PDA

View Full Version : Nek gekraakt (whiplash)



Olivier
27 maart 2008, 13:51
hallo,

Hier in italie gebeurt blijkbaar het een en ander met gitaren... Een kotgenoot van samuel (zie topic "Voorkant doorgezeten") deed zijn gitaarzak open en wat bleek, zijn nek was net boven het fretbord (tussen dat witte plaatje waardoor de snaren gaan en het opspansysteem) helemaal doorgekraakt..

Nu is hij reeds bij een gitaarmaker geweest en die zei dat dit hem 120€ ging kosten :dance:

Dit vindt hij een beetje te veel (hij is van lithouwen) en denkt dus dat die man er hem op wil leggen.. Zou dit inderdaad de prijs zijn? of wordt hij uitgemolken?
De gitaar heeft hem €330 gekost, maar was een geschenk, dus wil hij hem zeker houden..

mvg,
Olivier

Javaca
27 maart 2008, 14:09
1. Wat voor gitaar is het?
2. Is het een scheur of ligt de kop er helemaal af?
3. Moet het enkel gelijmd worden of wil hij dat je er helemaal niets meer van ziet?
4. Foto?
5. Misschien wat voorzichtiger omspringen met jullie instrumenten? ;)

Olivier
27 maart 2008, 14:35
1. een klassieke gitaar
2.de kop ligt er helemaal af
3.hij wil gewoon het geluid terug, dus of dat nu mooi of minder mooi gedaan is maakt niet zo veel uit...
4./
5. jah, hij weet niet eens hoe/ wanneer het gebeurd is :(

Kan iemand op basis hiervan een schatting maken?

thx!
Olivier

hendrix2
27 maart 2008, 14:40
De volgende keer als je hier bent, haal ik preventief alle gitaren uit mijn kamer hoor ;)

Ik weet dat bij elektrische gitaren (Les Pauls met name) kopbreuk heel veel voorkomt en dat dat vrij makkelijk te herstellen is. Ik weet nu niet hoe dat zit met klassieke gitaren maar het moet ook wel te doen zijn (hoe? daarvoor zullen anderen betere raad kunnen geven). Over die elektrische gitaren hoor je dan dikwijls dat die zelf steviger zijn geworden door het lijmen van die kop.

GibsonDC
27 maart 2008, 14:42
Als eerst wil ik het zeggen dat ik het knap vind om 2 gitaren te mollen zo kort op elkaar. Daarmee wil ik jullie feliciteren!:)
Het is niet zo moeilijk om een headstock te plakken, ik heb het zelf een aantal jaar terug ook gedaan. Hier een site -> http://www.projectguitar.com/tut/crack.htm . Dus gewoon zelf doen!! Spaart je weer wat geld uit.

pannekoek
27 maart 2008, 15:13
Als eerst wil ik het zeggen dat ik het knap vind om 2 gitaren te mollen zo kort op elkaar. Daarmee wil ik jullie feliciteren!:)
Het is niet zo moeilijk om een headstock te plakken, ik heb het zelf een aantal jaar terug ook gedaan. Hier een site -> http://www.projectguitar.com/tut/crack.htm . Dus gewoon zelf doen!! Spaart je weer wat geld uit.



oeh, handige site :D die heb ik ff een paar x goed doorgelezen!

Olivier
27 maart 2008, 15:15
inderdaad een gekke site, ik zie weer een paar uur kostbare studeertijd verloren gaan aan internet binnenkort :blast:

G.G.
27 maart 2008, 16:42
Ik snap niet hoe jullie dat doen. Heb vorig jaar een acc. gitaar gekocht aan de andere kant van de wereld. In een hoes 3 vliegtuigen genomen en geen krasje op de gitaar gekregen.


Lijmen kan je inderdaad zelf ook redelijk eenvoudig doen met de link die eerder gepost is.

chefdaniel
28 maart 2008, 12:02
hier heb je er nog eentje, succes ermee.

www.frets.com

prs
22 april 2008, 23:31
hallo,

Hier in italie gebeurt blijkbaar het een en ander met gitaren... Een kotgenoot van samuel (zie topic "Voorkant doorgezeten") deed zijn gitaarzak open en wat bleek, zijn nek was net boven het fretbord (tussen dat witte plaatje waardoor de snaren gaan en het opspansysteem) helemaal doorgekraakt..

Nu is hij reeds bij een gitaarmaker geweest en die zei dat dit hem 120€ ging kosten :dance:

Dit vindt hij een beetje te veel (hij is van lithouwen) en denkt dus dat die man er hem op wil leggen.. Zou dit inderdaad de prijs zijn? of wordt hij uitgemolken?
De gitaar heeft hem €330 gekost, maar was een geschenk, dus wil hij hem zeker houden..

mvg,
Olivier

Ben benieuwd hoe jullie avonturen zijn afgelopen!

Maar kun je me eens vertellen.....waarom is het relevant dat je vermeld dat de persoon van wie de gitaar is uit Litouwen komt? :D

arcane
22 april 2008, 23:51
Nou, dat maakt het overwegen wat makkelijker. Voor jou is 120 euro misschien niet zo veel, en dan zeg jij: repareren die hap.
Maar voor iemand uit Litouwen is €120,- denk ik wel een heel maandloon ofzo. Dan kun je je geld denk ik beter besteden aan voedsel etc. ;)

Mattia
23 april 2008, 06:44
120 vind ik niet veel voor een goeie reparatie (dus: incl finish touchoup, etc.)

