PDA

View Full Version : Transistor voor gevorderden



Heibel
27 maart 2008, 16:52
beste forum,

Ik speel al zo'n 20 jaar gitaar. Waarvan zo'n 10 jaar over een Marshall Valvestate 8080. Tot nu toe beviel dat prima voor mijn stijl (Blues/pop/ rock). Ik ben nu op zoek naar iets nieuws, een ander, minder marshall achtig geluid en geschikt voor op een (klein/ kroeg) podium.
Zo'n beetje iedereen wordt hier aangeraden zodra het kan op buizen over te stappen. Ik heb tot nu toe echter niet zulke geweldige ervaringen met volledig buizen (althans, de meerwaarde heb ik nog niet ontdekt) en ik vraag me af of er hier meer mensen zijn met lange ervaring die liever transistor spelen. Wat voor versterkers gebruiken jullie dan? Ik zelf zit te denken aan een sessionette 75, een peavey bandit of een kustom hv 65.

Ik ben benieuwd...

peter_heijnen
27 maart 2008, 17:03
Als ik je post lees denk ik aan de Tech21 tm60.

60 transistor watts, 2 kanalen, solo boost op beide kanalen, galm, fx loop, en daarbij vooraleerst een heel erg prima sound die alle richtingen op kan. 'Helaas' voor jou kun je er ook een marshall-achtig geluid uit halen. :)

pannekoek
27 maart 2008, 19:28
probeer ns een fender ultimate chorus,

AART
27 maart 2008, 19:30
Randall maakt leuke transistoramps voor de stevigere genres.
De Marshall mode four is ook wat beter ontwikkeld dan de gemiddelde transistorbak, alleen erg overpriced.

d'oh
27 maart 2008, 19:45
Gibson Lab5
Yamaha G100-serie
Roland Jazzchorus

heinz3110
27 maart 2008, 19:49
Het enige wat telt zijn JOUW oren, natuurlijk, maar desalniettemin mijn persoonlijke mening:

Sessionette vind ik rotdingen. Clean nog wel te behappen, distortionkanaal is dieptreurig slecht.

+1 Voor de Randall (RG75?)...voor de scheur. Erg bruikbaar, iets te "brutal"vind ik( wel errug lekker op zijn tijd :) ). Clean vind ik te "kletterig". En fijn dat er, zeg, 2 en een half kanaal op zit

Peavy Transtubes (Bandit e.d, zelf heb ik een Studio Pro) vind ik nog het veelzijdigst. Clean vind ik lekker en mellow in te stellen, en de scheur is breed inzetbaar omdat je 3 verschillende voicings (Classic, Modern, High Gain) hebt.

Maar ja. Flink testen blijft het devies.

drap
27 maart 2008, 19:50
Als je een Valvestate 8080 refereert aan het Marshall geluid, dan zijn vele andere Marshalls absoluut aan te raden. Al is het alleen maar om eens wél het Marshall geluid te mogen horen. Ik raad je serieus een AVT275X aan, dat komt nog het dichtst in de buurt van het Marshall geluid. De Mode Four is ook een optie, maar die is wel erg prijzig en heeft ook wel erg veel vermogen.

Nog een tip, neem vooral geen Fender Ultimate Chorus. Fender transistor versterkers zijn sowieso per definitie krasbakken.

Eko
27 maart 2008, 20:38
Een Session zou ook kunnen. Dat is een versie waar er 2 kanalen aanwezig zijn. Mosfet, dat zou beter moeten zijn dan de normale huis-tuin-en -keuken transistor. De 2 kanalen zijn apart in te schakelen. Klinken eng dicht bij een buizen versterker.
Volgens mij staat er zo nog een bij Guitarcenter in Wierden , maar dat weet ik niet zeker. Je zou ze kunnen mailen. De Site is niet altijd 100% up to date.

