PDA

View Full Version : kort vraagje over potmeter



niah
27 maart 2008, 17:22
héél even een kort vraagje:
de potmeter van mijn Jackson kraakt, dus ik wil er een nieuwe in steken. de schakeling bestaat uit 2 humbuckers, 1 3-way switch en 1 volume. ik vroeg mij dus af of daar een A500k of een B500k potmeter in moet.

ik weet dat de volume potmeters van mijn LP B500k's zijn, maar is dit hetzelfde bij deze schakeling?

G.G.
27 maart 2008, 17:28
Je moet die met een "A" hebben voor tone en "B"voor volume.

niah
27 maart 2008, 17:43
ja, dat dacht ik ook, maar nu blijkt dat er een A in zat en nadat ik er een nieuwe B ingezet heb, werkt de gitaar niet meer naar behoren. en aan de schakeling heb ik niets veranderd, ik heb alles gesoldeerd zoals het was.

nu komt er een soort krakend geluid uit en kan ik het volume niet volledig dichtdraaien. misschien een kapotte potmeter gekocht?

M Kactus
27 maart 2008, 17:51
ja, dat dacht ik ook, maar nu blijkt dat er een A in zat en nadat ik er een nieuwe B ingezet heb, werkt de gitaar niet meer naar behoren. en aan de schakeling heb ik niets veranderd, ik heb alles gesoldeerd zoals het was.

nu komt er een soort krakend geluid uit en kan ik het volume niet volledig dichtdraaien. misschien een kapotte potmeter gekocht?

Het verschil tussen een A en een B is enkel het verloop van de weerstand. Bij een lineaire potmeter loopt het volume rechtlijnig op als je draait aan de potmeter. Bij een logaritmische geldt: Hoe hoger je zit, hoe sneller het harder gaat. Dat is het enige verschil. Allebei staan ze helemaal stil als je ze op nul zet en ze gaan even hard als je ze open draait. Kapotte potmeter, of slechte verbindingen dus.

niah
28 maart 2008, 15:30
het vreemde geluid is nu weg, maar als ik hem helemaal dicht draai heeft hij nog steeds ouput. kan volgens mij enkel aan de potmeter liggen aangezien alles goed contact heeft en de solderingen identiek zijn aan de solderingen ervoor.

en oorspronkelijk zat er een A500k in, dus zou het misschien beter zijn er opnieuw een A in te stoppen?

suggesties?

no 1 hops
28 maart 2008, 16:36
het vreemde geluid is nu weg, maar als ik hem helemaal dicht draai heeft hij nog steeds ouput. kan volgens mij enkel aan de potmeter liggen aangezien alles goed contact heeft en de solderingen identiek zijn aan de solderingen ervoor.

en oorspronkelijk zat er een A500k in, dus zou het misschien beter zijn er opnieuw een A in te stoppen?

suggesties?
heb dit laatst ook met iemand zijn gitaar gehad en die pot bleek gewoon verbakken, ze zijn kwetsbaar met teveel hitte.
dus maar nieuwe kopen lijkt mij en dan meteen de goed

M Kactus
28 maart 2008, 16:39
Precies, die potmeter is er waarschijnlijk aan. Maar er is een verschil tussen een A500K en een 500KA, heb ik van AART (geloof ik). Dat heb ik hier in een ander topic al eens geschreven, met de search moet dat te vinden zijn. Ik vergeet het namelijk ook steeds weer :).

AART
29 maart 2008, 15:05
Precies, die potmeter is er waarschijnlijk aan. Maar er is een verschil tussen een A500K en een 500KA, heb ik van AART (geloof ik). Dat heb ik hier in een ander topic al eens geschreven, met de search moet dat te vinden zijn. Ik vergeet het namelijk ook steeds weer :).

Niet van mij hoor... :chicken:

niah
30 maart 2008, 16:54
oké, mijn probleem is nog altijd niet opgelost.
ben even gaan navragen in de plaatselijke muziekwinkel en de verkoper heeft mij wijsgemaakt dat het ook kan liggen aan een 'lekkende' humbucker. dat zou iets met de shielding te maken moeten hebben zegt hij. hij adviseert om de hele shielding opnieuw te doen, maar dit zie ik niet echt zitten (==>de shielding is namelijk bedekt door een laklaag).

mijn vraag is nu of ik gewoon de shielding kan laten zitten en die gewoon niet meer aansluiten op de potmeter. of krijg ik dan opnieuw problemen? indien niet, dan maak ik de hele bedrading los en soldeer alles volgens een schema van SD. de kleurcode van SD en Duncan Designed zal wel dezelfde zijn veronderstel ik.

advies?

M Kactus
30 maart 2008, 18:03
Niet van mij hoor... :chicken:

Dan ben jij vast niet de Aart van op newtone-online :). Vandaar komt het dus. Voor de volledigheid zijn quote:
A25K = 25KB = 25 kilo ohm logaritmisch
B25K = 25KA = 25 kilo ohm lineair

@TS: geen idee, maar het klinkt mij toch als een kapotte potmeter. Vervang die en dan kan je nog zien ?

niah
1 april 2008, 08:33
zijn er nog suggesties ivm die shielding? opnieuw betalen voor een potmeter als het probleem misschien ergens anders ligt zou toch ook niet zo ideaal zijn, niet?

no 1 hops
1 april 2008, 09:10
zijn er nog suggesties ivm die shielding? opnieuw betalen voor een potmeter als het probleem misschien ergens anders ligt zou toch ook niet zo ideaal zijn, niet?
shielding lijkt mij sterk mits je ergens een blank draad einde misschien ergens nog contact laat maken.

als je echter nog een oude potmeter hebt van welke je weet dat die goed is, waarde maakt niet zoveel uit 250 kohm 500 kohm A of B type.
soldeer die op de plaats van de volume pot.
werkt het dan wel dan weet je dat de potmeter de oorzaak is.

het kan ook zijn dat je de volumepot verkeerd in het signaal hebt zitten.
heb ik 1 keer gehad en toen was het een tonepot geworden

pol
1 april 2008, 09:16
gewoon nieuwe pot installeren, en soldeerverbindingen die er dof uitzien opnieuw doen...

dat verhaal van die shielding is onzin.

niah
3 april 2008, 18:26
problem solved: gisteren terug naar de muziekwinkel geweest (met gitaar deze keer) en een nieuwe potmeter gekregen. blijkt dus dat de vorige inderdaad al kapot was.

toch bedankt voor de tips!

AART
7 april 2008, 20:30
Dan ben jij vast niet de Aart van op newtone-online :). Vandaar komt het dus. Voor de volledigheid zijn quote:
A25K = 25KB = 25 kilo ohm logaritmisch
B25K = 25KA = 25 kilo ohm lineair

@TS: geen idee, maar het klinkt mij toch als een kapotte potmeter. Vervang die en dan kan je nog zien ?

Dat kan kloppen, daar hang ik niet.