PDA

View Full Version : Voordelen van dikkere plectrums?



Wiellem
27 maart 2008, 15:53
Ik lees altijd dat de professionele gitaristen met dikke plectrums spelen 1 mm en daarboven, nou ik deed dit niet tot sinds een maand geleden en nu ben ik er al aardig aan gewend geraakt en gaat het spelen al aardig goed.

Maar wat zijn nou precies de voordelen van dikkere plectrums? Ik dacht heldere tonen of iets dergelijks maar hoe zit dat?

EuroCinema
27 maart 2008, 16:24
De klank is anders, door velen als "voller" omschreven, al is dat altijd een beetje vage term. De snaar sustaint ook langer, wat prettig is voor legatospel. Bovendien hoef je minder hard aan te slaan en kun je er niet in knijpen, wat fysieke problemen voorkomt.

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/tn/0/6/6/487066.jpg
Deze gebruik ik nu. Hard, dik en door het puntige uiteinde kun je er erg precies mee aanslaan.

Frenk95
27 maart 2008, 18:44
Die dunne plectrums zijn veels te soepel voor 't echte werk vind ik. Teveel moeite met goed vasthouden en aanslaan. :p Doe mij maar een dikke voor luiheid en toch wel fijnheid ;)

Riky
27 maart 2008, 20:34
heb een hekel aan dikki plectrums... vind het echt nix...

Jim Dunlop 0.73mm vind ik het fijnste. Lekker hard aanslaag. Goed vast te houden. Stijf genoeg voor het snelle solo werk...

Year62
27 maart 2008, 21:06
Zelf vind ik het ook wat voller klinken en de attack is ook anders. Ik gebruik afwisselend een Dunlop Big Studdy 2mm plectrum en één van dacht 1 mm weet het merk er niet van maar er staat Old No 13 op.

R.J
28 maart 2008, 23:54
Klein, Dik, Scherp

Gewoon ideaal voor electrisch spel, secuur, makkelijk en licht mee te spelen, ze verbuigen niet als je er wat in knijpt (nu flikkert ie bij mij vaak uit mn hand omdat ik m te los vast hou :seriousf: )

Voor akoestisch spel hebi k dus weer een grote dunne en ronde :noob:


Voor de grap pak ik ook wel eens een 5 ct muntje. Zwaar maar zo rond als maar kan, klinkt af en toe mooier vind ik.

pannekoek
29 maart 2008, 00:00
Klein, Dik, Scherp

Gewoon ideaal voor electrisch spel, secuur, makkelijk en licht mee te spelen, ze verbuigen niet als je er wat in knijpt (nu flikkert ie bij mij vaak uit mn hand omdat ik m te los vast hou :seriousf: )

Voor akoestisch spel hebi k dus weer een grote dunne en ronde :noob:


Voor de grap pak ik ook wel eens een 5 ct muntje. Zwaar maar zo rond als maar kan, klinkt af en toe mooier vind ik.

maar zooo slecht voor je snaren!!! :noob:

ik gebruik altijd 1.14mm dunlop tortex(paarse/donker roze) of 1.0mm dunlop tortex(blauwe)

R.J
29 maart 2008, 00:26
maar zooo slecht voor je snaren!!! :noob:

ik gebruik altijd 1.14mm dunlop tortex(paarse/donker roze) of 1.0mm dunlop tortex(blauwe)
ik heb ook die paarse, de H3.

Vorige keer zaten de snaren er van half sept tot laatste dag van het jaar op, nu zitten ze er sindsdien nog steeds op.

Slecht voor je snaren?

pannekoek
29 maart 2008, 00:43
ik heb ook die paarse, de H3.

Vorige keer zaten de snaren er van half sept tot laatste dag van het jaar op, nu zitten ze er sindsdien nog steeds op.

Slecht voor je snaren?

wel als je altijd met een koper muntje speelt! dan slijten je snaren sneller

R.J
29 maart 2008, 00:51
Altijd?

