt dus niet voor mijn Triangle en mijn Ram's Head, beiden ouwe originelen. Ik zou het statement eerder omkeren. En ik roep altijd als eerste dat de triangle het mooiste laag heeft - niet alleen van deze twee, maar van alle fuzzen ooit gemaakt, met uitzondering van de Colorsound Supa Tonebender.

De hedendaagse clones houden zich bij het bepalen van de verschillen tussen Triangle en Ram's head meestal stak aan het schema. Ik heb daar weinig verstand van, maar weet dat een bouwer die mijn muffs bekeek, zei dat het moeilijk werd om de Triangle na te bouwen - transistoren waren niet of nauwelijks te krijgen. Dus in hoeverre komt een clone overeen met het legendarische origineel? De enige triangle-cloon die ik ken, klinkt goed - maar lijkt nauwelijks op mn triangle..

Ik vraag me ook af hoeveel mensen ooit een triangle hebben gehoord. Zelf heb ik er twee kunnen beluisteren. Die tweede was heel anders dan de mijne, dus wat is het geluid van een triangle? Sterker nog: die andere klonk nagenoeg als mijn ram's head..

Ik sta hier uit te wijden, maar moet eigenlijk als eerste opmerken dat de verschillen tussen beide erg klein zijn. Het zijn in de eerste plaats Big Muffs, en als zodanig duidelijk herkenbaar.

Enne..ik kan trots zijn op hoe geweldig ze allebei klinken. Maar toen ik ze kocht, klonken ze allebei volkomen kut! Het is enkel en alleen te danken aan onze Dirk Hendrik dat ik hier op kan scheppen dat ik twee fantastische originele Muffs heb. Hij leek de Triangle te prefereren. Ik eigenlijk ook. De meest gangbare mening op boeken en websites gaat ook die kant op - al zegt dat niks.

Kortom: ik zeg een hoop, maar je wordt er eigenlijk niks wijzer van.

Joey Handsome
28 maart 2008, 14:15
Mijn ervaring met Muff's is ook. Ze klinken allemaal, maar dan ook allemaal anders.

E-J
28 maart 2008, 14:15
Vreemd... maar wel interessant!

Ik heb enkel een "Triangle" BYOC Large Beaver kunnen vergelijken met mijn originele Ram's Head... en daar was de BYOC in verhouding tot de EHX wel smoother en hij had minder gain. Een BYOC is natuurlijk geen origineel...

zoon van Piet
28 maart 2008, 14:23
Vreemd... maar wel interessant!

Ik heb enkel een "Triangle" BYOC Large Beaver kunnen vergelijken met mijn originele Ram's Head... en daar was de BYOC in verhouding tot de EHX wel smoother en hij had minder gain. Een BYOC is natuurlijk geen origineel...

Het blijft moeilijk vergelijken, je kan er geen touw aan vastknopen. Ik durf te wedden dat als we onze ramskoppen tegen elkaar op laten stoten, ze verschillend klinken.. ;)

Spitfire
28 maart 2008, 21:29
Okee, de beloofde review :rockon:

Allereerst het in elkaar zetten natuurlijk, ik ben geen ervaren doe-het-zelf man (deze keer 2x soldeerbout vol op m'n klauwen gekregen en m'n vingertoppen zijn naar de klote van de scherpe draad-einden), maar de bouwdoos was eigenlijk compleet fool-proof. Wat nog wel enige moeilijkheden veroorzaakte was dat je zelf maar moest verzinnen hoe je hem ging bedraden, hele doosje zit nu propvol dus het was een beetje duwen om hem in elkaar te krijgen.

Dan... Eerste keer inpluggen... Gelijk balen als een stekker want hij klonk nogal kut en had ongelooflijk weinig gain. Nou kan de fout overal zitten, maar omdat de transistors los zitten in de transistor voetjes leek het me verstandig om daar eerst maar eens te beginnen. Vreemd genoeg deed ie het toen wel goed (ik gok dus een rotte transistor) en ik heb nu een Ram's Head - Triangle hybride ;)

Dan het geluid, precies zoals ik had gehoopt. Lekker veel laag en losse noten (vooral op de d snaar) zoemen heerlijk. Ik moet hem alleen nog een beetje 'onder controle' krijgen want zodra je akkoorden gaat aanslaan met 3 of meer snaren erin wordt het nogal snel een brij. Dan de EQ knop, die doet precies wat hij moet doen en het werkt ook nog goed. Ik denk alleen niet dat veel mensen het gaan gebruiken, want voor mijn gevoel wil je met een fuzz juist een beetje achter in de mix zitten en een lekker bassy geluid hebben. Tone bypass is me trouwens ook een raadsel, want dezelfde tone kun je ook krijgen door gewoon de tone knop op de juiste positie te zetten.

Bedankt voor alle info en als men nog vragen heeft hoor ik het wel ;)

Mitch
28 maart 2008, 21:36
Als meer dan drie snaren met je muff een brei wordt heb je 'm absoluut goed gebouwd :D Gefeliciteerd!