Magic Bean
27 maart 2008, 20:38
Ik zou een Ritmüller M15 proberen. Die schijnen beter te klinken dan de Marshall JVM! :D

Squier4ever
27 maart 2008, 20:48
Roland JC-60 Jazz Chorus?

vidar
27 maart 2008, 22:22
Te TS zegt de meerwaarde van buizen (nog) niet te hebben ontdekt. Dat doet mij afvragen of ie er al weleens een aantal geprobeerd heeft. Er zijn zoveel smaken buizencombo's, ga eens naar een grote muziekzaak en probeer een kleine vloot combo's in de prijsklasse waarin je iets zoekt. Er zijn heus wel goede transistorcombo's maar een goed buizencombo kan echt wel HEEL mooi klinken. En persoonlijk heb ik nog nooit een transistorversterker gehoord die ook maar in de buurt kwam van een leuke buizenamp. (heb echter nog nooit een Tech 21 gehoord dus het kan zijn dat ik iets mis :D) Oh behalve de Peavey valveking serie dan (maar daar zijn er ook wel weer mensen het met mij oneens) die heeft mijns inziens een veel minder goed geluid dan de moderne valvestate modellen.

Ach, wat ik vind doet er niet toe, maar doe jezelf een plezier en zet een paar verschillende typen en merken versterkers naast elkaar. WAAR je mee naar huis gaat zal me een worst wezen maar je gaat dan in iedergeval naar huis met iets dat in jouw oren mooi klinkt! (hoop ik althans :P)

Veel succes met spelen en luisteren

pannekoek
27 maart 2008, 22:24
Als je een Valvestate 8080 refereert aan het Marshall geluid, dan zijn vele andere Marshalls absoluut aan te raden. Al is het alleen maar om eens wél het Marshall geluid te mogen horen. Ik raad je serieus een AVT275X aan, dat komt nog het dichtst in de buurt van het Marshall geluid. De Mode Four is ook een optie, maar die is wel erg prijzig en heeft ook wel erg veel vermogen.

Nog een tip, neem vooral geen Fender Ultimate Chorus. Fender transistor versterkers zijn sowieso per definitie krasbakken.


terwijl ik een fender ultimate chorus juist weer geweldig vind, veelzijdig, mooie distortion, een perfecte amp eigenlijk

drap
27 maart 2008, 22:30
terwijl ik een fender ultimate chorus juist weer geweldig vind, veelzijdig, mooie distortion, een perfecte amp eigenlijk

Dan ben je echt één van de weinigen. Als je de distortion uit een Fender transistorbak mooi vindt, dan twijfel ik ook aan je expertise. Het glazuur springt je nog net niet van de tanden af door het krasgeluid. Niet Fender waardig, de transistor afdeling.

pannekoek
27 maart 2008, 22:35
Dan ben je echt één van de weinigen. Als je de distortion uit een Fender transistorbak mooi vindt, dan twijfel ik ook aan je expertise. Het glazuur springt je nog net niet van de tanden af door het krasgeluid. Niet Fender waardig, de transistor afdeling.

ik vind de distortion bij lange na niet overeenkomen met die van me jvm, maar bij me gitaarles staan 2 van die amps en ik krijg er altijd een mooi geluid uit(licht heel erg aan de instellingen want soms merk ik dat er aan die knopjes is gedraaid en dan krijg je idd een heel krassig geluid!)

crapton
27 maart 2008, 22:40
Dan ben je echt één van de weinigen. Als je de distortion uit een Fender transistorbak mooi vindt, dan twijfel ik ook aan je expertise. Het glazuur springt je nog net niet van de tanden af door het krasgeluid. Niet Fender waardig, de transistor afdeling.

Ik denk dat ie clean bedoelt? Dan klinkt een transistor amp best aardig, tenminste dat kan. Peavey Bandit is leuk ding zeker voor de 300€ die die kost.

Ik ben sinds kort ook aan de tubeamp (H&K Statesman ca 750€ - aanrader). Was lang niet overtuigd, maar shit ik moet t toegeven...grrrrrr....bahbah....maar t klinkt iha wel beter. Op hogere volumes dan. Net dat mooie randje, net die extra tone... Is het geld waard.