Da's slechts eens per 2.5 maand ofzo dat ik in zo een gekke bui ben.
En dan niet langer dan 10 minuten.

arjanb01
29 maart 2008, 11:42
Ik speel al jaaaaaaaaaaaaaren met Jim Dunlops van 1,5mm. Wil niks anders meer. Nu heb ik van mezelf ook een harde aanslag dus lekker vette tone.
Heb ook nog een Big Stubby van 3,0 mm, gekregen van een gozer aan wie ik mn Gibson LP Standard verkocht. Die is te dik voor me, te lomp, ligt niet lekker in de hand.
O ja, en ik heb ook nog een plectrum van Stochelo Rosenberg, die speelt gewoon met een bewerkte knoop !
Heb me laten vertellen dat Brian May met penny stukjes speelt, dus ja, iedere gek zn gebrek, he ? :hippie:

Pepe
29 maart 2008, 11:53
Met kleine harde plectrums -plectra voor de puristen- heb je meer dynamiek en toon, grote slappe jongens zie ik weer vaker bij de gitarist die alles graag een standje harder zet.
Maar het zou me niks verbazen als iemand gelijk het tegendeel beweerde.

Ooit op het conservatorium met een aantal gitaristen een plectrum test gedaan. De unanieme winnaar was de dunlop jazz II, volste sound en beste attack.
Een bonus is dat je die kleine rode rakkers op de grond van een slecht verlicht podium makkelijk kan vinden.

R.J
29 maart 2008, 18:11
Ik speel al jaaaaaaaaaaaaaren met Jim Dunlops van 1,5mm. Wil niks anders meer. Nu heb ik van mezelf ook een harde aanslag dus lekker vette tone.
Heb ook nog een Big Stubby van 3,0 mm, gekregen van een gozer aan wie ik mn Gibson LP Standard verkocht. Die is te dik voor me, te lomp, ligt niet lekker in de hand.
O ja, en ik heb ook nog een plectrum van Stochelo Rosenberg, die speelt gewoon met een bewerkte knoop !
Heb me laten vertellen dat Brian May met penny stukjes speelt, dus ja, iedere gek zn gebrek, he ? :hippie:
dat is DE reden dat Bri. May altijd kleingeld op zak heeft.
10p stukjes waren het volgens mij.

@ Pepe: Wat is dan het grote verschil tussen de jazz II en III? Heb zelf een III liggen namelijk.

Pepe
29 maart 2008, 18:13
@ Pepe: Wat is dan het grote verschil tussen de jazz II en III? Heb zelf een III liggen namelijk.

Dat heb ik mezelf ook vaker afgevraagd. Of het is de dikte of de punt loopt anders...

artnaz
29 maart 2008, 18:14
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/tn/0/6/6/487066.jpg
Deze gebruik ik nu. Hard, dik en door het puntige uiteinde kun je er erg precies mee aanslaan.Die heb ik ook! :)
Ook de Dunlop Tortex (1.00mm) gebruik ik. En heb net ook de Dunlup Ultex (1.00mm) besteld om uit te proberen, die moeten zogenaamd langer meegaan.

R.J
29 maart 2008, 18:17
Dat heb ik mezelf ook vaker afgevraagd. Of het is de dikte of de punt loopt anders...
Hebbie een II liggen? dan proberen we het.


@ Artnaz: langer mee gaan dan een tortex? Ik heb een(1, één) Tortex, en als die niet lang mee gaat dan is langer mee gaan volgens mij de rest van je leven.

artnaz
29 maart 2008, 18:21
@ Artnaz: langer mee gaan dan een tortex? Ik heb een(1, één) Tortex, en als die niet lang mee gaat dan is langer mee gaan volgens mij de rest van je leven.Klopt, ze gaan lekker lang mee! :) Maar het kan wel langer, want bij mij is de punt na een maand "al" versleten, en ik houd best wel van een beetje puntig. Of eigenlijk is een nieuwe Tortex gewoon perfect! :hippie:

pannekoek
29 maart 2008, 21:56
Klopt, ze gaan lekker lang mee! :) Maar het kan wel langer, want bij mij is de punt na een maand "al" versleten, en ik houd best wel van een beetje puntig. Of eigenlijk is een nieuwe Tortex gewoon perfect! :hippie:

ik heb tog cker 5-10 tortexen nodig per maand aangezien ik ze altijd kwijtraak!!!

VanBiLL.com
29 maart 2008, 22:20
ik heb tog cker 5-10 tortexen nodig per maand aangezien ik ze altijd kwijtraak!!!

Daar hebben die kleine rakkers inderdaad nogal de neiging toe...