Harald
23 april 2008, 08:37
Heb vorig jaar een acc. gitaar gekocht aan de andere kant van de wereld. In een hoes 3 vliegtuigen genomen en geen krasje op de gitaar gekregen.


Beginnersgeluk, zo'n trip kan heel anders uitpakken... Heb zelf een crack in het bovenblad van één van mijn gitaren overgehouden aan een vliegreis, en als je een echte horrorstory wil zou je eens met Picker moeten praten.

Puerco
24 april 2008, 15:41
Ik snap niet hoe jullie dat doen. Heb vorig jaar een acc. gitaar gekocht aan de andere kant van de wereld. In een hoes 3 vliegtuigen genomen en geen krasje op de gitaar gekregen.

Jij hebt echt geluk gehad!!! Ik werk op onze nationale luchthaven en ik zie bagage/vracht en post, dat komt uit het vliegtuig, soms met paar honderd kilo erbovenop gestapeld, word op een karretje gesodemieterd en rijd heel de luchthaven over. Dan word het op een lopende band geflikkerd en gaat het via glijgoten (soort glijbaan van 2 meter hoog) van band naar band.
Regelmatig komen grote dozen voorbij met gibson, fender etc en allemaal in een grote slappe kartonnen doos. Vooral amerikanen hebben de gewoonte om alleen een dun laagje karton te gebruiken als verpakking. Ik heb zelfs gitaren gezien die alleen met pakpapier ingepakt waren.....
Ik wil hiermee niet de luchtvaartmaatschapijen zwartmaken ofzo maar ik kan wel iedereen aanraden om bij verzending via post of vracht ofzo om extra verpakking te vragen, betaal desnoods wat extra voor de verpakking en extra gewicht ofzo. En altijd verzekerde verzending, dat kan een hoop ellende voorkomen.

G.G.
24 april 2008, 15:58
Jij hebt echt geluk gehad!!! Ik werk op onze nationale luchthaven en ik zie bagage/vracht en post, dat komt uit het vliegtuig, soms met paar honderd kilo erbovenop gestapeld, word op een karretje gesodemieterd en rijd heel de luchthaven over. Dan word het op een lopende band geflikkerd en gaat het via glijgoten (soort glijbaan van 2 meter hoog) van band naar band.
Regelmatig komen grote dozen voorbij met gibson, fender etc en allemaal in een grote slappe kartonnen doos. Vooral amerikanen hebben de gewoonte om alleen een dun laagje karton te gebruiken als verpakking. Ik heb zelfs gitaren gezien die alleen met pakpapier ingepakt waren.....
Ik wil hiermee niet de luchtvaartmaatschapijen zwartmaken ofzo maar ik kan wel iedereen aanraden om bij verzending via post of vracht ofzo om extra verpakking te vragen, betaal desnoods wat extra voor de verpakking en extra gewicht ofzo. En altijd verzekerde verzending, dat kan een hoop ellende voorkomen.

ja, maar zo moet je een gitaar niet meenemen!!! Je stopt hem in een gigbag, neemt hem mee als handbagage (niet vragen of het mag, gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en je het al 100x zo gadaan hebt)

Bij het boarden ga je als een van de laatste aan boord. Alle overheadbins zitten al lekker vol en je loopt gelijk naar een stewardess. Vriendelijk vragen of hij voorin apart in een speciale kast mag bij het personeel, lief kijken en het lukt. Heb het zo in 9 vliegtuigen meegemaakt (kleine en grote vluchten).

In het ruim is inderdaad vragen om problemen.

Harald
24 april 2008, 16:52
Gaat goed totdat het een keer niet mag, en dan mag je gitaar met gigbag in het ruim... dat is Picker dus overkomen, met een voorheen zeer fraaie Taylor :(

Puerco
24 april 2008, 19:47
Ik had het eigenlijk meer over de gitaren die per post/vracht verzonden worden.
Mensen die een gitaar in hun bagage meenemen zorgen over het algemeen zelf wel voor goede verpakking. Maar als je dus in amerika een dure gibson of fender besteld dan word die gewoon hierheen gestuurd met de post in een grote slappe kartonnen doos. En dan zo een behandeling....
Aan de andere kant heb ik zelf een grote zware versterker vanuit Maleisie laten versturen en die kwam hier keurig aan in onbeschadigde doos (en er waren meerdere dozen omringd met piepschuim pinda's).
Als er gezorgd word voor goede verpakking is er meestal ook niks aan de hand vandaar mijn advies om bij verzending altijd te vragen om extra verpakking ook al kost dat ietsje meer en word het verzenden ook wat duurder. Pakpapier of een enkele kartonnen doos waarin de gitaar vrij heen en weer kan rammelen worden helaas maar al te vaak gebruikt.

Robin5150
26 april 2008, 23:18
Je [Mijn??? -mod edit p_h-] Nederlands is er slecht dat witte dingetje heet de topkam, hij licht je niet op.
Een goede degelijke hals is al zo'n 100 tot 120 euro dus is juist goedkoop als die gitaarmaker hem er dan ook nog zonder verdere kosten op zet.
Je hebt halzen van 30 euro maar die gegerandeerd zelf gemaakt wat meestal duidt op een zogenaamde ''superhals'' en dat super bedoelen ze mee dat hij supersnel stuk is, zo'n kansloos ding geef ik hooguit 1 week of 1 optreden in de handen van een prof. dus 120 voor neck en montage lijkt me een zeer redelijke prijs!

hendrix2
27 april 2008, 12:27
Ik weet niet hoe het is afgelopen, maar ik zie Olivier wel regelmatig, zal hem even vragen een antwoordje te posten (ik vermoed dat hij hier niet veel kijkt)