Ben het helemaal eens met suggestie flink wat amps na elkaar te testen, verschillende volumes enz, met eigen gitaar.

e!
27 maart 2008, 23:08
Dan ben je echt één van de weinigen. Als je de distortion uit een Fender transistorbak mooi vindt, dan twijfel ik ook aan je expertise. Het glazuur springt je nog net niet van de tanden af door het krasgeluid. Niet Fender waardig, de transistor afdeling.
Hmm.. ik heb jaren een Princeton Chorus gehad en met die referentie moet ik me hierbij aansluiten. Prachtig clean, maar verschrikkelijke distortion...

...MAAR de andere gitarist uit mijn voormalige band speelde over een... pffff... Prince 112 geloof ik en de distortion in dat ding vond ik echt te gek. Wel een heel typisch geluid, absoluut niet veelzijdig, maar zeker ook niet krasserig. Helaas vond ik 't clean dan weer minder. Goeie basale sound, maar verstoken van iedere dynamische respons.

pol
28 maart 2008, 08:48
denk dat je toch eens een hoop buizencombo's moet gaan beluisteren, een Marshall 8080 is niet niet bepaald super van geluid, ik heb er ook eentje gehad heel lang geleden.

maar wat aanraders in het solidstate kamp

ouwe h & k attax
rathamp
roland bluescube (ook uit produktie)

randall gaat te metal klinken voor jou genre.

Sami
28 maart 2008, 09:42
Randall RG 75. Zit wel ergens een buisje in het circuit, maar is in principe een transistoramp.

Ik heb hem zelf en het is een hele veelzijdige amp voor een goed prijs. 400 euro bij rockpalace.

succes met je zoektocht.

vidar
28 maart 2008, 20:40
+1 voor de Hughes and Kettner Attaxen. Klinken over het algemeen heel goed, vooral clean is best te pruimen.

Bins
29 maart 2008, 12:02
Dan ben je echt één van de weinigen. Als je de distortion uit een Fender transistorbak mooi vindt, dan twijfel ik ook aan je expertise. Het glazuur springt je nog net niet van de tanden af door het krasgeluid. Niet Fender waardig, de transistor afdeling.

De ultimate chorus is een lekker bakkie hoor. Je zit gewoon een beetje te ijlen nu.

Lexvandoef
29 maart 2008, 12:05
+1 voor de Hughes and Kettner Attaxen. Klinken over het algemeen heel goed, vooral clean is best te pruimen.

Er stonden vroeger 2 van die bakken in de oefenruimtes waar ik vaak kwam. Tsjezus was een rasperige bakken, ben daardoor (onterecht) een beetje anti H&K geworden :hippie:

Bins
29 maart 2008, 12:13
Ik had een attax 100 top (tour reverb?), die was goed te pruimen hoor. Veel mogelijkheden ook.

Lexvandoef
29 maart 2008, 12:15
Tsja, het zijn gewoon niet mijn typer versterkers :hippie:

dendee
29 maart 2008, 12:42
een vox uit de ad-serie? hier nog niet genoemd.

Bernd Veenema
29 maart 2008, 12:46
Probeer maar eens een Koch Studiotone en dan bij voorkeur een topje met een goed cabinet. Ik wed dat je daarna nooit meer omkijkt naar welke transistor dan ook.
En als je dan toch persé transistor wilt, kijk dan eens wat meer in de line6 hoek ofzo. Misschien een Flextone III XL of een Vetta, of een H&K Zentera. Dat zijn wel goede bakken.

FNaRK
29 maart 2008, 12:47
En is een 19" eindtrap niks ? Leuke multi FX / pre-amp ervoor en klaar :cooler:

Ik speel momenteel met een Digitech GSP1101 en een Marshall 8008 transistor power-amp. Nog nooit zo kleine set gehad (2 HE), en klinkt errug fijn.

e!
29 maart 2008, 12:52
Ik speel momenteel met een Digitech GSP1101 en een Marshall 8008 transistor power-amp. Nog nooit zo kleine set gehad (2 HE), en klinkt errug fijn.
Heb je daar toevallig opnames van? Ben wel benieuwd.

Baker
29 maart 2008, 13:34
Ik heb als thuissetje ook een valvestate 8008 eindtrap met een Jackson JX3 pre-amp met een marshall 1912 1x12 cabje... Het leuke is dat ik al die spullen tweedehands heb opgescharreld, duseen erg goedkope oplossing, maar het klinkt echt heerlijk! Lekker hoor...

ideaal setje voor thuis om lekker mee te experimenteren. Soms hang ik er ook een POD 2.0 aan.