Laatst heb ik mijn gitaarspeelkamerhokruimte eens opgeruimt en hopla, scheelt me weer iets van 50 plektraums kopen... :chicken:

Ik speel eigenlijk sinds 1985 met een Dunlop Turtle 1.5mm (yep die paarse)...ben zo vast geroest aan dat ding dat ik zelfs niet weer of ik met een andere pick kan aanrommelen...

arjanb01
30 maart 2008, 11:59
Die paarse dunlops heb ik ook, 1,5mm, beter is er voor mij niet. Kan ik lekkere chops uit mn axe halen ! :rockon:

Tapirdier
30 maart 2008, 14:36
Jim Dunlop Ultex 1mm

Jellyfish00
30 maart 2008, 16:11
Spelen jullie allemaal met de punt?

artnaz
30 maart 2008, 16:27
Ja, wij allemaal. :)

arjanb01
30 maart 2008, 17:41
Hoe speel je anders met een plectrum dan dan met de punt ????

artnaz
30 maart 2008, 17:43
Hoe speel je anders met een plectrum dan dan met de punt ????Sommigen doen het met het ronde stuk (je hebt ook ronde plectrums), maar ik kan absoluut niet snappen waarom je dat zou doen...

R.J
30 maart 2008, 17:43
ik heb tog cker 5-10 tortexen nodig per maand aangezien ik ze altijd kwijtraak!!!
probeer ze eens standaard op je versterker te leggen na het spelen?

@ Arjan: met een van de rondere kanten, geeft een stuk ander geluid, maar je heb minder ruimte om mee te werken omdat je dan met de zijkant speelt.

arjanb01
30 maart 2008, 17:45
Okeej, apart, met ronde kanten spelen. Heb het weleens geprobeerd, maar had stukken minder controle, minder comfortabel.

Jellyfish00
30 maart 2008, 18:27
Ik speel zeg maar met dit deel:

http://img248.imageshack.us/img248/9724/plecam7.jpg

Lexvandoef
30 maart 2008, 18:45
Dat is toch gruwelijk irritant? Ik speel zelf met wat dikkere dunlop stubby's 2,0 mm. Spelen fijn en klinken IMO ook goed, maar ze slijten zo ongelofelijk hard. Na 1 gig is de punt er al helemaal af en issie net zo rand als de andere 2 randjes, en en dat speelt erorm vaag vind ik.

jasper159
30 maart 2008, 19:03
Ik speel nu al meer dan een jaar met een Dunlop Big stubby van 3mm, zo lekker, en dat greepje dat erin zit. waw!
Ik hou er gewoon van!

Wiellem
30 maart 2008, 19:09
probeer ze eens standaard op je versterker te leggen na het spelen?

Ik leg ze juist altijd goed weg waardoor ik er nu veel te veel heb van plextrums die ik niet echt fijn vindt :P

R.J
30 maart 2008, 19:39
Ik leg ze juist altijd goed weg waardoor ik er nu veel te veel heb van plextrums die ik niet echt fijn vindt :P
Smijt de genen die je niets vind weg?
Of geef ze weg, hebben anderen er nog wat aan. :hippie:

De Beer
30 maart 2008, 20:46
Dat is toch gruwelijk irritant? Ik speel zelf met wat dikkere dunlop stubby's 2,0 mm. Spelen fijn en klinken IMO ook goed, maar ze slijten zo ongelofelijk hard. Na 1 gig is de punt er al helemaal af en issie net zo rand als de andere 2 randjes, en en dat speelt erorm vaag vind ik.Ik heb dat met tortex picks, spelen heerlijk maar slijten als de ziekte, en omdat ze slijten gaan e niet rafelen zoals nylon.
Ik ben geswitched naar die Ibanez grip wizards, die hebben een scherper puntje, dus na wat slijtage zijn ze nog bruikbaar...voor mij.
En dat grip spul is ook wel lekker.

Puntje+hard+(relatief)dun = voor mij meer gevoel/precisie.

isa1984
30 maart 2008, 20:47
Ik speel al jaaaaaaaaaaaaaren met Jim Dunlops van 1,5mm. Wil niks anders meer. Nu heb ik van mezelf ook een harde aanslag dus lekker vette tone.
Heb ook nog een Big Stubby van 3,0 mm, gekregen van een gozer aan wie ik mn Gibson LP Standard verkocht. Die is te dik voor me, te lomp, ligt niet lekker in de hand.
O ja, en ik heb ook nog een plectrum van Stochelo Rosenberg, die speelt gewoon met een bewerkte knoop !
Heb me laten vertellen dat Brian May met penny stukjes speelt, dus ja, iedere gek zn gebrek, he ? :hippie:

Stochelo speelt helemaal niet met een knoop, maar met een WEGEN PICK of een STAR Gipsyjazzpick.

