PDA

View Full Version : Pedaal tegen feedback?



Wiellem
27 maart 2008, 12:28
Zie de titel bestaat er ene pedaal dat de feeback bij het loslaten van de snaren tegenhoud en aan en uit geschakeld kan worden? Nu zet ik de versterker steeds op clean tussendoor met switch

Ik bedoel eentje die dit automatisch controleerd en niks beinvloed tijdens het spelen.

EuroCinema
27 maart 2008, 12:52
Je zou een noise gate zoals de NS-2 van Boss kunnen proberen. Sla je niet aan, dan kapt zo'n pedaal het geluid geheel af.

Thijssie
27 maart 2008, 12:59
Je zou een noise gate zoals de NS-2 van Boss kunnen proberen. Sla je niet aan, dan kapt zo'n pedaal het geluid geheel af.

Weet je dat wel zeker?

Volgens mij kapt zo'n ding het signaal pas af als het onder een bepaalde waarde komt, als het "feedbacken" van je elementen niet onder die waarde komt, blijft het geluid dus gewoon doorpiepen.

Harald
27 maart 2008, 13:05
Bij onze band kan ik echt niet zo hard spelen dat dat probleem zich voordoet :listen: Ben juist blij als ik af en toe wat feedback krijg... Maar gewoon dempen met de handen. Hendrix wist dat soort dingen ook zonder pedaaltjes in de hand te houden, en die ging toch ook behoorlijk hard.

Mitch
27 maart 2008, 13:08
Ja, bij de wortel aanpakken lijkt me toch handiger. Positie t.o.v. de versterker (dat vooral), evt. beetje minder hoog erin of iets minder gain/volume of anders doodgewoon de volumeknop omlaag.

Rhulshof
27 maart 2008, 13:21
1. probeer het bij de bron aan te pakken en ga gewoon zachter spelen of verander de positie van de speakers ten opzichte van je elementen.

2. Gate heeft geen zin op dit probleem die kapt af onder een drempel waarde.

3. Sabine heeft Feedbackdestroyers die kunnen je vast goed helpen maar goed is ook een hele dure oplossing.

4. Een 31Bands EQ kan ook al een oplossing vormen maar goed dan ga je ook meteen je klank aantasten en dat moet je willen als volume belangrijker is dan klant is dit een leuke oplossing.

5. Behringer heeft ook een feedback destroyer werkt op dezelfde manier als een 31bands EQ dus is naar mijn idee en ervaring een hele slechte oplossing maar het is wel een oplossing.

Ik hoop je zo een paar opties te hebben gegeven misschien kan je er iets mee.

Kim Wilson
27 maart 2008, 13:25
Weet je dat wel zeker?

Volgens mij kapt zo'n ding het signaal pas af als het onder een bepaalde waarde komt, als het "feedbacken" van je elementen niet onder die waarde komt, blijft het geluid dus gewoon doorpiepen.
Kun je een NS-2 niet instellen? En feedback ontstaat niet ineens, maar het wordt steeds erger. Als er geen begingeluid is, zal de feedback niet ontstaan. Toch?

Maar bij de wortel aanpakken is natuurlijk het beste.

Dick Wolkendeck
27 maart 2008, 13:29
(...)
2. Gate heeft geen zin op dit probleem die kapt af onder een drempel waarde.
(...)

Heeft voor mij wel degelijk zin! Ik werk met een gate: Rocktron The Pedal. Omdat je bij staccato spel of een stop in de muziek feedback kan krijgen van je elementen, is een gate handig. De feedback laat altijd heel even op zich wachten, voor de gate is dat lang genoeg om elementenfeedback te voorkomen.

En wat dat afkappen betreft: je schakelt de gate gewoon uit bij solo's of clean of langzaam uitstervende tonen/akkoorden. Maar goed, als ik een akkoord aansla met distortion en ik laat hem uitklinken, krijg ik muzikale feedback (gewenste feedback), lang voor dat mijn elementen eventueell kunnen gaan feedbacken (en dat is de feedback die je niet wilt, tenzij je een sonic youth cover aan het spelen bent).

Dick Wolkendeck
27 maart 2008, 13:30
Kun je een NS-2 niet instellen? En feedback ontstaat niet ineens, maar het wordt steeds erger. Als er geen begingeluid is, zal de feedback niet ontstaan. Toch?

Maar bij de wortel aanpakken is natuurlijk het beste.

Klopt als een bus!

Wiellem
27 maart 2008, 14:21
Allemaal bedankt voor de tips, het dempen met palm doe ik nu zoiezo al maar ik vroeg me af of het ook met een pedaaltje kan als je gewoon ff je handen los hebt om bijvoorbeeld ff wat bladmuziek te pakken of iets in te stellen.

Ik denk dat ik binnenkort eens zon Boss pedaaltje ga proberen en kijken wat ik er precies mee kan.

