PDA

View Full Version : Probleem



proost022
27 maart 2008, 17:09
Hallo,ik wist niet juist waar ik dit moest plaatsen maar omdat het toch om een elektrische gitaar gaat plaats ik hier maar.

Ik heb nu mijn gitaar van vorige vrijdag dus bijna een week.
Nu wil ik een liedje proberen te spelen dat ik graag hoor maar het klinkt niet echt op het liedje en dan ook nog een ander liedje dat ik wil spelen, op een cover van het liedje op youtube slaat hij alle snaren aan (zo lijkt het toch) en hij slaat neer en ook omhoog maar de tabs zeggen dan je de 3,4,5 snaar moet aanslaan en later ook nog 4,5,6 maar hoe kan je in godsnaam dan op en neer gaan enz...

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen want ik laat de moed nu bijna zakken.

Bedankt.

Izegrim
27 maart 2008, 17:11
Dit hoort in speeltechnieken en theorie. Heb je de tabs en het youtube filmpje voor ons? Dan begrijpen we misschien waar het over gaat. ;)

kenx
27 maart 2008, 17:11
hoy,

ik weet wel dat dit in speeltechnieken/ theorie hoort, maar ik kan wel even je vraag niet volgen.
Zelfs niet na tien keer rustig te lezen...

Mvg,

kenny

R.J
27 maart 2008, 17:11
http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=20 <- ;)

En: WELKE liedjes gaat het om?
We kunnen hier wel in het rond gaan fietsen maar als we weten waar we heen willen gaat het een stuk makkelijker :cheerup:

En geef die tabs van jou eens.

macwilliams
27 maart 2008, 17:12
Leer eerst eens iets eenvoudigers :p en bouw het daarna op.

proost022
27 maart 2008, 17:14
ok sorry had dat moeten weten

Tabs van die aan slaan vraag:http://www.ultimate-guitar.com/tabs/s/saosin/youre_not_alone_ver3_tab.htm

Youtube vid:http://nl.youtube.com/watch?v=T9vAOHvoaH4

P.S ik heb pas een elektrische gitaar maar daarvoor had ik al een akoestische dus ik ben geen beginner ik kan nog niet zo goed gitaar spelen maar ik kan he t al wel.

Izegrim
27 maart 2008, 17:21
Ik begrijp het al. Je moet powerchords op de E en op de A snaar spelen. Dat is in het begin heel lastig maar het helpt om je wijsvinger zo te leggen dat je alleen de fret en snaar indrukt die je moet spelen en alle andere snaren aanraakt maar iet indrukt; je legt ze er gewoon losjes overheen. Als je een powerchord op de A snaar speelt dan demp je de E snaar met het topje van je wijsvinger. Ik hoop dat je er wat van begrijpt.

R.J
27 maart 2008, 17:22
's Helemaal niet zo moeilijk eigenlijk, gewoon powerchords overpakken.
Je neemt dus je powerchord, die sla je normaal aan, dus snaar 6-5-4, en dan sla je m andersom aan, 4 5 6. Da's eigenlijk de hele oefening.

Er zijn alleen mensen die dit véél beter uit kunnen leggen dan ik :noob:
Ik faal zwaar @ uitleggen.

Jammer alleen dat er geen maten aangegeven zijn.

Het ziet er wel naar uit dat ik staks m'n Delay weer in ga pluggen ipv de Flanger.


@ filmpje: I like his guitar.

proost022
27 maart 2008, 17:24
Ik begrijp het al. Je moet powerchords op de E en op de A snaar spelen. Dat is in het begin heel lastig maar het helpt om je wijsvinger zo te leggen dat je alleen de fret en snaar indrukt die je moet spelen en alle andere snaren aanraakt maar iet indrukt; je legt ze er gewoon losjes overheen. Als je een powerchord op de A snaar speelt dan demp je de E snaar met het topje van je wijsvinger. Ik hoop dat je er wat van begrijpt.

Dus ik moete eigenlijk gewoon de andere snaren muten ??
En dat ander probleem dat het niet echt klinkt

R.J
27 maart 2008, 17:28
Probeer eens met wat drive te spelen.
Of gain, of distortion of hoe het ook heet op de versterker/pedaal dat je daar heb.

Izegrim
27 maart 2008, 17:28
Dus ik moete eigenlijk gewoon de andere snaren muten ??
En dat ander probleem dat het niet echt klinkt
Yup, je moet ze muten. Dat het niet klinkt is een vage omschrijving. Overal bestaan termen voor en als je er zelf niet achter kunt komen hoe je dat beschrijft dan moet je zelf een filmpje uploaden!

orreltak
27 maart 2008, 17:36
dat het niet klinkt kan hem aan meerdere dingen liggen.
ten 1ste,is je gitaar wel goed gestemd?
of bedoel je dat niet in de buurt komt met tone/gain/enz?

proost022
27 maart 2008, 17:39
ja ze is goed gestemt en kan het misschine aan mijn versterker liggen?
en ik kan het niet echt goed omschrijven hoe het niet goed klinkt,met de toon

almarvk
27 maart 2008, 17:42
Deze gaat naar Speeltechnieken.