Wiellem
30 maart 2008, 21:40
Smijt de genen die je niets vind weg?
Of geef ze weg, hebben anderen er nog wat aan. :hippie:

Als ik ze weg zou gooien gooi ik toch snel zon 7/8 euro weg :P

Klinton
31 maart 2008, 03:00
Ooit op het conservatorium met een aantal gitaristen een plectrum test gedaan. De unanieme winnaar was de dunlop jazz II, volste sound en beste attack.
Een bonus is dat je die kleine rode rakkers op de grond van een slecht verlicht podium makkelijk kan vinden.

Maar die kost wel 5 euro hé, ietsje duurder dan mijn gemiddelde plectrum.
Als hij ok nog snel zou slijten dan kan je elke maand 10 euro besteden aan plectrums.. :gitarist:

Luca P
31 maart 2008, 14:32
Jongens en meisjes toch.

Ik speel al 30 jaar (ok, misschien 25 want in het begin maakte ik ze zelf...) met deze:

http://yesmuseum.org/collectors/oddYESstuff/PickRabinSharkfin.jpg

De beste. Leren jullie het nooit?

artnaz
31 maart 2008, 14:34
http://yesmuseum.org/collectors/oddYESstuff/PickRabinSharkfin.jpgJa, ik heb me altijd al afgevraagd hoe dat concept nou in elkaar steekt... Leg eens uit? Vanwaar die vorm, en wat heb je eraan?

Frenky
5 april 2008, 18:10
john frusciante speelt met tortex .50

vind ik zelf soms fijn soms wat te dun, .60 vind ik dan weer te dik dus als er ooit een custom voor me komt wordt het .55 :gitarist:

R.J
6 april 2008, 21:43
Ja, ik heb me altijd al afgevraagd hoe dat concept nou in elkaar steekt... Leg eens uit? Vanwaar die vorm, en wat heb je eraan?
sharkfin, je heb een erg puntig deel, een iets ronder deel, en een "getand" deel waar je leuke geluidseffectjes mee kan maken, allemaal in 1 plectrum :hippie:

Undertaker-120306
11 april 2008, 11:41
Ik lees altijd dat de professionele gitaristen met dikke plectrums spelen 1 mm en daarboven, nou ik deed dit niet tot sinds een maand geleden en nu ben ik er al aardig aan gewend geraakt en gaat het spelen al aardig goed.

Maar wat zijn nou precies de voordelen van dikkere plectrums? Ik dacht heldere tonen of iets dergelijks maar hoe zit dat?

Nouja ik weet niet, ik speel altijd met dunlop 1,18 ofzo ik weet niet precies, maar ik vind dikkere plectrums gewoon veel fijner.

Thom TK
11 april 2008, 18:43
Ik speel met Paul GIlbert sigs (1 mm), mooie witte, spelen erg lekker en snel. De klank is ook zeer goed door de vorm. Ik vind eigenlijk de Dunlop Jazz plectra iets fijner (ze zijn ook 1mm maar dan kleiner)...maar de klank is ook anders. :speed:

David1223
14 april 2008, 13:11
heb een hekel aan dikki plectrums... vind het echt nix...

Jim Dunlop 0.73mm vind ik het fijnste. Lekker hard aanslaag. Goed vast te houden. Stijf genoeg voor het snelle solo werk...

Ben ik met je eens, ik gebruik voor Arctic Monkeys werk ook nog wel eens die oranje.

Tubescreamer
14 april 2008, 13:21
Ben zelf (ook) Jim Dunlop Tortex-user, idd varierend van 0.88 tot de 1 of iets daarboven. Blijf de laatste tijd toch hangen op de 1.0 en 0.88. Gebruik voor akoestisch laatste tijd vaal die zwarte Nylon Dulops, ook 1mm uit mn hoofd.
Weet niet wat het is, kom gewoon altijd terug naar Dunlop Tortex, voelt gewoon het lekkerst denk ik.

Jongens en meisjes toch.