Speaker anders neerzetten ga ik zoiezo ook ff proberen

Kim Wilson
27 maart 2008, 14:23
Als je toch ook al wat in je bladmuziek kunt rommelen, kun je je amp toch ook wel even op clean trappen? Is goedkoper en lijkt me geluidstechnisch ook een mooiere oplossing.

Minda
27 maart 2008, 14:25
Of je geluid even dichtdraaien, of een kill-switch op je gitaar...

Wiellem
27 maart 2008, 14:26
Als je toch ook al wat in je bladmuziek kunt rommelen, kun je je amp toch ook wel even op clean trappen? Is goedkoper en lijkt me geluidstechnisch ook een mooiere oplossing.

Misschien heb je wel gelijk, maar ik vroeg me zoiezo al een hele tijd af of dit mogelijk was en als ik dit onthoud heb ik (en waarschijnlijk anderen die de zoekfunctie gebruiken) er later wat aan.

Maareh zon noisegate van Boss wat is daarvan precies het nut, ik lees ruis weghalen maar ruis betekend toch dat de gitaar niet goed afgeschermd is en/of er iets stoort? Ik heb iig niet echt last van harde ruis.

Dick Wolkendeck
27 maart 2008, 14:27
Maareh zon noisegate van Boss wat is daarvan precies het nut, ik lees ruis weghalen maar ruis betekend toch dat de gitaar niet goed afgeschermd is en/of er iets stoort? Ik heb iig niet echt last van harde ruis.

Nee, sommige versterkers ruisen nu eenmaal met veel distortion. De afstelling van je gitaar heeft daar niets mee te maken

Kim Wilson
27 maart 2008, 14:31
...
Maareh zon noisegate van Boss wat is daarvan precies het nut, ik lees ruis weghalen maar ruis betekend toch dat de gitaar niet goed afgeschermd is en/of er iets stoort? Ik heb iig niet echt last van harde ruis.
Feedback begint ergens. Je snaar trilt iets, je amp pakt dat op, versterkt dat, dat wordt weer opgepakt door die snaar die trilt, snaar trilt harder, amp gaat harder, enzovoort. Als je nou zorgt dat dat beetje trillen van je snaar niet opgepakt wordt door de amp (omdat die NS-2 dat wegfiltert), krijg je dus geen feedback. Die NS-2 maakt geen onderscheid tussen ruis en gitaargeluid, onder de zoveel dB kapt ie alle geluid gewoon af. Als je een noot uit laat klinken, zul je hem ineens horen stoppen. Dan komt ie dus onder die grens.

Rhulshof
27 maart 2008, 14:32
Klopt of het moet wel heel erg hard gaan dan krijg je feedback direct op de elementen maar goed dat heb ik 1 keer gehad omdat we dat gingen testen dus oordoppen in en vol aan die Amp HAHA.

Ruis uit je versterker en alles wat achter de gate zit zal je nog steeds blijven horen.
Als jij alleen maar feedback hebt tijdens de stilte's tussen de nummers kan een noise gate je probleem zeker oplossen.

Denk er wel aan als je de noise treshold te hoog legt heeft dit zeker invloed op je spelen dus dynamiek word minder.

misschien is je volume knop dichtdraaien na het nummer wel makkelijker en goedkoper + geen verlies in dynamiek.

Heb je feedback tijdens het spelen moet je toch echt even de opties langs gaan.

Wiellem
27 maart 2008, 14:33
EDIT ik zie het al ;)

EuroCinema
27 maart 2008, 14:54
De kunst van werken met een gate is inderdaad om de treshold goed af te stellen en om te zorgen dat eventuele delay en reverb na de gate staan en dus niet worden afgekapt. Je signaal wordt dan wel op het einde afgeknepen, maar je hoort daar zeer weinig van.

pannekoek
27 maart 2008, 15:12
persoonlijk houd ik wel van een beetje feedback :D

ik heb zelf een nummer gemaakt met de band waarin veel feedback zit, in de intro en tijdens de solo's

Yek1
27 maart 2008, 15:55
Feedback moet je inderdaad voorkomen ipv wegmoffelen. Teveel gitaristen spelen met teveel gain, waardoor de "toon" verzuipt in ruis, gepiep en compressie.

Hoe dan ook, de ISP Decimator is de ultieme gate op dit moment.

En dan bedoel ik de rack-unit (ProRackG) of het nieuwste pedaal-model, dat dezer dagen op de markt komt en op dezelfde manier als de rack unit werkt. Bij ISP hoef je het app. niet uit te zetten als je overschakelt naar een clean geluid. Absoluut beter (maar ook duurder) dan NS-2.

Harm
27 maart 2008, 16:22
Kameraad vanme gooide altijd een ns-1 in de seriele loop van de top, treshold mooi instellen en weg ruis etc, en in een keer stil... Toendertijd erg belangrijk voor hem in Sphere of Souls....

Harm

Rhulshof
31 maart 2008, 08:00
zo kan je dat inderdaad ook oplossen ;)

blijft het als nog een spel of je volume iets aanpast of dat je de treshold hoog zet daar even de balans in zetten en klaar