En als het moet kan ik die 8008 ook op mijn stereo 4x12 aansluiten, 2x80 watt = power zat dacht ik zo.

FNaRK
29 maart 2008, 14:56
En als het moet kan ik die 8008 ook op mijn stereo 4x12 aansluiten, 2x80 watt = power zat dacht ik zo.

zo speel ik dus momenteel ook live, setje mee en een 4x12 kast

JorikDekkers
29 maart 2008, 15:48
gisteren een optreden gedraaid met mn tonelab se in een peavey studio die er al stond.

prima sound en de geluidsman (en ongeveer iedereen in de zaal) was zeer te spreken over de warmte van het geluid. Daarnaast ben je gewoon 1000 keer veelzijdiger dan een buizenset in dezelfde prijsklasse.

e!
29 maart 2008, 20:53
Top! Altijd leuk om goeie reacties te krijgen van geluidsmannetjes :cheerup:

GeofJackon
29 maart 2008, 21:04
denk dat je toch eens een hoop buizencombo's moet gaan beluisteren, een Marshall 8080 is niet niet bepaald super van geluid, ik heb er ook eentje gehad heel lang geleden.

maar wat aanraders in het solidstate kamp

ouwe h & k attax
rathamp
roland bluescube (ook uit produktie)

randall gaat te metal klinken voor jou genre.

de distortion uit een attax klinkt bagger. Het overdrive effectje op het cleane knaal vind ik dan wel leuk

Heibel
30 maart 2008, 09:31
gasten,

Thanks voor de zeer vele bruikbare tips..heb een aantal mogelijkheden gehoord waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Ik ga nog 'ns wat testjes doen. Fijn ook dat niet iedereen meteen roept dat je 'n buizen moet kopen..
Vanuit 'n ver verleden heb ik een sentimentele voorkeur voor een sessionette, maar lang niet meer op gespeeld.

@ E! --> goed om oude muziekgieterij vrienden hier tegen te komen..Hoe is het?

mzzl,

Heibel

e!
30 maart 2008, 15:28
@ E! --> goed om oude muziekgieterij vrienden hier tegen te komen..Hoe is het?
Zie pm.8910

marter544
30 maart 2008, 20:03
Ik denk dat een Vox AD100/AD120 wel iets voor je is eigenlijk.

Heibel
31 maart 2008, 12:35
Wellicht had ik ook even duidelijk moeten maken dat ik niet opzoek ben naar een moddeling versterker. DSP effecten ok, maar de sound moet van de versterker zelf zijn. De Yamaha G-100 is een eyeopener voor mij, die kende ik nog niet zo goed.

- Zijn er trouwens grote verschillen tussen de oude Sessionettes 75 en de latere versies met een mosfet eindtrap?

rock 'n roll
31 maart 2008, 12:40
De kerel van de muziekwinkel waar ik ga heeft het met mij ook al eens gehad over kustom.
Zeer goedkoop, een 100watt head bij musicstore €222 en 200watt €280 ongeveer denk ik. Ook al zeer goede reviews over gelezen.
Misschien de moeite om eens naar te kijken.

PeteRS
31 maart 2008, 12:41
Een SS versterker die stukken beter klinkt dan je 8080 lijkt me lastig. De usual suspects zijn al genoemd in dit topic, idd een kwestie van smaak. Voor clean zijn de Sessoin en Roland JC wel een verbetering t.o.v je 8080. Ik wil er echter nog de Fender performer 1000 aan toevoegen (met name de lekkere scheur).en de Fender Stage 100 (clean). Zoals anderen al gezegd hebben zou ik ook voor modeling gaan, een SS versterker als budget oplossing is zoooo nineties.

marter544
31 maart 2008, 13:28
Met de performer 1000 van fender ben ik niet bekend, maar de ultimate chorus staat in het muzieklokaal van mijn school, en dat is me dan ook een schelle krasbak, niet om aan te horen.