Ik speel al 30 jaar (ok, misschien 25 want in het begin maakte ik ze zelf...) met deze:

http://yesmuseum.org/collectors/oddYESstuff/PickRabinSharkfin.jpg

De beste. Leren jullie het nooit?
Speelde ik vroeger vaak mee! Sharkfins, cool....die zijn wat dunner -althans degenen die ik had- maar daarvan vind ik het dus níet erg dat het wat dunner is, gek he?
Dunlop heeft ze ook in die vorm maar die vind ik minder lekker...

beruk
15 april 2008, 14:18
Op mijn strat met dunlop jazz III of II (dan voel je pas zo'n plank vibreren, dus denk ik, komt de klank helemaal los) en op mijn joe pass met dunlop 205(zelfde idee).
Die haaie vinnen, mijn ding niet. Ik heb eens voor de gein een benen plectrum gekocht 3 mm, was speciaal voor linkspoten gefreesd, is wel een beetje te heftig.

Otje
15 april 2008, 15:53
Plectrums moeten klein en dik zijn :). Ik gebruik Dunlop II of III. Ben volledig vergroeid met die dingen, mijn aanslag is net zoveel vlees als plastic. Ik gebruik de zijkant, niet het puntje, en het komt nauwelijks tussen mijn vingers uit. Mijn hele stijl en toon is daarop gebaseerd.

Il_Falco
15 april 2008, 18:15
Ja, ik heb me altijd al afgevraagd hoe dat concept nou in elkaar steekt... Leg eens uit? Vanwaar die vorm, en wat heb je eraan?


Voor de (punk)rockers is het makkelijker om te pick-sliden, zo slijt ie minder af...

LP_CL
16 april 2008, 13:47
Ben ik de enige die zijn plectrum als volgt gebruikt (niet echt met de punt punt, maar met de zijkant van de punt)
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/plectrum.jpg

in plaats van dit:
http://home.tiscali.nl/~mwdama20/GG_R-o-L_192837465/images/algemeen/plectrum_02.JPG
of dit:
http://home.tiscali.nl/~mwdama20/GG_R-o-L_192837465/images/algemeen/plectrum_03.JPG

Il_Falco
16 april 2008, 23:19
doe ik ook, zo glijdt ie minder weg uit mijn handen.

Puerco
19 april 2008, 22:31
Ik vind bij enkele snaren spelen dikkere lekker door directer contact met de snaren maar ook bij slag zijn dikke plectrums veel fijner. Bij dunne plectrums buigen ze door als je tegen een snaar drukt en als je de snaar voorbij bent dan veren ze terug tegen de volgende snaar aan. Geeft zo een geluid dat me altijd doet denken aan kinderen die met een wasknijper een speelkaart tussen de spaken steken en zo klepperdekleperdeklep voorbij komen fietsen.
Bij dikkere slaat het plectrum tegen de snaren en maakt daarbij zelf weinig geluid en laat de klank van de snaar zelf beter tot zijn recht komen, vandaar een voller geluid.
Ik heb zelf een sterke voorkeur voor dunlop jazztone 207, met zo een afgeronde punt. Heb er vele geprobeerd van steen, metaal, kunstof ebbenhout etc maar blijf steeds bij deze terugkomen. Zijn ook van een soort bakeliet ofzo gemaakt wat ook bij zweethandjes lekker stroef in de hand ligt maar glad over de snaren gaat.
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/tn/0/6/8/487068.jpg

edit: Het grootste voordeel vergeet ik nog eigenlijk: Ik heb een geweldige buizenbak die echt heel dynamisch is (JTM45) en kan met deze plectra, zonder een volume knop aan te raken veranderen van jazzy clean op huiskamer volume tot een oorverdovend gebrul, puur en alleen door de aanslag te varieëren. Met die dunnetjes mis ik sterk dat gevoel, die moet je er best wel stevig inzetten voor ze enig effect geven, dus veel minder dynamiek zeg maar.

Luca P
21 april 2008, 19:38
Ja, ik heb me altijd al afgevraagd hoe dat concept nou in elkaar steekt... Leg eens uit? Vanwaar die vorm, en wat heb je eraan?

....eh...ik gebruik hem hoofdzakelijk om dat hij lekker flexibel is.
Daarnaast zorgt de vorm er op een of andere manier voor dat hij niet tussen mijn vingers draait.
Een normale plectrum draait bij mij om(?). Sta ik binnen een minuut met de achterkant te spelen zeg maar...
In de Sharkfin heb ik met een hete naald nog eens gaatjes geprikt voor extra grip.
Die karteltjes schijnen te zorgen voor een 12 snarige effect als je daarmee over de snaren gaat.
Mwoa...kweet het niet.