G.G.
27 maart 2008, 17:47
Deze gaat naar Speeltechnieken.

Bedankt Almarvk.

Proost022, kan je een opnametje maken ofzo om het een en ander te verduidelijken?

proost022
27 maart 2008, 17:49
ok heb even geduld ik doe het even

Edit ik het het gemaakt gewoon even uploaden

proost022
27 maart 2008, 18:28
dit is de url http://nl.youtube.com/watch?v=Y3__dreRoiI
en voor het originele liedje tik in roses for the dead na de instro is het dat stukje

R.J
27 maart 2008, 18:29
Ik vind het anders behoorlijk geod klinken hoor.

T verschil kan liggen in dat je singlecoils heb ipv humbuckers zoals die gast met zn ibanez.

Nog eventjes een keer kijken maar.

Denk wel aan je op- en neerslag.

proost022
27 maart 2008, 18:36
dus het ligt aan mijn gitaar ?

R.J
27 maart 2008, 18:37
dus het ligt aan mijn gitaar ?
ik zeg KAN.
Check anders de instellingen van je amp even, hier kan je ook eindeloos mee proberen tot je wat vind dat leuk is.

ik wil het morgen anders wel even proberen met MIJN ibanez (ook humbuckers) en kijken hoe dat klinkt.

proost022
27 maart 2008, 18:39
oke als je dat zou willen doen ik moet er nu trouwens ook af (van de computer) alvast bedankt

EuroCinema
28 maart 2008, 10:17
Je speelt nu 1 partij uit een heel arrangement, en die partij vind ik bij jou helemaal niet zo rot klinken. Het verschil met de cd:
- je hoort daar meerdere gitaren plus een bas die heel mooi gemixt zijn om samen een muur van geluid te bouwen.
- de gitaarsounds op cd hebben meer hoog, minder mids en meer fuzz-achtige distortion dan jij hebt. De elementen van de gitaar spelen daarbij ook een rol.

Ik hink een beetje op twee gedachten. Enerzijds is het m.i. nog wat te vroeg om nu al aan andere gear te gaan denken. Maar anderzijds: als dit echt jouw ultieme sound is, heb je niet de beste keuze gemaakt kwa gitaar, vrees ik.

proost022
28 maart 2008, 12:30
Ah ok bedankt nu gewoon voor te weten, welke zou ik dan gekocht moeten hebben ?

EuroCinema
28 maart 2008, 13:22
Iets met twee humbuckers, zou ik zeggen. Er staat me bij dat FFAF op Paul Reed Smith gitaren speelt, maar kan best zijn dat ik dat helemaal mis heb, het is niet echt mijn genre.

proost022
28 maart 2008, 13:33
Srry maar ik ben pas nieuw bij de gitaren dus wat zijn humbuckers ?
en ik weet dat de gitarist (de leadgitarist weet ik niet) inderdaad op een paul reed smith speelt

R.J
28 maart 2008, 14:38
Srry maar ik ben pas nieuw bij de gitaren dus wat zijn humbuckers ?
en ik weet dat de gitarist (de leadgitarist weet ik niet) inderdaad op een paul reed smith speelt

Humbuckers zijn de beroemde dubbelspoels elementen, jij hebt enkelspoels (zoals heel veel strats)

hums geven wat meer output en een wat vettere toon over het algemeen.

singles staan daar weer tegenover bekend dat ze erg sprankelend en helder klinken (bij mij dan).

Note wel dat gitaren dure grapjes zijn. (HELEMAAL de PRS gitaren, goede dingen, maar beginnen nieuw bij dik over de 600 euro dacht ik)
Ik heb het stukje wat jij speelt eens op mijn iba gespeeld. Maar ik denk dat het inderdaad gewoon een verschil in element én distortion is (ik heb hier nml. ook nog een fuzz-achtig iets liggen).

Eerlijk gezegd vind ik ook dat jouw gitaar een behoorlijk lekker geluidje maakt zoals je dat daar laat horen. :cheerup: Dus ga zo door.

EDIT: gitaar van een lid hiero: http://home.kpnplanet.nl/~caelin@kpnplanet.nl/charvel.JPG

Het element bij de brug is dus een humbucker.

proost022
28 maart 2008, 14:53
ok bedankt

Sterik
31 maart 2008, 17:12
voor een beginner vind ik dit helemaal niet slecht
hoe harder je aanslaat, hoe harder het klinkt, je kan dus ook een vetter geluid krijgen door harder aan te slaan
dichter bij de brug aanslaan kan ook helpen
en blijven oefenen uiteraard, dat helpt ook :)